Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sabino, blagdon, stekelharig,...Wat zal het zijn en waar te testen?

 
Profiel   

Hoi hoi,
Ik heb een heel knap tinkerhengstje van 3 jaar oud en ben zeer benieuwd wat zijn kleur nou daadwerkelijk is, gewoon zwart bont of toch ... zijn zwarte plekken hebben namelijk witte haren erdoorheen, maar achter meer dan voor (het is sowieso 100% zeker geen schimmel, hier heb ik veel ervaring mee dus weet hoe dit zich vormt)
Ik ben zelf echt absoluut geen kleuren kenner, dus hoop dat er hier mensen zijn die mij verder zouden kunnen helpen.

Ook zou ik graag willen weten waar je dit evt zo betaalbaar mogelijk zou kunnen testen?

Lucky is een 3 jarige Irish Cob/Tinker hengst en zijn moeder is drachtig uit het buitenland gekomen, dus vader is onbekend.

Dit is de moeder van Lucky
[ img ]

En dit is Lucky zelf

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Wat denken jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 13:40 



 
Profiel   

Blagdon is de Ierse term voor sabino, voor zover ik weet. Soms wordt de term echter ook gebruikt voor sabino-roan, dus voor de combinatie van beide genen.
Stekelharigheid is vermoedelijk een minimale uiting van het sabinogen.

Naast testen op sabino is testen op roan te overwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:21 



 
Profiel   

Als je laat testen weet je het zeker ;-).
Wij laten altijd bij Animal Genetics EU testen; snelle service en prettig geprijsd https://animalgenetics.eu/product/Equin ... Name=Color

Mijn 1e gedachte zou zijn zwart Tobiano (platenbont) mogelijk wat stekelharig. Weet je wat voor kleur de vader heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:32 



 
Profiel   

@Ibbel,
Oké bedankt voor de uitleg, ik ga hier naar kijken.

@ElCid,
Top bedankt voor de tip.

Helaas is het niet bekend wie zijn vader is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 20:21 



 
Profiel   

Stekelharig zwart bont is hij
Mijn merrie wiske heeft ook witte haren in de vlek bij haar flank. Zij is stekelharig bruinbont

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:29 



 
Profiel   

Ennasil92 schreef
@ElCid,
Top bedankt voor de tip.

Helaas is het niet bekend wie zijn vader is.


Kans is groot dat de vader dan Tobiano/ platenbont is en qua kleur kan hij zwart, bruin of vos zijn geweest ( de moeder is ook zwart en als die homozygoot zwart is kan de vader dus een van bovenstaande kleuren hebben) . Ik weet niet precies hoe stekelharig vererfd dus durf niet te zeggen of dat van vader of moederskans afkomt.

Maar eigenlijk hoef je dus niet te testen ;) :D .
Je hebt een zwart stekelharig Tobiano (= platenbont) paardje. /3 zo op het 1e gezicht.

Maar als je er mee wil fokken is testen wel handig om erachter te komen of hij homo/heterozygoot is voor zwart, hoe het met het stekelharige zit en of hij homo/heterozygoot is voor bont. Voor het bontpatroon kan je ook bij Animal Genetics terecht https://animalgenetics.eu/product/Equin ... me=Pattern

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 09:18 



 
Profiel   

Aangezien de moeder een effen zwarte is, is dit hengstje heterozygoot voor tobiano. Daar hoef je dus niet op te testen. Ik zou echt op roan testen, dat is nl wel interessant om te weten, of dat onder al dat bontwit zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 10:10 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Aangezien de moeder een effen zwarte is, is dit hengstje heterozygoot voor tobiano. Daar hoef je dus niet op te testen. Ik zou echt op roan testen, dat is nl wel interessant om te weten, of dat onder al dat bontwit zit.

Moeders kan net zo goed minimaal bont zijn met die bles en 3 witte voetjes. Zwart wil nog wel eens bont verdrukken. Ik ken een zwartbonte merrie zoals dit, heeft vervolgens een bont veulen gegeven met twee mini vlekjes. Ik denk dat Lucky of sabino of een stekelharige is. Aangezien de vlek op zijn borst niet witte haren erdoor heeft is roan niet erg waarschijnlijk. Wel jammer dat de vader onbekend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 10:15 



 
Profiel   

Jorex schreef
Moeders kan net zo goed minimaal bont zijn met die bles en 3 witte voetjes. Zwart wil nog wel eens bont verdrukken. Ik ken een zwartbonte merrie zoals dit, heeft vervolgens een bont veulen gegeven met twee mini vlekjes. Ik denk dat Lucky of sabino of een stekelharige is. Aangezien de vlek op zijn borst niet witte haren erdoor heeft is roan niet erg waarschijnlijk. Wel jammer dat de vader onbekend is.


Ik dacht dat een tobiano altijd 4 witte benen heeft...
Verder denk ik ook sabino of stekelharig

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:28 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Aangezien de moeder een effen zwarte is, is dit hengstje heterozygoot voor tobiano. Daar hoef je dus niet op te testen. Ik zou echt op roan testen, dat is nl wel interessant om te weten, of dat onder al dat bontwit zit.

Ook dat hoef je niet te testen. Roan en tobiano zijn namelijk allelen van hetzelfde gen ;) . De hengst heeft overduidelijk tobiano doorgegeven en dus geen roan en ook de merrie draagt dat zo te zien niet. Hetzelfde geldt voor sabino.

Wat je wel zou kunnen testen is W20. Lijkt op sabino, maar is meestal iets minder "extreem". De merrie zou dat gezien haar aftekeningen best eens kunnen dragen en ik vind Lucky's vlekken best typisch voor tobiano + W20 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:38 



 
Profiel   

Heeee wat leuk! Mijn kleine vriendje! Ik ben de vrouwelijke voorbrenger van op de foto's!

Betreft het kleurtesten; even een mailtje naar het NSvT. Die weten waar je dat kan laten doen!

Wat een lief lief ding. Opgevoed, vriendelijk en zacht. Zuinig op zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 20:15 



 
Profiel   

Bedankt voor alle informatie, ik ben hier alweer een stuk wijzer door geworden. Ik ga volgende maand wat testen bestellen en zal hier de uitslag ook laten weten.

@matyee95,
Wat toevallig dat je dit topic tegen kwam.
Ja leuk is hij hè, hij was gisteren jarig en is toen nog even extra verwend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:20 



 
Profiel   

Ik heb de haren van Lucky vandaag in de brievenbus gedaan, ik denk neem het zekere voor het onzekere en laat hem testen op: sabino, w20, tabiano en de agouti dan weten we het zeker.

Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag.

A.s. zondag gaat Lucky naar de keuring van het ICS, hopelijk word hij daar goedgekeurd, want het NSvT bleek zelfs hun leden voorgelogen te hebben aangezien ze vanaf 8 maart helemaal geen officieel stamboek meer waren en dit nergens gemeld hadden....(ondertussen wel 25 maart dus nog een "officiële" hengstenkeuring houden en dure test eisen om de hengst te laten "goedkeuren voor het stamboek") een hoop tijd geld en moeite uitgegeven voor eigenlijk niks dus...
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen

Laatst nog wel een fotoshoot gehad met mijn knappe ventje, hierbij enkele resultaten
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
<3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 21:25 



 
Profiel   

Ik kan je vast vertellen dat hij geen Agouti heeft, dan was hij nl. bruinbont geweest. Hij lijkt me toch echt heel erg zwart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 21:58 



 
Profiel   

ElCid schreef
Ik kan je vast vertellen dat hij geen Agouti heeft, dan was hij nl. bruinbont geweest. Hij lijkt me toch echt heel erg zwart?

H
Dan heb ik de verkeerde aangetikt |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 22:21 



 
Profiel   

Ennasil92 schreef
ElCid schreef
Ik kan je vast vertellen dat hij geen Agouti heeft, dan was hij nl. bruinbont geweest. Hij lijkt me toch echt heel erg zwart?

H
Dan heb ik de verkeerde aangetikt |o


Dat zou erg jammer zijn. Ik zal duimen dat je toch de goede hebt aangetikt +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 17:11 



 
Profiel   

ElCid"
[quote="Ennasil92 schreef
ElCid schreef
Ik kan je vast vertellen dat hij geen Agouti heeft, dan was hij nl. bruinbont geweest. Hij lijkt me toch echt heel erg zwart?

H
Dan heb ik de verkeerde aangetikt |o


Dat zou erg jammer zijn. Ik zal duimen dat je toch de goede hebt aangetikt +:)+[/quote]

Heb gewoon verkeerd gelezen en dus de verkeerde gepakt, maar heb een mailtje gestuurd met de vraag alsof deze test eventueel nog omgewisseld kan worden (duurt toch nog even voordat de haren aan zullen komen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-23 17:53 



 
Profiel   

Ennasil92 schreef
ElCid"
[quote="Ennasil92"
[quote="ElCid schreef
Ik kan je vast vertellen dat hij geen Agouti heeft, dan was hij nl. bruinbont geweest. Hij lijkt me toch echt heel erg zwart?

H
Dan heb ik de verkeerde aangetikt |o


Dat zou erg jammer zijn. Ik zal duimen dat je toch de goede hebt aangetikt +:)+[/quote]

Heb gewoon verkeerd gelezen en dus de verkeerde gepakt, maar heb een mailtje gestuurd met de vraag alsof deze test eventueel nog omgewisseld kan worden (duurt toch nog even voordat de haren aan zullen komen)[/quote]


Heb vandaag reactie terug gehad en ze hebben het aangepast, was geen enkel probleem *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:59 



 
Profiel   

Ennasil92 schreef
Heb vandaag reactie terug gehad en ze hebben het aangepast, was geen enkel probleem *\o/*


*\o/* :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 19:07 



 
Profiel   

Vrijdag zijn de haren eindelijk aangekomen op het lab, nu nog even geduld hebben op de uitslagen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 08:06 



 
Profiel   

Ennasil92 schreef
Vrijdag zijn de haren eindelijk aangekomen op het lab, nu nog even geduld hebben op de uitslagen


Waar heb je ze helemaal heen gestuurd? Is wel erg lang onderweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 11:42 



 
Profiel   

Jorex schreef
Ibbel schreef
Aangezien de moeder een effen zwarte is, is dit hengstje heterozygoot voor tobiano. Daar hoef je dus niet op te testen. Ik zou echt op roan testen, dat is nl wel interessant om te weten, of dat onder al dat bontwit zit.

Moeders kan net zo goed minimaal bont zijn met die bles en 3 witte voetjes. Zwart wil nog wel eens bont verdrukken. Ik ken een zwartbonte merrie zoals dit, heeft vervolgens een bont veulen gegeven met twee mini vlekjes. Ik denk dat Lucky of sabino of een stekelharige is. Aangezien de vlek op zijn borst niet witte haren erdoor heeft is roan niet erg waarschijnlijk. Wel jammer dat de vader onbekend is.

Zwart kan bont niet wegdrukken. Ze hebben niets met elkaar te maken. Zwart is een kleur en bont is een patroon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 11:53 



 
Profiel   

@ElCid,
Ja echt hè, als ze dinsdag nog niet gearriveerd zouden zijn, had ik ze opnieuw verstuurd. Misschien dat ze het daar erg druk hebben en ze daardoor later geregistreerd zijn ofzo, ik weet het ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:04 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Zwart kan bont niet wegdrukken. Ze hebben niets met elkaar te maken. Zwart is een kleur en bont is een patroon.


Jazeker kan dat wel.
Er zijn meerdere geteste zwart-tobiano's die uiterlijk 'solid' zijn. Iemand hier op bokt heeft er één.
Net als dat champagne schimmel kan onderdrukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 12:47 



 
Profiel   

Ennasil92 schreef
@ElCid,
Ja echt hè, als ze dinsdag nog niet gearriveerd zouden zijn, had ik ze opnieuw verstuurd. Misschien dat ze het daar erg druk hebben en ze daardoor later geregistreerd zijn ofzo, ik weet het ook niet.


Heb je het naar Engeland gestuurd? Dan is het inderdaad extreem lang onderweg, misschien door de Brexit?

Zwart druk geen bont weg maar zwart kan wit wegdrukken ( en bont is natuurlijk wit ..........). Mijn Paint is homozygoot zwart en komt uit 2 homozygoot bonte ( Tobiano en Overo) ouders maar is een minimal white. Onze homozygoot zwarte Lusitano hengst geeft zwarte kinderen met weinig wit en heeft zelf ook weinig wit. Veel wit zie je in de regel veel minder vaak bij ( homozygoot? ) zwart als bijv. bij vos. Bruinbont zie je wel wat vaker maar mogelijk zijn die niet homozygoot zwart?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 13:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen