Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Studie onthult stress bij paarden die individueel worden gehouden

 
Profiel   

Horsetalk.co.nz
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Dit is een samenvatting van een artikel op Horsetalk.co.nz. Het hele artikel lees je hier.

Een Duits onderzoek heeft aangetoond dat paarden die individueel worden gehouden, meer stress ervaren dan paarden die in een kudde worden gehouden.

Volgens Sonja Schmucker en haar collega-onderzoekers worden gedomesticeerde paarden gehouden op een manier die sociale stress met zich meebrengt. Dit kan weer negatieve invloed hebben op het immuunsysteem.

Verandering van huisvesting
De onderzoekers hebben vijftien Duitse Warmbloed-ruinen van twee en drie jaar onderzocht, die allemaal zijn opgegroeid en gehuisvest op staatsstoeterij Marbach in Gomadingen, Duitsland. De paarden werden samen in de wei gehouden. Na minimaal zes weken, werden de veranderingen in de huisvesting doorgevoerd.

Als eerste werd de groep in tweeën gesplitst: één groep van zeven, en één groep van acht paarden. De groepen werden overgebracht naar paddocks die ze nog niet kenden, en de groepen konden elkaar niet zien. Na acht dagen werden de groepen weer bij elkaar gelaten. Acht weken later werden de paarden gestald in individuele boxen van 3,2 bij 3,5 meter. In de boxen konden de paarden elkaar zien en aanraken. Ze kregen water en hooi, en drie keer per dag krachtvoer. In de eerste week na de verhuizing werden de paarden in groepjes van 30 minuten per dag losgegooid. In de week daarna werden de paarden gelongeerd.

Er werd op drie momenten bloed bij de paarden afgenomen: vóór de veranderingen, een dag na de veranderingen en acht dagen na de veranderingen. Bij het bloedonderzoek werd gekeken naar de leukocytensamenstellingen en de cortisolconcentraties in het plasma. Daarnaast werd er gekeken naar veranderingen in het gedrag. Bij de verandering van de samenstelling van de groepen werd geen verandering in het bloed waargenomen. Na de individuele huisvesting nam de ratio van de neutrofielen-tegen-lymfocyten toe. Dit kan wijzen op stress. Daarnaast steeg ook de concentratie van cortisol na een dag. Na een week traden er veranderingen in het gedrag op.

Het beeld van immunomodulatie door acute sociale stress was al bekend. Deze veranderingen lijken erop. Na acht dagen keerden de concentraties van cortisol terug naar het basisniveau, maar de veranderingen in de meeste aantallen immuuncellen bleven aanhouden. Dit wijst op een langduriger effect op het immuunsysteem.

Conclusie van het onderzoek
Deze studie wijst erop dat het individueel huisvesten van paarden chronische immuundysregulatie kan veroorzaken. Een eerdere studie uit 2020 had hetzelfde resultaat.

De veronderstelling dat de verhuizing naar een individuele stalling een sterke stressfactor voor paarden kan zijn, wordt ook onderstreept door het optreden van stereotiep gedrag binnen een week na de verhuizing. In een groepshuisvesting kunnen paarden ook stress ervaren, maar die wordt vaak veroorzaakt door agressief gedrag. Het onderzoek toonde geen toename aan van agressief gedrag, of wijziging in de rangorde, maar wel een grotere verbondenheid. Het kan echter niet worden uitgesloten dat, onder bepaalde omstandigheden, het opsplitsen en samenvoegen van groepen een stressfactor kan zijn voor paarden.

De bevindingen van de onderzoekers wijzen er sterk op dat sociaal isolement voor chronische stress kan zorgen, en dat het een negatieve invloed kan hebben op het welzijn en de gezondheid van paarden.



Laatst bijgewerkt door Banjer op 23-08-22 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 13:50 



 
Profiel   

Dat verbaasd me helemaal niets...het zijn en blijven kuddedieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 14:23 



 
Profiel   

Open deur :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 14:23 



 
Profiel   

Dus die beesten waren 23,5/24 opgesloten in een stalletje en mensen zijn verbaasd dat ze dan stress hebben / niet gelukkig zijn?

Ben wel benieuwd naar datzelfde onderzoek met individuele weides.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 14:26 



 
Profiel   

Ik denk zolang er geen sociaal contact mogelijk is dat ze alsnog veel stress zullen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 14:38 



 
Profiel   

Logisch toch? En nog zie je op Bokt mensen die hun paard alleen op een postzegel paddock en/of weide zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 15:49 



 
Profiel   

Waardevol dergelijke onderzoeken. Sommige uitkomsten lijken een open deur, maar sommige resultaten gaan toch erg in tegen de huidige stroming dat altijd buiten in een groep de enige juiste optie is.

