Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 22:40

Wil je de foto's in link zetten? ik zie dat je dat hebt gedaan, top +:)+ Dit is niet het fotoverzameltopic, dus als je hoofddoel is de foto te delen, liever in dit: [RPA] [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes! topic. Foto's hier bij voorkeur om je punt/het idee te illustreren. Wat misschien wel erg interessant is zijn vier seizoenen foto's van Roan, zodat er eens een goed overzicht komt van het verkleurproces! :))

De donkerbruine: vader is of donkerbruin of vos roan. Maar over ras valt niets te zeggen.
De vader van de tweede bruine zal inderdaad roan zijn geweest, maar die moet dan uit een roan lijn komen :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:45

Denk dat ik daar goede voorbeelden van heb, maar dat wordt wel morgen ;)

Truste

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 22:47

Goed plan, ik moet vroeg de veren in, morgen wordt er nog een discussie geschreven bij mijn these :') kleurtjes zijn zoveel leuker dan checklists :j

Via PB nog een interessante opmerking van Stef:
Citaat:
Maar praktisch al zijn palomino nakomelingen tonen ook sooty


De locatie van sooty is bij mijn weten nog niet bekend, zou dit een indicatie kunnen zijn dat crème en sooty gelinkt zijn...? Morgen weer een dag, tenzij iemand er inspringt bewijs heeft dat het niet zo is :D Snelste manier om een hypothese van tafel te gooien! :))

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:07

Mijn cremello is uit 2 sooty ouders, maar toont zelf niks aan sooty... tenminste nog niet. Dus in die zin lijkt het niet aan creme gelinkt, of het is gewoon niet doorgegeven. (Haar vader is de extreme sooty berkhofs higgledy piggledy)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15464
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:09

Na overleg is besloten dit topic te verplaatsen naar F-AM.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:10

Dan lijkt het me inderdaad niet :n wat nog zou kunnen is dat beide ouders hem op het allel hebben liggen van de niet crème kant, maar dat is heel onwaarschijnlijk. Morgen, na de these (dat wordt een zelfban en internetblok ~~}> ) de literatuur maar eens in :D

Coby schreef:
Na overleg is besloten dit topic te verplaatsen naar F-AM.


+:)+

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:28


Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:37

oef, heftige beginpost. Met alle quotes erin was ik ff de draad kwijt...
Maar ga de boel verder volgen.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 23:48

Faline schreef:
Mijn cremello is uit 2 sooty ouders, maar toont zelf niks aan sooty... tenminste nog niet. Dus in die zin lijkt het niet aan creme gelinkt, of het is gewoon niet doorgegeven. (Haar vader is de extreme sooty berkhofs higgledy piggledy)

Maar hoe weet je bij sooty zeker dat het sooty is... sorry voor de cryptische vraag...

Ter illustratie, ik heb 2 "koffieverkeerd" vossen...
Beiden dus donkerder dan gewoon vos en veel zwarte haren. Maar de een heeft rode glans (en is ook wel donkerder) terwijl de ander meer een zilverglans heeft. Overigen hebben beide ook witte haren in de manen, de rodere trouwens veel meer.
Komt eea nu door sooty, of door een andere kleurvariatie op vos...


Maar omdat sooty zich dus op zoveel manieren kan uiten (bij vossen al helemaal) weet je dus niet zeker of wat zich fenotypisch manifesteert als sooty(achtig) genotypisch ook daadwerkelijk door sooty wordt veroorzaakt...
Toch?
Welke info is er nu echt over sooty bekend?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:44

ik heb dus zelf een pony met sabino en misschien ook nog andere wit patronen.nu is mijn vraag kan sabino homyzygoot zijn,dus dat deze merrie het altijd door geeft.heb nu 2 veulens uit haar gehad bijde met ook witte aftekeningen zoals 4witte benen heeft ze bij beide gegeven en zwart witte staart.zo heeft 1 een bles en witte vlek op schouder buik vlekje en lip vlek,de andere had zwart met witte manen(beetje wit maar).bijde zijn van een effe kleurige hengst,1 had een kol.en verder hadden ze dus geen aftekeningen.
als je foto's wilt kan dit

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:50

Ik meld me hier ook. Complimenten over de openingspost, daar zal aardig wat werk in hebben gezeten.
Qua kleurengenetica weet ik voornamelijk de algemene zaken (de reeds bekende modifiers bijvoorbeeld, wat sabino-gen basis, maar veel meer niet) en leer ik hier interessante zaken bij over de grilligheid van bijvoorbeeld sooty.

Ik richt me persoonlijk vooral op mijn eigen ras, de AT, die dus ook al in de OP genoemd wordt. Metallic als zodanig is nog steeds niet geïsoleerd en er wordt maar mondjesmaat onderzoek naar gedaan.
Weet iemand trouwens meer over de vererving van kleurTINT? De mijne is bijvoorbeeld een vrij extreme buttermilk buckskin with frosting (om even de Engelstalige term erbij te pakken) uit ouderdieren met op het oog reguliere kleurtinten.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 10:48

Moragh, voor jouw vraag over wat wel en niet bekend is over sooty duik in deze week nog even weer met de neus in de boeken. Een maand of 2-3 heb ik dat opgezocht, en ik moet even voor je nagaan wat zeker is en wat niet. Het meeste is hypothetisch en gebaseerd op waarnemingen en niet zozeer op DNA onderzoek. Ik weet het nu niet helemaal zeker, maar voor zover ik weet is het sooty-gen ook niet geïdentificeerd.

JS: Ik vond dat het hele metallic verhaal niet mocht missen. Het is zeker interessant en behoorlijk zeldzaam dus voldoet aan de criteria :P Wat betreft agouti hebben we het geluk meer te weten dan over de vostinten. Er zijn vier verschillende genen mogelijk op de agouti locus, in volgorde van dominantie aldus Sponenberg: Wild Bay (de meest lichte vorm waarbij het zwart tot in het uiterste is verdreven, soms alleen een zwarte kroonrand en vaalzwarte manen en staart) Bay (de "normale" bruinkleur), Brown/Seal Brown/Seal Bay (het zwart wordt amper terug gedrongen, de vacht is donker van kleur, meestal zijn de neus, flanken, binnenbenen en het gebied rondom de ogen lichter van kleur). Het laatste gen is het recessieve allel, waarbij in homozygote vorm geen agoutikenmerken te zien zijn. Dat is het stukje dat genetisch wordt verklaard. Maar dat is nog niet alles zeggend: er zijn Bays die een hele lichte vachtkleur hebben maar wel de kenmerkende zwarte benen, manen, staat en oorputen. Heb je ook een foto?

keona schreef:
ik heb dus zelf een pony met sabino en misschien ook nog andere wit patronen.nu is mijn vraag kan sabino homyzygoot zijn,dus dat deze merrie het altijd door geeft.heb nu 2 veulens uit haar gehad bijde met ook witte aftekeningen zoals 4witte benen heeft ze bij beide gegeven en zwart witte staart.zo heeft 1 een bles en witte vlek op schouder buik vlekje en lip vlek,de andere had zwart met witte manen(beetje wit maar).bijde zijn van een effe kleurige hengst,1 had een kol.en verder hadden ze dus geen aftekeningen.
als je foto's wilt kan dit


Er is maar één sabinogen geindentificeerd: het incompleet dominante sabino-1 en die verklaard niet alle witpatronen. Er is dus sprake van polygenetische overerving. Een homozygote op sabino-1 is uit mijn hoofd 90% wit. Wat wel erg goed kan is dat ze in de andere genen die nog niet bekend zijn homozygoot is, maar hoe dat precies zit is niet te zeggen omdat we theoretisch op dat gebied in het duister tasten. Daarom kan je niet spreken van homozygoot, maar je kan natuurlijk wel spreken van een paard die altijd sabino vererft. Overigens is dat na twee veulens niet te zeggen.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-06-12 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:52

s6801881 schreef:
Ik ben afgelopen maand bezig geweest met het uitzoeken van de verschillende vos fenotypen en de achterliggende genotypen. De conclusie: het is niet duidelijk en er wordt geen onderzoek naar gedaan := Het meest recente artikel dat ik heb gevonden dat hoofdzakelijk over vos gaat is "A missense mutation in the gene for melanocyte-stimulating hormone receptor (MC1R) is associated with the chestnut coat color in horses" van L. Marklund, M. Johansson Moiler, K. Sandberg en L. Andersson. Dat artikel is uit 1996 :wow: Schiet lekker op dus. Zoeken is sowieso een langdradig proces omdat ze bij de AQHA ook bedacht hebben lichte vossen sorrel te noemen :P

Een hypothese is die van Gower die verondersteld dat agouti invloed heeft op de uiting van vos, echter Sponberg spreekt dit tegen. Hij geeft aan dat agouti alléén invloed heeft op eumelanin (zwart pigment) en niet op phaeomelanin (rood pigment). Dus daar komen we niet verder mee. Net als op bruintinten kan sooty wel roet in het eten gooien. Onder invloed van sooty kan elke kleur vos een tot een koffievos uiting komen. Een kenmerk van zo'n extreme sooty is dat het paard door één of meerdere appeltjesfase gaat (bijna schimmelen in de verkeerde richting). Er zijn ook koffievossen die geen zwarte haren door de vacht hebben en die ook geen sooty fokken, dus koffievos en sooty zijn waarschijnlijk niet hetzelfde. Echter, bij gebrek aan wetenschappelijke bronnen kom je niet ver als het gaat om theorieen en definitieve conclusies :o

Ja stef, je mag me hier ook Marloes noemen, beter te onthouden dan al die nummertjes :')


Erg interessant topic!! Ik ben me ook wat meer in de kleurengenetica aan het verdiepen en vind het erg interessant alhoewel m'n hoofd er wel van duizelt soms hoor ;) (dan ben ik nog niet eens met verdunningen en witpatronen bezig)
Mbt tot verschillende vostinten. Voor zover ik heb begrepen moet om een vos fenotype te krijgen het genotype van de extensionlocus altijd homozygoot recessief zijn. Met als verklaring/uitleg (?) dat een paard 2 typen pigment kan vormen; eumelanine (zwart pigment) of pheomelanine (rood pigment). Dit pigment wordt gevormd door melanocyten waarbij een receptor aan de buitenkant (?) van deze melanocyt bepaalt welk pigment gevormd wordt; als de receptor geactiveerd is zal eumelanine geproduceerd worden, wanneer de receptor niet geactiveerd wordt/is wordt pheomelanine gevormd.
De extensionlocus codeert voor deze receptor. Het recessieve allel op de extensionlocus is het gevolg van een mutatie en zorgt ervoor dat de receptor niet werkzaam/kapot is waardoor dus altijd pheomelanine geproduceert zal worden en je een vos krijgt. (nu is ook te begrijpen waarom Agouti geen invloed heeft op het fenotype van een vos; oiv van dominant agouti allel wordt een eiwit geproduceert die de communicatie tussen de receptor en het melanocyt-stimuleringshormoon blokkeert waardoor de receptor niet geactiveert kan worden en dus weer pheomelanine geproduceert wordt, maar bij een homozygoot recessief extensionlocus genotype is de receptor onwerkzaam dus heeft de eventuele blokkerende werking door Agouti ook geen gevolgen)

De vostinten vind ik nog lastig te begrijpen (wellicht speelt hier voor mij ook een taalbarriere/verwarring?). Wel heb ik begrepen dat pheomelanine (rood pigment) niet kleurvast is, dat wil zeggen dat het in kleur kan variëren van licht (bijna geel) tot heel donker (paars, bruin of bijna zwart). Deze variaties zijn het gevolg van een modificatie die ook wel 'shade' wordt genoemd. De genetica hierachter kan ik niet vinden (is niet bekend?) behalve dat 'The shade effect is under complex, multifactorial genetic control so that relationships between the various shades are not straightforward.' wel kun je de shades indelen in 3 categorieën licht, middel en donker. De lichtere varianten zijn hierbij dominant over de donkere. Maar welke genen en hoe deze genen voor een shade zorgen kan ik niet vinden. Wel nog een vraagje, want in het Engels hebben ze het over chestnut en sorrel, maar is dit in het Nederlands allebei vos of is chestnut een donkere vos (koffievos) en sorrel een lichte Vos (richting zweetvos?)
Ik ga nog wat verder zoeken voor de voskleuren iig..

Sooty kom ik zo nog op terug, maar is volgens mij ook niet bewezen hoe dat nou werkt, kwam wel iets tegen over een theorie met nog een ander allel op de extensionlocus (extension Brown)
Volgens mij is het ook lastig omdat sooty makkelijk over het hoofd gezien kan worden omdat het zo verschillend in fenotype tot uiting kan komen (vos + sooty kan koffievos geven en lichtbruin ( Bay)+sooty kan donkerbruin geven) ?

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 10:56

lientje89, dat stukje over shades heb ik nog niet gevonden! Uit welke bron heb je die?

Aankomende 6 uur heb ik een boktban :wave: Ooit moet die discussie voor mijn these worden geschreven :=

butengeweun

Berichten: 3662
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:06

Heerlijk Topic dit. Zelf ben ik er wel redelijkin thuis kwa vererfing maar uitleggen kan ik niet zi goed als Marloes (S met alle nummertjes)

Keono -> om welk paard gaat het want Sabino is nog zo onbekend in wat meer extreme varianten.
s6801881 -> een enkel SB1 gen kan al een bijna compleet wit paard genereren maar ook een witkop. Er waren volgens mij bij de tinkers tot nu toe 2 paarden homo getest op SB1 en die zijn wel volledig wit. Maar dan moet ik het even aan esmeralda vragen welke 2 dames dat waren.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:15

als homozygoot sabino bijna/hele maal wit is,dan is mijn pony dit dus niet,en kan het misschien van een ander wit patroon komen.maar ik ga haar nog laten testen op kleur
momo_lover schreef:
Heerlijk Topic dit. Zelf ben ik er wel redelijkin thuis kwa vererfing maar uitleggen kan ik niet zi goed als Marloes (S met alle nummertjes)

Keono -> om welk paard gaat het want Sabino is nog zo onbekend in wat meer extreme varianten.
s6801881 -> een enkel SB1 gen kan al een bijna compleet wit paard genereren maar ook een witkop. Er waren volgens mij bij de tinkers tot nu toe 2 paarden homo getest op SB1 en die zijn wel volledig wit. Maar dan moet ik het even aan esmeralda vragen welke 2 dames dat waren.

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:18

s6801881 schreef:
lientje89, dat stukje over shades heb ik nog niet gevonden! Uit welke bron heb je die?

Aankomende 6 uur heb ik een boktban :wave: Ooit moet die discussie voor mijn these worden geschreven :=


Dit komt van sponenberg (3rd edition equine horse color genetics)
Haha herkenbaar, kleurtjes en genetica zijn erg interessant maar gaat ook veel tijd inzitten en andere dingen moeten ook af }>
Ik ga even kijken of ik m'n laptop (was gecrashed :( ) weer aan de praat en aan internet krijg, dat gaat toch makkelijker dan nu met m'n iPad...

Succes met de these discussie iig!!

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:36

Omzijlt de boktban op de samsung O:-) Moet ik toch een die nieuwe kopen := binnen de AV fokkerij is het wel handig het nodige van vos vererfing te weten.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:41

Ja, en als we dan toch bezig zijn met kleur met name van vossen (want die zijn toch het ongrijpbaarst lijkt het... ) hoe zit het dan met de glans van die vossen, dat kan goudglans zijn, koperglans, en ik heb er zelfs 1 die een tijd lang een zilverachtige glans had (is nu meer koperachtig geworden al is het vooral niet zo'n glimmert...)

Bruine hebben eigenlijk bijna altijd die rode koperglans...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:42

Compliment voor de opening post en de moeite dat je hebt gedaan!
Eindelijk een gerichtte 'discussie' topic.

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:47

s6801881 schreef:
Omzijlt de boktban op de samsung O:-) Moet ik toch een die nieuwe kopen := binnen de AV fokkerij is het wel handig het nodige van vos vererfing te weten.


Vind t een mooi boek idd, staat veel in!
Vostinten Kunnen volgens mij door shade of sooty beïnvloed worden, maar over beide modificaties is nog weinig bekend/bewezen (?)
Maar vind de verschillende benamingen in Engels/Nederlands wel verwarrend af en toe hoor..
Iemand die iets duidelijkheid hierin kan geven (zie ook m'n chestnut vs sorrel vraag in m'n vorige post)

Als ik m'n laptop aan de praat heb probeer ik nog wat over sooty uit te zoeken, misschien dat dat ook in de verklaring voor vostinten kan helpen??

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:53

Chestnut vs sorrel is volgens my engels vs amerikaans en is voornamelijk de "gewone" roodkleurige vos?

Sponenberg is toch ook vooral theorieën aan het uitwerken, met hier en daar dus wel bewijs vanuit de bekende genetica, maar meer is dat toch ook niet. Zeker als er dus over sooty nog niet eens bekend is of het echt een gen is?
(Is dat bij Flaxen dan wel bewezen eigenlijk?)

En die shades is dan misschien meer die gloed waar ik het ook over heb?

Want vooral de vossen die wat anders dan alleen dat koperrode kleurtje hebben (dus wat donkerder zijn, maar weer niet helemaal koffie) kunnen het meest veranderlijk zijn door de seizoenen heen heb ik het idee?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:05

Getest homozygoot voor Sabino 1 (SB1) : .
Hengst 'Color Master', Missouri Fox Trotters from Mikarma Farms (USA):
Afbeelding

Bij zijn nakomelingen komen verschillende expressies voor zelfs heel minimalistisch sabino:
Afbeelding
Afbeelding

Er is ook een Study geweest door oa Dr. Samantha Brooks of the University of Kentucky ... 'ontdekker' van het Sabino gen, deze study dateert 2005-2008
"Brooks and Bailey’s study included 320 individuals from 13 different breeds. Tennessee Walking Horses made up the majority of subjects, with 110 tested. Among those, 67
were not carriers, 39 were heterozygous and had one copy of the SB1 gene, and four were homozygous with two copies of the gene."

