Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Tien tips om je zadelkamer klaar voor de zomer te maken

 
Profiel   

FEI
Algemeen

[ img ]
Een opgeruimde zadelkamer. Foto: didgital/Flickr.


Ruim die zware dekens op en zorg dat je water en anti vliegen-middel klaar hebt staan!
Het is bijna niet te geloven dat juni al is aangebroken. Er staan vast veel dingen op je to do-lijst voor de zomer, maar de zadelkamer opruimen zou op nummer één moeten staan.

Met deze tien tips ben je klaar voor die warme, zonnige dagen.

1. Haal de zadelkamer leeg en maak hem schoon
Je wil graag dat je zomerspullen schoon zijn, voor je ze gaat gebruiken. Het begin van warm weer is de perfecte gelegenheid om de zadelkamer leeg te halen, zodat je hem zomerklaar kunt maken. De spullen die je niet nodig hebt, kan je weg doen.

Zodra al je rijspullen weg zijn, geef je de zadelkamer een goede schoonmaakbeurt om stof, schimmel en andere ongewenste dingen te verwijderen.

2. Maak zadels en ander tuig schoon voor je ze verplaatst
Verplaats zadels en ander tuig niet zonder ze schoon te maken. Op sommige stallen plakken ze hier een feestje aan vast, om het klusje leuker te maken en om schoonmaaktips met elkaar te kunnen delen.

Koop goede schoonmaakmiddelen voor leer en metaal om je uitrusting er als nieuw uit te laten zien. Je kan ook meteen je laarzen poetsen. Controleer of elk onderdeel nog in goede staat is, en repareer wat gerepareerd moet worden, voor de veiligheid.

Ruim je winteruitrusting op in beschermende hoezen, achterin de zadelkamer, zo blijft er voorin en in het midden ruimte voor de zomeruitrusting. Als je schimmel of vochtplekken ziet, moet je de zadelkamer misschien ontvochtigen. Juni is ook de maand om ventilatoren of airconditioning tevoorschijn te halen.

3. Wissel winterdekens en dikke sjabrakjes om voor dunnere
Veel paarden krijgen te dikke dekens om, vooral bij de overgang naar een ander seizoen. Je kan je winterdekens en dikke sjabrakjes opruimen, als er in jouw regio geen grote temperatuurschommelingen zijn.

De vacht van je paard is vaak een goede indicator voor de wisseling van het weer. Als je paard zijn wintervacht heeft verwisseld voor zijn zomervacht, kan je aan zomerdekens gaan denken. Bij twijfel kan je een tussendeken bij de hand houden, voor de koudere nachten, of als er slecht weer wordt verwacht.

4. Was je winteruitrusting en ruim het op
Voordat je je winteruitrusting opruimt, zorg er dan voor dat alles goed schoon is en dat er geen restjes modder, hooi, zweet, et cetera achterblijven. Om te voorkomen dat je wasmachine verstopt raakt, kan je dekens en sjabrakjes in waszakken stoppen en vervolgens in de wasmachine stoppen. Haal de gewassen spullen buiten uit de waszak en schud ze goed uit, voor je ze in de droger stopt of ophangt.

Als alternatief kan je ze ook (buiten) afspuiten om het ergste vuil te verwijderen, voordat je ze in de wasmachine stopt. Controleer ook of er geen scheuren zijn, en of er gespen kapot zijn.

5. Verkoop spullen die niet meer gebruikt
Als je al je spullen hebt uitgezocht, ben je waarschijnlijk dingen tegengekomen die je niet meer gebruikt, maar die nog wel bruikbaar zijn. Je kan ze verkopen aan stalgenoten, of andere ruiters (of op de Bokt Markt - Red.). Zo kan je ook nog wat extra's verdienen.

Leg spullen die je niet meer gebruikt niet terug in de zadelkamer, om te voorkomen dat je elk jaar alles moet uitzoeken. Als het niet lukt om te verkopen, kan je de spullen ook gratis weggeven.

6. Haal de anti vliegen-middelen tevoorschijn
De zomer staat op de meeste plaatsen synoniem voor het vliegenseizoen. Wees goed voorbereid, voordat vliegen of ander ongedierte tevoorschijn komen.

Zorg ervoor dat je vliegenmaskers en oornetjes klaar voor gebruik zijn. Controleer je voorraad anti vliegen-middelen en vul deze aan, indien nodig.

7. Maak je borstels schoon en wissel ze om
Sommige borstels worden het hele jaar door gebruikt, dus die moet je bij de hand houden. Andere zijn seizoensgebonden, zoals borstels die helpen bij het verharen.

Ruim de borstels die je 's zomers niet gebruikt op en zorg ervoor dat je alles dat je wel gebruikt zo kan pakken, bijvoorbeeld:

  • Zweetmes
  • Tondeuse
  • Shampoo en conditioner
  • Speciaal opzetstuk voor de waterslang
  • Zonnebrandcrème
  • Hulpmiddelen die specifiek zijn jouw regio, of hoefverzorgingsproducten speciaal voor warm weer.

8. Controleer de verbanddozen
Hopelijk heb je alle verbanddozen niet hoeven gebruiken, dat betekent namelijk dat niemand ze nodig heeft gehad. Controleer ze toch, of er geen spullen uit verwijderd zijn, of dat er producten over datum zijn. Dit is het perfecte moment om iedereen op stal eraan te herinneren waar ze verbanddozen kunnen vinden, in geval van nood.

9. Denk aan koelen en hydrateren
Met de zomer op komst, moet het koelen en hydrateren van paarden en ruiters/menners de hoogste prioriteit zijn. Je bewaart misschien niet veel spullen hiervoor in de zadelkamer, maar het is toch een goed idee om de elektrolyten en alles dat in huis in de koelkast wordt bewaard te controleren

Het is fijn als er mogelijkheid is om water en andere versnaperingen te kunnen kopen. Andere dingen die welkom zijn, zijn bijvoorbeeld gezichtsdoekjes, zonnebrandcrème, hydraterende crème, lippenbalsem, et cetera. Heb je een douche op stal? Maak die dan schoon, vul alle spullen aan en hang schone handdoeken op.

10. Plan het wedstrijdseizoen
Een van de beste dingen van de zomer is het wedstrijdseizoen. Als jij, je stalgenoten of pensionklanten wedstrijden rijden, is dit het moment om te plannen:

  • Zorg ervoor dat je spullen uit de zadelkamer makkelijk naar de trailer kan brengen
  • Overleg met je grooms om te zorgen dat extra benodigdheden, die je normaal niet gebruikt (bijvoorbeeld spullen voor het invlechten, glansspray, of green spot removers) klaar liggen
  • Breng je wedstrijdoutfit in gereedheid. Controleer op losse knopen, pasvorm, slijtageplekken, et cetera
  • Plan de hoefsmid op tijd in, die zal het in de zomer ook drukker hebben. Hang een kalender of inschrijflijst op, voor bezoekjes van de hoefsmid
  • Tot slot: maak ruimte in je prijzenkast voor alle rozetten en bekers die je gaat winnen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 21:13 



 
Profiel   

Bedankt, dit had ik niet kunnen bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 21:36 



 
Profiel   

Airconditioning...?

"Zitten we echt op te wachten."

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 21:45 



 
Profiel   

En dit heb ik in maart al ergens gedaan ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 22:30 



 
Profiel   

pillow schreef
Bedankt, dit had ik niet kunnen bedenken.

_O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-22 23:40 



 
Profiel   

Citaat
Er staan vast veel dingen op je to do-lijst voor de zomer, maar de zadelkamer opruimen zou op nummer één moeten staan.


Potverdikkie, ik wist dat ik mijn prioriteiten niet op orde had. Maar dat het er zó slecht voor stond... ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 03:57 



 
Profiel   

Captain schreef
Citaat
Er staan vast veel dingen op je to do-lijst voor de zomer, maar de zadelkamer opruimen zou op nummer één moeten staan.


Potverdikkie, ik wist dat ik mijn prioriteiten niet op orde had. Maar dat het er zó slecht voor stond... ;(


Haha :D
+1 trouwens. Ik had 'm niet eens op nummer 3697525097224 staan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 05:57 



 
Profiel   

Het voelt trouwens echt als een Epplejeck reclame ofzo. Ik miste alleen nog een paar doorklik linkjes naar 'de nieuwste zomer must haves voor ruiter en paard' ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 06:00 



 
Profiel   

J_emma schreef
Het voelt trouwens echt als een Epplejeck reclame ofzo. Ik miste alleen nog een paar doorklik linkjes naar 'de nieuwste zomer must haves voor ruiter en paard' ..

Die zullen dan vast wel onder het originele artikel hebben gestaan waarvan Bokt het heeft gecopy-pastet, maar "die mochten we niet overnemen want dan was het niet meer ons eigen 'zelfgeschreven' artikel".

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 07:47 



 
Profiel   

Bokt, nieuws? Komop, hebben jullie niets gedaan met de opmerkingen uit de andere non- nieuws topics?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 07:58 



 
Profiel   

Opgestaan met azijn ipv koffie/thee, Niemand heeft jullie verplicht op het topic te klikken en al helemaal niet verplicht om te reageren.

@TS :D zomerschoonmaak voor stal, niks mis mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 08:19 



 
Profiel   

Je zou eigenlijk verbaasd moeten zijn dat de FEI dit soort non-nieuws schrijft. Alsof het hún doel is dat ruiters een opgeruimde zadelkamer hebben :))

Dat bokt dan niet al die zinloze verwijzingen naar 'regio's' verwijdert maar wél een hint voor de bokt-markt toevoegt is wel jammer... Als je dan tóch gaat editten, doe het dan goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 08:32 



 
Profiel   

Melissa1996 schreef
Opgestaan met azijn ipv koffie/thee, Niemand heeft jullie verplicht op het topic te klikken en al helemaal niet verplicht om te reageren.

@TS :D zomerschoonmaak voor stal, niks mis mee!

De koffie staat voor mijn neus.
Terechte kritiek is niet hetzelfde als azijn spuwen. Of vind jij dit nieuws voorpagina waardig? In vergelijking met het bericht “de Sjiem is overleden”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 08:49 



 
Profiel   

Melissa1996 schreef
Opgestaan met azijn ipv koffie/thee, Niemand heeft jullie verplicht op het topic te klikken en al helemaal niet verplicht om te reageren.

@TS :D zomerschoonmaak voor stal, niks mis mee!

Die dooddoener wordt keer op keer gebruikt als er weer eens non-nieuws door Google Translate wordt gecopy-pastet door de nieuwsredactie.
Overigens heb je helemaal gelijk als het een incident zou zijn, maar helaas gebeurt dit nu vrijwel dagelijks, zonder zicht op verbetering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 09:44 



 
Profiel   

Ik denk dat het niet nodig is om alle flauwe opmerkingen te maken. Het is duidelijk dat een aantal van jullie dit soort artikelen niet leuk vindt om te lezen, maar er zijn ook gebruikers die aangeven dit soort luchtige artikelen te waarderen. Je doet het nooit voor iedereen goed en daarom biedt Bokt voor elk wat wils. Zoals in het BBB van mei te lezen valt, wordt er de laatste tijd meer gebruik gemaakt van de tag [AG]. Dit staat voor AchtergrondArtikelen en bestaat uit dus meer luchtige artikelen die niet per se gericht zijn op nieuwswaarde. Mocht je daar geen interesse in hebben, dan raad ik je aan om topics met [AG] in de titel niet meer aan te klikken, in plaats van flauwe reacties te plaatsen onder zulke artikelen. Het is namelijk voor niemand motiverend om dergelijke reacties terug te krijgen op het moment dat je je best doet om voor ieder wat wils aan te bieden.

Kortom: het is duidelijk dat een aantal van jullie niets met dergelijke artikelen heeft. Dat is geen probleem, maar dat hoeft vervolgens niet onder ieder artikel geschreven te worden. Onder dit artikel niet, maar ook niet onder alle artikelen die zullen volgen. Hierbij dus het verzoek om dat mee te nemen in je vervolg op Bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 10:04 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald ivm het negeren van de moderatoropmerking

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 10:11 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald ivm het negeren van de moderatoropmerking

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 10:17 



 
Profiel   

Spoiler:
NadjaNadja schreef
Ik denk dat het niet nodig is om alle flauwe opmerkingen te maken. Het is duidelijk dat een aantal van jullie dit soort artikelen niet leuk vindt om te lezen, maar er zijn ook gebruikers die aangeven dit soort luchtige artikelen te waarderen. Je doet het nooit voor iedereen goed en daarom biedt Bokt voor elk wat wils. Zoals in het BBB van mei te lezen valt, wordt er de laatste tijd meer gebruik gemaakt van de tag [AG]. Dit staat voor AchtergrondArtikelen en bestaat uit dus meer luchtige artikelen die niet per se gericht zijn op nieuwswaarde. Mocht je daar geen interesse in hebben, dan raad ik je aan om topics met [AG] in de titel niet meer aan te klikken, in plaats van flauwe reacties te plaatsen onder zulke artikelen. Het is namelijk voor niemand motiverend om dergelijke reacties terug te krijgen op het moment dat je je best doet om voor ieder wat wils aan te bieden.

Kortom: het is duidelijk dat een aantal van jullie niets met dergelijke artikelen heeft. Dat is geen probleem, maar dat hoeft vervolgens niet onder ieder artikel geschreven te worden. Onder dit artikel niet, maar ook niet onder alle artikelen die zullen volgen. Hierbij dus het verzoek om dat mee te nemen in je vervolg op Bokt.

Ik denk dat je de richting van de kritiek niet helemaal juist hebt.
Met het bericht is niets mis. Je kan het leuk of nuttig vinden of niet.
Maar het feit dat dit als nieuws gebracht wordt is op z’n zachts gezegd vreemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 11:36 



 
Profiel   

Er staat een achtergrond artikel tag bij. Het is dus geen nieuws.

Maar informatie. Wat je daar mee doet is geheel aan jezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 11:47 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Er staat een achtergrond artikel tag bij. Het is dus geen nieuws.

Maar informatie. Wat je daar mee doet is geheel aan jezelf.

Okay, geen nieuws. Op het "voorpagina nieuws" forum. Duidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 11:54 



 
Profiel   

Hier is nog een betere tip: Als je je materiaal gewoon het hele jaar door onderhoud hoef je er in het voorjaar geen dag voor uit te rekken en een heuse "to do" lijst te maken. :+ Van het vochtige winterweer wordt je leder evenmin happy als je het niet beschermd. :+

Ik heb geen zomer en winterdekjes. Is dat een ding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 12:01 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik heb geen zomer en winterdekjes. Is dat een ding?


ik ook niet. Nog erger: ik heb zelfs geen zadelkamer :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 12:19 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Er staat een achtergrond artikel tag bij. Het is dus geen nieuws.

Maar informatie. Wat je daar mee doet is geheel aan jezelf.

Dan heb ik dat over het hoofd gezien.

Edit; voor mij staat dit toch echt op de pagina Nieuws.

Forums » Bokt Nieuws » [VN] Voorpagina Nieuws▼


Dat [AG] zie ik dan kennelijk over het hoofd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-22 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen