Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] De kleine paarden van de Litouwse strijders van vroeger

 
Profiel   

Horsetalk.co.nz
Algemeen

[ img ]
Een Litouwse strijder en zijn kleine paard op een postzegel.
Foto: Arz/Wikimedia Commons


Dit is een samenvatting van een artikel op Horsetalk.co.nz. Het hele artikel lees je hier.

Volgens een 1200 jaar oude Litouwse traditie worden gedomesticeerde paarden begraven. Dit heeft een aantal onderzoekers de unieke kans gegeven om de stokmaat van de paarden door de eeuwen heen vast te stellen. Het onderzoek heeft aangetoond dat de paarden in de Litouwse regio vroeger relatief klein waren, vergeleken met de paarden van tegenwoordig.

Sinds vóór Christus is het in Europa en Azië een traditie om een geofferd paard naast een mens te begraven. Het paard is het dier dat in begrafeniscontexten het dichtst bij de mens staat en het is het enige dier dat soms op dezelfde wijze als een mens wordt begraven.

De onderzoekers maten in hun studie de beenderen van de paarden die tussen de 3e en 14e eeuw na Christus werden gevonden op begraafplaatsen en in kastelen in de regio. De leeftijden van de paarden werden geschat aan de hand van de gebitten. Ze hebben de restanten van bijna 400 paarden onderzocht. Slechts 200 waren geschikt voor verdere analyse van stokmaat en leeftijd.

Uit de metingen bleek dat de paarden in Litouwen in de 3e tot de 11e eeuw over het algemeen klein waren, in vergelijking met die in Midden- en West-Europa of Scandinavië. De dieren uit de 3e tot de 7e eeuw, vertegenwoordigd door 16 dieren uit zes begraafplaatsen, varieerden van 125,4 cm tot 137,7 cm schofthoogte. Het gemiddelde was 130,2 cm. De bevindingen voor paarden uit de 8e/9e eeuw tot de 11e/12e eeuw waren hoofdzakelijk gebaseerd op meer dan 100 dieren die op de begraafplaats Marvele lagen. De gemiddelde schofthoogte voor paarden uit deze periode was 123,6 cm. De kleinste was 112,3 cm en de grootste 141 cm.

Uit de 12e tot de 14e eeuw werden 24 paarden uit de Vikingtijd gevonden, met een gemiddelde schofthoogte van 127,2 cm. De kleinste was 108,2 cm, terwijl de grootste 150,9 cm was. De 13e- en 14e-eeuwse paarden uit het lager gelegen kasteel van Vilnius en Kernavė waren iets groter, met een gemiddelde schofthoogte van respectievelijk 128,1 cm en 128,2 cm. In het algemeen was de gemiddelde schofthoogte van alle paarden uit de 12e tot 14e eeuw 127,9 cm. De grootste middeleeuwse paarden, uit de 12e/13e eeuw tot de 14e eeuw, werden gevonden in Memelburg. Hun gemiddelde schofthoogte was 132,8 cm. In de 12e en 14e eeuw was er een veel grotere verscheidenheid aan paarden en breidden de paarden zich uit tot grotere exemplaren, variërend van 140 cm tot 150 cm.

Tijdens de 12e tot 14e eeuw waren er echter opmerkelijke veranderingen, met een sterke toename van de variëteit en de grootte van de dieren. De onderzoekers stelden al eerder vast dat de functie van grote en kleine paarden verschillend was: kleine lokale paarden werden gebruikt als last- en trekdieren, terwijl paarden met een schofthoogte van 130-140 cm werden gebruikt door krijgers als rij- of oorlogspaarden. Zo werd het kleinste middeleeuwse paard, slechts 108,2 cm schofthoogte, in het graf gevonden met de resten van een hoofdstel, een bel, en een zadel, zoals het geval was met de meeste paarden die hier begraven waren. Kleine lokale paarden werden ook gebruikt als lastdieren, die troepen vergezelden op veldtochten.

Wat de leeftijd betreft, stelden de onderzoekers vast dat vanaf de Vikingperiode oudere paarden werden begraven, en deze traditie was nog meer uitgesproken in de 12e tot 14e eeuw. In de 3de tot 7de eeuw werden daarentegen geen paarden van meer dan 10 jaar oud gevonden.

In de Middeleeuwen werd gewoonte om paarden met zadels en andere uitrustingen te begraven, zowel toegepast op kleinste exemplaren van 108 tot 115 c, als op de grootste, met een schofthoogte van 140 tot 150 cm. Dit wijst niet alleen op de grote verscheidenheid van paarden waarop gereden werd, maar ook op dat de lokale krijgers zelfs de kleinste lokale paarden gebruikten.



Laatst bijgewerkt door Banjer op 06-09-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 18:47 



 
Profiel   

De Zemaituka, van dit ras zijn twee types, pony en paard, er wordt gezegd dat dit ras bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van de Trakhener.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 20:25 



 
Profiel   

Heel verrassend weer...
Ook jammer dat men even vergeet te melden dat mensen ook veel kleiner waren (of denkt iedereen daar wel aan als ze dit artikel lezen?).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 20:37 



 
Profiel   

herr_balou schreef
Heel verrassend weer...
Ook jammer dat men even vergeet te melden dat mensen ook veel kleiner waren (of denkt iedereen daar wel aan als ze dit artikel lezen?).


Alleen is dat niet zo. De gemiddelde lengte in de Middeleeuwen was niet veel minder dan nu. Pas vanaf de 13e eeuw beginnen mensen kleiner te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 21:39 



 
Profiel   

Kaka schreef
herr_balou schreef
Heel verrassend weer...
Ook jammer dat men even vergeet te melden dat mensen ook veel kleiner waren (of denkt iedereen daar wel aan als ze dit artikel lezen?).


Alleen is dat niet zo. De gemiddelde lengte in de Middeleeuwen was niet veel minder dan nu. Pas vanaf de 13e eeuw beginnen mensen kleiner te worden.

Als je naar de hele wereldbevolking kijkt klopt dat misschien nog maar voor Europa toch al minder. Geen idee wat jouw lengte is maar ik bent bepaald niet groot en heb ervaren dat bij huizen ouder dan ca. 2 eeuwen ik toch regelmatig moet opletten niet mijn hoofd te stoten bij de deuropeningen, zeker in landen buiten Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 23:24 



 
Profiel   

Nee, echt, mensen waren in de Middeleeuwen nauwelijks kleiner dan wij, gemiddeld 1.73 (mannen) rond 1100: https://www.ox.ac.uk/news/2017-04-18-hi ... 00-years-0

Kleine deuren had vooral te maken met warmte binnenhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 06:31 



 
Profiel   

Kaka schreef
Nee, echt, mensen waren in de Middeleeuwen nauwelijks kleiner dan wij, gemiddeld 1.73 (mannen) rond 1100: https://www.ox.ac.uk/news/2017-04-18-hi ... 00-years-0


Interessant. Onderzoek over lichaamslengte van mannen in Engeland door de eeuwen heen.
Ik weet niet wie je met 'wij' bedoeld maar de gemiddelde lichaamslengte van mannen is in Nederland momenteel zo'n 183cm en van vrouwen is dat 170cm. (Ik haal die 170cm niet.)
In Zuid-Europa kun je wel een gemiddelde lichaamslengte van 174cm bij mannen en 161cm bij vrouwen vinden. Buiten Europa is het allemaal weer anders.


Kaka schreef
Kleine deuren had vooral te maken met warmte binnenhouden.

Waar haal je die wijsheid vandaan en kun je de lage plafonds verklaren. Daar hoef ík mijn hoofd niet naar beneden te houden maar mijn broer (ongeveer huidige gemiddelde NL lengte) kan er niet rechtop staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 09:24 



 
Profiel   

Interessant. Een tijdje terug las ik over een vergelijkbaar onderzoek uit Engeland, met vergelijkbare resultaten. Daar waren zo'n 170 skeletten onderzocht en de gemiddelde stokmaat in de middeleeuwen bleek zo rond de 135-140 cm te liggen. Pas vanaf de periode na 1300 werden er paarden gevonden van boven de 150 cm en 160+ zelfs pas na 1500! Het idee van "The Great War Horse" à la Shire blijkt dus niet te kloppen. Ridders reden op pony's :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 15:27 



 
Profiel   

En dan kennelijk ook met meer gewicht dan wij nu acceptabel achten. Al zal dat eerder meer spier zijn geweest dan vet en betere lichaamscontrole, er staat ook meer kans op grotere bewegingen tegenover waarvoor paard dan moest kunnen compenseren zonder onderuit te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 12:02 



 
Profiel   

herr_balou schreef
Kaka schreef
Nee, echt, mensen waren in de Middeleeuwen nauwelijks kleiner dan wij, gemiddeld 1.73 (mannen) rond 1100: https://www.ox.ac.uk/news/2017-04-18-hi ... 00-years-0


Interessant. Onderzoek over lichaamslengte van mannen in Engeland door de eeuwen heen.
Ik weet niet wie je met 'wij' bedoeld maar de gemiddelde lichaamslengte van mannen is in Nederland momenteel zo'n 183cm en van vrouwen is dat 170cm. (Ik haal die 170cm niet.)
In Zuid-Europa kun je wel een gemiddelde lichaamslengte van 174cm bij mannen en 161cm bij vrouwen vinden. Buiten Europa is het allemaal weer anders.


Kaka schreef
Kleine deuren had vooral te maken met warmte binnenhouden.

Waar haal je die wijsheid vandaan en kun je de lage plafonds verklaren. Daar hoef ík mijn hoofd niet naar beneden te houden maar mijn broer (ongeveer huidige gemiddelde NL lengte) kan er niet rechtop staan.

5cm zal het hem niet doen. Er staat in dat artikel ook dat vooral de laatste 100 jaar de lengte enorm toegenomen is. Ik denk als je het gaat onderzoeken dat je een gelijkaardige toename zal vinden bij de paarden. En dán kan je je afvragen of de vele gebreken en de kwetsbaarheid mogelijke en gevolg zijn van die snelle evolutie.

Ik vermoed ook dat er toen minder gekeken werd naar wat zo'n dier wel of niet kon dragen, als het zijn job deed was het goed. Of je daar nu perse naar terug moet willen, naar die mentaliteit, is een andere discussie. Het vrij enthousiaste "werden paarden van meer dan 10 jaar oud gevonden" geeft wel weer hoe goed het met de dieren gesteld was gok ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 12:13 



 
Profiel   

Tja, op een slagveld rondlopen lijkt me ook voor een paard niet zo veilig :=

Ik vraag me ook weleens af of paarden minder sterk zijn geworden. In oude boeken lees je regelmatig "ponyras X van rond de 140 cm hoog draagt met gemak urenlang 100 kg over ruig terrein". Natuurlijk kun je het op voortschrijdend inzicht gooien dat we dat niet meer doen en het zal vast niet heel bevorderlijk zijn geweest voor die pony's, maar het lúkte ze wel kennelijk. Met onze moderne KWPN'ers zou ik daar niet eens aan beginnen :=


tamary schreef
En dan kennelijk ook met meer gewicht dan wij nu acceptabel achten. Al zal dat eerder meer spier zijn geweest dan vet en betere lichaamscontrole, er staat ook meer kans op grotere bewegingen tegenover waarvoor paard dan moest kunnen compenseren zonder onderuit te gaan.

Daarvoor was een kleiner paard juist handig, want dan ligt het zwaartepunt lager en daardoor zijn ze wendbaarder.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 17:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen