Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Het verschil tussen AA Aa A+ en At

 
Profiel   

Er is vast iemand hier die mijn recent ontstane verwarring weg kan nemen :D

Ik heb onlangs 2 boeken gekocht over genetica om mijn op internet opgedane kennis wat te verbreden. Een is Engelstalig en codering wordt hier eigenlijk niet genomend. De nederlandstalige gaat wel in op de codes en daar is mijn verwarring ontstaan. Waar ik eigenlijk alleen bekend was met de (ik pak even Agouti als voorbeeld) AA Aa en aa schrijfwijze zijn er in dit boek veel meer opties. Namelijk AA Aa A+ en At. Inmiddels denk ik te hebben begrepen dat A+ staat voor a, maar wat betekend dan toch At?

Het gaat overigens over het boek De kleur van het paard. Een oud boek, maar ik hoopte er toch het nodige van op te steken.(Het andere boek is Equine Tapestry)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:02 



 
Profiel   

At staat voor tan (als in 'black and tan' honden). Men dacht (en denkt soms nog, zo te lezen) dat dit een variant van het Agouti gen is dat voor kopersnoeten en 'seal brown' paarden zorgt.
Nu denkt men eerder dat 'kopersnoet' door het sooty-gen wordt veroorzaakt.

Het At allel komt dus wel voor in honden, maar is - voor zover ik heb kunnen vinden - nooit bij paarden aangetoond. Maar goed, sooty is ook nog niet gevonden, dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:09 



 
Profiel   

+ staat in iedergeval in de muizen genetica voor „wildtype“. Ik weet niet of dat bij paarden ook zo gebruikt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:12 



 
Profiel   

Ik dacht me inderdaad te herinneren dat in dat boek (dat ik ooit, 40 jaar geleden, wel eens gelezen heb) A+ voor wildkleur bruin werd gebruikt. Om het gen te onderscheiden van Fjordenwildkleur, want dat werd toen geacht een ander gen te zijn.

Volgens mij wordt zwart in dat boek ook nog als B aangeduid (van Black, uiteraard) en wordt E (wat nu voor zwart staat) ook gebruikt en dat staat dan voor 'Extension' en zou dus eerder als symbool voor sooty moeten dienen.

Dat boek is, met andere woorden, zwaar verouderd en gaat de verwarring niet ten goede komen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:14 



 

Ibbel schreef
Ik dacht me inderdaad te herinneren dat in dat boek (dat ik ooit, 40 jaar geleden, wel eens gelezen heb) A+ voor wildkleur bruin werd gebruikt. Om het gen te onderscheiden van Fjordenwildkleur, want dat werd toen geacht een ander gen te zijn.

Volgens mij wordt zwart in dat boek ook nog als B aangeduid (van Black, uiteraard) en wordt E (wat nu voor zwart staat) ook gebruikt en dat staat dan voor 'Extension' en zou dus eerder als symbool voor sooty moeten dienen.

Dat boek is, met andere woorden, zwaar verouderd en gaat de verwarring niet ten goede komen :D
A+ wordt wel gebruikt voor wild bay, een bruine met minder of minder donker zwart op de benen dan een "gewone" bruinen. :j

TS: AA betekent dat het paard homozygoot is voor agouti en op een zwarte basiskleur altijd bruin geeft (of een variant daarop als er nog verdunningen overheen komen); Aa betekent dat je paard heterozygoot is en je 50% kans hebt dat het dier bruin doorgeeft op een zwarte basiskleur en 50% kans dat het dier dat niet geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:31 



 
Profiel   

Bedankt allemaal :)

Weet iemand ook wát in het boek verouderd is? Zo vind ik de info dat het A gen effect heeft op de kleur tint van de vos wel interessant. Dit is compleet nieuwe info voor mij, maar wellicht nu du al compleet achterhaald 8)7.

Het B gen had ik ook nog niet voorbij zien komen, dus hier ging ik er al een beetje vanuit dat dit niet meer klopte :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:47 



 
Profiel   

Agouti heeft idd geen effect op e (dus op vos). Daarom kan je aan de buitenkant van een vos ook niet zien of die agouti-drager is. Wil je met een zwarte hengst een zwart veulen fokken uit een vos (en absoluut geen bruine), dan moet de vos dus geen agouti dragen (aaee zijn) en dat moet je dan dus laten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 21:52 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Agouti heeft idd geen effect op e (dus op vos). Daarom kan je aan de buitenkant van een vos ook niet zien of die agouti-drager is. Wil je met een zwarte hengst een zwart veulen fokken uit een vos (en absoluut geen bruine), dan moet de vos dus geen agouti dragen (aaee zijn) en dat moet je dan dus laten testen.


Ik vond het interessant op te lezen omdat ik een vos en palomino heb laten testen. De vos is (was) Aa en haar palomino dochter is aa. Bij beide klopt de tint met wat in het boek staat. Vos kersrood en de palomino goud. Toeval dus :D

Is inmiddels dan ook ontkracht dat Aa lichter bruin is dan AA?

Even terzijde; zijn er überhaupt nog boeken op de markt waar geen achterhaalde informatie meer in staat én die ingaat op de codering?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 22:05 



 

Zighenya schreef
Ibbel schreef
Agouti heeft idd geen effect op e (dus op vos). Daarom kan je aan de buitenkant van een vos ook niet zien of die agouti-drager is. Wil je met een zwarte hengst een zwart veulen fokken uit een vos (en absoluut geen bruine), dan moet de vos dus geen agouti dragen (aaee zijn) en dat moet je dan dus laten testen.


Ik vond het interessant op te lezen omdat ik een vos en palomino heb laten testen. De vos is (was) Aa en haar palomino dochter is aa. Bij beide klopt de tint met wat in het boek staat. Vos kersrood en de palomino goud. Toeval dus :D

Is inmiddels dan ook ontkracht dat Aa lichter bruin is dan AA?

Even terzijde; zijn er überhaupt nog boeken op de markt waar geen achterhaalde informatie meer in staat én die ingaat op de codering?
Niet helemaal toeval, alleen heeft dat niks met het agouti gen te maken, maar met het crèmegen. Je vos is dus ee/Aa/nn (nn voor crème), haar dochter is ee/aa/nCr, dus met één crème gen dat de verdunning veroorzaakt en je dus een palomino oplevert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 22:07 



 
Profiel   

Ik heb het over de tint van deze kleuren.

Dat het veulen palomino was hoefte ik niet te testen gezien ze uit een perlino komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 09:00 



 
Profiel   

Over hoe uiteindelijk de tint van een paard uitvalt (roodvos, koffievos, goudvos, donkerbruin, lichtbruin, 'wildbruin', sorrel, chestnut, bay, brown of wat dan ook) is geen zinnig woord te zeggen en zijn (nog) geen specifieke genen voor gevonden. Het heeft iig niets te maken met homo- of heterozygoot zijn.

'Sooty' wordt veel gebruikt om donker uitgevallen kleuren mee te verklaren, 'pangaré' voor meelsnuiten en lichtere liezen, maar die genen zijn - voor zover mij bekend - nog niet gevonden en er kan dus ook niet op worden getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 09:09 



 
Profiel   

Dus als een paard AA EE heeft, is de kleur niet anders dan als het Aa EE heeft, denken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:23 



 
Profiel   

Ja. Daar is aan de buitenkant niets van de zien of te zeggen.

Ik was er bv van overtuigd dat ik een aaEE zwarte had. Haar moeder was aaEE, vader was wel een aaEe, dat wist ik wel, maar de merrie is echt blauwzwart, verbleekt 's zomers niet dus ik was er echt van overtuigd dat die e niet meegekomen was van pa.

Eerste de beste veulen (van een dubbel creme-hengst) van die merrie was een palomino.
Dus nee, aan de buitenkant (fenotype) kan je niet aflezen welke genen er aanwezig zijn (genotype).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:40 



 
Profiel   

Ibbel heeft het helemaal bij het rechte eind hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:45 



 
Profiel   

[ img ]
Ons veulen is getest op kleur. De ouders zijn beiden valk pinto. Haar kleurcode is AA EE NTO. Ik dacht dat de AA zou verklaren waarom ze zo lichtbruin is geworden. Ze is negatief getest voor Cr. Ze heeft natuurlijk wel een dikke vacht omdat het nog koud was toen ze geboren werd.


Laatst bijgewerkt door Valegrya op 06-06-23 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:51 



 

Zo te zien moet je veulen de veulenvacht nog kwijt, dus best een kans dat er iets onder vandaan komt dat donkerder is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:53 



 
Profiel   

Kan best natuurlijk. Binnenkort wordt ze geschoren. Eens de nachten ook wat warmer zijn. Want ze heeft het overdag echt wel veel te warm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:55 



 
Profiel   

Van buitenaf is het inderdaad niet te zien of een paard EE AA is of EE Aa. Zelfs als agouti invloed zou hebben daarop, zou er waarschijnlijk nog teveel overlap zijn om op de vacht van een paard (zeker bij veulens) conclusies te kunnen trekken. En er zijn waarschijnlijk heel veel verschillende factoren die de preciese tint beïnvloeden.

Maar dat betekend ook weer niet dat gemiddeld genomen, een paard met EE AA geen andere kleur heeft dan EE Aa, of dat agouti dus niks met de tint doet.

Dat Aa lichter bruin is dan AA is volgensmij redelijk ontkracht of in ieder geval nooit bewezen. Maar andersom zijn er wel aanwijzingen voor dat A meehelpt tot een lichtere vachtkleur. Bv door dit artikel wat enigzins twijfelachtig is en zeker geen vaststaand bewijs, maar wel een aanwijzing dat Agouti er iets mee te maken kan hebben: https://academic.oup.com/jas/article-abstract/97/4/1578/5345910
Of dat dan ook het homozygoot zijn van die A-agouti is of andere factoren, is dan weer de vraag. Het kan bv ook dat er verschillende A varianten zijn (ze testen op de afwezigheid van a, niet aanwezigheid van A) waarbij de ene zorgt voor een lichtere vacht, en bij homozygoot A is de kans op ten minste één van die varianten hoger. Of dat A gekoppeld is met een ander gen die zorgt voor een lichtere kleur. Of dat A door toeval vaker voorkomt binnen lijnen die andere genetische factoren hebben die zorgen voor een lichtere tint vacht. Of dat het per ras weer verschilt.

Naast natuurlijk veel andere genetische maar ook milieu factoren die voor een lichtere vacht kunnen zorgen. https://www.mdpi.com/2073-4425/11/6/606 < deze vond bijvoorbeeld een associatie met een locus vlakbij de locus van agouti.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 22:14 



 
Profiel   

Het blijft heel interessant hoe de basiskleuren beïnvloedt worden. Dankjewel ook voor de linken naar de artikels. Ik redeneerde eigenlijk dat als A het zwart naar de uiteinden (benen, staart en manen) 'duwt', dat AA het dan dubbel zou weg duwen... Maar het zou dan natuurlijk ook 'verder' weg geduwd kunnen worden. De tijd zal uitwijzen welke kleur het veulen precies heeft. Want de kleur die eronderuit komt bij het scheren is ook niet altijd de definitieve kleur natuurlijk. Beide ouders dragen ook vals dun (nd1/nd2), maar dit zou alleen invloed hebben op primitieve markeringen en geen kleurwijziging geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 06:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen