Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 159 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

 
Profiel   

Ja, dat snap ik. Het klinkt ook logisch, maar in dit geval is dat het niet :'). Ik raakte verward doordat mensen steeds zeggen dat het een champagne kleurige hengst is.

Ik dacht... dadelijk komt er toch zo'n champagne kleurtje uit :')

Maar dubbel pearl met basis zwart toont dus als classic champagne als ik het juist heb?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:09 



 
Profiel   

Het is een pre neem ik aan? Daar komt sowieso geen champagne voor, dat zijn mensen die op de hype van champagne mee proberen te liften en evt te profiteren.

Dubbel pearl is anders dan champagne maar heeft wel een sterke gelijkenis, omdat het dezelfde goudachtige verdunning oplevert. In detail kan je het vaak wel onderscheiden.
En de vererving werkt dus compleet anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 18:24 



 
Profiel   

Vergeet je de c niet. Of hoort dat in dit geval bij de Pearl?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 21:24 



 
Profiel   

Bij de PRE's gebruiken ze de C voor het aanduiden dat er geen crème aanwezig is.
Dus CC = geen crème
CrC = enkel crème
CrCr = dubbel crème

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 21:30 



 
Profiel   

En dat maakt het extra 'duidelijk'... ;(
Al zouden ze maar kleine letters gebruiken voor 'geen creme'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:14 



 
Profiel   

Veulen zal wel altijd een pearl gen dragen als de hengst er 2 heeft. Dus als je dan terug kruist met iets met een enkel of dubbel crème, dan kan er een Crprl uit komen wat dan weer heel erg lijkt op een dubbel verdund paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 08:24 



 
Profiel   

Lekker verwarrend hihihi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 16:17 



 
Profiel   

Ik heb niet alle 160 pagina’s gelezen maar misschien kan iemand mij het volgende uitleggen. Ik heb een 2 jarige lopen, heel donkerbruin die niet verschimmelt. Komt uit een vosse merrie en een schimmel hengst. Ik dacht dat schimmel x vos 50/50 schimmel of vos zou geven maar geen hele donkerbruine. Bloedmooi paard dus ben er heel blij mee maar zat eigenlijk te wachten dat hij zou gaan schimmelen maar dat zit er niet meer in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 21:21 



 
Profiel   

Een schimmel is in principe elke mogelijke kleur (de kleur waarmee het veulen geboren wordt) met daarover het (dominante) schimmel gen. De schimmel kan bijvoorbeeld bruin geboren zijn en heeft dan dezelfde genen als een bruin paard + dat schimmel gen.

Als dat schimmel gen wordt doorgeven, is het veulen ook schimmel. Dus 50% schimmel klopt.

Maar als dat gen niet wordt doorgeven, gaat het ineens om de normale genetica van (in dit voorbeeld) bruin x vos. Bruin x vos is ook niet 100% vos, die andere 50% wordt gevuld met de kansen van die combinatie.

Hopelijk geeft dat iets verduidelijking

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 23:11 



 
Profiel   

Als de vader zwart of bruin geboren is, kan dat perfect een bruine geven met je vos merrie.
Als de hengst zwart geboren is, draagt je merrie Agouti, wat bruin veroorzaakt. Met heterozygoot schimmel heb je 50% kan op eentje die gaat uitschimmelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-23 23:20 



 
Profiel   

@DaphneR93: 2 jaar is nog best jong om al te gaan vergrijzen. Sommige rassen beginnen daar op hun achtste pas mee. Als je het zeker wilt weten zul je moeten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 08:18 



 
Profiel   

Jorex schreef
Veulen zal wel altijd een pearl gen dragen als de hengst er 2 heeft. Dus als je dan terug kruist met iets met een enkel of dubbel crème, dan kan er een Crprl uit komen wat dan weer heel erg lijkt op een dubbel verdund paard.



Weet je dit zeker? Omdat Prl en Cr op dezelde locatie zitten begreep ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 08:59 



 
Profiel   

mooney schreef
Bij de PRE's gebruiken ze de C voor het aanduiden dat er geen crème aanwezig is.
Dus CC = geen crème
CrC = enkel crème
CrCr = dubbel crème



Dit is inderdaad heel handig om te weten. Het duurde even voordat ik dit zelf uitgevogeld had :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 09:00 



 
Profiel   

Ja, Pearl uit zich alleen in homozygote vorm, of in combinatie Met creme. Als een paard Prl/Cr is, kan het echter aan zijn nageslacht altijd alleen 1 van beide doorgeven, nooit allebei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 09:01 



 
Profiel   

Maar in dit geval is er geen creme en wel dubbel pearl.

De basiskleur van de hengst is zwart en van mijn merrie bruin.

Dan heb je toch 50% kans op Pearlgen of 50 procent op geen pearl gen en 50% kans op bruin of zwart?

Of.. snap ik het nu nog steeds niet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 09:10 



 
Profiel   

Dais_ schreef
Maar in dit geval is er geen creme en wel dubbel pearl.

De basiskleur van de hengst is zwart en van mijn merrie bruin.

Dan heb je toch 50% kans op Pearlgen of 50 procent op geen pearl gen en 50% kans op bruin of zwart?

Of.. snap ik het nu nog steeds niet :')

Jij hebt het goed, de theorieën hier zijn allemaal over de mogelijke pearl drager nakomeling en wat die dan weer voor een veulens kan geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 09:47 



 
Profiel   

Toch niet? De hengst is prlprl. Dus het veulen zal altijd 1 prl overerven.
Maar dat zal niet tonen. Dus bruin of zwart, maar wel sowieso pearldrager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 09:55 



 
Profiel   

Gigixponys schreef
Toch niet? De hengst is prlprl. Dus het veulen zal altijd 1 prl overerven.
Maar dat zal niet tonen. Dus bruin of zwart, maar wel sowieso pearldrager.

Oh ja je hebt helemaal gelijk, ik moet niet meerdere dingen door elkaar proberen te doen :+ bruin of zwart maar altijd pearl drager.

Maar het gaat Dais er vooral over dat het veulen gewoon zwart of bruin eruit ziet en dat is inderdaad altijd het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 10:04 



 
Profiel   

Hoe zit het dan met een homozygoot pearl? Geeft die er dan altijd 2 door?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 10:14 



 
Profiel   

Melisje_92 schreef
Hoe zit het dan met een homozygoot pearl? Geeft die er dan altijd 2 door?



Altijd 1 in dat geval.



In geval van heterozygoot 50% van de tijd 1

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 10:15 



 
Profiel   

Melisje_92 schreef
Hoe zit het dan met een homozygoot pearl? Geeft die er dan altijd 2 door?

De hengst waar het over gaat is homozygoot, dat was ik even vergeten.
Hij geeft dus altijd pearl mee, maar 1x (dat is standaard, 1 van vader en 1 van moeder maken de twee van de nakomeling). Echter toont pearl alleen maar als het door beide ouders wordt meegeven, of als er crème aanwezig is.
Dus met een recessief gen is het niet zo dat homozygoot betekent dat de nakomeling ook die eigenschap zichtbaar krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 11:18 



 
Profiel   

mooney schreef
Melisje_92 schreef
Hoe zit het dan met een homozygoot pearl? Geeft die er dan altijd 2 door?

De hengst waar het over gaat is homozygoot, dat was ik even vergeten.
Hij geeft dus altijd pearl mee, maar 1x (dat is standaard, 1 van vader en 1 van moeder maken de twee van de nakomeling). Echter toont pearl alleen maar als het door beide ouders wordt meegeven, of als er crème aanwezig is.
Dus met een recessief gen is het niet zo dat homozygoot betekent dat de nakomeling ook die eigenschap zichtbaar krijgt


Ja duidelijk, bedenk me nu dat ik pearl en champagne door elkaar haal. Ben zo met champagne bezit hahah :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-23 14:35 



 
Profiel   

Bowo schreef
Een schimmel is in principe elke mogelijke kleur (de kleur waarmee het veulen geboren wordt) met daarover het (dominante) schimmel gen. De schimmel kan bijvoorbeeld bruin geboren zijn en heeft dan dezelfde genen als een bruin paard + dat schimmel gen.

Als dat schimmel gen wordt doorgeven, is het veulen ook schimmel. Dus 50% schimmel klopt.

Maar als dat gen niet wordt doorgeven, gaat het ineens om de normale genetica van (in dit voorbeeld) bruin x vos. Bruin x vos is ook niet 100% vos, die andere 50% wordt gevuld met de kansen van die combinatie.

Hopelijk geeft dat iets verduidelijking


Ah ja zeker, ik dacht dat vos dominant zou zijn maar dit is duidelijker. Dank voor je uitleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 16:12 



 
Profiel   

Knolselder schreef
Als de vader zwart of bruin geboren is, kan dat perfect een bruine geven met je vos merrie.
Als de hengst zwart geboren is, draagt je merrie Agouti, wat bruin veroorzaakt. Met heterozygoot schimmel heb je 50% kan op eentje die gaat uitschimmelen.


De vader is zwart geboren en heeft zelf ook een donkerbruine vader idd. Dank voor je uitleg, ook echt interessant om er meer over te leren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 16:14 



 
Profiel   

DubbelFun schreef
@DaphneR93: 2 jaar is nog best jong om al te gaan vergrijzen. Sommige rassen beginnen daar op hun achtste pas mee. Als je het zeker wilt weten zul je moeten testen.


In zijn papier staat ook echt Kan schimmel worden, het is een Hannoveran van Diacontinus. Maar hij heeft echt nog geen 1 wit haartje op zijn lijf momenteel.
[ img ]

Zou hij echt nog kunnen gaan verschimmelen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-06-23 16:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 159 van de 163 [ 4063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen