Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Recht op je paard zitten in plaats van voorover leunen

 
Profiel   

myk_en_shant schreef
Centered riding streefd naar een rechte / boven elkaar gestapelde houding, met zachte verbinding en in harmonie met je paard.
[ [url=m/EQpqzn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als het goed is streeft elke instructeur hiernaar klassiek modern hoe t stroompje ook heet .
Als de ruiter goed zit kan het paard goed bewegen, soi.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 21:49 



 
Profiel   

myk_en_shant schreef
Centered riding streefd naar een rechte / boven elkaar gestapelde houding, met zachte verbinding en in harmonie met je paard.
[ [url=m/EQpqzn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat 2e poppetje ben ik
Ik weet het van mezelf, maar o zo moeilijk. Ik heb heel erg de nijging om voorover te zitten met mijn nek en naar beneden te kijken. Waardoor mijn bovenrug wat op bolt. Ik denk dat als ik mijn hoofd recht boven mijn romp/lijf houdt het al een heel ander beeld is.

Mijn onder lichaam ben ik overigens wel redelijk tevreden over. Mag alleen mijn voeten wat meer naar binnen draaien, want ik tik heel af en toe nog wel eens de omheining aan van de bak. Wat een stuntpiloot ben ik toch xD

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 12:47 



 
Profiel   

Babootje schreef
Jullie mogen mijn foto wel even gebruiken
Volgens mij is dit wel oke. :+

[ [url=m/ZZQ6xU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erreplus, ook zo'n merk dat je ontzettend in een houding dwingt. Je moet als ruiter niet zo vastzitten in een zadel en een beetje ruimte hebben om je gewicht ook eens te kunnen verplaatsen en je ook echt mee kunnen zijn met de beweging van het paard. Voor het paard ook veel prettiger.

Mooi plaatje, maar ze zít niet echt, hè.
Als je schouder/heup/hak-lijn zou volgen zie je dat ze met haar been te ver naar achter zit.
Helaas zijn veel instructrices daar niet zo opgebrand..


Laatst bijgewerkt door Nielojram op 08-08-22 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 17:45 



 
Profiel   

knollentuin schreef
myk_en_shant schreef
Centered riding streefd naar een rechte / boven elkaar gestapelde houding, met zachte verbinding en in harmonie met je paard.
[ [url=m/EQpqzn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als het goed is streeft elke instructeur hiernaar klassiek modern hoe t stroompje ook heet .
Als de ruiter goed zit kan het paard goed bewegen, soi.


Is alleen jammer dat we dat dan niet weer zien in de wedstrijdring.
In theorie weet iedereen het, maar men kiest vaak voor de Quick fix, ipv dat alle puzzelstukjes goed in elkaar vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 17:47 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Mooi plaatje, maar ze zít niet echt, hè.
Als je schouder/heup/hak-lijn zou volgen zie je dat ze met haar been te ver naar achter zit.
Helaas zijn veel instructrices daar niet zo opgebrand..


Niet met je eens. Die schouder/heup/hak lijn loopt niet aan de achterkant van je hak. Maar meer er dwars doorheen. En die lijn klopt toch aardig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:25 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Mijn onder lichaam ben ik overigens wel redelijk tevreden over. Mag alleen mijn voeten wat meer naar binnen draaien, want ik tik heel af en toe nog wel eens de omheining aan van de bak. Wat een stuntpiloot ben ik toch xD

tenen naar binnen draaien is niet de oplossing. Je tenen steken naar buiten omdat je op de achterkant van je bovenbenen zit, niet op de binnenkant. Het probleem zit in de heupen, niet in de tenen. De tenen zijn een symptoom. Net als hakken optrekken een symptoom is. De oplossing is dan niet je hakken uitdrukken, maar been langmaken en laten vallen vanuit de heup.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:38 



 
Profiel   

Avalanche schreef
michelle933 schreef
Mijn onder lichaam ben ik overigens wel redelijk tevreden over. Mag alleen mijn voeten wat meer naar binnen draaien, want ik tik heel af en toe nog wel eens de omheining aan van de bak. Wat een stuntpiloot ben ik toch xD

tenen naar binnen draaien is niet de oplossing. Je tenen steken naar buiten omdat je op de achterkant van je bovenbenen zit, niet op de binnenkant. Het probleem zit in de heupen, niet in de tenen. De tenen zijn een symptoom. Net als hakken optrekken een symptoom is. De oplossing is dan niet je hakken uitdrukken, maar been langmaken en laten vallen vanuit de heup.

Oja ik voel het. Zit/lig nu op de bank en draai mijn benen iets naar binnen. Gaan voeten ook gelijk naar binnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:41 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Babootje schreef
Jullie mogen mijn foto wel even gebruiken
Volgens mij is dit wel oke. :+

[ [url=m/ZZQ6xU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erreplus, ook zo'n merk dat je ontzettend in een houding dwingt. Je moet als ruiter niet zo vastzitten in een zadel en een beetje ruimte hebben om je gewicht ook eens te kunnen verplaatsen en je ook echt mee kunnen zijn met de beweging van het paard. Voor het paard ook veel prettiger.

Mooi plaatje, maar ze zít niet echt, hè.
Als je schouder/heup/hak-lijn zou volgen zie je dat ze met haar been te ver naar achter zit.
Helaas zijn veel instructrices daar niet zo opgebrand..

Je moet naar de enkel kijken niet de hak en dam zit deze ruiter precies goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:43 



 
Profiel   

knollentuin schreef
myk_en_shant schreef
Centered riding streefd naar een rechte / boven elkaar gestapelde houding, met zachte verbinding en in harmonie met je paard.
[ [url=m/EQpqzn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als het goed is streeft elke instructeur hiernaar klassiek modern hoe t stroompje ook heet .
Als de ruiter goed zit kan het paard goed bewegen, soi.


Is alleen jammer dat we dat dan niet weer zien in de wedstrijdring.
In theorie weet iedereen het, maar men kiest vaak voor de Quick fix, ipv dat alle puzzelstukjes goed in elkaar vallen.[/quote]

Eens ,laat ik het anders zeggen, hier zou iedere instructeur prioriteit in moeten hebben .welke stromingen ze ook uitdragen Ook juryleden zouden hier naar mijn mening meer naar mogen kijken en mee mogen nemen in beoordelingen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:47 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Je moet naar de enkel kijken niet de hak en dam zit deze ruiter precies goed

Dan nog zie ik een amazone die op haar genot rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:49 



 
Profiel   

Ik word niet echt warm van dit artikel eigenlijk... als je de "tips" zo leest, dan wordt vooral aangeraden om als een stijve hark op je paard te gaan zitten, er staat nog net niet de oude tip tussen om een bezemsteel horizontaal achter je rug langs te houden, om je ellebogen naar achteren te houden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:51 



 
Profiel   

Nielojram schreef
knollentuin schreef
Je moet naar de enkel kijken niet de hak en dam zit deze ruiter precies goed

Dan nog zie ik een amazone die op haar genot rijdt.

Bekken achterover kantelen is niet zo geweldig voor je zit, imo. Daar zet je je onderrug mee vast en dan kun je niet meer mee in de beweging. Met bekken gewoon rechtop zul je met het schaambeen het zadel raken, maar zo is een vrouwen bekken gebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 21:11 



 
Profiel   

Ik vind dit zo'n vlak artikel, maar de discussie er uit misschien juist door de verkeerde foto wel heel interessant.

Beetje de grootste clice allertijde is wel om te gaan zeggen, maar de perfecte houding bestaat niet. Je kunt een standaard boek open slaan en de plaatjes kijken en dan kom je in de bak en dan ineens is dat perfecte mens er niet. Sommige fouten zijn inherend aan bouw. Mensen met lange bovenbenen hebben nu eenmaal vaak een grotere slag naar voren nodig, ze hebben dan niet percee een stoelzit, maar het oogt nu eenmaal zo. Iemand met een natuurlijk holle rug zal echt anders op het paard zitten dan iemand met een rechte rug.

Dat gezegd hebbende vind ik dat we tegenwoordig (oef en zo oud ben ik niet) weinig trots hebben in een mooie getrainde nette maar zeker functionele houding. Ik kan er echt niet van genieten als ik mensen zoals in de huidige op foto zie zitten. Die aangepannen heupen met de daarbij horende hollere rug. Zelfs zonder het in beweging te zien kun je al doortekenen dat deze ruiter op bepaalde momenten achter zal gaan hangen. Had deze ruiter geleerd om de heupen (en bekken) te ontspannen en juist de buikspieren in geval van noodzaak aan te spannen, had je een heel ander resultaat gehad.

Een functionele houding is belangrijk voor jezelf als ruiter omdat je langer mee gaat en het is een sport, dus je kan jezelf er ook gezonder mee trainen. Maar een functionele houding helpt je paard ook beter lopen. Ik zag laatst in de basissport een dramatisch geval waarbij de ruiter en paard elkaar in stand hielden. Ruiter holle rug, paard holle rug. Oorzaak en gevolg niet te bepalen, maar de ruiter had niet door haar rijfout het paard ook niet vooruit hielp.

Zitten volgens het boekje betekend niet altijd perfecte lijntjes kunnen trekken of naar perfect bewegende beelden kijken. Dat betekend ook kijken naar hoe de spieren van de ruiter zich gedragen, hoe dat zich aansluit op het paard. Doet dat pijn, kan dat wel, vermeerderd of verminderd een houding verandering het resultaat? Dat is wat een instructeur en een ruiter zich steeds zouden moeten afvragen.
Als ikde foto van babootje zou pakken. Dan zou ik bv tegen de ruiter zeggen, als je dieper in je zadel zou zitten voelt dat dan dit moment beter? Dat zou je kunnen bereiken door niet te staan in de beugels. Betekend dit dat de hoek van de knie groter moet worden en het been dus (in eerste instantie) naar voren komt te liggen? Kan, is dat percee een probleem. Nee zeker niet. Hangt af van hoe beide zich er onder houden. Kun je vandaar werken naar die perfecte hoek of is er een grens. Ook dat zul je moeten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 22:32 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe mensen dat doen hoor maar als ik echt op de binnenkant van m'n benen wil rijden moet ik m'n beugel uit doen. Zodra ik iets van een beugel onder mijn teen heb draait mijn been mee. Of ik moet de beugel zo lang laten dat ik hem constant verlies zodra ik mijn been verleg om een hulp te geven.

Ik heb echt op veel verschillende zadels gereden maar dit is een forever terugkomend probleem bij mij.

Welk zadel dan ook, ik beland altijd in een stoel zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 22:47 



 
Profiel   

Absolem schreef
Ik weet niet hoe mensen dat doen hoor maar als ik echt op de binnenkant van m'n benen wil rijden moet ik m'n beugel uit doen. Zodra ik iets van een beugel onder mijn teen heb draait mijn been mee. Of ik moet de beugel zo lang laten dat ik hem constant verlies zodra ik mijn been verleg om een hulp te geven.

Ik heb echt op veel verschillende zadels gereden maar dit is een forever terugkomend probleem bij mij.

Welk zadel dan ook, ik beland altijd in een stoel zit.


Dat is dus zo'n mega interessante waar je best wat vragen op kan loslaten. En zonder plaatje (of filmpje) is alles theorie. Maar je af vragen elke spieren je meer ontspant als je zonder beugels zit zou een goed begin zijn. Het klinkt alsof je onbewust je spier spant naar je beugel en dat soort onbewuste dingen hebben giga invloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 23:12 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Absolem schreef
Ik weet niet hoe mensen dat doen hoor maar als ik echt op de binnenkant van m'n benen wil rijden moet ik m'n beugel uit doen. Zodra ik iets van een beugel onder mijn teen heb draait mijn been mee. Of ik moet de beugel zo lang laten dat ik hem constant verlies zodra ik mijn been verleg om een hulp te geven.

Ik heb echt op veel verschillende zadels gereden maar dit is een forever terugkomend probleem bij mij.

Welk zadel dan ook, ik beland altijd in een stoel zit.


Dat is dus zo'n mega interessante waar je best wat vragen op kan loslaten. En zonder plaatje (of filmpje) is alles theorie. Maar je af vragen elke spieren je meer ontspant als je zonder beugels zit zou een goed begin zijn. Het klinkt alsof je onbewust je spier spant naar je beugel en dat soort onbewuste dingen hebben giga invloed.



Ik heb artrose in mijn rug en mijn rechter enkel is zwaar verzakt die staat ook als ik loop enorm naar buiten toegericht.. Dat zou er wel mee te maken kunnen hebben. Helaas kunnen we niet even door een machine heen rijden die alles door screent he? :D.

Maar goed ik heb wel wat foto's van mezelf met mijn driejarige. Beetje achtergrond info : Beestje is nu vijf maanden onder het zadel en heeft zelf dus ook nog weinig balans (ik ben absoluut geen topruiter namelijk). Ik heb zelf vier jaar niet gereden voor ik op hem stapte.Bouwt snel spanning op als hij naar de achterkant van de bak toe moet lopen waardoor hij rechtuit al heel snel als een lama probeert te lopen en als gevolg daarvan rennerig word(you know the drill, dat kost tijd om rustig op lossen) Op de foto's waarop ik hem zijn hals probeer te laten strekken zit ik expres iets naar voren. Want hij Jo Joed nog enorm als we dat oefenen en een keer dat we dat oefende lag ik dus op zijn hals daardoor _O-. Wel heel blij mee dat hij dat al durft hoor! Want hij was twee maanden geleden een ongeleid rondstampend projectiel als ik het probeerde.

Het zadel is een euroriding agath en is inmiddels een beetje opgevuld aan de voorkant. Het wipte een beetje achter na inzakken van de vulling.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 07:17 



 
Profiel   

Interessante discussie, ik denk altijd dat we het simpel moeten houden..een ruiter hoeft past "perfect' te zitten zodra het paard verzameld loopt want dan kan een ruiter ook pas echt goed zitten. Even afgezien van de zadels met diepe zit want daar zie ik ook veel ellende van.

Voor de rest, schouder-heup-hak moet 1 lijn zijn inderdaad, knik in de ellebogen, duimen rechtop (niet statisch) en kijken waar je heen gaat en rug bol ipv hol doen vaak al een heleboel goeds. Als een ruiter met vw/nw rijden dan iets voorover zit dan zie ik dat juist graag mits deze in balans blijft zitten en het paard voldoende van achter naar voren heeft lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 08:09 



 
Profiel   

Absolem, ga eens ervaren tijdens het rijden, hoeveel druk er op je voeten staat/ hoe zwaar zijn je voeten.
Als je dit ervaren hebt, kun je de druk / zwaarte iets verminderen, ervaar of er dan iets veranderd is. Is positie van je voet / been veranderd.

Andere oefening is ga vanuit die beenligging (zonder aan te passen)naar de verlichte zit, kun je van wijze spreken dit een half uur vol houden?
Ga daarna stukje bij beetje je beenligging van je onderbeen naar achteren brengen en dan ga je de oefening herhalen.
Blijf zoeken totdat de verlichte zit ook daadwerkelijk licht aanvoelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 12:13 



 
Profiel   

Absolem schreef
Ik heb artrose in mijn rug en mijn rechter enkel is zwaar verzakt die staat ook als ik loop enorm naar buiten toegericht.. Dat zou er wel mee te maken kunnen hebben. Helaas kunnen we niet even door een machine heen rijden die alles door screent he? :D.

Maar goed ik heb wel wat foto's van mezelf met mijn driejarige. Beetje achtergrond info : Beestje is nu vijf maanden onder het zadel en heeft zelf dus ook nog weinig balans (ik ben absoluut geen topruiter namelijk). Ik heb zelf vier jaar niet gereden voor ik op hem stapte.Bouwt snel spanning op als hij naar de achterkant van de bak toe moet lopen waardoor hij rechtuit al heel snel als een lama probeert te lopen en als gevolg daarvan rennerig word(you know the drill, dat kost tijd om rustig op lossen) Op de foto's waarop ik hem zijn hals probeer te laten strekken zit ik expres iets naar voren. Want hij Jo Joed nog enorm als we dat oefenen en een keer dat we dat oefende lag ik dus op zijn hals daardoor _O-. Wel heel blij mee dat hij dat al durft hoor! Want hij was twee maanden geleden een ongeleid rondstampend projectiel als ik het probeerde.

Het zadel is een euroriding agath en is inmiddels een beetje opgevuld aan de voorkant. Het wipte een beetje achter na inzakken van de vulling.


Dat doormeten kan wel hoor. Er zijn manieren, 1 van de meest bekende is de gene waarbij ze je lijf beplakken met sensoren. Vervolgens gaat daar naar de computer en krijg je een weergave van hoe je beweegt. Het geeft een hoop inzicht.

Je hebt een leuk paard. Dat je hem soms even helpt met je houding is een plus. Een goeie houding is ook afhankelijk van je paard. Stug recht blijven terwijl zo'n paard wat rug ruimte nodig hebt is stom. Als ik zo globaal naar de fotos kijken en wat je zelf zegt denk ik dat een deel van de spanning die je hebt niet zomaar weg te trainen is. Sommige dingen wel, maar dan blijf je toch met bepaalde dingen zitten. En dan is het de vraag kun je winst halen uit je tuig. Heb je wel eens een flexibele beugel geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 22:21 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Absolem schreef
Ik heb artrose in mijn rug en mijn rechter enkel is zwaar verzakt die staat ook als ik loop enorm naar buiten toegericht.. Dat zou er wel mee te maken kunnen hebben. Helaas kunnen we niet even door een machine heen rijden die alles door screent he? :D.

Maar goed ik heb wel wat foto's van mezelf met mijn driejarige. Beetje achtergrond info : Beestje is nu vijf maanden onder het zadel en heeft zelf dus ook nog weinig balans (ik ben absoluut geen topruiter namelijk). Ik heb zelf vier jaar niet gereden voor ik op hem stapte.Bouwt snel spanning op als hij naar de achterkant van de bak toe moet lopen waardoor hij rechtuit al heel snel als een lama probeert te lopen en als gevolg daarvan rennerig word(you know the drill, dat kost tijd om rustig op lossen) Op de foto's waarop ik hem zijn hals probeer te laten strekken zit ik expres iets naar voren. Want hij Jo Joed nog enorm als we dat oefenen en een keer dat we dat oefende lag ik dus op zijn hals daardoor _O-. Wel heel blij mee dat hij dat al durft hoor! Want hij was twee maanden geleden een ongeleid rondstampend projectiel als ik het probeerde.

Het zadel is een euroriding agath en is inmiddels een beetje opgevuld aan de voorkant. Het wipte een beetje achter na inzakken van de vulling.


Dat doormeten kan wel hoor. Er zijn manieren, 1 van de meest bekende is de gene waarbij ze je lijf beplakken met sensoren. Vervolgens gaat daar naar de computer en krijg je een weergave van hoe je beweegt. Het geeft een hoop inzicht.

Je hebt een leuk paard. Dat je hem soms even helpt met je houding is een plus. Een goeie houding is ook afhankelijk van je paard. Stug recht blijven terwijl zo'n paard wat rug ruimte nodig hebt is stom. Als ik zo globaal naar de fotos kijken en wat je zelf zegt denk ik dat een deel van de spanning die je hebt niet zomaar weg te trainen is. Sommige dingen wel, maar dan blijf je toch met bepaalde dingen zitten. En dan is het de vraag kun je winst halen uit je tuig. Heb je wel eens een flexibele beugel geprobeerd?


Nee ik zat zelf eerder te kijken naar die ophena beugels omdat ik dan af ben van de angst dat ik rechts mijn beugel verlies als ik mijn been verplaats. Dan durf ik misschien ook meer te zitten ipv mijn been lang forceren om die beugel om mijn voet te houden. (geen idee of dat logisch klinkt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 08:01 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Absolem schreef
Ik heb artrose in mijn rug en mijn rechter enkel is zwaar verzakt die staat ook als ik loop enorm naar buiten toegericht.. Dat zou er wel mee te maken kunnen hebben. Helaas kunnen we niet even door een machine heen rijden die alles door screent he? :D.

Maar goed ik heb wel wat foto's van mezelf met mijn driejarige. Beetje achtergrond info : Beestje is nu vijf maanden onder het zadel en heeft zelf dus ook nog weinig balans (ik ben absoluut geen topruiter namelijk). Ik heb zelf vier jaar niet gereden voor ik op hem stapte.Bouwt snel spanning op als hij naar de achterkant van de bak toe moet lopen waardoor hij rechtuit al heel snel als een lama probeert te lopen en als gevolg daarvan rennerig word(you know the drill, dat kost tijd om rustig op lossen) Op de foto's waarop ik hem zijn hals probeer te laten strekken zit ik expres iets naar voren. Want hij Jo Joed nog enorm als we dat oefenen en een keer dat we dat oefende lag ik dus op zijn hals daardoor _O-. Wel heel blij mee dat hij dat al durft hoor! Want hij was twee maanden geleden een ongeleid rondstampend projectiel als ik het probeerde.

Het zadel is een euroriding agath en is inmiddels een beetje opgevuld aan de voorkant. Het wipte een beetje achter na inzakken van de vulling.


Dat doormeten kan wel hoor. Er zijn manieren, 1 van de meest bekende is de gene waarbij ze je lijf beplakken met sensoren. Vervolgens gaat daar naar de computer en krijg je een weergave van hoe je beweegt. Het geeft een hoop inzicht.

Je hebt een leuk paard. Dat je hem soms even helpt met je houding is een plus. Een goeie houding is ook afhankelijk van je paard. Stug recht blijven terwijl zo'n paard wat rug ruimte nodig hebt is stom. Als ik zo globaal naar de fotos kijken en wat je zelf zegt denk ik dat een deel van de spanning die je hebt niet zomaar weg te trainen is. Sommige dingen wel, maar dan blijf je toch met bepaalde dingen zitten. En dan is het de vraag kun je winst halen uit je tuig. Heb je wel eens een flexibele beugel geprobeerd?



Dat word even sparen dan voor zo'n onderzoek. :$

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 08:03 



 
Profiel   

Ik mis het misschien wel belangrijkste in dit artikel: dat het zadel passend is bij de ruiter en dat de beugelriemhaken op de goede plek zitten.

Een te breed zadel/te brede twist, eventueel in combinatie met haken die te ver naar voren zitten, zal ook zorgen voor onbalans, stoelzit, te ver achterin zitten, zitten op de achterkant van het dijbeen ipv de binnenkant, afdraaiende knieën en tenen en andere ellende.
Ik vind dat daar nog veel te weinig aandacht voor is.

En als het zadel niet passend is, is de rest lapwerk wat bij de ruiter alleen maar gaat zorgen voor compensatie, spanning, pijn en slijtage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 09:44 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Ik mis het misschien wel belangrijkste in dit artikel: dat het zadel passend is bij de ruiter en dat de beugelriemhaken op de goede plek zitten.

Een te breed zadel/te brede twist, eventueel in combinatie met haken die te ver naar voren zitten, zal ook zorgen voor onbalans, stoelzit, te ver achterin zitten, zitten op de achterkant van het dijbeen ipv de binnenkant, afdraaiende knieën en tenen en andere ellende.
Ik vind dat daar nog veel te weinig aandacht voor is.

En als het zadel niet passend is, is de rest lapwerk wat bij de ruiter alleen maar gaat zorgen voor compensatie, spanning, pijn en slijtage.

Dit idd.

Het zadel moet de ruiter ook passen, en de meeste zadels hebben de beugelriem veel te ver naar voren zitten. Er wordt geroepen dat dat voor mannen ideaal is, maar die zitten ook in een stoelzit op die dingen.

En grote wrongen die de bovenbenen dan weer naar achter duwen, zorgen alleen maar voor nog meer spanning in de heupen, maar lossen uiteraard niets op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 14:22 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Ik mis het misschien wel belangrijkste in dit artikel: dat het zadel passend is bij de ruiter en dat de beugelriemhaken op de goede plek zitten.

Een te breed zadel/te brede twist, eventueel in combinatie met haken die te ver naar voren zitten, zal ook zorgen voor onbalans, stoelzit, te ver achterin zitten, zitten op de achterkant van het dijbeen ipv de binnenkant, afdraaiende knieën en tenen en andere ellende.
Ik vind dat daar nog veel te weinig aandacht voor is.

En als het zadel niet passend is, is de rest lapwerk wat bij de ruiter alleen maar gaat zorgen voor compensatie, spanning, pijn en slijtage.

Dit idd.

Avalanche schreef
Het zadel moet de ruiter ook passen, en de meeste zadels hebben de beugelriem veel te ver naar voren zitten. Er wordt geroepen dat dat voor mannen ideaal is, maar die zitten ook in een stoelzit op die dingen.

En grote wrongen die de bovenbenen dan weer naar achter duwen, zorgen alleen maar voor nog meer spanning in de heupen, maar lossen uiteraard niets op.


Been there, done that.
De ligging van het zadel en of het past voor de ruiter heeft zo vreselijk veel invloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 16:49 



 
Profiel   

Dat zie je op jouw foto ook mooi :) Je dochter zit precies middenin het zadel, daar waar de ruiter hoort te zitten, de beugelriemen zijn perfect geplaatst en het zadel is niet te breed voor haar.

Maar op het moment dat de ruiter niet goed kan zitten in het zadel, kun je ook nooit je paard correct rijden, want je brengt alleen door je zit al het zadel uit balans. Zo verschrikkelijk veel mensen die op de lepel zitten......

Ik heb het zelf ook. Hier met passend zadel (let wel, vlakke zit en geen wrong)
[ img ]

En later met de wow die ook goed past :)

[ img ]

En een zadel wat me voor geen meter paste:

[ img ]

Zadels hebben zoveel invloed.

Uiteraard moet je leren zitten, maar je kunt onmogelijk je bekken rechtop hebben en je benen af laten hangen, als het zadel te breed is in de twist, want dan wordt je bekken voor je gevoel uit elkaar getrokken, en dan moet je ergens in je lichaam gaan compenseren, en dat is ofwel voorover zitten, of achterover gaan hangen.

het zijn niet de wrongen en de diepte van de zitting die het op gaan lossen, het is de plaatsing van de beugelriemen en de breedte van de twist (en die is echt onafhankelijk van de boombreedte, ik heb op een enorm brede Tinker gezeten, met een Euroriding Diamant, en ik kon er geweldig in zitten, want het ding had een smalle twist).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 17:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen