Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] In the spotlights: Brabants trekpaard

 
Profiel   

Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
Een Brabants Trekpaard.
Foto: Amanda/ Bokt Wiki


Het Brabants Trekpaard, ook wel Belgisch Trekpaard genoemd, is een zwaar koudbloedpaard. Zoals zijn naam doet vermoeden, komt dit ras oorspronkelijk uit België. Het Brabants Trekpaard is een combinatie van kracht, macht, adel en elegantie. De paarden komen in verschillende kleuren voor: vos, bruin en zwart, al dan niet met roan. Het dier is, net als vele trekpaarden, stevig gebouwd met ruim behang aan de benen. Vroeger werd hun staart gecoupeerd, tegenwoordig is dan niet meer toegestaan.

Het zijn imposante verschijningen, die indrukwekkend zijn voor jong en oud. Vanwege hun kalme karakter zijn ze voor vele doelen inzetbaar. Trekpaarden zijn tevens sensibele dieren, ze reageren heel licht op je stem, je stemming en aanrakingen. Ze zijn te rijden op een simpel stangbitje of een simpel touwhalster. Dit ras kan ook heel koppig zijn en ze zijn ook heel sterk in het spiegelen van hun mens. Dit ras vraagt een eerlijke behandeling, verhef je je stem of reageer je onterecht, dan gooit dit paard geheid zijn kont tegen de krib. Meewerken kun je dan wel vergeten. Wel zijn deze dieren ontzettend koel in hun hoofd. Onverwachte situaties of druk verkeer, ze schrikken er niet snel van.

Tussen 1880 en 1930 was dit dier het exportproduct bij uitstek van bij onze zuiderburen. In vroeger tijden was het een echt werkpaard, dat werd gebruikt voor het werk in de land- en tuinbouw. Ook in de bosbouw, in de havens en de steenbakkerijen bewees het dier zijn nut. Na de tweede wereldoorlog veranderde dat. De mechanisatie deed zijn intrede. Tractoren en vrachtwagens namen het werk van de paarden over. Vanaf 1950 liep het aantal trekpaarden dat gefokt werd, terug. Momenteel leven er nog zo’n 5000 trekpaarden in België, elk jaar zorgen deze dieren voor circa 550 veulens.

[ img ]
Een voskleurig Brabants Trekpaard
Foto: Granoek/ Bokt Wiki


In 2019 werd er een project opgezet om te kijken of het Brabants Trekpaard in de hedendaagse maatschappij ook op een andere manier ingezet kan worden. En sinds 2011 geeft de Vlaamse provincie Brabant ook een fokkerspremie uit voor fokkers in die provincie. Per veulen van het Brabants Trekpaard dat zij fokken krijgen ze een bepaald bedrag uitgekeerd. Dit jaar werd het 1000e trekpaardveulen geboren sinds de invoering van die premie. Het is een merrie en ze heet Dina van Zandgroeven van Brabant. De toevoeging “Van Brabant” komt achter de naam van elk trekpaardveulen dat in de provincie Vlaams-Brabant wordt geboren. Op de jaarmarkt van Herne werd zij voorgesteld aan het publiek en kreeg de eigenaar een leuk presentje uitgereikt. Het publiek werd getrakteerd op suikerbonen.

Op Robtv.be is een video te zien waarin de eigenaar vertelt over Dina en over zijn trekpaarden.

Voorheen kreeg de fokker de premie in één keer, tegenwoordig gebeurt dat in twee delen. Het eerste deel krijgt de fokker bij de geboorte van het veulen. Het tweede deel krijgt hij een paar jaar later, nadat het jonge dier eerst een bekwaamheidsproef heeft afgelegd. Deze manier werd ingevoerd nadat gebleken is dat de veulens, nadat de fokker zijn premie had ontvangen, naar Japan werden verkocht. Gunther Coppens van de N-VA, gedeputeerde voor Platteland, vertelt: “Dat is ingevoerd omdat in het verleden trekpaarden geboren werden, ze kregen de premie en dan werden ze verkocht aan Japan om daar sushi van te maken. Ongelofelijk! Dat willen we vermijden, vandaar de bekwaamheidsproef zodanig dat er geïnvesteerd wordt in het veulen. Gelukkig worden er nu geen trekpaarden meer naar Japan gestuurd. Maar wat ik me heb laten vertellen, is dat trekpaard een vervanger was voor walvisvlees. Op een bepaald moment mocht walvisvlees niet meer en trekpaardenvlees bleek daar erg op te lijken. De Japanners zaten niet in met ons erfgoed en onze waarden, en vonden dat natuurlijk erg makkelijk. Maar wij vanuit Vlaams-Brabant vonden dat een verschrikkelijk idee en daarom dat de premie dus werd aangepast, zodat de dieren levend hier blijven en opgevoed worden als degelijke Brabantse trekpaarden.”

In de Bokt Wiki kun je meer informatie vinden over dit sterke trekpaardras.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-22 19:33 



 
Profiel   

Ik mis de like knop. Leuk. Vooral de informatie over de trekpaarden die richting Japan gingen, wist ik niet. Weer wat geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 07:30 



 
Profiel   

Leuk stuk!

Wat ik interessant zou vinden is een stukje over de benen van de dieren. In elk geval voorheen was er veel CPL. is dat nog steeds zo? En hoe proberen ze dit eruit te fokken? Hoe kan je een jong dier selecteren waarbij de kans op CPL heel klein is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 13:55 



 
Profiel   

troi schreef
Leuk stuk!

Wat ik interessant zou vinden is een stukje over de benen van de dieren. In elk geval voorheen was er veel CPL. is dat nog steeds zo? En hoe proberen ze dit eruit te fokken? Hoe kan je een jong dier selecteren waarbij de kans op CPL heel klein is?

