zilvergen of uiting van schimmelgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 15:58

Zondag laatsleden zag ik op de dressuurwedstrijd waar ik aan deelnam een tamelijk donker voskleurig paard met een zilveren staart en manen. Ik noem het zilver omdat ik geen ander woord kan bedenken voor hoe die staart eruit zag. Ja een grijze staart en manen en als ik zeg grijs maar dan echt grijs met slechts hier en daar naar ik meen een voskleurige staart haar. (volgens mijn vader was het een bruin paard met slechts zeer weinig zwarte haren maar volgens mij was het een donkere vos Clown ) Had helaas geen fototoestel bij dus kan geen foto's tonen.

Nu rees bij mij de vraag of dit paard dus het zilvergen had of dat dit een aanduiding is dat het paard ergens een schimmelgen heeft en dit zich uit via de staart en de manen grijs te kleuren.

Klinkt misschien warrig voor jullie maar het was zo'n opvallende verschijning (niet enkel door zijn staart en manen hoor) dat ik het mij begon af te vragen. Bloos

Christinaa

Berichten: 537
Geregistreerd: 27-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:56

Ja, het kan inderdaad zijn dat het paard het zilvergen bij zich draagt via de ouder(s) en het via de manen en de staart toont. Het zilvergen is alleen zichtbaar op zwarte haren. Je kunt bijvoorbeeld aan een vos niet zien of hij het zilvergen bij zich draagt, want hij toont het niet, maar kan deze wel doorgeven.

Ik heb ook wel eens een bruin paard gezien met zilveren manen. Echt een aparte, mooie verschijning.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:30

Dus het moet op zijn minst een bruin paard zijn om dit te vertonen?

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:36

Afbeelding

Een afbeelding gevonden (helaas geen foto) via google en het paard was dus zoals die bay silver op de afbeelding.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:42


flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 00:14

Misschien is hij ten onrechte geregistreerd als vos. Wij hebben ook een zilverappelbruine merrie gehad die er als veulentje precies zo uitzag als die op de foto.
Als volwassen merrie had ze donkere onderbenen en oorrandjes, dwz, geen zwart maar meer bronskleurig bruin.

Afbeelding
Als veulentje.

Afbeelding
Als volwassen merrie.

Christinaa

Berichten: 537
Geregistreerd: 27-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:02

Ja, naar mijn weten valt het inderdaad alleen te zien bij bruine en zwarte paarden. Naast de manen en de staart kunnen er ook appeltjes op de vacht zichtbaar zijn.

Ik heb ook nog een leuke foto gevonden...
Afbeelding
Foto: http://www.horseteam.nl

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 08:12

flyfly schreef:
Misschien is hij ten onrechte geregistreerd als vos. Wij hebben ook een zilverappelbruine merrie gehad die er als veulentje precies zo uitzag als die op de foto.
Als volwassen merrie had ze donkere onderbenen en oorrandjes, dwz, geen zwart maar meer bronskleurig bruin.

Afbeelding
Als veulentje.

Afbeelding
Als volwassen merrie.

bruine kleur komt wel overeen met het kleur van het paard van zondag maar de staart was wel echt helemaal grijs en ook de manen. De benen waren ook zo goed als gewoon lichtbruin (al kon ik dat niet zo goed zien vanuit de kantineraam). Al zou je ze inderdaad bronskleurig kunnen noemen zoals ik het zag. Het jammere is dat ik geen naam weet van het paard of de ruiter. Had anders al zitten zoeken wat de pedigree van dat paard was.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:26


petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:30

Flyfly ik ben een west-vlaming en geen inwoner van Nederland dus die lijst werkt niet voor mij. Clown Kan de startlijst van zondag nog wel bekijken maar als je geen naam van de ruiter weet is dat nogal lastig zoeken dan. Tong uitsteken

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:33

Oh ja, nu zie ik het. Ik heb niet gezien dat je in Belgie woont. Helaas , dan gaat het niet lukken, jammer.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:28

Sabino schijnt ook wit in manen en vooral staart te kunnen maken.
Dus enige manier om te weten is testen.
En ouders moeten dan ook zilver zijn/dragen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:53

petraaken schreef:
Jippie toch een foto gevonden.

http://www.biomedcentral.com/content/fi ... 46-1-l.jpg

paard zag er dus uit als dat veulen links onderaan. Alleen was de staart dus iets grijzer maar denk dat dat bij dit veulen ook nog wel zal komen.

Dit veulen wordt als het goed is een palomino Knipoog
Daarnaast kan het paard waar jij het over hebt ook een zweetvos met Sooty zijn Lachen

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 14:44

Zweetvos is toch met gele manen en staart? Bij dit paard waren ze echt grijs. Bij mijn Rubiquil nazaten zit er ook wel een streng grijze haren in maar nooit in de manen en mijn stammoeder fokt maar heel weinig wit door. Het zou wel eens fijn zijn als ze dat wel deed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:52

Wat vinden jullie dan van mijn zwarte veulen. De manan zijn net zo als de staart allen vallen ze de andere kant op dus zie je het niet.
Afbeelding

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:57

Mystica schreef:
Dit veulen wordt als het goed is een palomino Knipoog


Waarom denk je dat het een palomino is (het 'wordt' uberhaupt geen palomino, als het dat is, is het dat vanaf de geboorte) en waarom gebruik je de knipoog-smiley?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:55

Mystica schreef:
petraaken schreef:
Jippie toch een foto gevonden.

http://www.biomedcentral.com/content/fi ... 46-1-l.jpg

paard zag er dus uit als dat veulen links onderaan. Alleen was de staart dus iets grijzer maar denk dat dat bij dit veulen ook nog wel zal komen.

Dit veulen wordt als het goed is een palomino Knipoog
Daarnaast kan het paard waar jij het over hebt ook een zweetvos met Sooty zijn Lachen


Het veulen links onderaan wordt ZEKER NIET een palomino! De 'basis' kleur van deze veulen is bruin niet vos.
Een palomino veulen ! heeft geen zwart aan de benen wat deze wel heeft EN de vacht kleur is TE rood voor een palomino veulen, zelfs eentje die goud palomino wordt.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:01

Er is een bloedlijn in het KWPN dat bekend staat voor het voortbrengen van aparte getekend/gekleurd paard met het zilver gen.

Vergis je eigen niet, NIET alle kleur schakelingen van het zilver gen zijn eenvoudig te herkennen! Het is niet zo dat alle bruin + zilver automatisch geheel wit/zilver/grijze manen en staart hebben met een geel-achtig vacht!! Er worden ook bruin gekleurd zilver dragers geboren met alleen vlaggen van zilver/wit/grijs in de manen en staart. Waarom = weet ik niet maar ik vermoed dat dit iets met het type Agouti te maken heeft en dat het zilver gen de onderspit moet doen voor net die type Agouti.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:15

Dus Rubiquil zou best wel eens drager kunnen zijn van het Zilvergen aangezien ik wel bij meerdere nakomelingen van hem een grijze streng haren in de staart zie. Dan zie je zo'n grijsachtige gloed door de staart heen.

pemanima

Berichten: 237
Geregistreerd: 24-10-08

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:11

Ik ben wel benieuwd welke stam dat is.
Vind het wel heel appart staan een donker paard met zilverkleurige manen en staart

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:33

Ik denk dat mijn eerste pony hier ook ondervalt.

Afbeelding

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:57

Ik rijd een 'vos' met grijze manen en staart. Hij is denk ik lichter van kleur dan jij bedoelt, maar misschien vergelijkbaar.
De haren van zijn manen en staart zijn hoofdzakelijk grijs, in z'n staart zitten wel wat meer bruinige haren.
Zijn neus is ook grijs, en heb het vermoeden dat als je hem scheert er ook een grijze kleur tevoorschijn komt.
Over de genetiche achtergrond kan ik weinig zeggen, bovendien is de afstamming van mijn paard (behalve 'Gelders type') niets bekend.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BP3YRGYN.jpg

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:37

janderegelaa schreef:
Wat vinden jullie dan van mijn zwarte veulen. De manan zijn net zo als de staart allen vallen ze de andere kant op dus zie je het niet.
Afbeelding

Haha! Da's wel mijn favoriete kleur.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:42

Dit veulen hier boven is in geen geval een palomino. Maar ik ken nog wel ponys die voskleurig zijn en grijze manen en staart hebben.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:54

Afbeelding Deze zou volgens de eigenaar tussen donkere zweetvos en palomino inzitten. Witte staart en lichtgrijze manen.
de vachtkleur is lichtbruin, hier is hij geschoren geloof ik...