Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Recht op je paard zitten in plaats van voorover leunen

 
Profiel   

FEI.org
Algemeen

[ img ]
Een goede houding, netjes rechtop, is belangrijk bij het
rijden. De amazone op deze foto zit feitelijk met het bovenlichaam
rechtop, ze valt niet naar voren of naar achteren. Haar
heupen zijn wel wat aangespannen, hierdoor heeft ze een wat
holle rug. Foto: Marlies Trap Fotografie


Dit artikel is geschreven door Sophie Baker. Sophie is hippisch schrijfster, enthousiaste dressuuramazone en ze springt af en toe.

Voorover leunen is vaak het gevolg van onbalans tijdens het rijden. Dit komt voor bij beginners die nog geen onafhankelijke zit hebben ontwikkeld, maar ook als je zelf niet goed weet waar je volledig in evenwicht zit.

Hieronder staan wat manieren die je in de praktijk kunnen helpen om je houding te verbeteren.

Les aan de longe
Dit wordt vaak aanbevolen, rijden aan de longe kan heel veel doen voor problemen met je houding. Ruiters leunen vaak voorover omdat ze hun handen en teugels gebruiken om in balans te blijven, vooral tijdens het lichtrijden in draf. Je kunt ook voorover vallen omdat je door de beweging van de draf als het ware uit het zadel gegooid wordt, je gaat dan voorover leunen om de onbalans te compenseren.

Les aan de longe waarbij je leert te draven en galopperen zonder teugels, en in sommige gevallen zonder beugels, kan je echt helpen met het ontwikkelen van een onafhankelijke balans in het zadel.

Zoek je zitbeenknobbels
Voorover leunen gebeurt vaak als je niet precies weet hoe je in het zadel zou moeten zitten, of als je benen te ver naar voren of naar achteren liggen. Een goede manier om dit te voorkomen, is door uit zoeken hoe je volledig in evenwicht zit.

Ga eens halthouden, steek dan je hand tussen je billen het zadel, beweeg vervolgens je heupen vooruit en achteruit totdat je voelt dat je zitbeenknobbels bovenop je hand zitten. Als je te ver naar voren of naar achter leunt, zul je de zitbeenknobbels niet kunnen vinden. Op deze manier weet je wanneer je op een gecentreerde manier zit, en hoe en waar je in het zadel hoort te zitten.

Controleer de lengte van je stijgbeugels
Je beugellengte heeft ook effect op je balans in het zadel. Als je stijgbeugels te lang zijn, zul je automatisch wat achterover leunen. Ook zul je merken dat je voorover gaat leunen, naar de schoft van het paard toe, als je je benen naar beneden strekt om je beugels te zoeken.

Te korte beugels kunnen ervoor zorgen dat je bovenlichaam naar voren komt.

Een algemene vuistregel is: als je voeten uit de beugels zijn en je paard staat vierkant, dan moeten de stijgbeugels ter hoogte van je enkels hangen. Deze lengte is perfect voor de meeste mensen. Als je gaat springen, is het beter om de beugels één of twee gaatjes korter te doen.

Draag je handen
Als je jouw handen netjes rechtop en op de juiste hoogte houdt, is het fysiek vrijwel onmogelijk om te ver voorover te leunen. Hou je ellebogen langs je lichaam en doe alsof je een dressuurruiter bent met mooie witte handschoenen aan. Dit kan je zeker helpen om rechtop in het zadel te zitten.

Probeer dit ook eens zittend op een stoel: breng je handen omlaag, naar waar de “schoft” zou moeten zitten en probeer voorover te leunen. Dit gaat erg makkelijk. Breng nu je gebogen ellebogen omhoog naar je taille, hou je onderarm bijna recht en je duimen omhoog, alsof je op het punt staat om met beide handen een deurknop naar buiten te draaien. Als je nu probeert om voorover te leunen, merk je dat dit veel moeilijker gaat.

Als je eenmaal je houding en zit gecorrigeerd hebt, is het alleen nog een kwestie van oefenen, oefenen en nog meer oefenen. In het begin zul je mogelijk nog wel een paar keer terugvallen in oude gewoontes en weer wat voorover gaan leunen.

Controleer jezelf om de paar minuten of elke keer als je langs een bepaald punt rijdt, of je naar voren leunt. Uiteindelijk zal het normaal worden om netjes rechtop te zitten.

Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om rechtop te zitten. Als dat voor jou het geval is, kun je misschien één van deze visuele trucjes gebruiken om te leren netjes rechtop en elegant in het zadel te zitten:

  • doe alsof een er touwtje vanaf de top van je cap zit, dat je rechtop naar de hemel trekt
  • zit met je schouders en sleutelbeenderen open, en niet voorovergebogen
  • breng je schouders naar achteren, richting je kontzakken
  • open je borstbeen

Hou in je achterhoofd dat ruiters geneigd zijn wat voorover te leunen als ze nerveus of gespannen zijn. Dit kan de boosdoener zijn als je sowieso een gespannen persoon bent, of als je bang bent.

