Bruin of vos, of toch bruin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bruin of vos?

Bruin
267 (73%)
Vos
95 (26%)

Totaal aantal stemmen: 362


kiki1976

Berichten: 16923
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:29

Dat grijzige is met de winter zwart en met de zomer deels met lichtere plukken.
Afbeelding

Melzazu
Berichten: 1836
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:31

Ik zit in kamp Vos :D

beegee
Berichten: 958
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:34

De manen, staart en oren zijn toch heel duidelijk zwart? Ik snap dan niet echt hoe je over vos kunt twijfelen eigenlijk?

imaudy
Berichten: 5116
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:40

Muronia schreef:
Jullie zijn in ieder geval eensgezind :) . Mijn da, hoefsmid en verschillende paarden-bekenden van fb zijn het erovereens dat ie vos is. Ik zeg vanaf dag 1 dat ie bruin is.



Maar de DA en de hoefsmid hebben er zeker wel verstand van. Als het een bruine was geweest dan had hij wel zwarte wimpers gehad. Ik zeg vos :D

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:42

beegee schreef:
De manen, staart en oren zijn toch heel duidelijk zwart? Ik snap dan niet echt hoe je over vos kunt twijfelen eigenlijk?

Omdat een bruin paard ook zwarte benen heeft, altijd. De kleurovergang zit op de bovenbenen, dus moet bij de knieën te zien zijn. Een bruine heeft ook geen bruine haren in de manen en staart. Een vos kan wel een paar zwarte haren in de manen hebben en zelfs veel zwart in de staart.

Als voorbeeld de mijne:


Afbeelding

Zij is vos x vos, dus er is geen enkele twijfel over de kleur.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:44

Afbeelding
Hier nog een vos. Ook zwart in de staart.

Hier een bruin veulen:

Afbeelding

Daphne__
Berichten: 12509
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:46

Avalanche schreef:
beegee schreef:
De manen, staart en oren zijn toch heel duidelijk zwart? Ik snap dan niet echt hoe je over vos kunt twijfelen eigenlijk?

Omdat een bruin paard ook zwarte benen heeft, altijd. De kleurovergang zit op de bovenbenen, dus moet bij de knieën te zien zijn. Een bruine heeft ook geen bruine haren in de manen en staart. Een vos kan wel een paar zwarte haren in de manen hebben en zelfs veel zwart in de staart.

Als voorbeeld de mijne:


[ [url=m/lt9dDp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zij is vos x vos, dus er is geen enkele twijfel over de kleur.



Nou, ja en nee. Sowieso, dit is een veulen, dus dat de benen niet donker zijn zegt weinig. Dat veranderd nog ontzettend. (Voorbeeld heb je zelf hierboven geplaatst) Kijk alleen al naar de benen van een net geboren zwarte, die zijn zilver.

Daarnaast hoeven de knieën niet perse zwart te zijn en dit veulen heeft hoge witte benen. Dus dat zwarte deel kan prima onder dat wit zitten.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 30-04-23 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

SharonIndezz
Berichten: 4701
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:46

beegee schreef:
De manen, staart en oren zijn toch heel duidelijk zwart? Ik snap dan niet echt hoe je over vos kunt twijfelen eigenlijk?


Ik zie geen zwarte oren… of ben ik nou heel scheel :+ ik blijf erbij dat dit een vos is

Ayasha
Blogger

Berichten: 58091
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:49

Afbeelding

Afbeelding

100% zeker vos. :) Als veulen had hij ook de kleur van het veulen van TS. :) Ik zie ook geen zwarte oren eerlijk gezegd. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-23 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1836
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:50

SharonIndezz schreef:
beegee schreef:
De manen, staart en oren zijn toch heel duidelijk zwart? Ik snap dan niet echt hoe je over vos kunt twijfelen eigenlijk?


Ik zie geen zwarte oren… of ben ik nou heel scheel :+ ik blijf erbij dat dit een vos is


Die zwarte oren zie ik dus ook niet :n
En omdat de benen spierwit lijken en daar niets donkers te bespeuren is blijf ik toch ook nog bij vos.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:57

Daphne__ schreef:
Avalanche schreef:
Omdat een bruin paard ook zwarte benen heeft, altijd. De kleurovergang zit op de bovenbenen, dus moet bij de knieën te zien zijn. Een bruine heeft ook geen bruine haren in de manen en staart. Een vos kan wel een paar zwarte haren in de manen hebben en zelfs veel zwart in de staart.

Als voorbeeld de mijne:


[ [url=m/lt9dDp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zij is vos x vos, dus er is geen enkele twijfel over de kleur.



Nou, ja en nee. Sowieso, dit is een veulen, dus dat de benen niet donker zijn zegt weinig. Dat veranderd nog ontzettend. (Voorbeeld heb je zelf hierboven geplaatst) Kijk alleen al naar de benen van een net geboren zwarte, die zijn zilver.

Daarnaast hoeven de knieën niet perse zwart te zijn en dit veulen heeft hoge witte benen. Dus dat zwarte deel kan prima onder dat wit zitten.


Nee, want de kleurovergang is niet random en zit áltijd boven de knieën en boven de knieën is dit veulen gekleurd. En je spreekt jezelf tegen, de benen van de bruine zijn idd zilver, maar op dit veulen is geen zilver te zien. Dus vos.

mooney

Berichten: 7800
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:07

Bij vossen met donkere staarten komt dat donkere pas later. Ik heb ook een vos met 'zwarte' kern in de staart, maar die had als veulen en jong dier een vos/blonde staart

Heb helaas als veulen geen goede foto.... maar staart even vos als de manen.
Afbeelding

Afbeelding


Zelfs bij volwassen bruine paarden zit de kleur overgang van zwart naar bruin niet op een vaste plaats. Laat staan bij bruine veulens waar de benen nog moeten doorkleuren. Ben het normaal wel vaak met je eens Avalanche, maar dit klopt van geen kant.
Laatst bijgewerkt door mooney op 30-04-23 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__
Berichten: 12509
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:08

Avalanche schreef:
Daphne__ schreef:


Nou, ja en nee. Sowieso, dit is een veulen, dus dat de benen niet donker zijn zegt weinig. Dat veranderd nog ontzettend. (Voorbeeld heb je zelf hierboven geplaatst) Kijk alleen al naar de benen van een net geboren zwarte, die zijn zilver.

Daarnaast hoeven de knieën niet perse zwart te zijn en dit veulen heeft hoge witte benen. Dus dat zwarte deel kan prima onder dat wit zitten.


Nee, want de kleurovergang is niet random en zit áltijd boven de knieën en boven de knieën is dit veulen gekleurd. En je spreekt jezelf tegen, de benen van de bruine zijn idd zilver, maar op dit veulen is geen zilver te zien. Dus vos.



Spreek je over een paar maand wel weer :') Dit veulen is bruin.

Zwart aan de benen zit NIET altijd boven de knieën en is niet altijd even donker. Daarnaast is dit een veulen, dus je hele zwart boven de knieën verhaal gaat niet op.

En ik spreek mezelf niet tegen. Ik zeg namelijk idd niet dat de benen zilver zijn OMDAT je dat niet kunt zeggen. Jij beweerd dat de benen niet zilver zijn. Dat is wat anders.
En nog knap ook, want dat kan je nu gewoon niet zeggen.

different1
Berichten: 3656
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:20

taverno schreef:
Kan het een zilverappel zijn misschien?


Dat had ik in een ander topic ook laten vallen, maar zover ts weet zit er geen zilver in de lijn.
Dit veulen is bruin, de benen hoeven echt niet zwart te zijn en zeker met de veulenvacht nog niet altijd zichtbaar: de manen, staart en oorpunten zijn duidelijk, evenals de donkere oogleden bij de geboorte.
Bij een vos zijn die heel licht, naar roze toe.

De "zwarte" staart van de vos is ook niet zwart, maar zeer donker rood.


Deze stond ook als bruin geregistreerd, maar had dus rode knieën, staart en oorpunten ipv zwart (ik vermoed dat deze wel zilver droeg/toonde)
Z'n staart had echt alle kleuren, van zwart tot rood tot blond
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12038
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:42

Welke kleur heeft de vader?
Heb je daar een foto van?

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:44

Ik ben meer geïnteresseerd in de bloedlijn van pa en dan vooral welke kleuren erachter zitten.

tamary

Berichten: 29286
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:47


Punz

Berichten: 8594
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:52

Hier ook een overtuigd "Vos-ser"

Veulen benen lijken wit. Niets van het muisgrijs lichte ( wat later doorkleurt naar zwart) wat je bij bruinen ziet

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:00

Hier zie ik ook geen zwarte benen, dus het hoeft niet altijd. Deze heeft ook vier wit. Is een bruin veulen.
Afbeelding
Afbeelding

fannetje

Berichten: 3559
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:02

different1 schreef:
taverno schreef:
Kan het een zilverappel zijn misschien?


Dat had ik in een ander topic ook laten vallen, maar zover ts weet zit er geen zilver in de lijn.
Dit veulen is bruin, de benen hoeven echt niet zwart te zijn en zeker met de veulenvacht nog niet altijd zichtbaar: de manen, staart en oorpunten zijn duidelijk, evenals de donkere oogleden bij de geboorte.
Bij een vos zijn die heel licht, naar roze toe.

De "zwarte" staart van de vos is ook niet zwart, maar zeer donker rood.


Deze stond ook als bruin geregistreerd, maar had dus rode knieën, staart en oorpunten ipv zwart (ik vermoed dat deze wel zilver droeg/toonde)
Z'n staart had echt alle kleuren, van zwart tot rood tot blond
[ [url=m/NTRpue.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dit is een vos volgens mij. De mijne heeft ongeveer dezelfde kleur, misschien zelfs nog wel donkerdere manen en staart ( is ook vaak als bruine uitgescholden), maar die is echt wel vos ( vos x vos, dus moet vos zijn).

Het veulen zou vos kunnen zijn, maar bruin zou ook maar zo kunnen, door die witte benen kun je nu gewoon kenmerken missen.

idylle
Berichten: 5842
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:16

Ik ben TeamVos *\o/*

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Bruin of vos, of toch bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:21

Zwarte oorpuntjes, zwarte staart en zwarte maanaanzet. Zeker weten bruin.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:22

Kimm4 schreef:
Hier zie ik ook geen zwarte benen, dus het hoeft niet altijd. Deze heeft ook vier wit. Is een bruin veulen.
[ [url=m/QE7nBi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/b36BYL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar daar zie je op het achterbeen wel die muisgrijze gloed, op de sprong.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:25

Ik ben even wezen kijken in het topic waarin hij geboren werd.

Op een aantal foto's lijken de oorpuntjes (echt de puntjes) donkerder en op andere foto's lijken ze dan weer lichter. Beetje lastig.

Bij de geboortefoto lijk ik dan echter wel een beetje grijs te zien bij de overgang van 1 wit voorbeen.

Lastig. Ik ben wel benieuwd eigenlijk hoe deze uitgroeit. De vader is echt een knap dier.

Edit.
Ik vind bij deze foto de overgang van wit naar knie een grijze rand hebben op dat gestrekt voorbeen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 30-04-23 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

jazzejam

Berichten: 406
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:26

Hier ga ik ook voor bruin, wel benieuwd hoe die uiteindelijk kwa kleur gaat worden. :j