Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG]Opbouw van tandplak op de haaktanden van het paard

 
Profiel   

Eurodressage.com
Algemeen

[ img ]
Schematische weergave van een paardengebit.
De haaktand is weergegeven bij de letter C.
Foto: Wikimedia Commons


Dit artikel is geschreven door Vikki Fowler, veterinair paardentandarts, voor Eurodressage.com.

Een van mijn favoriete dingen om te doen. Supermakkelijk, supersnel en het maakt een groot verschil: opgebouwde plak verwijderen van een haaktand bij het paard. Tandplak bestaat uit minerale afzettingen en bouwt zich op door de tijd heen. De haaktanden zijn niet betrokken bij het eten, dus de tandplak schuurt er niet af. Er wordt gezegd dat tandplak ontstaat doordat speeksel over tanden loopt en daar mineralen afzet. Normaal gesproken worden de tanden schoongemaakt door het eten van ruwvoer. Haaktanden zijn echter niet bedoeld om te eten, maar om mee te vechten.

Mijn persoonlijke ervaring is dat de ophoping van plak vaker (maar niet uitsluitend) voorkomt bij paarden die natuurlijk water drinken in plaats van leidingwater. Er lijken grotere hoeveelheden mineralen te zitten in boorgaten, bronnen, beekjes of regenwater. Nogmaals, dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

Door deze opbouw van tandplak kan op die plek een tandvleesontsteking ontstaan. Ook kan het leiden tot het terugtrekken van het tandvlees. Als dat probleem te groot wordt, kan dit ook effect hebben op de tong en op de ligging van het bit.

Interessante feitjes

  • Alleen mannelijke paarden hebben normaal gesproken haaktanden

  • In uitzonderlijke gevallen zien we ook kleine exemplaren bij merries. Deze merries hebben vaak de reputatie dat ze lastig zijn in de omgang.

  • Haaktanden en wolfstanden zijn niet hetzelfde. De wolfstand zit veel verder achter in de mond, net voor de eerste kiezen.

  • Haaktanden zijn net een ijsberg. Het gedeelte dat je boven het tandvlees ziet, is slechts een fractie van hun volle lengte.

  • Als het bit correct in de mond ligt, hebben de haaktanden geen invloed op het bit. Zorg ervoor dat het bit niet te laag of te dicht bij de haaktanden ligt.

  • Ruw omgaan met het in- en uitdoen van het bit kan ervoor zorgen dat de haaktanden afbreken. Dit doet pijn en dat resulteert er vaak in dat het paard het op- en aftomen te vermijden. Zorg er altijd voor dat het bit niet achter de haaktanden blijft haken bij het aftomen, vooral ook als het paard zijn hoofd omhoog gooit.

  • De haaktanden hebben geen ‘voorgangers’ in het melkgebit. Dit betekent dat deze tanden rechtstreeks door het tandvlees heen moeten als ze doorkomen. Dit kan voor het paard zeer oncomfortabel zijn. Dit kan ook weer resulteren in dat het paard het in- en uitdoen van het bit probeert te ontwijken.

  • De haaktanden komen door als het paard rond de 5 – 5,5 jaar oud is, maar hierin zijn grote verschillen mogelijk. Wees begripvol als je paard rond deze leeftijd ineens een beetje schichtig op het bit reageert. Je kunt je paard helpen door een beetje tandengel voor baby’s op de doorkomende haaktand te doen.

[ img ]



Laatst bijgewerkt door JPitty op 11-07-22 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel aangepast.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 17:27 



 
Profiel   

Interessant! :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 18:26 



 
Profiel   

Wat een nuttige informatie. Leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 09:53 



 
Profiel   

"Een van mijn favoriete dingen om te doen. Supermakkelijk, supersnel en het maakt een groot verschil: opgebouwde plak verwijderen van een haaktand bij het paard "

Hoe dan??

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 10:56 



 
Profiel   

Nibbit schreef
"Een van mijn favoriete dingen om te doen. Supermakkelijk, supersnel en het maakt een groot verschil: opgebouwde plak verwijderen van een haaktand bij het paard "

Hoe dan??



Gezien de tanden van mijn pony met EOTRH zijn verwijdert moet ik goed zorgen dat de plak wegblijft van zijn ruinentanden i.v.m. de wonden.
Daarvoor pak je een tang met ribbels aan de binnenkant. Gewoon een simpele uit de gereedschapskoffer. Ik gebruik hiervoor altijd een gebogen punttang, zodat ik niet per ongeluk hem prik. Deze zet je op de tand net boven het tandvlees en dan draai je de gesloten tang rond. In principe laat dan de plak los. Dat brokkelt als het ware gewoon af.
Toevallig moet ik het vanmiddag weer doen, dus eventueel kan ik een foto maken als dat lukt. Dit is in ieder geval de werkwijze, die ik van mijn dierenarts geleerd heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 11:37 



 
Profiel   

Ja, ik heb plank en tandsteen moeten verwijderen van de haaktanden bij mijn overleden paard door EOTRH. Ik raadt dan ook iedereen aan om extra te controleren op EOTRH als er daar veel tandsteen komt.

Ik deed het met een theelepeltje, kon het er zo voorzichtig afschrapen (ook op advies van de tandarts).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 11:42 



 
Profiel   

Bij deze even een foto van hoe ik het tangetje erop zet. Je klemt de tand er tussen en draait dan gewoon rond. Deze pony is wel gesedeerd gezien ik gelijk de wonden schoon moest maken en hij niet makkelijk is hiermee. Tanden zijn helaas allemaal getrokken i.v.m. EOTRH vandaar de gaten nog in zijn mond. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 22:03 



 
Profiel   

Ik dacht in eerste instantie dat het artikel ging over het opbouwen van een hoektand dmv plakken (lijmen). Plakopbouw is naar mijn weten ook geen woord. Misschien kan de titel aangepast worden naar 'tandplak opbouw'

Verder een heel interessant artikel

Ik wist niet of dit bericht hier moet, bij typfouten of bij feedback

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 07:25 



 
Profiel   

Met de achterkant van een theelepeltje kan je het inderdaad makkelijk weghalen als je het bijhoud, een tang is nodig als het zich meer heeft opgebouwd.
Tandarts heeft het me geleerd en zelfs mijn pietlut van een paard vind het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 08:46 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik dacht in eerste instantie dat het artikel ging over het opbouwen van een hoektand dmv plakken (lijmen). Plakopbouw is naar mijn weten ook geen woord. Misschien kan de titel aangepast worden naar 'tandplak opbouw'

Verder een heel interessant artikel

Ik wist niet of dit bericht hier moet, bij typfouten of bij feedback



Dank je wel voor je uitleg over waarom je titel verwarrend vindt. Ik begrijp het en heb de titel wat aangepast.

Dit soort puntjes zijn altijd welkom in het spelfoutentopic, dus daar mogen ze de volgende keer gepost worden. Goed dat je aangeeft dat je dit wat onduidelijk vindt, ik ga dit even meenemen achter de schermen, wellicht kunnen we daar nog wat meer duidelijkheid in creëren. Dank je wel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 18:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen