Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:16

Kleuren test is binnen van vivendi. Ze is hetero zwart,hetero agouti en hetere champagne dus amber champagne. Nu is ze alleen negatief voor lwo/sabino en splash 1.... dit had ik dus niet verwacht.. haar vader en oma zijn beide splash. Dus ik gokte al 2 op splash. Nu is haat moeder Welsh dus dacht ik nog sabino misschien. Iemand enig idee? Zal van haringen een fout maken al 2x? Want dit is niet de eerste die ik vermoed van splash en her vervolgens niet is.
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 15:30

Vandaag de veulens gechipt.

Haha dikke discussie over wat Buddy zn kleur nu is.

Nee geen valk geen palomino zegt die man oke doen we zweetvos. Ik haha nee dat is ie niet. Ik zeg heeft u al een idee ja je had het over zilver zullen we vos zilver doen, ik zeg haha dat toont niet op vos toen moest ie wel lachen als iemand nog gokje wil wagen..


Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:18

@Dustinlover, niet alle sabino-patronen zijn testbaar, dus het zou zo maar sabino kunnen zijn maar een niet-testbare vorm. Splashed white lijkt me wat onwaarschijnlijker maar zou ik ook niet helemaal uitsluiten. Heb je alle soorten SW laten testen? Er zijn sowieso 4 vormen testbaar (waarvan 1 alleen bij appaloosa's voorkomt) Ligt ook een beetje aan wat voor bloed er verder in jouw veulen zit wat kan en wat niet.

Witpatronen en dan specifiek SW en sabino staan er bekend om te muteren of op verschillende locaties of in verschillende vormen voor te komen. Wellicht heb je een mutatie te pakken.

@Janinevv, kijk voor de gein is in het mushroom artikel, ik gok nog steeds dat het om mushroom gaat. Maar hoe oud is hij nu? Vosjes staan er ook om bekend dat ze veel van kleur veranderen als ze nog jong zijn. In dat geval zou het een vos met flaxen zijn.

Lastig dat het nog niet te testen is. Wel weet ik dat ze druk aan het onderzoeken zijn welk gen verantwoordelijk is voor de mushroom-kleur. Ik weet niet hoe lang dat soort onderzoeken normaliter duren maar er zit in ieder geval haast achter, dus met een beetje geluk kan je het vrij binnenkort laten testen!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:19

Oh dat zou gaaf wezen die man kende het geen eens haha, hopen dat hij dan nog in mijn bezit is en anders mag iemand anders hem testen.

De chipper zei wel en andere man die mee was dat bijzonder kleurtje was :o

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:22

Dat is het zeker. Met mushroom is de warme rode gloed van de bruine kleur verdwenen waardoor je een koelbruine kleur krijgt, dat zie ik bij jouw pony ook terug. Kijk even in het artikel, er staat een foto met een aantal haarsamples van 2 mushroom pony's en 1 vosje. Misschien kan je dat vergelijken met vacht van jouw pony.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:23

Xyris schreef:
Dat is het zeker. Met mushroom is de warme rode gloed van de bruine kleur verdwenen waardoor je een koelbruine kleur krijgt, dat zie ik bij jouw pony ook terug. Kijk even in het artikel, er staat een foto met een aantal haarsamples van 2 mushroom pony's en 1 vosje. Misschien kan je dat vergelijken met vacht van jouw pony.


Haha mijn kleine staat vgm in dat artikel als hoogst waarschijnlijk mushroom.

Weet niet of iemand dat linkje heeft?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:30

Klopt, dat linkje staat 2 posts terug, maar hier nog een keer: Mushroom.

Ik twijfelde bij jouw pony omdat de neus toch wel vrij rood is op de foto maar bij de huidige foto lijkt dat helemaal verdwenen. Dat maakt mij dus nog nieuwsgieriger omdat ik niet weet of het rode pigment verdwijnt op den duur of dat het altijd helemaal afwezig moet zijn vanaf de geboorte. Ik heb iemand ernaar gevraagd die meer weet van het gen en mushroom ponys fokt in Engeland, ook zij kon geen uitsluitsel geven. Het is simpelweg niet bekend, en omdat het zulke toverballen zijn en de kleur enorm kan wisselen maakt het dat er niet makkelijker op. Meeste veulens worden vaak ook donkerder geboren dan de kleur die ze uiteindelijk krijgen. Mushroom pony's kunnen zowel donkerder als lichter geboren worden als hun uiteindelijk kleur.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:03

Xyris nee geloof alleen 1 en 3 wat in die test zat. Maar oma en papa zijn beide 1. Dan heb je mama nog welke witte bles en witte benen heeft en ging met een Welsh er vanuit dat het sabino zou zijn.
Papa:
Afbeelding

Mama:

Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:28

2 en 3 komt enkel bij paints/quarters voor, dus die zullen het niet zijn..

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:52

Tinniie, er springt er daar toch wel eentje meteen in het oog hoor *D <3

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:17

De uitslag van mijn merrie haar kleurtest zijn binnen! Alleen vraag ik me nu af wat de mogelijke kleuren zouden kunnen zijn als ik voor 1 van de 2 hengsten kies die ik op het oog heb want ik kom er niet echt aan uit.

Nu zitten hier een aantal mensen die mij dat vast kunnen en willen uitleggen :D

De uitslag van mijn merrie;

Afbeelding
Afbeelding

De hengsten zijn kleurgetest en dit zijn hun kleurcodes:

Hengst 1: gg EE AA CC PrlPrl chch as

Hengst 2: gg Ee Aa Cr prl

Ook de juiste benamingen voor de kleuren van de hengsten zijn welkom hihi :=

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:27

Ok je merrie is dus valk, homozygoot agouti en heterozygoot zwart, creme en w20. Dat houdt onder andere in dat ze nooit een zwart veulen geeft.

Hengst 1 is een perlino, homozygoot voor zwart, agouti en creme en heeft geen pearl, champagne. Laatste kan ik niet plaatsen.
Hengst 2 is een valk + pearl waardoor hij dus eruit ziet als dubbel dilute. Pearl benamingen ben ik niet echt in thuis, dus als dat een mooiere naam heeft hoor ik dat graag haha.

Kleurkansen met hengst 1:
50% Perlino
50% Valk

Kleurkansen hengst 2 komen eraan, calculator kent pearl niet dus die doe ik even met de hand
EDIT: nog op tijd om dit bericht aan te passen :+
18.75% perlino
18.75% valk
18.75% valk + pearl (semi dubbel verdund)
18.75% bruin (pearl drager)
6.25% cremello
6.25% palomino
6.25% palomino + pearl (semi dubbel verdund)
6.25% vos (pearl drager)

Dan nog een vraagje vanuit mij (of eigenlijk twee :D ), heeft je merrie alleen een wit voetje als aftekening? W20 is namelijk een 'aftekeningen gen', dus dat heeft ze dan goed verstopt haha.
En zou je eventueel een foto + uitslag (wat dus Ee AA CRcr W20/n is) in dit topic willen delen: [KG] [FOTO] kleur geteste paarden

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:43

Even vooir de beeldvorming;

Hengst 1 staat links en hengst 2 rechts
Afbeelding

Hengst 2 nogmaals
Afbeelding

Wat apart dat hij dan valk zou zijn zeg!

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:46

Mijn merrie heeft idd enkel een wit voetje :o

Afbeelding

Heb het in het topic gedeeld :o

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:53

Niet alleen valk hè, valk met pearl wat in combinatie dus voor zorgt dat de vacht verder verdund wordt en er een glans overheen komt. Al is deze wel erg bewust gefotografeerd zodat het er meer uitspringt dan je op een doordeweekse dag zou zien.
Google maar eens op buckskin pearl, dan zie wat genetische kleurgenoten.

Grappig die variatie in W20

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:55

Ja klopt, ik heb ook ongeshopte foto's gezien en dan ziet ie er heel anders uit _O-

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:04

mooney schreef:
Ok je merrie is dus valk, homozygoot agouti en heterozygoot zwart, creme en w20. Dat houdt onder andere in dat ze nooit een zwart veulen geeft.

Hengst 1 is een perlino, homozygoot voor zwart, agouti en creme en heeft geen pearl, champagne. Laatste kan ik niet plaatsen.
Hengst 2 is een valk + pearl waardoor hij dus eruit ziet als dubbel dilute. Pearl benamingen ben ik niet echt in thuis, dus als dat een mooiere naam heeft hoor ik dat graag haha.

Kleurkansen met hengst 1:
50% Perlino
50% Valk

Kleurkansen hengst 2 komen eraan, calculator kent pearl niet dus die doe ik even met de hand
EDIT: nog op tijd om dit bericht aan te passen :+
18.75% perlino
18.75% valk
18.75% valk + pearl (semi dubbel verdund)
18.75% bruin (pearl drager)
6.25% cremello
6.25% palomino
6.25% palomino + pearl (semi dubbel verdund)
6.25% vos (pearl drager)

Dan nog een vraagje vanuit mij (of eigenlijk twee :D ), heeft je merrie alleen een wit voetje als aftekening? W20 is namelijk een 'aftekeningen gen', dus dat heeft ze dan goed verstopt haha.
En zou je eventueel een foto + uitslag (wat dus Ee AA CRcr W20/n is) in dit topic willen delen: [KG] [FOTO] kleur geteste paarden



Wil je onderstaande eens toelichten voor me mooney?

Hengst 1: gg EE AA CC PrlPrl chch as

Hengst 2: gg Ee Aa Cr prl


Ik lees hengst 1 als geen grijs, homozygoot voor E en A en Prl, en geen champagne. Het "as" snap ik niet.

hengst 2 lees ik als geen grijs, een valk met wel of geen prl?

Geeft je Pearl als het niet aanwezig is dan aan met: PrlPrl en als het wel aanwezig is met prl?

Ben wel heel benieuwd eigenlijk.

@ xBostonx:
Zijn die hengsten ook beschikbaar voor Nederland? En zo ja, ga je het dan met DV doen? Vers zal moeilijk zijn denk ik over zo'n afstand?

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:16

Pearl is inderdaad recessief, de meeste andere kleurgenen zijn dominant. Dus een homozygote pearl is prlprl, waar een paard zonder pearl 'PrlPrl' (in praktijk is dat hetzelfde als crcr) is. Is even een knop omzetten omdat je dus inderdaad verwacht dat de hoofdletter 'positief' is, omdat dit in veel andere gevallen wel zo is. Maar in principe zegt de hoofdletter alleen dat je over het dominante allel spreekt.

Daarnaast zijn pearl en creme allelen van hetzelfde gen dus als je het helemaal goed zou willen doen zou je eigenlijk de eerste noteren als CrCr en de tweede als Crprl. Maar dat staat zo raar. Dus veel laboratoria houden de notitie gescheiden. Waar je dan bij een heterozygoot pearl de notitie Prlprl of prl/n zou verwachten.
Kleurcode van de tweede hengst is gewoon slecht uitgeschreven.

Het allelen verhaal is ook waarom er in de kleurberekening dus geen kans is op geen verdunning zonder pearl, maar het altijd vos+pearl of bruin+pearl zou zijn. De hengst geeft namelijk of zijn crème allel mee of het pearl allel.

Dat 'as' is mij ook onbekend

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:29

Volgens mij zit er in de omschrijvingen ook nog verschil tussen "C" en "Cr". Ik ben even naar de facebookpagina gegaan om de hengsten en hun kleurcodes te vergelijken. CC is volgens mij gewoon helemaal geen creme.

Even als voorbeeld onderstaande foto:

Afbeelding

En de bijbehorende kleurcode: ggEeAACCr. Bovenstaande hengst is volgens mij een valk. Waarbij de Cr. staat voor 1 x creme en de C voor niks.


Dat zou betekenen dat hengst 1 (even hiervoor genoemd door xbostonx, alleen homozygoot voor Pearl is op een bay basis.

Volgens mij zijn de kleurcodes van hengst 1 en hengst 2 omgedraaid met de bijbehorende foto's..

