[KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

[KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:19

In het huiskamer topic hadden we het over kleurvererving en nu ben ik eigenlijk wel erg nieuwsgierig geworden hoe het komt dat mijn pony met twee bruine ouders zelf een stekelharige zweetvos is.

Rhoda d'r afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/rhiannon+rhoda

Nog even op een rijtje
Afbeelding
Mama

X

Afbeelding
Papa

=

Afbeelding

Verder in de lijn
Vader/Vader: Bruin
Vader/Moeder: Vos

Moeder/Vader: Koffievos
Moeder/Moeder: Bruin

Waarschijnlijk is het heel simpel te verklaren, maar ben benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-04-10 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:31

http://www.bokt.nl/wiki/Genetica
http://www.bokt.nl/wiki/Kleur

Als een bruin paard heterozygoot is draagt het 1 allel voor de bruine kleur en eentje voor de voskleur. Het allel voor de bruine kleur is dominant, dwz dat dat allel tot uiting komt, daarom is het paard bruin. Als je met dat paard fokt heb je 50% kans dat hij het allel voor de bruine kleur doorgeeft, en 50% kans dat hij het allel voor de voskleur doorgeeft.
Voor de moeder dan hetzelfde, dus bij 2 heterozygote bruine paarden heb je 50% * 50% = 25% kans op een voskleurig veulen, en dat is dus bij jou gebeurd :) .

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 21:48

Ja dat snap ik, want 2x vos uit een hetrozygote pony, geeft uiteraard ook homozygoot in het kruisschema, maar is het type vos dan helemaal niet meer te bepalen?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:55

Ik heb geen verstand van kleurvererving, vind ik allemaal heel ingewikkeld, maar moet wel even kwijt dat je een GEWÉLDIG dier hebt! WAUW!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:15

Jouw paard een vos, is homozygoot recessief en heeft dus ee.
De merrie is zelf bruin, omdat het zwarte gen E dominant is, is er dus maar 1 gen nodig om het tot uiting te laten komen. Daarnaast heeft ze nog het agouti gen (A), waardoor ze bruin wordt.

De vader is dit precies hetzelfde bij. Het Agouti gen kan jouw paard nog steeds hebben, maar komt op een vos niet tot uiting. Het Agouti gen zrogt er namelijk voor dat al het zwart naar de uiteinde gedrongen wordt, het hele paard wordt dus bruin, behalve manen, staart, benen, puntjes van de oren, etc. Een vos heeft geen zwart, dus kan de zwarte haren niet bruin verkleuren.

De merrie heeft dus: Ee Aa of Ee AA.
De hengst heeft: Ee Aa of Ee AA.

Jouw paard heeft ee aa, ee Aa of ee AA. Deze heeft dus beide recessieve genen van de ouders mee gekregen en komt tot uiting als vos. Zweetvos wordt weer veroorzaakt door een ander gen, waardoor ze lichte manen/staart heeft.

Edit: Overigens heb je een Sabino zweetvos.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:27

Bedankt voor de duielijke uitleg Quir, maar wat houdt het Sabino gen precies in en hoe vererft zich dit?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:32

Wat betrefd Sabino is er nog niet heel erg veel over bekend, zo zijn er vermoeden dat alle aftekeningen aan het hoofd door Sabino ontstaan, maar sommige compleet witte paarden blijken ook Sabino te kunnen zijn. Er wordt verwacht dat het een samenhang is tussen verschillende genen, waardoor het tot uiting komt. Over één Sabino gen is er bekend dat het een incompleetdominant gen is. Dit wil zeggen dat het bij 1 enkel gen (heterozygoot) er wel iets tot uiting komt, maar bij 2 genen (homozygoot) er veel meer tot uiting komt. Even heel domweg gezegd, 1 gen bij een incompleet gen veroorzaakt een kol, 2 genen bij het zelfde gen een grote witte bles. Even ter verduidelijking, dit is natuurlijk niet zo.

Als je dit stukje leest in de Wiki zal er wat meer duidelijkheid over komen:
http://www.bokt.nl/wiki/Sabino

Overigens kan je hier nog wat lezen over Flaxen (zweetvos):
http://www.bokt.nl/wiki/Flaxen

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:10

Ook mijn merrie is een zweetvos/flaxen, maar dan uit een voshengst en een donkerbruine merrie.

Zij heeft een wat grillige bles, maar geen vlekken op haar lichaam, anders dan licht stekelharig en 2 witte ronde vlekjes die op birdcatcher spots lijken.

Zou dit dan dat incomplete sabino gen kunnen zijn of is er gewoon te weinig bekend over het flaxen verhaal om er iets zinnigs over te zeggen?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:58

je had 25% kans op een vos.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:05

Renza schreef:
http://www.bokt.nl/wiki/Genetica
http://www.bokt.nl/wiki/Kleur

Als een bruin paard heterozygoot is draagt het 1 allel voor de bruine kleur en eentje voor de voskleur. Het allel voor de bruine kleur is dominant, dwz dat dat allel tot uiting komt, daarom is het paard bruin. Als je met dat paard fokt heb je 50% kans dat hij het allel voor de bruine kleur doorgeeft, en 50% kans dat hij het allel voor de voskleur doorgeeft.
Voor de moeder dan hetzelfde, dus bij 2 heterozygote bruine paarden heb je 50% * 50% = 25% kans op een voskleurig veulen, en dat is dus bij jou gebeurd :) .


Klopt niet helemaal, er is geen allel voor bruin. Een bruin paard ontstaat wanneer een paard een allel voor zwart heeft en een allel voor agouti. De ouders zijn blijkbaar heterozygoot voor zwart en dus is er kans op een vos veulen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 01:10

Eigenlijk snap ik niet waarom je zo verbaasd ben dat je een vos hebt gekregen uit deze combinatie en dat het een sabino vos met luid wit aftekeningen is geworden?

Moeder's vader's kant is een uitgesproken vos familie met flaxen EN sabino:
M.V.V: Pompren Prince Hal:
Afbeelding
diens vader: Nebo Daniel:
Afbeelding

En dan Vader's moeder:
Afbeelding

Lijkt mij dat de appel niet ver van de boom gevallen is.

stalmilagro

Berichten: 2739
Geregistreerd: 10-06-08
Woonplaats: T oosten!

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 23:42

mooi beest iig ...
ja en idd ... 1 van de 2 ouders heeft het flaxen gen denk ik doorgegeven

Barbara1604
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:54

Wauw jouw paard lijkt enorm op de mijne
Jammer zonder papier

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:59

Ik heb een vos met brede bles, 4 witte benen en een grote vlek op de ribben uit twee donkerbruine ouders. Het verbaast mij dus niet. Twee recessieve genen zijn samen nu eenmaal behoorlijk dominant ;)

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:13

stalmilagro schreef:
mooi beest iig ...
ja en idd ... 1 van de 2 ouders heeft het flaxen gen denk ik doorgegeven


Dit klopt niet aangezien voor flaxen beide ouders nodig zijn omdat het recessief is. Dus beide ouders moeten op zijn minst 1 gen (fl) voor flaxen hebben. Aangezien flaxen flfl is en dit is met kleine letters omdat flaxen recessief is en beide genen nodig zijn.

Jouw paard is dus sowieso ee(vosgenen,E=zwart en dominant), voor agouti moet je testen om te weten wat ze draagt, flfl(flaxen, recessief) en sabino waarvan de vererving nog niet bekend is.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:17

Topic uit 2010.....

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:08

Ouder topic, maar wel een over sabino en flaxen, laten we het gewoon maar verplaatsen naar het nieuwe KG :)

djoeka

Berichten: 1366
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:26

Ons paard komt ook uit 2 hele donkerbruine ouders en is ook een vos met bles en 4 witte benen.
Hij is ook wat stekelharig (valt niet echt op) en heeft een paar donkere vlekken/stippen.

ilseilse2305

Berichten: 54
Geregistreerd: 23-08-15
Woonplaats: AG

Re: [KG]Kleurvererving: Bruin X bruin = zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:30

Snap best dat het raar overkomt, maar als je gaat kijken naar alle biologische verklaringen hier, is het zo gek nog niet :D