Splash + Frame overo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Splash + Frame overo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 13:26

Ik heb een solid paint merrie, die wel frame-drager is. (LWO N/O)
Haar eerste veulen (uit Quarter hengst) was ook een solid met overo-gen. Nu wil ik graag in de toekomst een veulen met wat meer wit uit haar fokken, om aan te houden.

Frame valt zoiezo af -lethal white-
Ik wil geen tobiano hengst (ben ook niet zo voor tovero)
Dus ik heb ondertussen een splash overo gevonden waar ze volgend jaar van gedekt zal worden, om zo hopelijk de kansen op wat meer wit te vergroten.


Nu ben ik op zoek naar mensen die er ook zo eentje hebben of ook die combi al eens hebben gemaakt. Heeft er iemand foto's van splash+frame positieve paarden?


Of zijn er misschien ook mensen met solids zoals mijn merrie, die wel loud-coloured veulens hebben gekregen uit effen hengsten?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:27

Ik heb geen bewijzen maar gevoelsmatig zou ik zeggen, doe er wat sabino bij. Dat vergroot de kans op meer wit is mijn ervaring bij de tobiano's. Zowiezo versterken bontpatronen elkaar volgens mij (dus ook bij de combie van overo en splash) en een vos(-drager) met wit neemt in mijn beleving ook weer meer wit mee dan eentje zonder vosfactor.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:34

je kunt ook een homozygoot bonte hengst hemen, je krijgt dan zowiezo een bont veulen, maar ja , hoeveel wit het zal hebben blijft altijd een gok, ik heb zelf een bruin tovero hengstje en daar heb ik nu twee veulens van, de ene bruin solid met bles uit een solid smokeyblack merrie en de ander homozygoot zwart bont uit een vos schimmelbonte merrie

ik heb nu twee merries drachtig van hem, een gewone vosbonte en de smokeyblack merrie weer :D

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:41

Ja maar homozygoot bont is (zo goed als altijd) tobiano he, en dat zie ik dan weer niet zo graag. Dan heb ik zoiezo tobiano of tovero, geen kans meer op gewoon overo en dat vind ik spijtig... Ik zie het liefste gewoon frame of splash...
Ik ben je topic aan het volgen trouwens ;)


Sabino vind je bij paints ook niet zo vaak zonder frame heb ik de indruk. Dan moet je toch al wel verder of in het buitenland gaan zoeken denk ik. En het moet dan voor de rest natuurlijk ook nog mijn goesting zijn qua hengst he :D

Juist omdat bontpatronen elkaar versterken zou ik graag een hengst met een ander patroon nemen. Ik heb ook al verschillende keren gehoord dat het vos makkelijker vlekken meegeeft dan zwart. Daar heb ik dan dus al een probleem want mijn merrie is homozygoot zwart :P

Heel af en toe zie ik op sommige fb-groepen ook wel eens loud-coloured veulens uit solid merries zoals die van mij voorbijkomen, maar het gebeurd toch niet zo heel dikwijls. Hoewel de (APHA) overo's zo wel ontstaan zijn :p uit gewoon effen Quarters. Dus ik geef de hoop nog niet op :+

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:01

Tinniie schreef:
Sabino vind je bij paints ook niet zo vaak zonder frame heb ik de indruk. Dan moet je toch al wel verder of in het buitenland gaan zoeken denk ik. En het moet dan voor de rest natuurlijk ook nog mijn goesting zijn qua hengst he :D

Juist omdat bontpatronen elkaar versterken zou ik graag een hengst met een ander patroon nemen. Ik heb ook al verschillende keren gehoord dat het vos makkelijker vlekken meegeeft dan zwart. Daar heb ik dan dus al een probleem want mijn merrie is homozygoot zwart :P


Bij sabino kun je ook gewoon denken aan een quarter met alleen aftekeningen aan benen, onderlip en eventueel een buikvlek.

Met een homozygoot zwarte merrie heb je dan toch juist geen probleem? Kun je een voshengst opzoeken met veel wit. Krijg je in ieder geval geen vos maar wel meer kans op meer wit op je veulen.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Splash + Frame overo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:29

@coloured: maar het zwart van de merrie (zeker in homozygote vorm) onderdrukt het wit van de hengst ;) )

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 17:51

Maar dan zou ik 'in principe' dus iets meer kans hebben met de palomino-splash dan met de bay dun-splash hengst?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:10

DubbelDun schreef:
@coloured: maar het zwart van de merrie (zeker in homozygote vorm) onderdrukt het wit van de hengst ;) )

Klopt, maar in ieder geval minder dan dat je 2x homozygoot zwart met elkaar kruist.

Ik wil zelf niet graag een vos fokken, tenzij er creme bij zit. Dus als ik een merrie zonder vosfactor heb, ben ik blij. Zodoende is mijn hengstenkeuze wat minder beperkt. Vandaar mijn opmerking. Aan de andere kant verwacht ik uit mijn silverzwarte vosdragende merrie wel weer meer wit dan uit mijn silver homozygoot-zwarte merrie. Laatstgenoemde merrie heeft ook minder aftekeningen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 03-02-14 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:12

Tinniie schreef:
Maar dan zou ik 'in principe' dus iets meer kans hebben met de palomino-splash dan met de bay dun-splash hengst?


Gevoelsmatig zou ik zeggen van wel maar ik zou ook zeker kijken naar de hoeveelheid wit die beide hengsten tonen ten opzichte van het patroon dat ze hebben. En is de bay een vos-drager of niet? Misschien heb ik er overheen gelezen?

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:47

Met een homozygoot zwarte merrie is de kans op veel wit altijd minder ondanks dat de hengst vos draagt.

Mijn laatste veulen is een mooi voorbeeld van 'krimpend' wit op zwart.
Moeder is Frame met behoorlijk wat wit + Sabino, de hengst was een Quarter Grullo zonder wit en homozygoot op zwart.
Mooni is een lichte Bay-dun Frame met genoeg wit, maar lang niet zoveel als moeders. Terwijl hij -gezien zijn bles- toch ook Sabino draagt.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:49

Ik heb die combinatie vorig jaar gemaakt en voor dit jaar ook herhaald. Mijn merrie is frame overo zilverappel die homozygoot zwart is, en de hengst is een vos splash overo, die agouti draagt.

Het resultaat was een zilverappelbruine medicine hat, die volgens mij zowel frame als splash is. Zal even een foto van het veulen zoeken. :D

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:56

Mijn zilverappel frame overo merrie is dus homozygoot zwart en zilver en mijn vos splash overo hengstje draagt agouti, het resultaat vind je op mijn site,

http://www.stallaureas.com/pages/nl/veu ... derboy.php

De ouders staan ook op mijn site, onder hengsten is het Magic en bij de merries moet je op Queen klikken om foto's van hen te zien. Ik verwacht dezelfde combinatie voor mei 2014.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:42

Coloured schreef:
Tinniie schreef:
Maar dan zou ik 'in principe' dus iets meer kans hebben met de palomino-splash dan met de bay dun-splash hengst?


Gevoelsmatig zou ik zeggen van wel maar ik zou ook zeker kijken naar de hoeveelheid wit die beide hengsten tonen ten opzichte van het patroon dat ze hebben. En is de bay een vos-drager of niet? Misschien heb ik er overheen gelezen?



Bay is EeAADd, palomino moet nog getest worden. Ze hebben beide ongeveer evenveel wit, een volledig wit hoofd en witte benen. De bay heeft 1 blauw oog, de palomino geen.

DubbelDun schreef:
Met een homozygoot zwarte merrie is de kans op veel wit altijd minder ondanks dat de hengst vos draagt.

Mijn laatste veulen is een mooi voorbeeld van 'krimpend' wit op zwart.
Moeder is Frame met behoorlijk wat wit + Sabino, de hengst was een Quarter Grullo zonder wit en homozygoot op zwart.
Mooni is een lichte Bay-dun Frame met genoeg wit, maar lang niet zoveel als moeders. Terwijl hij -gezien zijn bles- toch ook Sabino draagt.


Ahja idd, ik merk dit bij onze vorige paint merrie ook (moeder van mijn huidige merrie) Zij is ook frame + sabino dus mijn merrie zou misschien ook zelfs sabino kunnen dragen.
Haar zwart-basis veulens zijn veel minder gekleurd dan dat van vorig jaar dat vos was:

black overo:
Afbeelding

smoky black solid (lwo n/o) = mijn merrie
Afbeelding

dunskin solid (lwo n/o)
Afbeelding

sorrel (volgens mij zowel frame als sabino)
Afbeelding


Laureas schreef:
Mijn zilverappel frame overo merrie is dus homozygoot zwart en zilver en mijn vos splash overo hengstje draagt agouti, het resultaat vind je op mijn site,

http://www.stallaureas.com/pages/nl/veu ... derboy.php

De ouders staan ook op mijn site, onder hengsten is het Magic en bij de merries moet je op Queen klikken om foto's van hen te zien. Ik verwacht dezelfde combinatie voor mei 2014.


Bedankt Laureas! Jij geeft me goede hoop :D
Heb je een volgtopic? Ben benieuwd wat het dit jaar zal geven! :) Echt wel veel wit heb jij gekregen :)

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:57

Mijn andere combinatie is een merrie die homozygoot zwart en bont is, en daarbij ook splash en creme draagt, ook zij is door mijn overo splash hengst gedekt. Bij haar is het haar eerste veulen. Dus ik verwacht wel twee leuke combinaties met overo kans dit jaar. Is dat een volgtopic waardig, dan maak ik wel ééntje aan als er mensen zijn die willen volgen? :o

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:20

@Laureas: Ik wil wel graag volgen hoor, maak maar dat volgtopic.

Dat hengstje van jou is toch ook sabino? En dat geeft volgens mij zoveel wit mee. Dat zie je bij de tobiano's ook vaak.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:56

Ja, inderdaad Magic is inderdaad ook sabino, ik had ook al zo'n vermoeden dat met verschillende patronen te combineren je meer kans maakt op zo'n aftekeningen. Al had ik nooit zo'n gekleurd veulen verwacht wat ik vorig jaar voorgeschoteld kreeg. Want tobiano speelt bij beide ouderdieren geen rol, alleen de drie overo patronen, dat zijn dus splash, frame en sabino.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 09:16

Wat een leuke combi's Laureas, ik wil ook wel volgen :D

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 09:43

Ik ben ondertussen nog iets meer teweten gekomen. De bay dun is SW-2 en de palomino SW-1. Ben ook aan het denken om rechtstreeks met de vader van de bay dun te dekken in de USA.. Die is EeAa SW-2/N getest.

Laureas weet jij welk splash gen jou paardjes dragen? En hoe ze zich uiten?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:30

Tinniie schreef:
Ja maar homozygoot bont is (zo goed als altijd) tobiano he, en dat zie ik dan weer niet zo graag. Dan heb ik zoiezo tobiano of tovero, geen kans meer op gewoon overo en dat vind ik spijtig... Ik zie het liefste gewoon frame of splash...
Ik ben je topic aan het volgen trouwens ;)


Sabino vind je bij paints ook niet zo vaak zonder frame heb ik de indruk. Dan moet je toch al wel verder of in het buitenland gaan zoeken denk ik. En het moet dan voor de rest natuurlijk ook nog mijn goesting zijn qua hengst he :D