Zoals ik het lees, was in dit onderzoek de box altijd de laatste meting. Jammer dat ze deze volgorde hebben aangehouden. Zo kan niet uitgesloten worden dat de stress te verklaren is door (bijv) het twee keer verhuizen en niet perse door het soort huisvesting.

In dit kader, zijn dit wellicht ook een interessante onderzoeken om hier te noemen:

https://www.horsetalk.co.nz/2022/07/20/ ... es-horses/

https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... erminderen

En ook een interessante vraag, is (kortdurende?) stress altijd slecht voor een paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 16:46 



 
Profiel   

Verrassend...
Maar ehhh, was er nou wel of geen controle groep?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 17:14 



 
Profiel   

reina schreef
En ook een interessante vraag, is (kortdurende?) stress altijd slecht voor een paard?

Niet echt interessant.
Kortdurende stress is functioneel, en niet schadelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 17:17 



 
Profiel   

Volgens mij kun je geen betrouwbare conclusies trekken als je zoveel variabelen tegelijkertijd aanpast. Huisvesting, groepssamenstelling, hoeveelheid beweging en soort beweging aanpassen, dan hoge stress meten, check. Maar dan is de individuele huisvesting niet vastgesteld als de oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 17:43 



 
Profiel   

Kuggur schreef
reina schreef
En ook een interessante vraag, is (kortdurende?) stress altijd slecht voor een paard?

Niet echt interessant.
Kortdurende stress is functioneel, en niet schadelijk.


Ik ben onvoldoende bekend met cortisol (want dat lees ik toch?) En immuuncellen als operationalisatie van stress. Geeft (meermaals) kortdurende stress niet zulke resultaten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 18:21 



 
Profiel   

Maeve schreef
Volgens mij kun je geen betrouwbare conclusies trekken als je zoveel variabelen tegelijkertijd aanpast. Huisvesting, groepssamenstelling, hoeveelheid beweging en soort beweging aanpassen, dan hoge stress meten, check. Maar dan is de individuele huisvesting niet vastgesteld als de oorzaak.



hier ben ik het helemaal mee eens.

Goed dat er onderzoek naar gedaan wordt, maar er wordt nu idd veel tegelijk aangepast. Ik wil echt wel geloven dat de aanwezigheid van kudde genoten voor rust in het koppie kan zorgen, maar ik wil ook geloven dat paarden die gewend zijn in een kudde te lopen en dan opeens op stal komen te staan niet weten wat hun overkomt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 22:28 



 
Profiel   

Maeve schreef
Volgens mij kun je geen betrouwbare conclusies trekken als je zoveel variabelen tegelijkertijd aanpast. Huisvesting, groepssamenstelling, hoeveelheid beweging en soort beweging aanpassen, dan hoge stress meten, check. Maar dan is de individuele huisvesting niet vastgesteld als de oorzaak.


Dat dus. Ik snap ook niet waarom de paarden voor het onderzoek niet meer naar buiten zouden mogen, kan me voorstellen dat een paard daar meer stress van krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 05:25 



 
Profiel   

2 en 3 jarigen in het kracht voer op stal met een half uur per dag eruit. Tja dat kan iedereen voorspellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 06:11 



 
Profiel   

Het blijft toch ook een gekke handeling…. Een paard in een binnenruimte opsluiten die nauwelijks groter is dan het paard zelf.
We zijn zo gewend aan dat beeld dat we het niet vreemd meer vinden, maar het is hetzelfde als je hond 20 uur per dag (of langer) in zijn bench opsluiten.

Als paarden vrije uitloop hebben zie je dat ze altijd bezig zijn met hun omgeving en elkaar. In een stal kan een paard gewoon helemaal niets. Stress tast de weerstand/ gezondheid van paarden aan. Dit werkt voor mensen net zo.
De idiote hoeveelheid medicatie en supplementen gericht op de resultaten van die stress (maag/ darmen/ gedrag/ luchtwegen/ huid) toont toch aan dat we niet zo lekker bezig zijn….

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 06:30 



 
Profiel   

Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Beetje van beiden, dus buiten en binnen gaat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 07:02 



 
Profiel   

Popstra schreef
Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Beetje van beiden, dus buiten en binnen gaat prima.


Hoe trek jij de conclusie dat ze het fijn vinden..... Sommige weten niet beter maar dat zegt niet dat hun stress level niet minder hoog zou zijn als ze op een betere manier gehouden zouden worden.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 07:15 



 
Profiel   

Ninx schreef
Het blijft toch ook een gekke handeling…. Een paard in een binnenruimte opsluiten die nauwelijks groter is dan het paard zelf.
We zijn zo gewend aan dat beeld dat we het niet vreemd meer vinden, maar het is hetzelfde als je hond 20 uur per dag (of langer) in zijn bench opsluiten.

Als paarden vrije uitloop hebben zie je dat ze altijd bezig zijn met hun omgeving en elkaar. In een stal kan een paard gewoon helemaal niets. Stress tast de weerstand/ gezondheid van paarden aan. Dit werkt voor mensen net zo.
De idiote hoeveelheid medicatie en supplementen gericht op de resultaten van die stress (maag/ darmen/ gedrag/ luchtwegen/ huid) toont toch aan dat we niet zo lekker bezig zijn….


:j

Mee eens hoor.

Ik denk alleen al, vergroten van een stal, inclusief een uitloop naar buiten, een vooruitgang kan zijn. In mijn hoofd vind ik 4*5 stal prima met 5*20 uitloop. (Met uiteraard minimaal acht uur per dag weidegang die mooi ruim is!)
Op stal alleen contact via neus en buiten ook gewoon lichamelijk contact met hoofd over de omheining.

Ook de overgang van 24/7 buiten naar 23/7 binnen is een te grote overgang.

Ik ben eigenlijk stiekem benieuwd naar rest resultaten met individuele paarden, die echt alleen staan in een weiland. Wat daar dan voor uitslag uit zou komen. Want daar zal vast ook stress van zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 07:28 



 
Profiel   

DDDara schreef
Popstra schreef
Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Beetje van beiden, dus buiten en binnen gaat prima.


Hoe trek jij de conclusie dat ze het fijn vinden..... Sommige weten niet beter maar dat zegt niet dat hun stress level niet minder hoog zou zijn als ze op een betere manier gehouden zouden worden.....

Joh maak niet zo een drama.
Nodig je van harte uit om te zien hoe heerlijk rustig mijn paarden hier swinters savonds op stal op hun hooi staan te kauwen en lekker staan/liggen te soezen.
Niks geen stress te bekennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 07:38 



 
Profiel   

DDDara schreef
Popstra schreef
Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Beetje van beiden, dus buiten en binnen gaat prima.


Hoe trek jij de conclusie dat ze het fijn vinden..... Sommige weten niet beter maar dat zegt niet dat hun stress level niet minder hoog zou zijn als ze op een betere manier gehouden zouden worden.....


Maar dat kun je dus ook niet weten. De paarden die wij hebben gehad stonden overdag buiten en in de nacht binnen, die leken het op prijs te stellen en waren, op het oog, enorm relaxed. Mijn huidige paard heeft 24/7 buiten gestaan en bij hem verdween het leven uit zijn ogen dus die heb ik naar stal gehaald en vanaf dag 1 is het weer een blij paard.

Een onderzoek als dit werkt alleen als de enige omstandigheid die je wijzigt, wel of geen contact is. En dan zul je enkel een gemiddelde krijgen terwijl het nog steeds individuen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 08:05 



 
Profiel   

Is hier serieus een onderzoek voor nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 08:28 



 
Profiel   

_Mir schreef
Is hier serieus een onderzoek voor nodig?

Um, ja. Lees de conversatie boven maar. Wetenschappelijke statistieken zijn altijd fijn. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 09:03 



 
Profiel   

Water is nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 09:06 



 
Profiel   

DDDara schreef
Popstra schreef
Er zijn anders ook zat paarden die het wel fijn vinden in hun stalletje met hun natje en hun droogje.
Beetje van beiden, dus buiten en binnen gaat prima.


Hoe trek jij de conclusie dat ze het fijn vinden..... Sommige weten niet beter maar dat zegt niet dat hun stress level niet minder hoog zou zijn als ze op een betere manier gehouden zouden worden.....


Als ik voor mezelf mag spreken in deze… mijn ervaring tot nu toe is dat zonder uitzondering de paarden die ‘nachts op stal gingen met individueel voer in de winter het zowel fysiek als mentaal beter deden dan de 24/7 buitengroep. Let wel… ik spreek hier nog steeds over minimaal 10u per dag buiten in groep.
Ik veronderstel dan dat algemeen hun stress ook lager is, wss door de individuele rust als er minder ligplekken zijn door nattigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 09:15 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Als ik voor mezelf mag spreken in deze… mijn ervaring tot nu toe is dat zonder uitzondering de paarden die ‘nachts op stal gingen met individueel voer in de winter het zowel fysiek als mentaal beter deden dan de 24/7 buitengroep. Let wel… ik spreek hier nog steeds over minimaal 10u per dag buiten in groep.
Ik veronderstel dan dat algemeen hun stress ook lager is, wss door de individuele rust als er minder ligplekken zijn door nattigheid.


Ik heb dezelfde ervaring! Veel beter in hun vel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 17:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen