Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:48

Thanks voor het duidelijke antwoord. Op internet wordt er vaak gerefereerd naar levervos als zijnde een sooty, ik ben dus artikelen aan het schrijven over genetica en heb dat over genomen. Begon me af te vragen hoe dat nou echt zat toen ik me realiseerde dat er ook nog een koffievos bestaat, want ja, hoe zit dat dan :+ . Ik moet het dus even correct aan gaan passen.

En ik denk dat je wel hele leuke appeltjes krijgt bij je valkjes, niet Fotsy?

En als ik een verzoek in mag dienen: In mijn onderschrift staat een link naar mijn special, hier staan een stuk of 18 artikelen over kleurengenetica (de meest bekende genen) als men zin heeft om het op correctheid te controleren dan zou ik dat erg waarderen. Ik weet er inmiddels aardig wat van maar ben er nu ook wel achter dat veel bronnen niet betrouwbaar zijn.

mooney

Berichten: 7786
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:11

Ik vind het erg leuk dat je het doet, maar ik ben zelf al bijna een jaar bezig met het ontwikkelen van video's over hetzelfde onderwerp ;) vandaar dat ik niet in je topic zit, want dan schiet ik mezelf in de voet en dat vind ik zonde voor al het werk wat erin zit.
Gelukkig wel hele verschillende media, dus het sluit elkaar niet uit.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:38

Ohh maar wat jij doet is dan wel een heel ander kaliber, ik neem aan dat je het professioneel doet? En ik denk ook dat je geen gebruik maakt van foto's om de video te illustreren? Ik ben het zelf gaan schrijven omdat er geen centraal punt is in Nederlands waar álles volledig te vinden is. Aanvankelijk begon het om hulp te bieden aan horsereality.nl maar omdat ze nu nog voornamelijk bezig zijn met de ontwikkeling van het spel en de wiki nooit zo volledig zou worden als ik het zou willen zien ben ik ook voor mezelf gaan schrijven. Dit is echt hobbymatig, zo'n artikel levert gemiddeld 1 euro per jaar op :+ dus tegen de tijd dat ik dood ga heb ik de kosten er wel uit haha.

Ik ben zelf iemand die liever leest dan video's kijkt, zullen er wel meer van zijn, en vice versa. Denk inderdaad dan ook dat we elkaar niet in de weg zullen zitten o.i.d.

Wanneer verwacht je dit project af te hebben? Je hebt mijn interesse wel gewekt dus kijken ga ik zeker.

mooney

Berichten: 7786
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:09

Haha als ik 1 euro verdien gaat de vlag uit :') Het is puur hobby, hier inderdaad ook de 'frustratie' dat er gewoon geen duidelijk kennis punt was waardoor voornamelijk wetenschappelijke (engelse) artikelen op verkeerde manieren worden begrepen en de materie compleet uit verband wordt getrokken soms.
Dus ik wilde een leuke, begrijpelijke manier creëren om kennis op te doen.
En ik heb nu nog toegang tot veel materie die normaal niet toegankelijk is (ben nu nog verbonden aan de uni, bijna afgestudeerd), dus ik hamster zo veel mogelijk artikelen bij elkaar haha.

Het schrijven, filmen en editten doe ik echter helemaal zelf dus het is tot nu toe nog heel veel puzzelen wat het beste werkt en hoe ik het er een beetje degelijk uit kan laten zien zonder dat ik er maanden werk aan heb. Mijn eerste filmpje is al maanden voor 80% klaar, maar ik ben momenteel niet in staat om het laatste stukje voice over te maken (mijn kaken zijn op elkaar gebonden momenteel). En het filmen gaat het beste in de zomer als de vachten mooi glad zijn, dus ik denk dat het pas volgende zomer echt op gang kan komen. Het is inderdaad voornamelijk video, met af en toe een foto voor dingen die ik niet zelf kan gaan filmen. Maar ik heb wel hoop om filmpje 1 (over DNA testen), filmpje 2 (over de termen) en filmpje 3 (extension en evt agouti) deze winter te kunnen maken en publiceren op youtube.

En daarom noemde ik de verschillende media inderdaad. Ik ben erg visueel ingesteld, maar andere mensen pakken fijner dingen op in tekst. Dus het is mooi als er in beide vormen een kennisplatform is :j

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:58

Ohh jij hebt toegang tot dergelijke stukken! :+ Ja, dat mis ik af en toe echt wel al vind ik ze soms wel op internet.

En wat een werk moet dat zijn zeg, ja ik ben ook wel visueel ingesteld, helaas kan ik niet lang stilzitten en me daardoor niet goed concentreren (gevalletje workaholic zegmaar) dus lastig om voor mij langdurig te concentreren haha. Ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien! Ik ga het sowieso bekijken.

Verder stuur ik je even een pb-tje.

Libra76
Berichten: 523
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:07

Hallo ik heb vandaag ons veulen opgehaald. Een Perlino tobiano. Haar vader is zilver valk bont en moeder palomino. Nu is mijn vraag; is zij Perlino of Cremello en is ze zilver? Hier foto's van geboorte en van nu

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding. Beter foto's van nu volgen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:18

Een perlino is 2x crème op bruin, zilver zou ze kunnen hebben maar of het ook goed zal tonen weet ik niet. Ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's!

Zilver heeft alleen effect op zwart maar omdat een dubbele verdunning het zwarte pigment ook al drastisch verdunt denk ik dat je zilver niet zal gaan zien.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:08

Knap veulen. Bij de zilver perlino die ik in het echt heb gezien had ik het gevoel dat het zilver wel een zweem gaf maar dat is niet te beoordelen verder zonder test. Behalve als de vader homozygote zilver was.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:37

Ik zie een tipje zwart aan de oren :D , maar dat kan ook vuil zijn :D

Omdat Perlino niet mogelijk is gok ik op Valk + Zilver, maar ook Cremello sluit ik niet uit. Testen dus :D

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:42

Waarom is perlino niet mogelijk bij crème x crème en een vader die bruin basis is?

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:59

Je hebt gelijk (nog geen koffie op :D ), dubbel creme heeft maar een enkele bruine nodig om Perlino te worden. Ik zat met dubbel bruin in mijn hoofd. |o

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:35

Goedemorgen :D geeft niet hoor

Libra76
Berichten: 523
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:38

En waar moet ik op testen? En bij wie? Foto's vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:57


Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:19

Of testen op red/black factor om te weten of ze perlino of cremello is.
En op zilver inderdaad.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:50

Mooney ik weet niet of je ook meevolgt in het andere topic, daarom ook hier even de vraag :)

Tinniie schreef:
Ik heb nog een vraag voor jou en voor Mooney trouwens :)

Ikzelf ben vooral geïnteresseerd in de bontpatronen en heb al verschillende keren gehoord dat bontpatronen/wit makkelijker en uitbundiger wordt meegegeven op rood/vos basis dan op zwart basis.
Hebben jullie dit al gehoord/tegengekomen? Ik weet niet of er echt onderzoeken van zijn of dergelijke, maar het lijkt me wel interessant.

Ikzelf heb ook wel die ervaring en als ik er op let in mijn omgeving lijkt het ook wel zo. Ik heb bv nog nooit een rode homozygote tobiano gezien met weinig wit, terwijl er zwarte homozygote zijn die bijna minimal of zelfs solid lijken.
De paarden die hun bontgen minimaal uitdrukken lijken mij ook veel eerder zwart dan vos te zijn. Uitzondering hierop zijn misschien zwarte overos, die kom je regelmatig heel uitbundig tegen, maar daar is dan ooit ook heel specifiek en overvloedig op gefokt in de USA. Daardoor is er ook veel splash/Sabino/DW ingeslopen denk ik en zijn ze zo uitbundig geworden.
En mijn Jade is ook weer een voorbeeld uiteraard, ze draagt naar waarschijnlijkheid dan zelfs 2 patronen en heeft enkel een blesje. Zij is dan ook nog eens homozygoot zwart EE, dus dat onderdrukt het wit dan nog eens extra met die theorie. (En zijn mijn kansen op bonte veulentjes met haar heel miniem wss :P ) ik opteer bij haar dan ook liever voor een hengst op rood-basis, misschien krijg ik dan toch wat wit mee :P

Hadden jullie dit al tegengekomen toevallig?

mooney

Berichten: 7786
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:33

Dat is een theorie die je inderdaad veel hoort, maar ik ben het nog nooit tegen gekomen in wetenschappelijke literatuur. Je ziet inderdaad wel veel 'anekdotisch bewijs', zoals je zelf al aangeeft uit jouw ervaringen.
Onder appaloosa liefhebbers bestaat een zelfde theorie alleen dan niet vos VS zwart basis, maar merrie VS hengst waar ze denken dat bij hengsten patronen makkelijker onderdrukt worden.

Die laatste sta ik zelf niet zo achter. De 'zwart suppressie' theorie vind ik wel interessant, maar wel als theorie en niet als feit omdat sterke onderbouwing dus nog ontbreekt.

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:43

Ik heb een aantal veulens gefokt uit de zelfde hengsten (zelf zonder aftekeningen).
Bij de vos-veulens hebben er een aantal aftekeningen op het hoofd. De zwarte nooit, ook niet uit de zelfde combinatie.

Palomino x vos heeft bij mij 3x aftekeningen gegeven terwijl beide ouders geen aftekeningen hadden.
Terwijl aftekeningen binnen de grote maatse shetten een zelfdzaamheid zijn. Maar ze komen dus (bij mij en wat ik om mij heen zie) veel meer bij vossen tegen dan bij zwarte.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:07

Toch nog mensen die de ervaring hebben dus :)

Ja ik zie het ook bij meerdere patronen terugkomen, ook veel minimal splash dragers met enkel blauwe ogen of kolletje of snebje, deze zijn ook bijna altijd zwarte paarden..

Ik denk toch ook dat er iets van waarheid inzit, maar het lijkt me ook wel moeilijk om te onderzoeken he?
Op basis van geslacht lijkt me dat idd ook niet echt geloofwaardig.

4 veulens van dezelde frame overo moeder (telkens quarter vader zonder bontpatroon) de 4 dochters dragen ook allemaal frame overo

Afbeelding

De vos is duidelijk ook het felste getekend :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:25

En in aanvulling, er zou ook een verband zijn tussen Extention en KIT.. Weet iemand hoe dit exact zit?

Ik ga Arany ook eens op de W-genen laten testen. De vos overo onderaan mijn vorige post is een dochter van hem, en soms geeft hij ook wel bijzondere blesjes door.. dus wie weet. Die blesjes trouwens ook weer altijd op vos basis.. (vos, palomino, cremello,...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:38

Aangezien ik met mijn merrie fokplannen heb toch maar gezwicht voor een kleurentest om nou te kijken wat ze draagt. Haha ik wilde het al zo lang weten en nu was er een reden voor. Tuurlijk wil ik een correct gebouwd en goed bewegend veulen fokken maar er mag best een mooi vachtje op zitten :=


Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 12:59

Ik gok zwart + agouti + creme :) Als er bij de eerste 2 ook nog homozygoot zit weet je iig zeker wat je minimaal krijgt :D

Chay_Flame

Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:14

Ik denk hetzelfde! Ziet er uit als een valk :)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:43

Ik heb Arany's testresultaten terug en idd.. n/W20 :D
Afbeelding
Hij heeft enkel een hele fijne bles..

W20 hangt ook samen met Extention blijkbaar. Hij geeft dus e+W20 door of E+n. Hierdoor zijn het ook bijna allemaal vos-basis veulens met die uitbundige blesjes/aftekeningen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:33

Oh, lees nu hier alleen een blesje. :D
Wat bedoel je precies met samenhang met Extension? Wil je dat eens toelichten?