Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Appaloosa fewspot homozygoot LP/LP vraag

 
Profiel   

Lastig om in te schatten waar ik dit topic moet plaatsen (excuses als het fout staat) maar ik heb een vraag over de Appaloosa kenmerken omdat wij een paard op het oog hebben en we dit willen onderzoeken. Een gen test doen kan sowieso maar dit duurt nog zeker 20 werkdagen voor de uitslag.

Mijn vraag:

Ivm de risicofactoren van appaloosas voor uveitis (maanblindheid) en dan met name de homozygote LP/LP (zie artikelen) vroeg ik me af of dit alleen door de gen test uit te sluiten is of is het bij een “chestnut few spot” (uiterlijke kenmerken : volledig wit met roze gestippelde neus en ogen) al definitief aan het uiterlijk te bepalen is dat het zeker een homozygoot LP/LP is.
Moeder is Leopard en vader chestnut Appaloosa (gestippelde blanket).


Hoor het heel graag.

https://ceh.vetmed.ucdavis.edu/news/equ ... nt-uveitis

https://equimanagement.com/articles/ris ... appaloosas
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 21:31 



 
Profiel   

Ja, als het een echte fewspot is dan is ze gegarandeerd LP/LP met bijbehorende nachtblindheid (hoeft niet beperkend te zijn, kan wel, maar alle LP/LP paarden zijn nachtblind) en verhoogd risico op uveitis.

Kleine kanttekening op echte fewspot, in sommige gevallen wordt een dier een fewspot genoemd maar is dat eigenlijk niet. Vandaar de toevoeging van echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:55 



 
Profiel   

Nachtblind en maanblindheid is niet hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:49 



 
Profiel   

Dat klopt, maar beiden zijn van toepassing.
Nachtblindheid is iets wat alle LP homozygote paarden hebben. De heterozygoot lp paarden zijn niet nachtblind.

Daarnaast is het LP gelinkt met een verhoogd risico op Equine recurrent uveitis, oftewel maanblindheid. Waarbij een homozygoot een groter risico loopt dan een heterozygoot, maar beiden een hoger risico tov een paard zonder lp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 00:02 



 
Profiel   

Dankjewel voor je reactie! We vreesden het al inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 06:42 



 
Profiel   

Als je toch gaat testen, test dan ook pssm1 (ja helaas ervaring).
Echter is de kans inderdaad zeer groot dat hij LP/LP is. Ik vond dat ook een risico maar omdat de moeder al over de 20 was en er nog geen nakomelingen waren met ERU en zij zelf ook niet ben ik er wel voor gegaan. Het blijft een beetje roulette.
De nachtblindheid is niet een enorme beperking, maar ik merk het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:15 



 
Profiel   

Fijn sizzle dat je in die zin geluk hebt! We hebben onze Appaloosa moeten laten inslapen door maanblindheid, zo sneu en pijnlijk dat willen we voor zover als mogelijk voorkomen bij een tweede paard. Maar t blijft Roulette inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:23 



 
Profiel   

He bah wat naar.
Mijn merrie had vorig jaar een oogbeschadiging, man wat heb ik in de stress gezeten.
Als ik haar ooit laat dekken gaat er een effen hengst op denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:26 



 
Profiel   

Ik heb een nacht- en maanblinde Appaloosa (shet achtig iets). Super sneu. Ik vond het destijds een leuk kleurtje, maar zou er zelf nooit één fokken of ermee willen fokken en ook nooit weer één kopen met wat ik nu weet. Gezondheid staat ver boven een leuk kleurtje in mijn prioriteitenlijst. Zo lang ze nog happy is blijft ze mooi. Ook een drager zou ik niet mee willen fokken trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 17:59 



 
Profiel   

Het schijnt ook in bepaalde lijnen te zitten (verhoogde kans op maanblindheid in de appaloosa's). Ik fok al jaren appaloosa pony's en nog nooit een met maanblindheid gehad gelukkig. Ik test ze ook allemaal op hun genetica (test ook pssm1 en andere van toepassing zijnde drager testen maar ook kleur) en heb drie homozygoot appaloosa fokdieren waar ik tevens ook niets van merk van hun nachtblindheid terwijl ze dit wel hebben, de fewspot dekhengst staat gewoon snachts buiten met mijn andere dekhengst en ze rennen en spelen wat af.
In de zomer doen we ze ook een vliegenkap met uv bescherming op, ze hebben ook roze oograndjes en roze neusje die wat sneller zou kunnen verbranden. En beschermd de oogjes ook.

Dit zijn mijn moeder en zoon, beide homozygoot fewspot.

[ img ]

[ img ]

Ik heb de moeder ook een tijdje in een natuurgebied gehad met een aantal andere pony's, zelfs daar ook nooit wat gemerkt van haar nachtblindheid ondanks meertjes/ omgevallen bomen/ takken op de grond, nooit iets van wondjes of iets. Het is ongelovelijk hoe sommige zich zonder nachtzicht zo goed kunnen handhaven, het is dat het genetisch bewezen is anders zou ik het bij mijne nooit door hebben gehad, die is kennelijk heel goed van gehoor en een landkaart in haar hoofd maken of zintuigen die wij niet weten :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 18:46 



 
Profiel   

Wat fijn te horen manda! Die voorouderlijn is inderdaad ook erg belangrijk. Net als omgevingsfactoren. En die kap helpt dan ook zeker mee. Dankjewel voor je reactie en leuke paarden heb je

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 18:51 



 
Profiel   

Lante schreef
Ik heb een nacht- en maanblinde Appaloosa (shet achtig iets). Super sneu. Ik vond het destijds een leuk kleurtje, maar zou er zelf nooit één fokken of ermee willen fokken en ook nooit weer één kopen met wat ik nu weet. Gezondheid staat ver boven een leuk kleurtje in mijn prioriteitenlijst. Zo lang ze nog happy is blijft ze mooi. Ook een drager zou ik niet mee willen fokken trouwens.


Veel sterkte, het is echt eennrotziekte

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 18:56 



 
Profiel   

Tantejeanne schreef
Veel sterkte, het is echt eennrotziekte


Ja, bedankt. Echt wel ja.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 22:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen