Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Zijn andere diersoorten goed gezelschap voor paarden?

 
Profiel   

Horsetalk.co.nz
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: stanze/Flickr


Dit is een samenvatting van een artikel op Horsetalk.co.nz. Het hele artikel lees je hier.

Volgens een Pools onderzoek kunnen andere diersoorten eenzame paarden een beetje helpen om te gaan met hun sociale isolement. De wetenschappers hebben onderzocht of de effecten van sociaal isolement bij paarden geminimaliseerd konden worden door contact met dieren van een andere soort. In het experiment hebben de onderzoekers gebruik gemaakt van geiten.

Aan het onderzoek deden 20 paarden mee. De paarden werden allemaal voornamelijk in buitenritten met een groep gereden. Ze werden alleen van hun vertrouwde kudde gescheiden voor een individuele training. De drie geiten in het onderzoek waren twee jaar, gezond en gecastreerd.

De paarden werden verdeeld in vier groepen van vijf. Het experiment bestond uit vier verschillende proeven, die elk een kwartier duurden.
  • Bij de eerste proef, de controle van de kudde, werden de groepen in een paddock gelaten, met daarin een lege kraal. In deze kraal zouden de geiten in een latere fase worden ondergebracht.
  • De tweede proef, een isolatietest, begon twee dagen later. Bij deze proef werden alle paarden op verschillende tijden gedurende een kwartier individueel in de paddock gelaten. Op de tweede dag na de isolatietest werden de drie geiten gedurende 60 minuten losgelaten in de gang van de stal waar de paarden gewoonlijk waren gehuisvest, zodat de paarden aan hun aanwezigheid konden wennen.
  • De derde proef werd een dag na het loslaten van de geiten gehouden. De vier groepen werden losgelaten in de paddock, terwijl de geiten in de kraal stonden.
  • De vierde proef was eigenlijk een herhaling van de isolatietest in de tweede proef, maar nu met de geiten in de kraal.

Bij alle proeven controleerden de onderzoekers de paarden stilstonden, stapten, draafden en galoppeerden. De hartslag en hartslagvariabiliteitsparameters werden ook in de gaten gehouden.

De aanwezigheid van de geiten zorgde ervoor dat de paarden langer stilstonden, ongeacht of ze alleen stonden of in hun groep. In de tweede proef stonden de paarden het kortst stil. Het sociale isolement zorgde voor een hogere prikkelbaarheid bij de paarden. Dit was gebaseerd op de reacties van hun hart. De activiteit van het sympathische zenuwstelsel neemt aanzienlijk toe onder stress, en dit wordt geassocieerd met de afscheiding van adrenaline en noradrenaline, die de hartslag verhogen.

Het gezelschap van de geiten zorgde voor minder bewegingsactiviteit, maar het zorgde er niet voor dat de paarden minder emotioneel geprikkeld werden tijdens hun isolement. Er was geen bewijs dat de aanwezigheid van de geiten een positieve invloed had op de emoties van geïsoleerde paarden.

De conclusie is dat de geiten de lichamelijke stress kunnen verminderen, maar de emotionele stress niet. Ze kunnen een positieve afleiding bieden voor paarden in een kudde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 21:22 



 
Profiel   

Maar van de andere kant als paarden in een kudde staan hebben ze dus ook geen geiten nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 21:26 



 
Profiel   

Waardeloos onderzoek in mijn ogen. Het zijn paarden uit een kudde die eventjes het gezelschap van geiten krijgen. Wat heeft zo'n onderzoek voor nut, een paard voelt zich na een kwartier echt niet eenzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 08:06 



 
Profiel   

Zoals een hond goed gezelschap is voor een mens, is een geit dat voor een paard lijkt me.
Leuk, fijn. Maar geen vervanging van een soortgenoot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 08:10 



 
Profiel   

Misschien wel een oplossing voor iemand met bvb 2 paarden, waarvan er 1tje af en toe op stap gaat, zodat het achtergebleven paard dan niet geheel alleen staat. Denk dat je het meer zo moet zien...
Ze zijn dus nog steeds gestresst want heej, paardenbuddy weg, maar zijn wel rustiger als in, ze gaan minder langs de draad sjeezen.
Denk dit het onderzoek meer hierom gaat.

Kan een geit een oplossing zijn als er een paard voor bepaalde tijd van zijn gewoonlijke kudde gescheiden word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 11:57 



 
Profiel   

secricible schreef
Zoals een hond goed gezelschap is voor een mens, is een geit dat voor een paard lijkt me.
Leuk, fijn. Maar geen vervanging van een soortgenoot.

Ik heb liever een leuke hond of ander dier als gezelschap dan een vervelende soortgenoot. Zo zal het bij paarden ook wel zijn.Van vervelende kuddegenoten krijg je stress en schoppen en beten.Dan is een vriendelijke geit beter.Het gaat om de klik en ook om het opbouwen van een relatie wat in het bovenstaande onderzoek eigenlijk niet gebeurt.In mijn jeugd hadden niet-rijke boeren misschien 1 paard en die kreeg dan als gezelschap een geit.Dat was toen een bekende combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 12:01 



 
Profiel   

pillow schreef
Waardeloos onderzoek in mijn ogen. Het zijn paarden uit een kudde die eventjes het gezelschap van geiten krijgen. Wat heeft zo'n onderzoek voor nut, een paard voelt zich na een kwartier echt niet eenzaam.

De band tussen de geiten en de paarden is niet dusdanig hecht dat ze als kudde kunnen functioneren. Zou je paarden en geiten een 3 maanden samen/naast elkaar laten leven en ook contact onderling stimuleren en dan maar 1 paard achter laten, wordt meten stress niveau pas interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 12:06 



 
Profiel   

Verschillende diersoorten kunnen wel onderling vriendschap sluiten.Ik zie op Facebook zelfs vrij onwaarschijnlijke combinaties zoal kat en hond!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 12:30 



 
Profiel   

Mijn pony heeft 3 maanden bij 3 geitjes gestaan voordat onze ruin erbij kwam.Ze zag de geitjes als haar wei genootjes.Ze was ook erg beschermend de eerste paar dagen naar de geitjes.Ze hield mijn ruin in de gaten en als ze maar zag dat hij keek een iets dichterbij kwam stond ze ervoor met de oren plat in de nek.Na een paar dagen ging dat goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 12:37 



 
Profiel   

Ik verbaas mij altijd hoe slecht/knullig onderzoeken zijn opgezet. Mag hopen dat dit niet gesubsidieerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 13:59 



 
Profiel   

tamary schreef
pillow schreef
Waardeloos onderzoek in mijn ogen. Het zijn paarden uit een kudde die eventjes het gezelschap van geiten krijgen. Wat heeft zo'n onderzoek voor nut, een paard voelt zich na een kwartier echt niet eenzaam.

De band tussen de geiten en de paarden is niet dusdanig hecht dat ze als kudde kunnen functioneren. Zou je paarden en geiten een 3 maanden samen/naast elkaar laten leven en ook contact onderling stimuleren en dan maar 1 paard achter laten, wordt meten stress niveau pas interessant.

Nou is het mij niet duidelijk waarom jij dit quote op mijn opmerking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 14:18 



 
Profiel   

Er zijn wel paarden die zich na 1 seconde zonder gezelschap al eenzaam voelen, bijv. als ze heel even in hun eentje in de wei of op stal staan.Iedere Bokker zal dat geren of gedraai en gehinnik wel kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 14:25 



 
Profiel   

Ga zelf eens een tijdje met een chimpansee wonen. Grappig, maar geen gelijkwaardig gezelschap. En zo geldt dat ook voor dieren. En we wisten het al een tijdje, dus waarom dit onderzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 14:27 



 
Profiel   

anjali schreef
secricible schreef
Zoals een hond goed gezelschap is voor een mens, is een geit dat voor een paard lijkt me.
Leuk, fijn. Maar geen vervanging van een soortgenoot.

Ik heb liever een leuke hond of ander dier als gezelschap dan een vervelende soortgenoot. Zo zal het bij paarden ook wel zijn.Van vervelende kuddegenoten krijg je stress en schoppen en beten.Dan is een vriendelijke geit beter.Het gaat om de klik en ook om het opbouwen van een relatie wat in het bovenstaande onderzoek eigenlijk niet gebeurt.In mijn jeugd hadden niet-rijke boeren misschien 1 paard en die kreeg dan als gezelschap een geit.Dat was toen een bekende combinatie.


Hier sluit ik me bij aan. Beetje jammer dat er aangegeven moet worden dat ook een hond niet zonder soortgenoten zou moeten kunnen. Ik ken er genoeg die beter af zijn als enige hond in huis en daar is niks mis mee. Net als katten. Ik denk serieus, zoals ik mijn hond ken, dat zij in ons huidige huis echt niet gebaat is om er nog een 2e hond bij te nemen. Misschien ooit als we hopelijk groter zouden wonen wel, maar voor nu komen wij gewoon ruimte te kort om 2 grotere honden genoeg ruimte te bieden om relaxed naast elkaar te kunnen leven en ik vind het niet meer als normaal dat je juist daar eerlijk naar kijkt ipv maar een dier erbij neemt omdat het zogenaamd beter is en hoort. Denk dat iedereen dat in principe het beste voor zichzelf en hen eigen dieren kan bepalen, die ze zelf het beste kennen :)

Ik ken ook paarden die echt ondanks talloze match pogingen gewoon Niet te koppelen zijn geweest. En ik ken er die idd enorm achteruit gingen zonder maatje en dat echt nodig hadden.

En zo hebben wij zelf een hond en kat als pup/kitten samen in huis genomen en die band wat die 2 hebben is onbeschrijflijk mooi en zo'n band zie ik niet perse standaard bij 2 honden binnen eenzelfde huis bv. ook altijd voorkomen (genoeg honden samen in huis waar het gewoon niet goed gaat om wat voor reden dan ook of meerdere katten of...), dus dat heeft echt niet altijd wat te zeggen nee als je zelfde soortgenoten samen hebt leven of wanneer je dat niet hebt, dat dat een must moet zijn en niks anders 100% werkt.

Het valt en staat gewoon met de karakters van elk individu en tig andere factoren zoals leefomgeving, gewenning enz enz. Al ben ik wel van mening dat je gewoon altijd moet kijken of er een mogelijkheid is om wel te voorzien in de behoeften van je dieren en als je ziet/denkt dat dat met een andere soortgenoot erbij is, dat je daar in moet voorzien. Maar ik vind niet elk diersoort ook 1 op 1 te vergelijken hierin, echt niet. Maar normaliter zou ik met een paard bv. wel streven naar het hebben van een soortgenoot als maatje, maar in hoeverre alles haalbaar is en werkt voor een individu is gewoon niet over 1 kam te scheren. Er zijn altijd uitzonderingen hierin.

Die 2 hier hebben in ieder geval vanaf de eerste week samen een band opgebouwd en die doen alles samen in huis, van samen slapen, spelen (ondanks 25kg verschil in gewicht), kroelen tot tegelijkertijd eten aan toe en ik durf te zweren dat ze dit blijven doen tot ze er niet meer zijn :j <3

[ img ]

Voorbeelden genoeg ook hier van hoe de band is onderling. Is er met 1 van de 2 iets aan de hand, staat de ander meteen te alerten en erbij om te kijken of alles in orde is. En dat is maar 1 van de dingen waarin ik kan aantonen dat ze hier echt een band hebben. Als ik terug kom van wandeling staat de kat meteen klaar om de hond te begroeten etc etc.

Maar met onze situatie denk ik er sowieso wel 10x over na voor ik er zomaar iets bij ga nemen. Mochten we tzt groter wonen, zou ik wel meer dieren erbij willen, maar voor nu vind ik dit prima zoals het is en denk ik kijkend naar onze dieren, echt niet dat 1 van de 2 maar ook iets tekort komt omdat er geen soortgenoot is. Mijn paard daarentegen vond het echt Niet tof om tijdelijk alleen op de weide te staan nadat z'n weidemaatje van stal ging en daar werd bij ons op stal dus ook goed naar gekeken om minimaal in koppel de weides op te gaan en te zorgen dat ze allemaal maatjes hadden waarmee het klikte.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 08-09-22 14:40, in het totaal 4 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 14:28 



 
Profiel   

Wij hebben nu 5 paarden, maar ook als ik er nu 1 uit haal, gaat de rest tekeer.......Verschilt wel iets welke ik eruit haal en 1 gaat altijd meer tekeer.

Wij hebben 2 varkens erbij lopen. 2 soorten. Waren al een set, maar zou ze zelf niet zo samen hebben gedaan. Leven samen, maar erg apart. Zoeken ook contact met de paarden en dan vaak specifiek mijn ruin of nu ook het ene hengstveulen die feedback geeft.

Ja, er is dus contact, maar geen band.

Onze honden lopen elke dag mee tussen de paarden. Toen onze shet overleed hebben zij ook afscheid genomen en dat was veel heftiger dan verwacht. Shet ging vaak mee wandelen met honden en liep ook weleens in de tuin laatste 2 jaar.
Maar of dat een band is of een natuurlijke reactie?????

Wij hebben quarters en shetjes. Eerst een shet en een new forest. We zien zelfs dat de quarters het vaakst hun eigen ras kiezen. Nu zijn de quarter en shet veulens wel speelmaatjes, maar met eten zie ik de quarters veel meer delen.

Vraag me dus sterk af hoe ze bij onderzoeken dingen beoordelen. Hoe goed je dieren ook kent en bekijkt, kunnen we niet in hun hoofd en hart kijken.

Zag overigens laatst wel een filmpje dat geiten een kip hielpen die gepakt dreigde te worden door een andere wilde vogel. Die leefden samen op een stukje, dus toch een kudde??

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 14:37 



 
Profiel   

secricible schreef
Zoals een hond goed gezelschap is voor een mens, is een geit dat voor een paard lijkt me.
Leuk, fijn. Maar geen vervanging van een soortgenoot.


Maar wij hebben een keus en kunnen erover praten.

En ik ben getrouwd, dus leef samen met mijn man en onze zoon tot hij het huis uit ging. Maar ik moet er niet aan denken om met andere mensen te leven. Ben zelfs blij na visite, dat ik weer naar huis mag of dat ze weer weg gaan.

Met meerdere honden geen problemen, hebben er nu 3 en 2 katten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 14:40 



 
Profiel   

Het is wel beter als de maatjes dezelfde voedingsgewoontes hebben.Daarom denk ik dat paard+geit goed gaat en hond+kat in principe ook.Als de een de ander eigenlijk als een lekker hapje beschouwt dan gaat het alleen goed zolang die geen honger krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 15:00 



 
Profiel   

Ooit hadden we onze eerste (land)geit met haar boklam en onze eerste welshpony. Wehadden verder alleen katten en kippen. Toen de pony na een paar maanden bij gebrek aan een stal elders werd gestald, wilde de geit eerst dagenlang bijna niet eten en was ze heel lusteloos. Voor de pony maakte het niet uit, die kwam tijdelijk op een manege te staan. Toen de pony na een half jaar terugkwam waren ze allebei heel blij de ander weer te zien, dikke vriendinnen die twee.Ook toen we veel meer geiten en paarden hadden, bleef die vriendschap:

Overigens hebben bij ons paarden en geiten altijd samen gelopen, en dat ging probleemloos.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 17:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen