zilvergen of uiting van schimmelgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:11

Ik ben het met je eens dat ze vroeger geen verklaring hadden voor vreemde kleuren maar ik ben het niet met je eens dat je zegt dat ze afstammen van de door jouw genoemde hengsten. Het rijtje van Uron, Iregon ed hebben allemaal hun kleur te danken aan de vrouwelijke lijn. Komt geen Nubert en zo aan te pas. Het is wel vreemd dat zo nu en dan paarden als zilver staan geregistreerd als zijnde zilverappel terwijl dat niet in hun lijn is terug te vinden.
Maar noem me een paar nakomelingen van de door jouw genoemde hengsten en ik zoek ze op.

Er werden soms merries ingeschreven met een afstamming waarvan de eigenaar zei dat deze klopte, daar heb ik zo mijn vraagtekens bij. Dan bedoel ik in de NSTg-tijd.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:03

flyfly schreef:
Ik ben het met je eens dat ze vroeger geen verklaring hadden voor vreemde kleuren maar ik ben het niet met je eens dat je zegt dat ze afstammen van de door jouw genoemde hengsten. Het rijtje van Uron, Iregon ed hebben allemaal hun kleur te danken aan de vrouwelijke lijn. Komt geen Nubert en zo aan te pas. Het is wel vreemd dat zo nu en dan paarden als zilver staan geregistreerd als zijnde zilverappel terwijl dat niet in hun lijn is terug te vinden.
Maar noem me een paar nakomelingen van de door jouw genoemde hengsten en ik zoek ze op.

Er werden soms merries ingeschreven met een afstamming waarvan de eigenaar zei dat deze klopte, daar heb ik zo mijn vraagtekens bij. Dan bedoel ik in de NSTg-tijd.


Uron gaat terug op Ebert die terug op Olivier die terug op Coco gaat, en op Diolivier die terug op Olivier die terug op Coco gaat ... en wie is de vader van Nubert? = Ebert!
Iregon gaat terug op Oregon die een kleinzoon is van Nubert. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7076
Beide hengsten gaan dus weldergelijk meermaals terug op de genoemde hengsten lijn die terug gaan op Coco.

Volgens Wiersma zijn deze van de 1974 jaargang zeker ook zilver bruin:
Pijtsche 7574vb
Petra 7584 vb
Pertina 5385 vb
Patricia 5463 vb
hengst 5408 vb
Peberina 1752 vb (van Iregon)

Al de huidige zilver dragers in het KWPN stammen af ... of liever gezegt hebben tenminste, meestal meerdere keren, een van de genoemde hengsten in hun pedigree. Een andere 'common factor' is er niet ... niet langs de merrielijnen die veelal verschillend zijn zonder enige aanknop punt.

Als je via paardenfokken de hengsten op zoekt een door hun nakomelingen loopt dan kom je verschillende die met 'zilverappelbruin' staan vermeld.

Sfietje

Berichten: 136
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Brugge (België)

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:06

Bij ons in stal staat er ook een vosje met echt hele grijze manen en staart.
Bij hem is dat opdat zijn mama een haflinger was en zijn papa een gewone bwper,
dus hij ziet eruit als een haflinger maar zijn staart en manen zijn echt wel grijs

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:55

Uron heeft de kleur gekregen van zijn vader Nelson, en zijn vader weer uit de moederlijn.
Bij de hengst Iregon komt de zilverappelfactor ook uit de moederlijn!!!
Wat betreft de paarden met zilverappelfactor op Paardenfokken, die heb ik er zelf allemaal ingezet. Na veel speurwerk. En er komen er nog wel meer bij als ik maar de tijd had om ze te plaatsen.


Hier de stamboekopname van Efenka in 1951.
Afbeelding

Als Ebert de dader zou zijn zoals jij beweert, dan zou de halve paardenstapel de zilverfactor moeten bezitten en dan zou het niet zo schaars zijn als dat het nu is.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:20

Hebben jullie niet wat plaatjes van al die paarden(of een paar)?

Ik kan me niet herrinneren ooit een zilver-appel gezien te hebben in Nederland(toen ik daar nog zat),wel grijze manen.
Laatst bijgewerkt door jodi op 03-11-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:20

Nee hoor, er is 50 % kans, generatie verder van die 50% weer 50%, en ga zo maar door.....inmiddels zijn we heel veel generaties verder en is die 50% heel erg richting 0 geslonken.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:45

Afbeelding
Onze helaas overleden zilverappelbruine-merrie van de hengst Goya.

Afbeelding
De dader, de hengst Goya.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:33

Bedankt!
Zijn er ook zwart-zilvers in de familie?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:23

Eigenlijk gaat het kleur nog verder terug dan Egert ... op Coco voorouders.

Citaat:
Uron heeft de kleur gekregen van zijn vader Nelson, en zijn vader weer uit de moederlijn.

En die gaat 3x terug op Coco, 2x via Olivier

Citaat:
Bij de hengst Iregon komt de zilverappelfactor ook uit de moederlijn!!!

Olivier/Coco zit 4x in vaderslijn en 3x in moederslijn.

Citaat:
Hier de stamboekopname van Efenka in 1951

Langs vaders en moederskant gaat 4x terug op Coco

Citaat:
Zijn er ook zwart-zilvers in de familie?

Deze zijn hoogst waarschijnlijk toen deze tijds als zwart-schimmels/blauw-schimmels beschreven. Nu ligt die lijn met zilver dragers erg verankert met de bruine kleur (of vos) en zijn zwarte erg zeldzaam.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:58

Zou het dan ook in onze merrie zitten?
Oscar x Erato zfdp x Zebulon x Irak
Afbeelding

Heb ook nog een foto van haar moeder, ook een appart kleur verhaal:
Erato x Zebulon x Irak
Afbeelding
Ging naarmate ze ouder werd steeds duidelijkere en grotere witte vlekken krijgen alleen de zwarte stip op haar kont bleef gelijk, ook haar 7 jaar oude Oscar dochter krijgt nu de witte vlekken maar wel minder dan mams en ook zij heeft een zwarte vlek op het lichaam.

Hoe zit het dan bij deze merries??

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:20

Merries zijn vos, geen zilver en geen schimmel.

Bovenste foto: merrie vos met sabino en/of rabicano
Onderste foto: merrie vos mogelijk met sabino.

Witte vlekjes = birdcatcher spots
Zwarte vlek = Bend d'or spots

Belker

Berichten: 15308
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:28

wat is deze hengst dan voor kleur?
Dit is de vader van de pony van AngelsDitsch
Afbeelding

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:58

Is dit de New Forest hengst, Brandy XIII ?

Die is eigenlijk vos met sooty en waarschijnlijk sabino of flaxen.
Het vos zie je heel duidelijk op zijn kogels en onderbuik.
Hij is niet zilver, zit niet in de lijn.

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:24

Dan zou die van mij dus ook geen zilvergen hebben

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:25

Peterina schreef:
Merries zijn vos, geen zilver en geen schimmel.

Bovenste foto: merrie vos met sabino en/of rabicano
Onderste foto: merrie vos mogelijk met sabino.

Witte vlekjes = birdcatcher spots
Zwarte vlek = Bend d'or spots


Ok das duidelijk Peterina, bedankt.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:12

AngelsDitch schreef:
Dan zou die van mij dus ook geen zilvergen hebben


Is die dan getest op het zilvergen?

Ik kan in de afstamming van Brandy niets terugvinden dat op de aanwezigheid van het zilver gen zou wijzen, maaaaar zoals ik al eerder in deze topic melde, vroeger wisten ze niets van kleuren af en beschreef het paard volgens de 'normale' kleuren: vos, bruin of zwart. En dan vaak ook nog zonder aantekening te maken van de kleur van de manen.
Zo ben ik al een KWPN'er tegen gekomen van vroeger die beschreven was als een bruin met 'veel grijze haren in manen en staart' (afkomst: goudvos x bruin ... geen schimmel in directe lijn voor 4 generaties). Deze KWPN'er zit in de bloedlijnen waar heden veel zilverbruinen in voorkomen.

Op eerste zicht (van de foto) lijkt Brandy een donker palomino of vos met veel sooty. Hij heeft geen 'donkere' haartjes, cq zwart, op zijn kogels/koot en deze tonen 'rood' ... geen zwart op benen = niet bruin-basis van kleur. Zoals wij nu weten kunnen de wit/zilver/grijs in de manen en staart veroorzaakt worden door verschillende genen, oa sabino, creme (indien palomino), rabicano, zilver, champagne, enz..
Afgaande van zijn afstamming en hoe hij eruit ziet zou ik het moeilijk kunnen geloven zonder DNA test dat hij een zilver-gen drager is.

india

Berichten: 1779
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Egmond a/d Hoef

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:27

XL van Edward Gal heet het volgens mij ook!

zal even een plaatje zoeken,

gave kleur,
wie heeft er zo een te koop?

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:39

Welke KWPN-er van vroeger bedoel je??

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:57

Op dit moment ben ik onderzoek aan het verrichten die terug gaat op deze hengsten oa:
- Saladijn (oa dochter Jyvara)
- Unitas/Hoogheid ... van een (stok) oude kennis het laatst in discussie geweest en die wist mij te vertellen dat hij 'wist' van een zwart veulen die geboren was van een van deze hengsten uit een vos merrie. Aangezien dat hij heel goed is in oude bloedlijnen (duits en nederlands) bracht mij dit aan het denken en natuurlijk verder onderzoek of ik deze veulen kan vinden. Helaas wist hij mij niet meteen te vertellen welke van de twee ... komt misschien nog wel. Maar als dit waar zou zijn dan zou het in principe kunnen kloppen ALS een van de twee een zilverbruin is ivm vos.
- Iregon/Oregon
- Pasha/Colonel (Jaap) ... ook al als 'common factor' meer dan een paar keer tegengekomen alleen vind ik niet logisch (de redenering klopt niet)

Mijn grootste probleem met het terug zoeken ... er is zo weinig informatie beschikbaar over de merries!!!!

Belker

Berichten: 15308
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:07

Interessant onderzoek Peterina.
Bedankt ook voor je uitleg over Brandy.

Is er een speciaal gen die de creme haren aan benen veroorzaakt? Dit zie je veel bij dieren met de "wildkleur"

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:09

Of de merrie staat fout geregistreerd als vos en is eigenlijk zilverappelbruin of -zwart.
Als Unitas of Hoogheid stiekum bruin zou zijn geweest dan was het niet bij 1 verkeerd veulen gebleven.
Van welke merries wil je informatie??

Stal_Fiore

Berichten: 9351
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:02

Peterina schreef:
AngelsDitch schreef:
Dan zou die van mij dus ook geen zilvergen hebben


Is die dan getest op het zilvergen?

Ik kan in de afstamming van Brandy niets terugvinden dat op de aanwezigheid van het zilver gen zou wijzen, maaaaar zoals ik al eerder in deze topic melde, vroeger wisten ze niets van kleuren af en beschreef het paard volgens de 'normale' kleuren: vos, bruin of zwart. En dan vaak ook nog zonder aantekening te maken van de kleur van de manen.
Zo ben ik al een KWPN'er tegen gekomen van vroeger die beschreven was als een bruin met 'veel grijze haren in manen en staart' (afkomst: goudvos x bruin ... geen schimmel in directe lijn voor 4 generaties). Deze KWPN'er zit in de bloedlijnen waar heden veel zilverbruinen in voorkomen.

Op eerste zicht (van de foto) lijkt Brandy een donker palomino of vos met veel sooty. Hij heeft geen 'donkere' haartjes, cq zwart, op zijn kogels/koot en deze tonen 'rood' ... geen zwart op benen = niet bruin-basis van kleur. Zoals wij nu weten kunnen de wit/zilver/grijs in de manen en staart veroorzaakt worden door verschillende genen, oa sabino, creme (indien palomino), rabicano, zilver, champagne, enz..
Afgaande van zijn afstamming en hoe hij eruit ziet zou ik het moeilijk kunnen geloven zonder DNA test dat hij een zilver-gen drager is.



Ze is nog niet getest, maar dit gaat zeer binnenkort gebeuren.
Eerder gaf jij aan dat mijn pony waarschijnlijk volgens jou geen zweet-vos is. Dus vandaar de keuze om te testen.
Kan jij me uitleggen wat sooty is?
De moeder van mijn pony heeft vaker wildkleur veulens gehad... dus daar zit wel een aparte kleur in. Zij komt zelf uit een schimmel hengst.
Mijn pony heeft overigens vanaf haar koot naar boven toe een donkere lijn lopen. Ze heeft dus lichte kogels, maar daaronder zit het donkere.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:30

He, intressante discusie aan het worden.
Je komt erg weinig zilverappel paarden tegen leuk dat er nu zo over gesproken word.
Ik kwam vorig jaar op de cross in Lisse een zilverappel bruine Goya tegen. Aangezien ik zelf een voskleurige Goya heb viel hij mij gelijk op.
Deze zilverappel bleek van Luuxje hier op bokt te zijn.

Zelf twijfel ik of mijn vos niet een zilverappel is omdat ie in zijn manen en staart alle kleuren van blond tot zwart heeft zitten, en geen enkele nakomeling uit die merrie dat heeft gehad. En er zijn toch zo'n stuk of 12 halfbroertjes en zusjes.
Aangezien het een ruin is vind ik het niet zo boeiend om hem te testen, mischien als ik een keer geld teveel heb dat ik het wel laat doen.

Ik lees nog even mee voor metname de discusie over de oude stamboek paarden. Ik ben wel benieuwd wie de juiste lijn heeft of gaat vinden. Tong uitsteken

mieamore

Berichten: 425
Geregistreerd: 19-09-05
Woonplaats: vlissingen zeeland

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:55

Afbeelding

Wat is deze pony, een zweetvos of niet.

Hij heeft drie kleuren in zijn staart en manen. wit grijs en voskleurig.

Zou er een zilvergen of schimmelgen in kunnen zitten.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Re: [KG] zilvergen of uiting van schimmelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:04

Een schimmelgen zowiezo niet ... anders was ie schimmel/grijs gekleurd op zijn vacht.

Voor zilver lijkt ie mijn 'te' rood ... adhv de foto zie ik ook geen donkere haartjes op zijn kogels/koot wat zou kunnen aangeven dat ie een zilverbruin is.

Adhv de foto zou ik zeggen een (mooie) zweetvos (vos + flaxen).
De manen en staart haren van een zweetvos kunnen 'verkleuren' met de seizoenen ... alles van wit in de zomer naar een 'vuile' geel in de winter. De aanwezigheid van vos gekleurde haren in de staart geeft in principe al aan dat het hier niet over een 'bruin' basis gekleurd paard gaat maar een vos basis. De contract op de foto is wel erg mooi!!