Je merkt het soms zelf niet als je gespannen bent, en dit kan verschillende oorzaken hebben. Van anticiperen op het stuiteren tijdens het doorzitten in draf tot gespannen zijn bij het aanrijden van een hindernis. Neem dan even een paar minuten tijd om je spieren bewust te ontspannen en je ademhaling onder controle te krijgen.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 09-08-22 12:55, in het totaal 9 keer bewerkt

Onderschrift bij foto aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:20 



 
Profiel   

De ruiter op de foto mag dan rechtop zitten, maar die zit ook in een flinke stoelzit :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:38 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
De ruiter op de foto mag dan rechtop zitten, maar die zit ook in een flinke stoelzit :Y)

Nou, precies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:40 



 
Profiel   

Ik maak me ook wel zorgen over allerlei 'sport'ruiters die juist achterover hangen in de teugels.
Komt daar ook nog een artikel over? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:41 



 
Profiel   

cissy schreef
Ik maak me ook wel zorgen over allerlei 'sport'ruiters die juist achterover hangen in de teugels.
Komt daar ook nog een artikel over? ;)

Precies dit! Ik zie soms houding voorbij komen! Oh oh oh, kan niet goed zijn voor je eigen lichaam en lijkt mij ook niet bevorderlijk voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 16:13 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de feedback over de foto. Ook in het feedbacktopic was deze opmerking binnen gekomen. De vorige foto was inderdaad niet zo'n beste keuze bij dit artikel. Ik heb in het archief van de NR een andere foto gevonden waarvan we denken dat deze beter erbij past. Die heb ik er nu bij gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 16:39 



 
Profiel   

[ img ]
Ehhh nee, de foto die ik nu zie staan is ook niet ok.deze ruiter zit ook te ver achterin met de benen te ver naar voren
Probeer een foto te zoeken waar je bij de ruiter een verticale lijn kan trekken van oor tot enkel met schouder elleboog heup en enkel op die lijn


Laatst bijgewerkt door knollentuin op 07-08-22 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 17:10 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Ehhh nee, de foto die ik nu zie staan is ook niet ok.deze ruiter zit ook te ver achterin met de benen te ver naar voren


Nou inderdaad....schouder, heup, hak, loodrecht onder elkaar lijkt me simpel zat te controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 17:12 



 
Profiel   

Dit is idd een dramatische foto :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 17:15 



 

MarjanB schreef
Dit is idd een dramatische foto :+
De vorige was een stuk dramatischer. :))

Ik vind het wel schokkend dat een correcte houding in de (top)sport blijkbaar zo zeldzaam geworden is dat er nauwelijks nog foto's van te vinden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 17:49 



 
Profiel   

MKango, Ik denk dat dat voor een groot deel ligt aan de ontzettend diepe zadels met mega wrongen, die toch net niet zo goed bij de ruiter passen. Maar anders in zo’n zadel zitten wil ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 17:51 



 

prugelpiet schreef
MKango, Ik denk dat dat voor een groot deel ligt aan de ontzettend diepe zadels met mega wrongen, die toch net niet zo goed bij de ruiter passen. Maar anders in zo’n zadel zitten wil ook niet.
Jup, maar waarom hebben mensen tegenwoordig die zadels met diepe zit en dikke wrongen? Over het algemeen niet omdat ze zo goed onafhankelijk kunnen zitten. De vraag naar die zadels is ontstaan vanuit de ruiters zelf, het is niet dat al die zadelmakers ineens dachten: kom, laten we orthopedische stoelen (in de woorden van Albert Voorn) maken in plaats van fatsoenlijke zadels. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 17:52 



 
Profiel   

Ik snap ook vrij weinig van die Trent. Zal wel mode zijn :+

Deze foto is niet veel beter nee := je gaat mij niet vertellen dat de NR geen foto in het archief heeft waarop iemand netjes zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 17:58 



 
Profiel   

Mkango schreef
prugelpiet schreef
MKango, Ik denk dat dat voor een groot deel ligt aan de ontzettend diepe zadels met mega wrongen, die toch net niet zo goed bij de ruiter passen. Maar anders in zo’n zadel zitten wil ook niet.
Jup, maar waarom hebben mensen tegenwoordig die zadels met diepe zit en dikke wrongen? Over het algemeen niet omdat ze zo goed onafhankelijk kunnen zitten. De vraag naar die zadels is ontstaan vanuit de ruiters zelf, het is niet dat al die zadelmakers ineens dachten: kom, laten we orthopedische stoelen (in de woorden van Albert Voorn) maken in plaats van fatsoenlijke zadels. :D



Om te kunnen blijven doorzitten in het zadel? Ooit zn zadel geprobeerd, ik kon er niet goed mee lichtrijden. Bij een bok van mij paard (vond het zadel ook niet fijn) merkte ik wel dat je minder stuiterd omdat je zo in het zadel gedrukt wordt als het waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 18:14 



 
Profiel   

Leuk stukje dit!
Maar misschien is het beter om gewoon even geen foto te plaatsen als er geen juiste foto is :=
Of op zijn minst niet er onder zetten dat het een goede houding laat zien.
Dit staat echt een beetje dom zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 18:16 



 
Profiel   

In dit artikel staat het goed omschreven en staan er mooie foto’s ter voorbeeld:
http://www.klassiekedressuur.com/houding-ruiter/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 18:31 



 
Profiel   

Hannanas schreef
In dit artikel staat het goed omschreven en staan er mooie foto’s ter voorbeeld:
http://www.klassiekedressuur.com/houding-ruiter/


Ja eens , goede dit, wist niet of je foto's van anderen zomaar plaatsten mag, daarom had ik een tekening gezocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 18:39 



 
Profiel   

Joh, NR, zoek gewoon een goede foto of post een neutrale foto. Deze houding klopt van geen kant en wat Jilletje ook al zegt, dit staat echt dom :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 18:55 



 
Profiel   

Zitten op je gemak en niet op je genot.

Helaas bieden de huidige populaire zadelmerken dit niet aan (Custom, Brandt, Sella, undsoweiter)

Enorme gehandicapte wrong, en duwen met je lijf.
Heden ten dage kent de ruiter/amazone de 'open zit' niet meer..

De diepte van de lepel is niet eens zo van belang, als je geen wrong hebt word je toch wel gecorrigeerd.

Als ik hier op bokt een foto-topic met iemand zie die geen enorme wrongen heeft maar echt puur op haar eigen balans haar paard probeert te rijden voel ik een bepaalde opluchting ( sowieso naar het paard) maarja, heb dan ook iets met zadels.. O:)


Laatst bijgewerkt door Nielojram op 07-08-22 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:29 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Op of aanmerkingen op de inhoud van een nieuwsbericht of op een geplaatste foto horen in Feedback topic voor de nieuwsredactie, en zullen vanaf nu hier verwijderd worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:29 



 
Profiel   

Jullie mogen mijn foto wel even gebruiken
Volgens mij is dit wel oke. :+

[ img ]

Erreplus, ook zo'n merk dat je ontzettend in een houding dwingt. Je moet als ruiter niet zo vastzitten in een zadel en een beetje ruimte hebben om je gewicht ook eens te kunnen verplaatsen en je ook echt mee kunnen zijn met de beweging van het paard. Voor het paard ook veel prettiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 19:41 



 

Babootje schreef
Jullie mogen mijn foto wel even gebruiken
Volgens mij is dit wel oke. :+

[ [url=m/ZZQ6xU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erreplus, ook zo'n merk dat je ontzettend in een houding dwingt. Je moet als ruiter niet zo vastzitten in een zadel en een beetje ruimte hebben om je gewicht ook eens te kunnen verplaatsen en je ook echt mee kunnen zijn met de beweging van het paard. Voor het paard ook veel prettiger.
Alleen als je die foto zelf gemaakt hebt of toestemming hebt van de fotograaf mag dat. Je dochter zit er idd heel netjes op. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:17 



 
Profiel   

Babootje schreef
Jullie mogen mijn foto wel even gebruiken
Volgens mij is dit wel oke. :+

[ [url=m/ZZQ6xU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erreplus, ook zo'n merk dat je ontzettend in een houding dwingt. Je moet als ruiter niet zo vastzitten in een zadel en een beetje ruimte hebben om je gewicht ook eens te kunnen verplaatsen en je ook echt mee kunnen zijn met de beweging van het paard. Voor het paard ook veel prettiger.


Mooie zit! Hier kun je tenminste het paard wegdenken en de ruiter blijft gewoon 'staan'.
En ook nog eens een heel fijn lopend paard. Mooi plaatje om naar te kijken :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 20:21 



 
Profiel   

Babootje schreef
Jullie mogen mijn foto wel even gebruiken
Volgens mij is dit wel oke. :+

[ [url=m/ZZQ6xU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erreplus, ook zo'n merk dat je ontzettend in een houding dwingt. Je moet als ruiter niet zo vastzitten in een zadel en een beetje ruimte hebben om je gewicht ook eens te kunnen verplaatsen en je ook echt mee kunnen zijn met de beweging van het paard. Voor het paard ook veel prettiger.

Jip deze dame zit correct

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:04 



 
Profiel   

Centered riding streefd naar een rechte / boven elkaar gestapelde houding, met zachte verbinding en in harmonie met je paard.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen