Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:13


mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:19

Die kende ik nog niet Tinniie! Ik heb het gelijk opgeslagen. Interessant onderzoek inderdaad, zal ook nog even het onderzoek op die Arabieren opzoeken om door te lezen.

Ok de casus :D
Zitten nog wat andere kleurgenen in de mix waar ik het over ga hebben, maar voor het gemak noem ik even alleen extension, agouti en W20.
Hengst: Ee, AA, W20/n (bles & 2x wit)
Merrie 1: Ee, A-, W20/- (bles & 3x wit)
Deze combi heeft 3 nakomelingen
Nakomeling 1: Ee AA, W20 niet getest (kleine kol)
Nakomeling 2: ee AA W20/n (bles, 4x wit)
Nakomeling 3: ee AA W20/W20 (bles, 4x wit)

Dezelfde hengst heeft met een vosmerrie ook een veulen.
Merrie 2: ee A- W20 onbekend (bles, 4x wit)
Nakomeling 4: ee AA n/n (bles, 4x wit)

EDIT: bedacht me dat er nog een W20 geteste nakomeling was:
Merrie 3: Ee A- (aftekeningen onbekend)
Nakomeling 5: ee AA W20/n (kol, 2x? wit)

Dat waren de W20 geteste nakomelingen. Hier zit dus al een inconsistentie want het W20 vrije vosveulen zou betekenen dat W20 op het chromosoom met E zit. Het homozygote W20 veulen zou echter uitwijzen dat het W20 op het chromosoom zit met de e. En die twee sluiten elkaar natuurlijk uit, tenzij er in 1 van de gevallen een cross over heeft plaats gevonden.

Van deze hengst hou ik ook alle nakomelingen (zo mogelijk) bij, dus voor de lol heb ik ook nog even naar de aftekeningen van de nakomelingen gekeken. Meesten zijn niet getest, dus ik heb ze opgesplitst in ee en E- (dus homozygoten en heterozygoten bij elkaar). Binnen de aftekeningen heb ik onderscheid gemaakt in klein (klein sokje, kol, oid) en groot (bles en/of meerdere sokken).

Ik heb van 16 vos nakomelingen een foto. Daarvan heeft 69% een aftekening (38% groot, 31% klein) en 31% is effen.
Bij de 'zwartbasis' (allemaal met agouti) nakomelingen kon ik er 18 bekijken. Hiervan heeft 50% aftekeningen (17% groot, 33% klein) en de andere 50% niet.
Laatst bijgewerkt door mooney op 20-10-17 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:27


Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:34

mooney schreef:
Die kende ik nog niet Tinniie! Ik heb het gelijk opgeslagen. Interessant onderzoek inderdaad, zal ook nog even het onderzoek op die Arabieren opzoeken om door te lezen.

Ok de casus :D
Zitten nog wat andere kleurgenen in de mix waar ik het over ga hebben, maar voor het gemak noem ik even alleen extension, agouti en W20.
Hengst: Ee, AA, W20/n (bles & 2x wit)
Merrie 1: Ee, A-, W20/- (bles & 3x wit)
Deze combi heeft 3 nakomelingen
Nakomeling 1: Ee AA, W20 niet getest (kleine kol)
Nakomeling 2: ee AA W20/n (bles, 4x wit)
Nakomeling 3: ee AA W20/W20 (bles, 4x wit)

Dezelfde hengst heeft met een vosmerrie ook een veulen.
Merrie 2: ee A- W20 onbekend (bles, 4x wit)
Nakomeling 4: ee AA n/n (bles, 4x wit)

EDIT: bedacht me dat er nog een W20 geteste nakomeling was:
Merrie 3: Ee A- (aftekeningen onbekend)
Nakomeling 5: ee AA W20/n (kol, 2x? wit)

Dat waren de W20 geteste nakomelingen. Hier zit dus al een inconsistentie want het W20 vrije vosveulen zou betekenen dat W20 op het chromosoom met E zit. Het homozygote W20 veulen zou echter uitwijzen dat het W20 op het chromosoom zit met de e. En die twee sluiten elkaar natuurlijk uit, tenzij er in 1 van de gevallen een cross over heeft plaats gevonden.

Van deze hengst hou ik ook alle nakomelingen (zo mogelijk) bij, dus voor de lol heb ik ook nog even naar de aftekeningen van de nakomelingen gekeken. Meesten zijn niet getest, dus ik heb ze opgesplitst in ee en E- (dus homozygoten en heterozygoten bij elkaar). Binnen de aftekeningen heb ik onderscheid gemaakt in klein (klein sokje, kol, oid) en groot (bles en/of meerdere sokken).

Ik heb van 16 vos nakomelingen een foto. Daarvan heeft 69% een aftekening (38% groot, 31% klein) en 31% is effen.
Bij de 'zwartbasis' (allemaal met agouti) nakomelingen kon ik er 18 bekijken. Hiervan heeft 50% aftekeningen (17% groot, 33% klein) en de andere 50% niet.


Leuk om te lezen en zo zie je maar dat niet alles te verklaren/voorspellen valt.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:24

Of er is ergens eentje verkeerd getest? Het vosveulen zonder W20 maar met aftekeningen misschien..

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:47

Dat is toevallig mijn eigen veulen Tinniie :D , dus als kleurfanaat heb ik inderdaad gelijk contact gezocht met het lab na die uitslag. Wat daar precies aan de hand is blijft een raadsel tot nu toe, ze heeft naast de aftekeningen ook nog stekelharigheid op de schoft en in de lies. Maar de test is in duplica gedaan en tweemaal dus negatieve uitslag. Haren heb ik zelf geplukt, dus is ook niets geks mee gebeurd. Mensen van het lab verwachten dat ze een nog onbekend witgen draagt. Ze wilden ook wel extra samples om te gebruiken voor verder onderzoek (bloedsamples van veulen en beide ouders), maar dat was op eigen kosten dus dat heb ik niet doorgezet als arme student :+ .

Maar zelfs als je mijn veulen niet meetelt 'klopt' er al iets niet. Als je naar de eerste combi kijkt en de nakomelingen. Veulen 2 ee en heterozygoot W20, zou dus betekenen dat 1 van de ouders het in combi met E heeft en de andere het in combi met e. Terwijl veulen 3 weer uit zou wijzen dat beide ouders het in combi met e hebben (en het scenario waarin merrie 1 homozygoot zou zijn lost dat ook niet op).
Blijft puzzelen dus :D

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:13

Hmmm ja dat is raar..

Omdat ik een echte seut ben heb ik even Arany’s veulens bij elkaar gezocht, om de theorie te controleren.

Deze zouden dus zoiezo W20 moeten zijn (allemaal ee of Ee uit homozygoot zwarte moeder)

Afbeelding
Afbeelding

Daar is er maar eentje zonder aftekeningen bij.



En deze zouden zoiezo niét w20 zijn (Ee veulens uit ee moeders, homozygoot zwart geteste veulens..)
Afbeelding
Afbeelding

(De echte bonte komen uit Frame/splash moeders) Opvallend meer veulens zonder aftekeningen of enkel kolletje, weinig witte voetjes (10/15 met 4 zwarte benen)


Een aantal blijven er nog over waarvan ik niet met zekerheid weet welke genen ze van hun vader hebben gekregen..
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 20-10-17 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:17

inderdaad er klopt iets niet helemaal mooney :P , maar ja Vu zou Vu niet zijn :D als ze ook hier even duiveltje kan spelen, maar als niet alle veulens en merrie's getest zijn, blijft het toch altijd beetje gokken, niet?

tinniie ik zal Inte ook eens laten testen en op W20 dan ook
en lily ging ik op Agouti ook eens testen, zal ik dan even meesturen, kwestie van je statistieken van je hengst bij te houden want das al een mooi aantal vind ik om iets uit te concluderen.

wat toch ook weer opvalt aan het artikel van coloured is dat de foto's allemaal vosbasis paarden zijn en de twee met W20 ook op de e moeten zitten. Dus het is toevallig dat het bij Arany op de e zit en misschien ook weer niet.

Dus ik neig toch eerder naar de theorie dat de witgenen minder aanwezig zijn in de zwarte paarden populatie dan in de vospopulatie en meer voorkomen op de e dan op de E en niet de theorie dat de witgenen op zwarte paarden minder effect zouden hebben, er zijn er best ook wel met witte koppen en brede blessen, alleen zijn de zwarte paarden al zeldzamer.

Is ook bij jou al duidelijk he tinniie, hoeveel zwarte veulens heeft Arany al gegeven en zelfs in combi met je homozygoot zwarte merrie, nog niet zo heel veel denk ik of wel?

Eigenlijk zou je bij de veulens ook eens moeten kijken of de merrie's wit hebben, want in de gevallen dat hij W20 niet heeft doorgegeven kunnen ze de witaftekeningen van de merrie gehad hebben en omgekeerd.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:40

Ja idd, bij de onderste groep hebben diegenen met grote of speciale blessen meestal ook mama’s met aftekening..

Zwart basis nuuu 4 denk ik.. op 50 veulens... het is idd zeldzaam en moeilijk te fokken. Ik denk echt dat ook veel merries/paarden AA zouden testen.

Databank is misschien geen slecht idee :P

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:27

Hoi bokkers,

Sorry dat ik zomaar in jullie topic kom storen :o
Ik ben sinds kort trotse eigenaar van de knappe 4 jarige pony ruin " Caramel du Bois" (FS Champion de luxe x Dornik B)
Nu werd hij daar echt als valk benoemd, maar nu hoor/zie ik ook de term "Dunskin" voorbij komen.....
Nu kan ik er natuurlijk niet mee fokken... :Y)
Maar ik ben wel erg nieuwsgierig onder welke kleurencategorie hij nu eigenlijk valt :D
Kunnen jullie mij verder helpen?
Zal wat verschillende foto's toevoegen, het is echt een toverbal.
Zo wordt hij nu weer donkerder....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:33

Met die zebrastreepjes ivm aalstreep lijkt het mij idd in elk geval een wildkleur op bruin (dus dunskin) te zijn. Met cream er ook bij zou hij lichter moeten zijn toch?

Even testen en je bent zeker!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:45

Ik ga net Troi mee, al zou het kunnen dat je een donkere dunskin hebt. Dan zou er wel crème in zitten maar valt het niet zo op (is hij niet zo licht) omdat de basiskleur relatief donker is. Maar inderdaad, tests zouden de doorslag moeten geven.

Bij mijn weten vlakt dun de kleurwarmte af. Crème maakt de kleur juist weer geliger/oranje. Jouw paardje is duidelijk een dun maar de relatief warme vachtkleur wijst ook weer op crème. Maar dit weet ik niet helemaal zeker hoor.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:50

Oef, je hebt wel een pony uit lastige lijnen om daar echt met zekerheid wat over te zeggen. Bij de Duitse ponystamboeken (waar FS Champion vandaan komt) worden kleuren heel vaak fout genoteerd. En Du Bois fokt super leuke pony's, maar ook daar wordt kleur gegokt ipv getest bij twijfel.
Afstamming is hier: http://www.allbreedpedigree.com/caramel+du+bois

Volgens de genoteerde kleuren van de ouders zou het dus alleen een valk kunnen zijn. Hij heeft wel een hele mooie streep en zebrastrepen op de benen en mijn theorie is dat er in de Duitse sportpony's best wat nd1 zit (aangezien ik wel vaker primitieve kenmerken langs zie komen, maar de vachtkleur dan eigenlijk niet extra verdund is). nd1 is geen wildkleur omdat de verdunning mist, maar kan wel aalstrepen of andere markeringen geven.

troi: wildkleur bruin is bay dun, dunskin is wildkleur valk. Waarvoor ik hem inderdaad eigenlijk te donker vind, met twee verdunningen (creme+wildkleur) zou de vacht geliger ipv roodachtig moeten zijn over het algemeen. Mijn gok is daarom of valk + nd1 of wildkleur bruin, waarbij die eerste me waarschijnlijker lijkt als je naar de ouders kijkt.

Als je het echt wilt weten zou ik even testen op wildkleur (en evt creme)

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:58

Jullie zijn geweldig, bedankt voor jullie snelle reacties :)

Mooney bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ben hier z'n leek in..... :o
Ik zal hem graag willen testen, waar zal ik dit het beste kunnen laten doen?
Uiteraard zal ik de uitslag jullie mededelen! :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:14

Ik test zelf bij UC Davis VGL (Amerikaans, wildkleur = dun, creme = cream).
Er zijn ook andere laboratoria waar je kan testen, het is voor jou dan wel van belang dat je een lab kiest waarbij ze de 'nieuwe' wildkleur test hebben. Dat kan je zien doordat de oude methode twee mogelijkheden bied: D en d, de nieuwe methode heeft 3 opties: D, nd1, nd2. VGL heeft in ieder geval de goede test.
https://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php

Ben heel benieuwd naar de uitslag! Eerder dit jaar hadden we ook een vraag van een valk veulen met streep met Du Bois bloed (veulen van suffie) en dat bleek een valk met nd1 te zijn.

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:23

Ik ga het gelijk geven uitvogelen, snap niets van de sites :Y)
Ik houd jullie op de hoogte :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:25

pb gerust als je er niet uitkomt, het is ook heel verwarrend de eerste keer dat je wilt testen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:33

Dubbel dun geeft ook een lichtere vachtkleur. Dus dun + creme hoeft niet altijd. Als de ouderkleur bekend is zou dat snel duidelijk moeten zijn. Overigens zit er ook nog een bontpatroon in met die witte snuit en die hoge witte benen ;)

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:35

DubbelDun schreef:
Dubbel dun geeft ook een lichtere vachtkleur. Dus dun + creme hoeft niet altijd. Als de ouderkleur bekend is zou dat snel duidelijk moeten zijn. Overigens zit er ook nog een bontpatroon in met die witte snuit en die hoge witte benen ;)

Hij heeft onder zijn buik ook nog een grote witte "vlek"
Lastige en ingewikkelde pony :Y)

@mooney, bedankt voor je aanbod!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:40

mooney schreef:
Oef, je hebt wel een pony uit lastige lijnen om daar echt met zekerheid wat over te zeggen. Bij de Duitse ponystamboeken (waar FS Champion vandaan komt) worden kleuren heel vaak fout genoteerd. En Du Bois fokt super leuke pony's, maar ook daar wordt kleur gegokt ipv getest bij twijfel.
Afstamming is hier: http://www.allbreedpedigree.com/caramel+du+bois

Volgens de genoteerde kleuren van de ouders zou het dus alleen een valk kunnen zijn. Hij heeft wel een hele mooie streep en zebrastrepen op de benen en mijn theorie is dat er in de Duitse sportpony's best wat nd1 zit (aangezien ik wel vaker primitieve kenmerken langs zie komen, maar de vachtkleur dan eigenlijk niet extra verdund is). nd1 is geen wildkleur omdat de verdunning mist, maar kan wel aalstrepen of andere markeringen geven.

troi: wildkleur bruin is bay dun, dunskin is wildkleur valk. Waarvoor ik hem inderdaad eigenlijk te donker vind, met twee verdunningen (creme+wildkleur) zou de vacht geliger ipv roodachtig moeten zijn over het algemeen. Mijn gok is daarom of valk + nd1 of wildkleur bruin, waarbij die eerste me waarschijnlijker lijkt als je naar de ouders kijkt.

Als je het echt wilt weten zou ik even testen op wildkleur (en evt creme)


Ik gok dat deze dubois wel een echte wildkleur is. Ik heb me een tijdje geleden verdiept in de bloedlijnen van een aantal duitse ponyhengsten en er komt echt wel de echte D voor. Maar niet allemaal. Er lopen ook inderdaad d1 varianten rond volgens mij. Deze pony is gok ik een dun en geen dunskin En ik gok ook nog eens dat hij D/nd1 is. Zou graag zijn testuitslagen weten als er getest gaat worden.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:10

Coloured schreef:
mooney schreef:
Oef, je hebt wel een pony uit lastige lijnen om daar echt met zekerheid wat over te zeggen. Bij de Duitse ponystamboeken (waar FS Champion vandaan komt) worden kleuren heel vaak fout genoteerd. En Du Bois fokt super leuke pony's, maar ook daar wordt kleur gegokt ipv getest bij twijfel.
Afstamming is hier: http://www.allbreedpedigree.com/caramel+du+bois

Volgens de genoteerde kleuren van de ouders zou het dus alleen een valk kunnen zijn. Hij heeft wel een hele mooie streep en zebrastrepen op de benen en mijn theorie is dat er in de Duitse sportpony's best wat nd1 zit (aangezien ik wel vaker primitieve kenmerken langs zie komen, maar de vachtkleur dan eigenlijk niet extra verdund is). nd1 is geen wildkleur omdat de verdunning mist, maar kan wel aalstrepen of andere markeringen geven.

troi: wildkleur bruin is bay dun, dunskin is wildkleur valk. Waarvoor ik hem inderdaad eigenlijk te donker vind, met twee verdunningen (creme+wildkleur) zou de vacht geliger ipv roodachtig moeten zijn over het algemeen. Mijn gok is daarom of valk + nd1 of wildkleur bruin, waarbij die eerste me waarschijnlijker lijkt als je naar de ouders kijkt.

Als je het echt wilt weten zou ik even testen op wildkleur (en evt creme)


Ik gok dat deze dubois wel een echte wildkleur is. Ik heb me een tijdje geleden verdiept in de bloedlijnen van een aantal duitse ponyhengsten en er komt echt wel de echte D voor. Maar niet allemaal. Er lopen ook inderdaad d1 varianten rond volgens mij. Deze pony is gok ik een dun en geen dunskin En ik gok ook nog eens dat hij D/nd1 is. Zou graag zijn testuitslagen weten als er getest gaat worden.


Welke lijnen hebben wel echt D dan?
Vind dat wel interessant.
Ik heb ook al meerdere Duitse rijpony's gezien online die als dun verkocht werden en deze hadden vaak net geen duidelijke aalstreep, maar wel een verdunde vacht.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:17

@gigixponys: het verdund zijn van de vacht is volgens mij hét kenmerk van dun, daar nd1=niet dun 1 de vacht niet verdunt maar wel primitieve aftekeningen geeft maar de mate waarin wisselend is. ( en nd2 geeft helemaal niks)
De verdunde vachten die je tegen komt bij de duitse pony's ook al zijn de primitieve markings dan misschien niet overal even uitbundig zijn volgens mij de echte duns, mist er natuurlijk niet ook creme in het spel is die die primitieve markings kan veroorzaken. Tijdje geleden nog kwam ik een grullo duitse ponyhengst tegen, en die is volgens mij toch echt dun. Maar goed, wie ben ik? En in de pedigree van Cassanova Dubois kon ik het (echte) D-gen nu juist niet terugvinden.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 17:02

Volgens mij is die hengst ook niet getest, ik dacht dat Marjolein hem ging testen maar nooit getest geweest is.
Ben het wel met coloured eens, echte dun verdund de vacht en de primitieve markeringen zijn niet altijd duidelijk aanwezig terwijl soms de markeringen er wel duidelijk zijn en de vacht toch niet verdund.

cecil

Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:00

Sorry voor de lastige casus bokkers :Y)
Het heeft mijzelf nu wel heeeel nieuwsgierig gemaakt :j

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:19

Coloured schreef:
@gigixponys: het verdund zijn van de vacht is volgens mij hét kenmerk van dun, daar nd1=niet dun 1 de vacht niet verdunt maar wel primitieve aftekeningen geeft maar de mate waarin wisselend is. ( en nd2 geeft helemaal niks)
De verdunde vachten die je tegen komt bij de duitse pony's ook al zijn de primitieve markings dan misschien niet overal even uitbundig zijn volgens mij de echte duns, mist er natuurlijk niet ook creme in het spel is die die primitieve markings kan veroorzaken. Tijdje geleden nog kwam ik een grullo duitse ponyhengst tegen, en die is volgens mij toch echt dun. Maar goed, wie ben ik? En in de pedigree van Cassanova Dubois kon ik het (echte) D-gen nu juist niet terugvinden.


Ja, dat dacht ik idd ook. Ben wel benieuwd naar die grullo. :)
Degene die ik zag, hadden bijna allemaal FS Don't Worry in hun stamboom. Heb ook al vaker gelezen dat ze vermoeden dat die hengst red dun zou zijn. Maar bij hem zelf vind ik het dan weer niet zo duidelijk.
Had ook nog andere gezien, maar ben vergeten welke afstamming die hadden.
Cassanova is idd niet getest en las in een ander topic dat ze dat ook niet van plan was. Vind ik wel jammer.