Read more: http://www.horseforum.com/horse-article ... z1wuYWRSRl

Nog een Homozygoot Sabino hengst: Pusher's Silver Image ... Dna getest: E/E,a/a,SB1/SB1 LWO negative ... let wel bij deze op de 'verkleuring' over zijn rug ... donker pigment onderhuid.
Afbeelding

Deze merrie is niet roan of schimmel/grey, maar Sabino ... om een andere expressie van de gen te laten zien:
Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:08

s6801881 schreef:
er zijn Bays die een hele lichte vachtkleur hebben maar wel de kenmerkende zwarte benen, manen, staat en oorputen.


Bedoel je zoiets? Ik was aan het twijfelen of hij nu gewoon bruin is of donkere valk ofzo. In de winter heeft hij zo een beige neus ipv zwart zoals de meeste bruine. Hier zie je ook zijn oorpunten :P
http://i49.tinypic.com/euijhx.jpg

Het is een new forest als ik mij niet vergis.
En willen ze in de AV fokkerij dan geen vossen ofzo ? :P
Verder heb ik niet veel nuttigs te zeggen en ga ik vooral lezen :P
Heb trouwens ergens gevonden dat de chimera paarden wel veulens kunnen krijgen en dus niet onvruchtbaar zijn.

lientje89
Berichten: 325
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:34

Moragh schreef:
Chestnut vs sorrel is volgens my engels vs amerikaans en is voornamelijk de "gewone" roodkleurige vos?

Sponenberg is toch ook vooral theorieën aan het uitwerken, met hier en daar dus wel bewijs vanuit de bekende genetica, maar meer is dat toch ook niet. Zeker als er dus over sooty nog niet eens bekend is of het echt een gen is?
(Is dat bij Flaxen dan wel bewezen eigenlijk?)

En die shades is dan misschien meer die gloed waar ik het ook over heb?

Want vooral de vossen die wat anders dan alleen dat koperrode kleurtje hebben (dus wat donkerder zijn, maar weer niet helemaal koffie) kunnen het meest veranderlijk zijn door de seizoenen heen heb ik het idee?


Volgens mij is het inderdaad zoiets, dat ze in Engeland/Amerika nog onderscheid maken in lichtere gewoon rode vos (sorrel) en gewoon gewoon rode vos (chestnut)
Sponenberg is ook wel theorieën idd, maar vind t prettiger dan een random internetsite/forum waar theorie op staat omdat dit voor mijn gevoel betrouwbaarder is (dan bedoel ik niet specifiek een site en denk dat er ook sites en informatie van kundige mensen te vinden is zowel op bokt als elders, alleen hoe weet je wie gewoon wat roept en wie zijn theorie heeft gebasseerd op studie en/of onderzoek? Zonder iets of iemand weg te willen zetten hoor, maar vind de betrouwbaarheid, zeker omdat t al zon lastig onderwerp is waar nog veel vragen in zijn)

Flaxen weet ik niet, volgens sommige is het t gevolg van een enkel recessief allel (F^f) maar in boek zegt sponenberg ook weer dat t preciezer is om de kleur van staart en manen te beschouwen als iets wat door meerdere genen wordt veroorzaakt. Vaak zijn de manen en staart ook een mix van verschillende kleuren haren (zwart, rood, licht (zilver/wit)) wat t ook lastig maakt.

Die shades en gloed zou denk ik best kunnen. Even in t Engels (voor ik een fout maak in vertalen) vanuit t boek. Wat shade, sooty en mealy met voskleuren doen (qua naam iig)
Dark shade: liver chestnut, Dark chestnut
Middel shade: red chestnut, copper chestnut
Light shade: light chestnut, golden chestnut, yellow chestnut

Mealy maakt van chestnut een sorrel

Liver chestnut (niet sooty) + sooty wordt liver chestnut, Black chestnut
Red chestnut en Sandy chestnut + sooty worden liver chestnut

Een gloed heeft daarnaast ook te maken met de gezondheid, voeding en zonlicht (om t simpeler te maken :Y) )

Kopervos en seizoenen weet ik niet..

Zojuist m'n laptop weer kapot dus ga daar eerst maar is naar kijken... :(