Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Ras Uitgelicht: De New Forest Pony

 
Profiel   

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

[ img ]
Een standfoto van een New Forest Pony. Foto: Amanda/ Bokt Wiki


Afgelopen week werd bij het Fries kampioenschap springen een New Forest pony eerste in de rubriek over 80 centimeter. Ook bij de Dutch Pony Championships komen de New Forest Pony’s goed voor de dag in de verschillende categorieën. Een mooi moment dus om deze sportieve pony eens uit te lichten op VN.

De New Forest Pony komt, zoals zijn naam al zegt, uit het gebied New Forest. Dit is een moerasachtig gebied in Zuid-West Engeland, Groot-Brittannië. Al sinds de ijstijd lopen daar pony’s, die er vroeger wel anders uitzagen dan de pony zoals we hem nu kennen. Deze dieren werden oorspronkelijk gebruikt voor de begrazing in het bos. Een aantal eeuwen later werden ze ook gebruikt als trek- en rijpony. Door het inkruisen met Engelse Volbloed en Arabier werden de pony’s sneller, groter en edeler van bouw. Tegenwoordig is het een gesloten stamboek waarbij “vreemd bloed” van andere rassen niet is toegestaan. In het New Forest gebied grazen ook nog steeds pony’s. Dit zijn niet echt wilde pony’s meer. Deze kuddes zijn van een eigenaar en deze controleert ze regelmatig. Hier krijgt de eigenaar ook een vergoeding voor.

[ img ]
New Forest Pony's op Deadman Hill in New Forest. Foto: Wikimedia Commons


De New Forest Pony zoals we die nu kennen, is een grote, sportief en sterk gebouwde pony met stevig beenwerk. Het lichaam van de pony is rechthoekig gebouwd. De hoogte van de pony vanaf de grond naar de schoft, lengte van de rug tot aan de billen, de hoogte vanaf de billen tot aan de grond en dan de lengte van de grond tussen billen en schoft moeten samen een rechthoek vormen. Hij moet robuust zijn met voldoende massa, en harmonieus gebouwd. De gewrichten, benen en hoeven moeten goed ontwikkeld en voldoende hard zijn. De New Forest pony is een taai ras en sommige dieren hebben een uitmuntend uithoudingsvermogen. Qua karakter van de pony lig de lat hoog. De New Forest Pony is een intelligente en werkwillige pony, die ook eerlijk en betrouwbaar is. Dit ras staat bekend om zijn kindvriendelijkheid en leert gemakkelijk. Zijn karakter maakt hem dan ook veelzijdig inzetbaar. Zo kom je ze tegen in de dressuur en bij het springen, maar ook doen ze het goed voor de wagen, in de westernsport, bij polo en als therapiepony/ in de aangepaste sport voor mensen met een beperking.

[ img ]
New Forest Pony's zijn veelzijdig inzetbaar. Mennen is slechts één van de vele disciplines
waar ze in schitteren. Foto: Ardo_iggy/ Bokt Wiki
Binnen het Nederlands New Forest Pony Stamboek (NNFPS) wordt er onderscheid gemaakt tussen grote en kleine maat. De kleine maat betekent tot 136,9 cm. De grote maat loopt van 137 tot en met 148,0 cm. Bij het New Forest Pony stamboek in Groot-Brittannië is dat ook gelijk de maximale schofthoogte. Binnen het NNFPS worden New Forest Pony's die groter zijn dan 148,0 cm ingeschreven in het RX-register. Hiervoor geldt een maximale schofthoogte van 156,9 cm. De New Forest Pony is een kleurrijk ras, bijna alle kleuren tegenkomen. Ook roan of een verdunning (palomino, valk of smokey black) komen voor. Alleen bont is binnen het stamboek niet toegestaan, net als aftekeningen achter het hoofd. Aftekeningen op de benen mogen niet hoger zijn dan de voorknie of het spronggewricht aan het achterbeen. Alleen witte plekken die het gevolg zijn van ongevallen, zijn wel toegestaan.

Net als bij verschillende andere rassen, komt er ook bij de New Forest pony een erfelijke ziekte voor: Myotonie. Dit is een erfelijke spierziekte. Eerder werd deze ziekte alleen aangetroffen bij geiten en honden, maar sinds 2011 is duidelijk dat deze ook voorkomt bij de New Forest Pony. Myotonie is een spierziekte. Hierbij slaan de spieren als het ware "op slot" en ontspannen pas na korte of langere tijd. Na een ontspanning of bij een schrikreactie zie je dit gebeuren als een plotselinge stijfheid waarbij het pony uit het niets lijkt om te vallen. De oorzaak van Myotonie is een afwijking in de genen. Dit blijkt de aanmaak van bepaalde eiwitten te verstoren en veroorzaakt zo de symptomen van de ziekte. In 2011 is bij de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht dit defecte gen gevonden bij twee New Forest veulens. Het gen dat dit veroorzaakt is een recessief gen. Dit betekent dat een pony het gen kan dragen zonder de ziekte te hebben. Een veulen moet van beide ouderdieren dit gen meekrijgen, voor het tot uiting komt. Het NNFPS biedt via de website een test aan om dit gen op te sporen. Als een hengst het myotonie gen draagt, zal deze bij het NNFPS uitgesloten worden voor de dekdienst.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 11-07-22 18:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Tekst aangepast.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 20:00 



 
Profiel   

Zijn er nog mensen op bokt die een New Forest hebben die gefokt is door stal Tunja's ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 20:18 



 
Profiel   

Ze zijn geweldig! Ik wil er ook heel graag een maar op dit moment niet te betalen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 21:42 



 
Profiel   

Bijna 20 jaar geleden maakte ik kennis met dit ras. Ik heb nu 1 Newforest merrie met een veulen en ik heb 2 Nfx veulens uit mijn bonte merrie. Vorig jaar was mijn NFx merrieveulen kampioen regionaal en centraal. Zaterdag gaat mijn NFx hengstje van dit jaar naar de keuring.


Ik ben onwijs blij met de foresters!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 22:02 



 
Profiel   

<3 Zo ontzettend blij met onze Foresters.
Hopelijk volgend jaar 2 veulens.
Fok wel alleen ras zuiver.


Laatst bijgewerkt door astrea op 10-07-22 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 22:21 



 
Profiel   

Hier ook in het bezit van een nf kruising

Een echte pony is het, koppig en grappig en staat altijd klaar voor een avontuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 22:26 



 
Profiel   

Ik inmiddels ook aan de tweede begonnen ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 08:22 



 
Profiel   

Hielp vroeger (jaren 80) iemand die ze fokte, nog met als dekhengst Queenswood Solomon. Heb er diverse nakomelingen van verzorgd en ingereden. Wat een geweldig fijn karakter hadden die New Forests. Heb er mooie herinneringen aan....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 08:32 



 
Profiel   

Mijn pony 40 jaar geleden was ook een New Forest. Wat een geweldig ras! Zo veelzijdig, dressuur, springen, bosritten, cross (nu eventing), alles kon je er mee. Heel lang van genoten. Bij onze ponyclub hadden de meesten New Forests en we zijn toen we 16 waren nog eens met een groep daarheen geweest. Sliepen we met twee bij een gezin. Daar rijden door de prachtige natuur waar ze in het wild liepen. Was geweldig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-22 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen