Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Valk of dunskin?

 
Profiel   

Ik ben even benieuwd wat de kenners denken!

Ik heb een PSL valk jaarling gekocht uit een castanha (bruine) vader en een preta (zwarte) merrie. Als ik kleurengenetica goed begrijp moet 1 van de ouders moet dus een creme gen bij zich gedragen hebben. Dit lijkt me dan de merrie (uit een lijn van zwarte dieren) die dan smokey black is geweest ipv zwart? Vaders vader is bruin en vaders moeder schimmel. Nu zegt dat in Portugal niet perse heel veel want kleuren worden nogal eens verkeerd in het stamboek genoteerd. :+

Nu valt het mij op dat de peuter wildkenmerken lijkt te hebben, dus mogelijk is hij ook dun (of false dun, haha). Ik snap dat de enige zekerheid is om haren op te sturen voor een kleurtest, maar wellicht herkennen jullie dit als false dun en is het niet nodig.

Q heeft een aalstreep, met name zichtbaar vanaf lendenen tot in de staart, en donkere schaduw op zijn schouders. In zijn wintervacht heeft hij ook witte/lichtcreme guard hairs bij zijn manen en staart. Ook lijken zijn oorpunten lichter te zijn. Hij heeft echter geen wildmarkeringen op de benen en in zijn zomervacht ook minder zichtbare schaduwen. In zijn wintervacht heeft hij ook lichte en donkere haren, salmiakachtig.

10 dagen oud:

[ img ]

Paar maanden oud:

[ img ]

[ img ]

Een jaar oud:

[ img ]

Net in Nederland (15 maanden oud):

[ img ]

En foto van paar weken geleden waar de staart goed zichtbaar is:


[ img ]

Vader:


[ img ]

Moeder:


[ img ]

Wat denkt Bokt? :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:35 



 
Profiel   

Ouders zijn niet dun, dus kan het veulen geen dunskin zijn. Wel valk dus en vermoedelijk nd1, maar niet meer dan dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:37 



 
Profiel   

Nd1 geeft dan dus de wildkenmerken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:46 



 
Profiel   

Ja, nd staat voor non-dun, nd1 is het gen dat wildkenmerken geeft, nd2 is het 'blanco' gen dat geen kenmerken geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:54 



 
Profiel   

Cool, leuk om te weten, thanks! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:55 



 
Profiel   

Ik zou ook denken een “gewone” valk (laat ik dat nu net een prachtig kleur vinden :D ). Heel mooi veulen, benieuwd hoe hij er straks in zomerjasje uit gaat zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:44 



 
Profiel   

Hier is valk de droomkleur dus ben er sowieso super blij mee! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 16:14 



 
Profiel   

De vader zou ook best een valk kunnen zijn, hoewel donker. Als je Anjershof Shadok bijvoorbeeld bekijkt, zou je ook zeggen bruin, terwijl hij echt valk is.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:41 



 
Profiel   

Interessant,Ladonna! Het paard in jouw foto lijkt inderdaad bruin. :wow:
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen