Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Paarden horen elektrische auto's eerder dan wij

 
Profiel   

Bokt
Algemeen

[ img ]
Ruiters tijdens een buitenrit. Foto: Banjer.


Onderzoek van de British Horse Society (BHS), Robert Gordon University en de Electric Vehicle Association (EVA) Scotland heeft aangetoond dat paarden elektrische auto's eerder horen dan wij.

Het rapport van het onderzoek benadrukt hoe belangrijk het is dat alle bestuurders paarden op lage snelheid passeren of inhalen, ongeacht de auto waarin ze rijden. In overeenstemming met de recente wijzigingen in de verkeersregels moedigt deze campagne bestuurders aan om langzamer te rijden en een minstens een autobreedte afstand te houden wanneer ze een paard en ruiter op de weg passeren of inhalen.

De ruiter moet zich wel bewust blijven van de omgeving. Het geluid van elektrische auto's is voor mensen namelijk moeilijker te horen dan voor paarden.

Tijdens het onderzoek werden drie paarden van achteren benaderd door vier auto's: drie elektrische en één die op benzine reed. Ze reden met snelheden van 10, 20 en 30 km per uur. Er werden video- en audio-opnamen gemaakt en deze werden geanalyseerd. In de meeste gevallen was lieten de paarden "duidelijke reactie" zien, toen de auto naderde.

De conclusie is dat paarden het lage geluidsniveau van een elektrische auto veel eerder opmerken dan mensen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 15:25 



 
Profiel   

Elektrische auto's maken onder de 30 km/u een elektronisch geluidje, dat is verplicht, dus ik zie het verschil tussen brandstofauto's en elektrische auto's niet zo.. Het lijkt me logisch dat je in elke auto gewoon rustig passeert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 15:43 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Elektrische auto's maken onder de 30 km/u een elektronisch geluidje, dat is verplicht, dus ik zie het verschil tussen brandstofauto's en elektrische auto's niet zo.. Het lijkt me logisch dat je in elke auto gewoon rustig passeert.


Het gaat er denk ik meer om dat je zelf kan schrikken als er ineens een electrische wagen voorbijkomt (en dat kan ik me inbeelden, ik heb prima gehoor, maar ik hoor ze pas als ze behoorlijk dichtbij zijn, als je dan nog omgevingsgeluid hebt bvb en beetje slechthorend....)
Maar dat de paarden ze dus wel gewoon "op tijd" horen aankomen en dus wrs net zo snel/niet schrikken als met een gewone wagen.


Ik vind eigenlijk electrische fietsen en scooters die komen voorbij scheuren véél onaangenamer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 15:50 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Elektrische auto's maken onder de 30 km/u een elektronisch geluidje, dat is verplicht, dus ik zie het verschil tussen brandstofauto's en elektrische auto's niet zo.. Het lijkt me logisch dat je in elke auto gewoon rustig passeert.

Het is onder de 20 km/h (daarboven gaan ze er van uit dat banden voldoende geluid produceren :+ ) maar dat geldt alleen sinds juli 2019, oudere auto's hebben die functie niet.
Ook moet het geluid minimaal 56 Db zijn.. dat is het geluid van een koelkastmotor :Y)

Ik kan je vertellen dat het geluid niet heel duidelijk hoorbaar is (althans: van de Tesla verderop in de straat).
Ik schrik mij altijd weer een hoedje als hij mij "ineens" inhaalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 16:10 



 
Profiel   

Wij hebben een elektrische auto met als gevolg dat ons paard iedere elektrische auto achterna loopt in de wei omdat hij denkt dat er dan koekjes of wortels uit de achterbak verschijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 16:10 



 
Profiel   

Onze elektrische auto hoor je ook echt niet, al zo vaak mensen laten schrikken die al kijkend op hun mobiel een parkeerplaats oversteken.. joehoe opletten. :+ Grappig onderzoek wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 16:13 



 
Profiel   

Ik denk dan vooral….wat moet een snelweg pijn doen aan hun oren .

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 17:17 



 
Profiel   

Brainless schreef
Het is onder de 20 km/h (daarboven gaan ze er van uit dat banden voldoende geluid produceren :+ ) maar dat geldt alleen sinds juli 2019, oudere auto's hebben die functie niet.
Ook moet het geluid minimaal 56 Db zijn.. dat is het geluid van een koelkastmotor :Y)

Ik kan je vertellen dat het geluid niet heel duidelijk hoorbaar is (althans: van de Tesla verderop in de straat).
Ik schrik mij altijd weer een hoedje als hij mij "ineens" inhaalt.

Die van ons is van 2018 en maakt een geluid tot 30km/u met keuze uit drie geluiden. En die is goed te horen :j
Een koelkast is 50dB, en met elke 3 dB is het geluid 2x zo hard. 60dB is al het geluid wat een wasmachine/droger maakt.

Misschien heeft de Tesla bij jou in de straat het geluidje uit gezet. Normaal is dat goed te horen als ze bij je in de buurt komen, tenzij er inderdaad heel veel omgevingsgeluid is, maar dan hoor je een gewone, stille auto net zo goed niet aankomen.

Ik heb nooit gemerkt dat iemand onze auto niet hoort. Ook wandelaars gaan altijd ruim op tijd opzij. Maar het zal vast verschillen per model.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 19:38 



 
Profiel   

Op mijn vorige stal was de oversteek van een doorgaande weg vlak na een bocht in het bos. Dat moet je eigenlijk op gehoor doen want zien doe je daar niets. Dan vond ik electro auto‘s soms echt wel eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 22:01 



 
Profiel   

Sommige elektrische auto’s hoor je bijna niet, andere juist wel. Maar het is toch al langer bekend dat paarden beter horen als wij? Want dat is dus de conclusie van dit onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-22 22:11 



 
Profiel   

Is het niet een combinatie van beter horen met beter kunnen zien? De ogen van paarden staan meer aan de zijkanten zodat ze ook beter schuinachter zich kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 06:59 



 
Profiel   

Dat dacht ik ook Suzanne, ik denk dat mensen onbewust veel te snel afgaan op hun gehoor ipv goed te kijken of ze kunnen oversteken. Dat kijken wordt met de vele elektrische auto’s belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 08:24 



 
Profiel   

Een fietser hoor je minder goed dan een elektrische auto. Alleen al het bandengeruis is bij auto's beter hoorbaar, zelfs zonder voetgangersclaxon, dus ik verwacht toch dat de meeste mensen het wel gewend zijn om uit te kijken bij oversteken ivm fietsers?

Paarden kunnen in een hoek van pakweg 350 graden om zich heen kijken, dus dat zal zeker meespelen :j Al schrikt mijn paard regelmatig van een fietser :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 09:02 



 
Profiel   

Ik heb regelmatig dat op parkeerterreinen mensen rakelings voor mijn elektrische auto de straat op stappen. Het excuus is dan dat ze m niet horen aankomen, maar als ze gekeken hadden was er niets aan de hand geweest.
Ik denk dat paarden nog meer het zien gebruiken als bron van informatie, om te weten of er gevaar dreigt, dan mensen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 09:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen