Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:46

Even een beetje offtopic misschien, maar hoe ziet zo'n cyste eruit?
Want ons 'zilverpaardje' heeft wel iets aparts, zal even een foto zoeken.

Edit:
Afbeelding

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:10

Mss best bij mijn foto ook vermelden dat deze genomen is door JokariPictures :)

Niene87

Berichten: 3406
Geregistreerd: 09-03-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:15

Afbeelding
Afbeelding

Wellicht kan je ze nog gebruiken :)
Ik heb een Roan bonte tinkermerrie <3

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 12:15

Thanks voor de feedback, foto's (niene) En de opmerkingen! Ik ga alles zo snel mogelijk aanpassen. Ik blijf me verbazen hoe ogenschijnlijk betrouwbare informatie gewoon incorrect of incompleet blijkt. Bij appaloosa is dat nog het grootste probleem:/

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:41

Coloured schreef:
Bij de silver foto's staat een foto van mij halverwege het artikel met erbij vermeld silver op bruin. Maar dit moet zijn silver en dun op bruin plus LWO positief.

Verder zie ik dat je schrijft dat alle paarden met het silvergen cystes in de ogen hebben maar dat is zeker niet waar. Niet alle silverdragers hebben oogproblemen. Heeft ook een topic over gelopen. Zal het even opzoeken.
Ook hierin is de wetenschap er nog lang niet over uit hoe het precies zit.
Wel duidelijk is uit de praktijk dat bijvoorbeeld de rocky's en de comtois wel veel oogproblemen hebben en de KWPN-ers niet. In dit topic wordt uitgelegd hoe dat misschien zou kunnen komen. Veel is dus nog onduidelijk. Maar om nou te stellen dat alle silver dragers oogproblemen hebben of zullen krijgen, gaat veel te ver. Het bewijs daarvan staat bij me in de stal. :)

[VN] Kleur van de vacht gelinkt aan oogproblemen bij de Comtois



Zeker bij het vermelden van dit soort uitlatingen waarop ik hierboven al reageer, zou een bronverwijzing naar een wetenschappelijk onderzoek zeer welkom zijn. Genoemd wordt een onderzoek bij Comtois, maar goed, iets kan ook rasgebonden zijn en bijvoorbeeld ten gevolge van (teveel) inteelt ontstaan. Dus even een pas op de plaats graag. :) Op deze manier komen gewoon gezonde silvers wel ten onrechte in een negatief daglicht te staan. En er is al zoveel info op internet niet betrouwbaar zoals je zelf ervaart.. :)

Verder geloof ik niet dat de tinker x new forester van Sas silver zwart is, tenzij die getest is. Ik zie er een palomino in. (Sorry Sas...)

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:13

Is inderdaad ook mijn insteek. Begin dit jaar wist ik nog helemaal niks over genetica, dus ookal weet ik inmiddels veel, ik wil mezelf geen expert noemen, daarom dat ik jullie hulp inroep.

Ellende met de bronnen op dit moment is, ik heb het voor iemand ander geschreven. Hier waren geen bronnen bij nodig. Ik heb de artikelen aangepast voor infonu maar het is soms wat lastig terug te vinden welke bronnen ik nu precies gebruikt heb. Maar nogmaals, daarom deel ik het hier ook, zo kunnen dergelijke fouten snel aangepast worden! Voordat ik het officieel ergens anders publiceer.

Ik begrijp je reacties goed, het is natuurlijk niet niks wat ik zeg, maar ik pas alles dat mis blijkt binnen 2 dagen aan. Over het zilver-gen ga ik zodirect doen zodra ik het topic heb door geploegd.
Laatst bijgewerkt door Xyris op 15-09-17 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:15

@Koudbloedkim, ik durf het niet te zeggen maar volgens mij is dit wat ander (oogrokken ofzo?) het is iets dat meer opvalt bij paarden met lichte ogen, maar pin me hier niet op vast. Ik ga in ieder geval nog wat dieper erin duiken!

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:38

Afbeelding

Rabicano-bont

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:41

Thanks Kelly! Is jouw paardje getest op rabicano? Je zal het zelf uiteraard beter weten maar het lijkt wel roan!

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:53

Xyris schreef:
Thanks Kelly! Is jouw paardje getest op rabicano? Je zal het zelf uiteraard beter weten maar het lijkt wel roan!

Hij is bij de vorige eigenaars getest :) Ik had namelijk bang dat hij zou "verschimmelen" en dan zou de koop niet zijn doorgegaan..

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 20:56

Oke thank you! Dit is interessant omdat rabicano zich meestal uit in strepen!

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:04

Geen probleem :) Ik ben verder een leek in patronen etc dus ik hoop maar dat ze hier eerlijk in zijn geweest, maar ze hebben mij ook gezegd dat hij sabino zou zijn..

Hier en daar zijn trouwens ook bij hem die lijnpatronen te bespeuren, maar in heel subtiele mate.
Afbeelding
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 21:16

Oh het is zo inderdaad ietsjes beter te zien!

En sabino zou maar zo kunnen, lastig te zeggen met een paard met veel wit! Maar laten we er maar van uit gaan dat er inderdaad nog eerlijke mensen op deze wereld rond lopen!

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:24

Geen idee wat mijn tinker is. In de winter is ze bruin en in de zomer is ze stekelharig. In der paspoort staat bruinschimmel. Ze is niet getest, dus geen idee wat nu klopt
Zomer
Afbeelding
Afbeelding

Winter
Afbeelding
Afbeelding

Stippie

Berichten: 1367
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:08

Ik hoop dat het niet erg is dat ik dit prutsmuts vraag, maar...
Kan een appaloosa ook rabicano zijn(hebben)? Ivm die strepen vroeg ik me dat nu af. Die van mij heeft in elk geval rond zijn ribbenkast strepen lopen tussen zijn stippen.

Afbeelding

Ik ben een aardige leek wat zulke kleuren betreft, maar vind het wel erg interessant zo om mee te kijken hier!

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 23:21

Ik durf niet te zeggen of dit daadwerkelijk rabicano is maar zo ziet het wel uit. Ik heb het artikel over rabicano nog niet geschreven dus mijn kennis hierover is nog beperkt maar ik meen me te herinneren dat rabicano in veel verschillende rassen voor komt dus het zou heel goed kunnen.

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 00:17

Goed, het zilver-gen topic aangepast. Ik heb tests kunnen vinden van de comtois en ijslanders maar het blijft een schimmig gebeuren vooral omdat er op veel andere rassen helemaal geen tests zijn uitgevoerd.

Mijn conclusie is nu eigenlijk dat heterozygoot-zilver vaak, maar niet altijd voorkomt in combinatie met cystes (dit is een aanwijzing voor het MCOA-syndroom maar er mag pas van het MCOA-syndroom gesproken worden bij homozygoot-zilvere paarden, dus bij ernstigere afwijkingen) maar dat dit eigenlijk geen problemen geeft tot een latere leeftijd (16+).

Homozygoot-zilver geeft altijd wel problemen indien de MCOA-afwijking aanwezig is en deze problemen zijn ook echt serieus.

@Koudbloedkim, ik denk nog steeds dat wat je op de foto hebt gezet niks raars is, ik heb dit namelijk eerder gezien in paarden zonder het zilver-gen. Jaaaaaaren geleden. Er is mij toen dus verteld dat het iets van oogrokken zijn o.i.d. en dat is in paarden met lichtere ogen duidelijker zichtbaar is.

Als ik zo google op het MCOA-syndroom dan zijn de ogen die tevoorschijn komen niet al te best. Nu kan het natuurlijk zijn dat dit de extremen zijn, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik weet niet of Mánadís homozygoot- of heterozygoot-zilver is? Als het heterozygoot-zilver is heb je je nergens druk over te maken tenzij je gaat fokken (?) dan is het misschien wel even wijs te testen op het MCOA-syndroom als je wilt fokken met een andere zilvere.

Wat ik begrijp van de cysten is dat ze over het algemeen niet op het eerste oog zichtbaar zijn maar dat er echt met licht- en geluidsgolven gekeken moet worden.

jonneke1981
Berichten: 443
Geregistreerd: 18-11-10

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:51

Heel leerzaam deze foto's met uitleg erbij!

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 00:49

Oef, ik ga het jullie heel moeilijk maken, ik zoek foto's van:

Calico-valk-tobiano
en/of
Calico-palomino-tobiano

en

Een minimal tobiano Huzule (Karpatische pony) waar waarschijnlijk sprake is van crypto-tobiano.

*Geen zorgen, het artikel is uiterlijk overmorgen online, dan kunnen jullie precies lezen wat het is.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:27

Calicos zijn moeilijk te vinden.. ik vrees dat je die van internet gaat moeten halen..
:)

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:01

Ik heb wel (niet zo goede) foto's van de valk bonte pony dat ik rij, ras is mangalarga marchador


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga kijken of ik nog een mooie foto van haar kan maken in het geheel, zodat je ook de vlek op haar bil bijvoorbeeld ziet.

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 12:55

Heyhey, in principe heb ik genoeg fotos, Ik zoek nog hele specifieke (zie mijn post voor die van jou) maar als je graag jouw pony er bij wilt kan dat wellicht nog in de special!

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:03

Xyris schreef:
Heyhey, in principe heb ik genoeg fotos, Ik zoek nog hele specifieke (zie mijn post voor die van jou) maar als je graag jouw pony er bij wilt kan dat wellicht nog in de special!


Woops, dan loop ik nog achter, ben niet zo snel met foto's plaatsen. Mij maakt het niks uit.

Xyris

Berichten: 9455
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Oproepje voor foto's van bijzondere vachtkleuren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:38

Haha geen probleem.

En ik weet inderdaad dat mijn laatste twee requests erg zeldzaam zijn maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

JoycexEnya

Berichten: 5955
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:41

JoycexEnya schreef:
Geen idee wat mijn tinker is. In de winter is ze bruin en in de zomer is ze stekelharig. In der paspoort staat bruinschimmel. Ze is niet getest, dus geen idee wat nu klopt
Zomer
[url=m/8s5Air.jpg]Afbeelding[/url]
[url=m/93F0yS.jpg]Afbeelding[/url]

Winter
[url=m/g9lhMc.jpg]Afbeelding[/url] [url=m/nxkHAn.jpg]Afbeelding[/url]


Misschien heb je erover heen geleze , ben benieuwd wat jij denk wat voor kleur ze is. Wil het wss wel gaan testen, behalve als het klopt wat os haar paspoort staat :o