Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lusitano x paint veulen welke kleur?

 
Profiel   

Ik heb sinds gisteren een veulen gekocht met een speciaal kleurtje en blauwe ogen.
De moeder is schimmel( vermoedelijk bruin als basiskleur)
De vader staat beschreven in de franse databank als vos bont, maar die kleuren worden niet altijd correct weergegeven weet ik uit ervaring. De vader van de vader is een paint horse.

Het veulen zelf lijkt wit maar de fokker zegt dat ze met haar zomervacht heel licht bont gevlekt is met witte benen en grote witte bles. De bles zie je nu ook nog een beetje.

De fokker was trouwens een leek op het gebied van paarden. Hij had gewoon 2 toevallig drachtige merries gekocht als grasmaaiers .


[ img ]



[ img ]




Ik wil haar zeker laten testen op kleur. Waar kan dit , hoe gaat het in zijn werk en wat zijn de kosten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:04 



 
Profiel   

Zo te zien lijkt het Cremello/perlino evt bont/gevlekt. Maar dan zouden alle 2 de ouders een verdunningskleur moeten hebben, Palomino/valk/smoky black.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 08:11 



 
Profiel   

Het lijkt mij een schimmel, misschien wel dubbel verdund geboren. Testen kan door maanharen te trekken en op te sturen naar bijvoorbeeld UC Davis, zie https://vgl.ucdavis.edu/panel/horse-coat-color-panel wel even goed kijken dat je alles aanvraagt wat je wil laten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:48 



 
Profiel   

Sowieso een dubbel crème drager, hoogst waarschijnlijk een cremello.
Schimmel 'tekend' op een cremello, en dat zie ik hier niet zo 123.
Een cremello betekend wel dat moeder, onder het schimmel verkleuring toch een palomino of valk is, en dat vader ook een crème drager, palomino?, is.
Bont indien aanwezig aan bij een cremello zien bij het wassen. :D
Kleur testen kan je ook bij Animal Genetics ..... sneller en goedkoper dan bij Davis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:21 



 
Profiel   

Heel erg bedankt al voor de info. Daar kan ik al wat mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:19 



 
Profiel   

Kans is groot dat het een schimmel is, misschien van moederskant een verdunning maar die zie je niet meer als het inderdaad schimmel is/ wordt. Weet je wat de bloedlijn van de moeder is? De hoge witte benen en grote bles kunnen inderdaad van het bontgen komen ( waarschijnlijk Tobiano). Maar als het een schimmel is/ wordt zie je daar straks ook niks meer van terug.
Wij testen altijd bij Animal Genetich EU, prettig geprijsd en snel. https://animalgenetics.eu/product/Equin ... Name=Color

Uitzoeken op welke kleur je wil testen ( in dit geval zou ik het in 1e instantie op schimmel houden; https://animalgenetics.eu/product/Equine/Gray.html want als ze dat gen heeft is ze dus schimmel).
Haren trekken en opsturen en met een week of 2 heb je de uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:08 



 
Profiel   

Ik vind de ogen zo niet overtuigend blauw op mijn scherm eigenlijk, heb je betere fotos?

Misschien kan je ook nog aan een paar andere genen denken eigenlijk, champagne bijvoorbeeld :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:24 



 
Profiel   

Azmay schreef
Ik vind de ogen zo niet overtuigend blauw op mijn scherm eigenlijk, heb je betere fotos?

Misschien kan je ook nog aan een paar andere genen denken eigenlijk, champagne bijvoorbeeld :o


De ogen zijn echt lichtblauw.ik zal vandaag nog wat foto's maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 06:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen