Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:53

Xyris schreef:
Er passen maar twee allelen op het crème-gen, hierdoor is cremello en perlino + pearl niet mogelijk. Buckskin en palomino pearl dan weer wel.


Oh, is dat zo? kan dat niet naast elkaar zitten dan?
Dus een homozygoot creme kan nooit ook nog een Pearl-gen dragen? Lijkt me echt vreemd. Maar goed, ik sta open om te leren. Heb je daar een artikel van of iets dergelijks waarin ik dat terug kan vinden?

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:02

Coloured schreef:
Xyris schreef:
Er passen maar twee allelen op het crème-gen, hierdoor is cremello en perlino + pearl niet mogelijk. Buckskin en palomino pearl dan weer wel.


Oh, is dat zo? kan dat niet naast elkaar zitten dan?
Dus een homozygoot creme kan nooit ook nog een Pearl-gen dragen? Lijkt me echt vreemd. Maar goed, ik sta open om te leren. Heb je daar een artikel van of iets dergelijks waarin ik dat terug kan vinden?

Xyris zei precies wat ik nog wilde aanvullen. Ik zal even de quote zoeken met de uitleg en bronnen, want een tijdje geleden had ik dat voor een gelijkende discussie ook al opgezocht.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:05

Het pearl-gen lijkt een mutatie te zijn van het crème-gen, ze zitten dus beiden op dezelfde locatie. De ellende is alleen dat laboratoria het crème- en pearl-gen los van elkaar schrijven waardoor het lijkt alsof er sprake is van 2 verschillende locaties.

Dit zijn dus de enige mogelijke combinaties:
Cr/n
prl/n
Cr/Cr
Cr/prl
prl/prl

Ik heb er toevallig recentelijk een artikel over geschreven: crème- en pearl-gen. Maar bij de bronnen staat wel meer informatie.

Wel even een sidenote: Ik zie nu dat ik Prl met een hoofdletter heb geschreven in het artikel (force of habit). Het moet prl zijn omdat het recessief is. Ik moet dit nog even aanpassen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:08

Xyris schreef:
Het pearl-gen lijkt een mutatie te zijn van het crème-gen, ze zitten dus beiden op dezelfde locatie. De ellende is alleen dat laboratoria het crème- en pearl-gen los van elkaar schrijven waardoor het lijkt alsof er sprake is van 2 verschillende locaties.

Dit zijn dus de enige mogelijke combinaties:
Cr/n
prl/n
Cr/Cr
Cr/prl
prl/prl

Ik heb er toevallig recentelijk een artikel over geschreven: crème- en pearl-gen. Maar bij de bronnen staat wel meer informatie.

Wel even een sidenote: Ik zie nu dat ik Prl met een hoofdletter heb geschreven in het artikel (force of habit). Het moet prl zijn omdat het recessief is. Ik moet dit nog even aanpassen.



Oké, dank je!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:25

Dan zijn volgens mij de kleurkansen bij de merrie van xbostonx die AA Ee Crn is:

Met hengst 1 die gg EE AA CC PrlPrl chch is (bay + homozygoot prl)

50% -Buckskin + pearl (zichtbaar)

50% -Bay + pearl (niet zichtbaar)



En met hengst 2: gg Ee Aa -Crprl -(valk + heterozygoot Pearl)

Kom ik er niet uit.
Hoe vererft die prl dan in combinatie met Cr?

Dit is de uitslag van de combi met deze hengst zonder prl erbij.
37.50% -Buckskin
18.75% -Perlino
18.75% -Bay
12.50% -Palomino
6.25% -Cremello
6.25% -Red (Chestnut/Sorrel)

Kan ik dan zeggen dat de combi van Cr/n (de merrie) in aanparing met de hengst die Cr/prl is het volgende kan geven?:

Cr/Cr, Cr/n, Cr/prl, prl/n

En dat betekent dan voor de bovenstaande kleuruitslagen dat bij de enkelverdunde uitslagen, dus bij de buckskin en palomino, er bínnen het genoemde percentage nog een kans is van 33,3% op prl erbij dus ook een zichtbaar kleureffect?

Dus 12,5% kans op buckskin + pearl
en 4,17% kans op palomino + pearl?


Dan kan ik wel de conclusie trekken dat als je kleur wilt fokken je een Cr/Cr "moet" aanparen met een prl/prl? Terwijl ik gevoelsmatig juist bij de andere hengst meer het gevoel had dat ik meer kleur zou krijgen. Grappig. Maar dat komt dan doordat prl en creme dus bij elkaar op de lokatie zitten.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:42

Dat artikel is inderdaad een mooie overview, ik heb mijn info uit het boek Equine Colour Genetics van Sponenberg (2009). Omdat er in een ander topic wat discussie was heeft Peterina toen ook nog navraag gedaan bij een collega die het bevestigde. Dat topic was deze (in het begin dus lekkere tegenstrijdige info door verwarring) mooney @ [KG] pearl + cream gen

De kleurenkansen van hengst 2 zijn
18.75% perlino
18.75% valk
18.75% valk + pearl (semi dubbel verdund)
18.75% bruin (pearl drager)
6.25% cremello
6.25% palomino
6.25% palomino + pearl (semi dubbel verdund)
6.25% vos (pearl drager)

En zo kom je daarbij:
Afbeelding

Nog een korte uitleg over de laatste stap. Je hebt dus 75% kans op een bruine basiskleur. 25% daarvan is dubbel creme, dus 0.75x0.25= 18.75% is perlino. En zo dus ook met de andere drie opties. En dan hetzelfde met de 25% vosbasis opties.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:55

Wat betreft de beste combinatie, dat ligt een beetje aan je uiteindelijke doel. Commercieel gezien zou ik denk ik het liefste een pure pearl fokken, dus dan wil je prlprl x prlprl doen voor 100% pearl garantie. Die komen het minste voor, dus is relatief veel vraag naar. Maar dan moet je dus wel een homozygote pearl hebben lopen EN die dekken met een homozygote hengst.
Heb je helemaal geen pearl, dan is een dubbel creme merrie inderdaad het interessants omdat je altijd een Crprl krijgt, dus een speciaal kleurtje. En als je die dan weer met een homozygote pearl kan kruisen dan heb je dus 50% kans op een 'echte' pearl (prlprl) en 50% op de pseudo diluted (dus Crprl).

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:06

Dank voor de uitleg! Heel interessant!
En heel moeilijk te fokken dus.
'
Weet iemand hier trouwens of er ook homozygoot dun hengsten te vinden zijn bij de spaanse /iberische paarden?

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:40

Coloured schreef:
mooney schreef:
Je hebt helemaal gelijk coloured.
Laten we het erop houden dat het een mooie illustratie is waarom ik pleit voor een universele notatie :') want ze maken er wel een potje van zo.
Ze zijn dus ook inconsistent met hoofdletter gebruik want hengst 2 heeft dus ook pearl, en ik ga met je mee omtrent je conclusie over nummer 1.

Zal ik de berekeningen ook even opnieuw maken zo.
Berekening van 2 blijft hetzelfde, van hengst 1 is dus geen perlino dus die moest aangepast worden naar:
50% valk pearl
50% bruin (pearl drager)


Nou, ik zeg het ook een beetje voor jou xbostonx. De kleurkansen verminderen aanzienlijk als je uitgaat van een homozygoot creme + homozygoot prl. naar een niet cremedrager. Als je tenminste ook graag kleur mee wilt krijgen in je aanparing.
Als ik zou willen dekken met een van deze hengsten, zou ik echt even naar de uitslagen van de kleurtesten vragen en ze zelf op papier willen zien en interpreteren. Het zijn ook niet niet goedkoopste hengsten denk ik xbostonx? Mag ik vragen wat het dekgeld is? :o



Super bedankt voor alle nuttige info! Hier kan ik echt wat mee.

Ik stuur je een on voor het dekgeld, vind het niet zo netjes dat zo neer te gooien :o

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 11:27

Ik ga echt de papieren van de kleurtest even opvragen. Want bij deze foto staat dus dat hij dubbel pearl draagt terwijl dat bij een andere kleurcode er niet staat? Ik snap er niks meer van haha :=


Afbeelding

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:48

xBostonx schreef:
Ik ga echt de papieren van de kleurtest even opvragen. Want bij deze foto staat dus dat hij dubbel pearl draagt terwijl dat bij een andere kleurcode er niet staat? Ik snap er niks meer van haha :=


[ [url=m/lMSy1n.png]Afbeelding[/url] ]



Verstandig!

Dit staat op de "sperma-facebookpagina":

SOBERBIO PM - Semental de la ganaderia
(gg EE AA CC PrlPrl chch zz )

Dat zou betekenen dat hij homozygoot Pearl is op een homozygoot bruine basis, en geen vosdrager.

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:06

Heeft dat nog invloed op mijn kleurkansen bij mijn merrie of blijft dat hetzelfde? Mijn voorkeur gaat toch wel sterk uit naar hem namelijk :o

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:53

xBostonx schreef:
Heeft dat nog invloed op mijn kleurkansen bij mijn merrie of blijft dat hetzelfde? Mijn voorkeur gaat toch wel sterk uit naar hem namelijk :o


Volgens mij zijn de kleurkansen met deze hengst zoals mooney schreef:

50% valk pearl
50% bruin (pearl drager)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 23:56

@Mooney, zou jij of iemand anders me eens uit kunnen leggen hoe het precies zit met KIT?
Wat is KIT precies, wat voor erfelijk materiaal bevindt zich daar en heeft het ook te maken met de tot nu toe te testen wit-genen?
Iemand misschien een link naar een uitleg in Jip en Janneke taal? :D

Begrijp ik het goed dat het te vergelijken is met het verhaal van dat homozygoot creme niet kan samengaan met bijvoorbeeld Prl?
Ik las bijvoorbeeld dat homozygoot tobiano niet voorkomt in combi met sabino of Dominant White. Omdat dit allemaal op KIT zou zitten.

Ik begrijp ook als een paard tobiano en sabino draagt dat er maar 1 van de 2 kan worden doorgegeven aan de nakomeling omdat het allebei op KIT zou zitten. Klopt dat?

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 00:33

KIT is een gen op het 3e chromosoom van het paard. Het is vrij groot en staat aan het begin van een heel regulatie systeem, dus kort uitleggen wat het allemaal doet valt niet mee. Maar in principe regelt het de ontwikkeling (en dan vooral hoe die ontwikkeling verloopt) van verschillende soorten cellen, onder andere melanocyten die dus pigment maken, maar ook bloedcellen en immuuncellen bijvoorbeeld. Het is een soort 'schakelgen', dus het bevat niet de informatie over het bouwpakket van bijvoorbeeld een bloedcel, maar het reguleert hoe/of het gen wat die informatie wel heeft wordt aangezet.

Wat betreft kleur is het dus vooral de aanmaak van pigment die wordt beinvloed door KIT. Bekende kleurmutaties die zich op KIT bevinden hebben dan ook allemaal te maken met witte haren. Tobiano, roan, sabino en dominant white zijn allemaal mutaties binnen KIT.
In de boeken staat dus ook dat je net zoals het geval geval is bij pearl en creme, dat je niet een dier kan hebben dat EN homozygoot tobiano is EN homozygoot sabino bijvoorbeeld. Mijn vriend en ik waren al lekker aan het discussiëren dat we wel een scenario wisten waarin het wel zou kunnen, maar daarvoor moet ik de exacte plek van alle mutaties weten dus dat word me een beetje te veel op dit tijdsstip :+ . Dus ga er maar vanuit dat de literatuur gelijk heeft.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:34

Even een vlug vraagje, welke genencombinaties staan op dit moment geregistreerd als lethaal?
Ik weet dat men vermoedt dat dit van toepassing is op homozygote SW3 en SW4 embryo's maar ik geloof dat ik hier nog een combinatie van mis...

En dan is er uiteraard het OLW-gen.

Maar zijn er verder nog genen of genencombinaties die lethaal zijn in vroege of late fase?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:15

Men zegt het van Roan x Roan, maar dat blijft een discutabel punt.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:40

Heb ik inderdaad ook gelezen maar er zijn wel homozygote roans, ik geloof nu dat de vraag is of het zo nu en dan lethaal is, want er zijn wel relatief weinig homozygote roans.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:52

IK geloof dus nog steeds niet in homo-roans. Veel zgn roans zijn eigenlijk Rabicano, de coontail verraadt ze. En genetisch is het nog steeds niet 100% te testen (zygosity test).
Wat ik nog wél als een mogelijkheid zie is dat Roan ook meerdere types zou kunnen hebben, waarbij gelijke types lethal zijn, maar types onderling wel levensvatbaar zijn. Maar hier is geen onderzoek naar.
Feit is dat een dekking van Rn x Rn vaak 'overgedaan' moet worden omdat de merrie na een x aantal maanden ineens weer leeg is.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:06

Ik geloof wel in mogelijke homozygote roans. Alleen denk ik wel dat het een vergelijkbare situatie kan zijn zoals bij splash. Dus dat er homozygote lethale versies zijn, maar ook versies die niet lethaal zijn. Dus niet dat bijvoorbeeld roan1 en roan2 wel samenkunnen en roan1roan1 verkeerd gaat, maar dat roan1roan1 bijvoorbeeld wel kan, maar roan2roan2 lethaal is.
Maar tot we gerichter kunnen testen blijven het slechts ideeën die niet te onderbouwen zijn.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:26

In Duitsland zouden er toch echt wel homozygote roans lopen, zo worden ze toch geadverteerd en geven ook altijd roan veulens. Dus ik geloof erwel in.
Wat misschien ook zou kunnen, is zoals tinniie eens heeft gezegd in een ander topic dat in de qh bijvoorbeeld veel roans GBED drager / lijders zijn en dit dan voor embryonale sterfte zou zorgen wat dan gerelateerd werd aan de kleur en niet aan de spierziekte die men nog niet kende.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:10

Fotsy schreef:
In Duitsland zouden er toch echt wel homozygote roans lopen, zo worden ze toch geadverteerd en geven ook altijd roan veulens. Dus ik geloof erwel in.
Dat ze zo geadverteerd worden snap ik uit verkoopoogpunt gezien wel, maar het hoeft dus niet de waarheid te zijn. En dat ze Roan veulens geven kan ook kloppen als er meerdere Roan-soorten zouden zijn, maar ik zou graag wetenschappelijk bewijs zien (dus geen Zygosity test) en dát is er nog niet.

Overigens heeft Tinniie wel een goed punt.
Het laatste is er ook zeker nog niet over gezegd. Nu staat het witgen onder het vergrootglas, misschien duiken ze straks in de Roans :)

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:27

Ja ik geloof er ook in, bv de (homozygote) vader van die 2 homozygote roans in Duitland heeft bijna 300 veulens in de USA dacht ik, ik heb het eens opgezocht, maar ben niet meer zeker van het exacte aantal.. En ál die veulens zijn als roan geregistreerd bij AQHA.. dat is toch echt een serieus aantal.

Hopelijk zoeken ze idd verder uit. Vroeg of laat komen we het wel te weten :D

Wat verder dus nog homozygoot lethaal is: splash 2,3,4, GBED en OLWS idd..

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:07

En toch blijft men ook splash2xsplash2 kruisen net zoals er ook al vele dove gunners zijn en toch blijft men er maar mee fokken.
Onlangs kwam ik ook bij iemand die een dove gunner nakomeling heeft.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 17:11

Dat geldt voor Frame-Overo toch ook ;(