Jammer genoeg nog heel veel Brabanders met erge CPL. Ik weet dat er op keuringen wel gelet wordt op beenkwaliteit (scoresysteem), maar in hoeverre exact ben ik niet zeker. Ik zit niet zo in die wereld.

Bij deze nog een leuke foto van Brabanders in hun geboortedorp tussen de oren van mijn eigen knappe viervoeter. ;)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 14:38 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Ik mis de like knop. Leuk. Vooral de informatie over de trekpaarden die richting Japan gingen, wist ik niet. Weer wat geleerd.

Ik wist wel dat er trekpaarden waren in Japan, maar niet dat ze in de sushi beland(d)en.
Ze hebben daar ook een eigen trekpaardenras: de Ban-Ei, die stamt deels af van het Brabantse trekpaard. Ze worden gebruikt voor de gelijknamige Ban-Ei races. Daarbij moeten de paarden een gewicht slepen over heuvels. Ziet er best grappig uit :)

Er zijn trouwens ook veel Brabantse trekpaarden naar de VS geëxporteerd. Zoveel dat ze daar een eigen versie hebben gecreëerd: de American Belgian Draft. Die is dus iets anders dan de Belgische versie. Ze zijn daar best populair ook, er zijn meer van dan van alle andere trekpaardenrassen bij elkaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 23:27 



 
Profiel   

Picopico schreef
pien_2010 schreef
Ik mis de like knop. Leuk. Vooral de informatie over de trekpaarden die richting Japan gingen, wist ik niet. Weer wat geleerd.

Ik wist wel dat er trekpaarden waren in Japan, maar niet dat ze in de sushi beland(d)en.
Ze hebben daar ook een eigen trekpaardenras: de Ban-Ei, die stamt deels af van het Brabantse trekpaard. Ze worden gebruikt voor de gelijknamige Ban-Ei races. Daarbij moeten de paarden een gewicht slepen over heuvels. Ziet er best grappig uit :)

Er zijn trouwens ook veel Brabantse trekpaarden naar de VS geëxporteerd. Zoveel dat ze daar een eigen versie hebben gecreëerd: de American Belgian Draft. Die is dus iets anders dan de Belgische versie. Ze zijn daar best populair ook, er zijn meer van dan van alle andere trekpaardenrassen bij elkaar :)

Bedoel je dan de American Brabant of de Belgian? Want de Belgian stamt volgens mij meer af van het Vlaams paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 09:36 



 
Profiel   

Trouwens interessant, het Amerikaanse stamboek heeft een cpl rating systeem voor de fokdieren. Dat maakt het fokken richting minder cpl wel een stukje eenvoudiger!

Bestaat dit ook bij ons?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:24 



 
Profiel   

Ja, het CPL rating systeem die ik in me hoofd heb is uitgevonden door De Keyser (en ook een versie van Affolter). Ik heb me ook op dat systeem gebaseerd om CPL te scoren bij Tinkers voor mijn bachelorproef.

Zie oa https://vdt.ugent.be/sites/default/file ... el03_1.pdf
[ img ]
Bron; https://www.trekpaard.net/nl/informatie ... ring-tabel

https://chronicprogressivelymphoedema.c ... diagnosis/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:48 



 
Profiel   

Het vervelende aan CPL is dat het vaak op latere leeftijd pas komt opzetten, en je kan er ook niet op testen. Én het is enorm afhankelijk van voeding en beweging. Een fokker kan een dier heel goed behandelen en suikerarm voeren etc waardoor het paard vrij lijkt van CPL, en een afstammeling daarvan kan alsnog heel veel last krijgen als het verkeerde voeding krijgt.
Ik vraag me ook af of er überhaupt nog trekpaarden hier bestaan die helemaal geen aanleg voor CPL hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 14:51 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Het vervelende aan CPL is dat het vaak op latere leeftijd pas komt opzetten, en je kan er ook niet op testen. Én het is enorm afhankelijk van voeding en beweging. Een fokker kan een dier heel goed behandelen en suikerarm voeren etc waardoor het paard vrij lijkt van CPL, en een afstammeling daarvan kan alsnog heel veel last krijgen als het verkeerde voeding krijgt.
Ik vraag me ook af of er überhaupt nog trekpaarden hier bestaan die helemaal geen aanleg voor CPL hebben.


Ik snap dat het verre van perfect is maar je moet natuurlijk ergens beginnen. En bij een symptoomgebaseerd systeem met selectie op een bepaalde gestandaardiseerde leeftijd ben je in elk geval op weg. Als je dan moet kiezen uit 2 passende hengsten waarvan de 1 op 6 jaar cpl B had en de ander D dan is de betere keuze ook wel duidelijk.

Met wat mazzel heb je dan binnen een paar generaties in elk geval geen 'zeer jong al ernstige aangedane gevallen' meer. En dat is al flinke winst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 15:59 



 
Profiel   

Absoluut :j
Ik heb ook geen idee in hoeverre daar echt op geselecteerd wordt, maar alle beetjes zullen zeker helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 16:09 



 
Profiel   

Kaatastrof schreef
Bedoel je dan de American Brabant of de Belgian? Want de Belgian stamt volgens mij meer af van het Vlaams paard.

Ze stammen beide af van het Brabantse trekpaard :j Na de Tweede Wereldoorlog werd er in Europa een zwaarder type met behang gefokt terwijl ze in de VS gingen voor een lichter type in voornamelijk de kleur zweetvos: de American Belgian Draft. Sommige fokkers waren het daar echter niet mee eens en haalden paarden uit Europa om mee te fokken. Dat is de American Brabant Draft en die lijkt dus het meest op het type dat we hier hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 22:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen