[AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14058
Geregistreerd: 20-04-16

[AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 11:09

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Witte rijbroeken maken deel uit van een belangrijke traditie in het ontwerp van rijkleding. Alle FEI-disciplines hebben uitgebreide kledingvoorschriften. Elk kledingstuk, tot en met de kleur daarvan, is nauwkeurig vastgelegd.

Het dragen van een witte broek bij het paardrijden was in de jaren 1800 een manier om te pronken met status, omdat deze formele kleding werd geassocieerd met welgestelde ruiters.

In de geschiedenis zijn twee verklaringen te vinden voor het overheersende gebruik van de kleur wit voor paardrijden. Beide gaan terug tot de vossenjacht en polo.

Traditie van de vossenjacht
Robin Brueckmann, een Amerikaanse Grade IV-paradressuurruiter, postte op Facebook:

"Onze kleding stamt af van de Engelse jachtkleding. Vroeger was de broek gemaakt van hertenleer. Nee, geen lapjes, het hele ding. Dat was praktisch voor de winterjacht. Toen waren er nog geen stomerijen. Je stuurde je hertenleren broek naar de bleker, die hem schoonmaakte door hem te schrobben met bleekaarde. 'Wat is dat?', zeg je? Dat is kaolienklei, hetzelfde spul dat we gebruiken als kompres. Het droogt wit: daarom is de broek wit."

Polo Traditie
Witte rijbroeken vinden hun oorsprong ook in India, waar de jodhpurbroek werd uitgevonden om comfortabeler polo te kunnen spelen. Ze worden altijd gedragen over nauwsluitende enkelhoge jodhpurs, of 'paddock boots', en de kleur wit had de voorkeur om de hete zonnestralen te reflecteren.

In de late jaren 1800 was Sir Pratap Singh, de Maharaja van Idar en regent van Jodhpur, een fervent polospeler, ontevreden met de heersende stijl van de rijbroek en liet een kledingstuk maken dat meer geschikt was voor het spel. Hij koos als model de churidar, maar verhoogde het baggy aspect door het kledingstuk langs de dijen en heupen uit te waaieren. Hierdoor konden ze vrij bewegen tijdens het rijden, een revolutionair ontwerp in het tijdperk vóór de uitvinding van stretchstoffen.

De Britten onder het bewind van koningin Victoria, de vorstin van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Ierland en keizerin van India, zagen al snel de voordelen van het nieuwe ontwerp en namen het snel over.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Banjer op 25-12-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:46

Wat een leuk weetje :D
Ik zou zelf als verklaring gedacht hebben dat de adel witte broeken droeg als een teken dat ze zelf niet hoefden te werken - wit blijft niet lang schoon tenslotte.

Avalanche

Berichten: 15989
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:58

Ik heb altijd gedacht dat het gewoon praktisch was zodat je de zit van de ruiter goed kunt beoordelen :D

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:16

Wat grappig! Nu mog een verklaring voor het witte dekje!.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 17:20

Avalanche schreef:
Ik heb altijd gedacht dat het gewoon praktisch was zodat je de zit van de ruiter goed kunt beoordelen :D

Met een slipjas is dit (de zit van de ruiter) dan toch ook lastiger te zien lijkt me.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:17

Ik ga mee met Ibbel en Ava.

Dwz: ik wil best geloven dat het begon met hertenleer in Engeland en een koele witte polodracht in India.

Maar ik denk ook dat er sprake is van 'bij een wedstrijd verschijn je op en top in je netste kleding' vwb de 'burger' en de landelijke ruiters.
Militairen reden in (gala) uniform, doorgaans met een donkere rijbroek.

En ondanks dat er dus vele jaren mensen (m, vooral) in een donkere rijbroek zijn gestart, is dit niet opgenomen in het huidige regelement.

En dan wordt het inderdaad zoiets praktisch, denk ik dan, als dat je het onderlijf van de ruiter goed kunt beoordelen.
(Slippenjas of niet: de zit van de anonieme mevrouw op de foto is niet zo best.)

Avalanche

Berichten: 15989
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 21:33

Art_Ificious schreef:
Avalanche schreef:
Ik heb altijd gedacht dat het gewoon praktisch was zodat je de zit van de ruiter goed kunt beoordelen :D

Met een slipjas is dit (de zit van de ruiter) dan toch ook lastiger te zien lijkt me.

Vind ik eigenlijk wel meevallen. Je kan nog altijd zien of iemand de heupen recht boven de hakken heeft, of iemand een stoelzit heeft, en ga zo maar verder. Ik denk echt wel dat er ook een praktisch aspect is.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 21:50

Ibbel schreef:
Wat een leuk weetje :D
Ik zou zelf als verklaring gedacht hebben dat de adel witte broeken droeg als een teken dat ze zelf niet hoefden te werken - wit blijft niet lang schoon tenslotte.


Dat dacht ook ook ja. Grappig weetje!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 01:49

Leuk weetje wel, ik blijf de wedstrijdtenues van spring- en dressuurruiters toch altijd beetje bijzonder vinden voor een sportoutfit. Is er een andere sport waar je geacht wordt je in een colbert te heisen eigenlijk? Robin Brueckmann waar de tekst van is, is trouwens een geweldige vrouw met enorm veel brede kennis, ik heb vroeger ooit nog paar dagen les van haar mogen hebben en veel van geleerd.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 05:33

axel_1997 schreef:
Wat grappig! Nu mog een verklaring voor het witte dekje!.


Past goed bij de witte rijbroek ;)

Avalanche

Berichten: 15989
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:27

Ergens hoop ik nog wel dat die kledij in de toekomst veranderd wordt. Voor veel mensen is licht onder, donker boven niet de meest flatteuze keus :o

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:32

Leuk weetje! Ik had laatst een wedstrijd, en toen at ik een mandarijn, en toen viel de schil op mijn broek. Die vlek heb ik er nooit meer uitgekregen!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:36

Gelukkig mag je bij endurance wel gewoon iets sportiefs aan en geen 19e eeuws apenpakje haha

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:51

Maar wel 'met enig mouwtje' :')

HBArrow
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-08-22

Re: [AG] De geschiedenis van de witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 17:34

Interessant! Leuk om erachter te komen waar deze tradities vandaan komen.