Onverwachts veulen welke kleur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 11:56

Nee zeker geen champagne hoor, het is gewoon echt een prachtig vosje met mooie aftekeningen. Het is echt normaal voor vossen om met roze huid en blauwe ogen geboren te worden, dit kleurt altijd heel snel bij zoals nu ook gebeurd is, dat kleurt niet meer terug. Het wittige in de staartjes is ook juist kenmerkend voor vosveulens. Zoals hierboven ook al geschreven is de eerste verharing bij een vos heel vaak heel donker er onder, daarna worden ze weer lichter.
Je kunt als je wil bij verschillende laboratoria kleuren testen, ik doe meestal bij Animalgenetics, maar ik denk dat daar echt niks verrassends uit zal komen en dat het zonde geld is.

Het is ook een hele leuke merrie zo te zien, ik hoop voor je dat het zal lukken om beiden te kunnen houden want je hebt er een prachtig kadootje bij gekregen.

Koper

Berichten: 30495
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 12:21

Bij vossen komt het inderdaad voor dat er in de staart en manen verschillende kleuren haren zitten.

Dit is de staart van mijn vos
Afbeelding
De versiering was voor een kerstwedstrijd.

Zowel in staart als manen had hij rode, lichte en donkere (bijna zwarte) haren. Net zoals dat blonde mensen verschillende kleuren haren kunnen hebben.

Voordat ik een paard had wilde ik graag een wildkleurzilverappelbruinbonte... maar het werd dus een vos. Een vos met een heel kleurrijk karakter, door dat paard ben ik de kleur echt gaan waarderen. Vos was zelfs zijn roepnaam. En ja, hij verloor heel wat haar maar nooit zijn boevigheid :P <3

Sappie08
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 13:13

Karina schreef:
Nee zeker geen champagne hoor, het is gewoon echt een prachtig vosje met mooie aftekeningen. Het is echt normaal voor vossen om met roze huid en blauwe ogen geboren te worden, dit kleurt altijd heel snel bij zoals nu ook gebeurd is, dat kleurt niet meer terug. Het wittige in de staartjes is ook juist kenmerkend voor vosveulens. Zoals hierboven ook al geschreven is de eerste verharing bij een vos heel vaak heel donker er onder, daarna worden ze weer lichter.
Je kunt als je wil bij verschillende laboratoria kleuren testen, ik doe meestal bij Animalgenetics, maar ik denk dat daar echt niks verrassends uit zal komen en dat het zonde geld is.

Het is ook een hele leuke merrie zo te zien, ik hoop voor je dat het zal lukken om beiden te kunnen houden want je hebt er een prachtig kadootje bij gekregen.



Nee dan is het 135 euro ook niet waard als ee geen verassende kleur in zit volgens jullie kenners. Hij is mooi zoals hij is. Bijzonder is hij voor mij toch al.
Maar als iemand nou had gezegd, ik zie een lever met flaxen of een lichte champagne gloed, dan was ik wel benieuwd geweest. Het is zo jammer dat ik de vader en de herkomst niet ken. Hij lijkt wel erg hoogbenig. Zijn moeder is 1.58 cm, hij lijkt mij groter te worden. Toch handig als je ziet wie de papa is

Koper

Berichten: 30495
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 14:41

Zweetvos (flaxen) is hij sowieso niet. Of hij een koffie- of koolvos (of wat voor kleur vos dan ook) is kun je aan de veulenvacht niet zien, en kun je bovendien niet testen.

N.b. flaxen en liver zijn Engelse aanduidingen. In het Nederlands heet flaxen zweetvos, en liver chestnut heet koffievos :)