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 06:48

mooney schreef:
Pearl is inderdaad recessief, de meeste andere kleurgenen zijn dominant. Dus een homozygote pearl is prlprl, waar een paard zonder pearl 'PrlPrl' (in praktijk is dat hetzelfde als crcr) is. Is even een knop omzetten omdat je dus inderdaad verwacht dat de hoofdletter 'positief' is, omdat dit in veel andere gevallen wel zo is. Maar in principe zegt de hoofdletter alleen dat je over het dominante allel spreekt.

Daarnaast zijn pearl en creme allelen van hetzelfde gen dus als je het helemaal goed zou willen doen zou je eigenlijk de eerste noteren als CrCr en de tweede als Crprl. Maar dat staat zo raar. Dus veel laboratoria houden de notitie gescheiden. Waar je dan bij een heterozygoot pearl de notitie Prlprl of prl/n zou verwachten.
Kleurcode van de tweede hengst is gewoon slecht uitgeschreven.

Het allelen verhaal is ook waarom er in de kleurberekening dus geen kans is op geen verdunning zonder pearl, maar het altijd vos+pearl of bruin+pearl zou zijn. De hengst geeft namelijk of zijn crème allel mee of het pearl allel.

Dat 'as' is mij ook onbekend


Zie nu pas dat 'as' verkeerd staat dit autocorrect op mijn telefoon. Dat hoort er niet bij :+

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 06:51

De hengsten zijn beschikbaar in heel Europa. Wordt idd DV want een andere mogelijk zie ik niet.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:16

Je hebt helemaal gelijk coloured.
Laten we het erop houden dat het een mooie illustratie is waarom ik pleit voor een universele notatie :') want ze maken er wel een potje van zo.
Ze zijn dus ook inconsistent met hoofdletter gebruik want hengst 2 heeft dus ook pearl, en ik ga met je mee omtrent je conclusie over nummer 1.

Zal ik de berekeningen ook even opnieuw maken zo.
Berekening van 2 blijft hetzelfde, van hengst 1 is dus geen perlino dus die moest aangepast worden naar:
50% valk pearl
50% bruin (pearl drager)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:30

mooney schreef:
Je hebt helemaal gelijk coloured.
Laten we het erop houden dat het een mooie illustratie is waarom ik pleit voor een universele notatie :') want ze maken er wel een potje van zo.
Ze zijn dus ook inconsistent met hoofdletter gebruik want hengst 2 heeft dus ook pearl, en ik ga met je mee omtrent je conclusie over nummer 1.

Zal ik de berekeningen ook even opnieuw maken zo.
Berekening van 2 blijft hetzelfde, van hengst 1 is dus geen perlino dus die moest aangepast worden naar:
50% valk pearl
50% bruin (pearl drager)


Nou, ik zeg het ook een beetje voor jou xbostonx. De kleurkansen verminderen aanzienlijk als je uitgaat van een homozygoot creme + homozygoot prl. naar een niet cremedrager. Als je tenminste ook graag kleur mee wilt krijgen in je aanparing.
Als ik zou willen dekken met een van deze hengsten, zou ik echt even naar de uitslagen van de kleurtesten vragen en ze zelf op papier willen zien en interpreteren. Het zijn ook niet niet goedkoopste hengsten denk ik xbostonx? Mag ik vragen wat het dekgeld is? :o

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:49

mooney schreef:
Je hebt helemaal gelijk coloured.
Laten we het erop houden dat het een mooie illustratie is waarom ik pleit voor een universele notatie :') want ze maken er wel een potje van zo.
Ze zijn dus ook inconsistent met hoofdletter gebruik want hengst 2 heeft dus ook pearl, en ik ga met je mee omtrent je conclusie over nummer 1.

Zal ik de berekeningen ook even opnieuw maken zo.
Berekening van 2 blijft hetzelfde, van hengst 1 is dus geen perlino dus die moest aangepast worden naar:
50% valk pearl
50% bruin (pearl drager)


Sorry, ik moet even iets aanpassen. :D

.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-11-17 10:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:52

Er passen maar twee allelen op het crème-gen, hierdoor is cremello en perlino + pearl niet mogelijk. Buckskin en palomino pearl dan weer wel.