Juist omdat bontpatronen elkaar versterken zou ik graag een hengst met een ander patroon nemen. Ik heb ook al verschillende keren gehoord dat het vos makkelijker vlekken meegeeft dan zwart. Daar heb ik dan dus al een probleem want mijn merrie is homozygoot zwart :P

Heel af en toe zie ik op sommige fb-groepen ook wel eens loud-coloured veulens uit solid merries zoals die van mij voorbijkomen, maar het gebeurd toch niet zo heel dikwijls. Hoewel de (APHA) overo's zo wel ontstaan zijn :p uit gewoon effen Quarters. Dus ik geef de hoop nog niet op :+

Tinniee, vanwaar komt de veronderstelling dat vos makkelijker vlekken meegeeft dan zwart? Ik weet dat KIT en Extension gelinkt zijn, maar heb geen relevante info gevonden over overo genen.
"A useful gene linkage group in the horse, not on the X chromosome, includes a coat color complex of extension (E) and two dominantly inherited pattern genes, roan (RN) and Tobiano (TO). An observant owner may discover that her black stallion heterozygous for Tobiano spotting sires chestnut foals, but almost never are they spotted. This observation can be nicely explained by linkage of the genes for Tobiano and color. For the stallion of this example, one of his chromosomes has TO and E (Tobiano and black); the alternate chromosome has to and e (solid color with red). Understanding the concept of linkage may be useful for breeders. One of the ways for an undesirable trait to become widespread in a breed is through close linkage with a highly prized trait in popular bloodlines (founder effect)."

Om de kansen op een kleurpatroon te verhogen met een heterozygoot bonte merrie is de beste optie het kiezen van een hengst met meerdere kleur genen. Probleem voor jou is dat je merrie frame is en je niet van tobiano houdt.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 16:55

Inderdaad, da's het probleem :)
Ondertussen denk ik dat mijn merrie zelfs ook sabino-drager is. Ze krijgt elk jaar grote stekelharige vlekken in haar liezen. Enkel sabino1 is nog maar te testen en op die was haar moeder negatief, maar ze was duidelijk drager (vooral aan haar laatste veulen te zien).

Ofwel mogelijk een dominant white vorm, aangezien men daar ook meer en meer over te weten komt en veel sabino's eigenlijk een DW-vorm blijken te dragen.

Daarom lijkt mij een splash hengst een goede keuze, dan heb ik de 3 overo-genen in de mix en zou ik me misschien toch aan wat wit kunnen verwachten :+




Dat overo makkelijker veel meer wit meegeeft op vos dan op zwart is een ervaring van mezelf en andere overo-fokkers.. Ik weet niet of er al echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan werd, maar ik hoor het toch dikwijls terug komen. Kan misschien ook toeval zijn ;)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:40

Veel succes! Ik lees toch wel vaak dat E (zwart) de expressie van wit onderdrukt, in tegenstelling tot agouti en e (vos). Aan de andere kant is E vaker gelinkt met de KIT mutaties die verantwoordelijk zijn voor de kleurpatronen (vandaar mijn verwondering, genotypisch is zwart vaker gelinkt met bontpatronen van KIT, phenotypisch onderdrukt zwart de expressie van de bontpatronen). Wat het nog moeilijker maakt omdat je dan de onderdrukkers samen met de kleurpatronen krijgt of omgekeerd.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Splash + Frame overo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:13

De kreet 'fokken is gokken' moet ergens vandaan komen :D

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:32

Tinniie schreef:
Ik ben ondertussen nog iets meer teweten gekomen. De bay dun is SW-2 en de palomino SW-1. Ben ook aan het denken om rechtstreeks met de vader van de bay dun te dekken in de USA.. Die is EeAa SW-2/N getest.

Laureas weet jij welk splash gen jou paardjes dragen? En hoe ze zich uiten?

Wat is het voordeel van de vader van die bay dun te gebruiken? De AA van de zoon zorgt ervoor dat het veulen alleszins A krijgt, wat positief is voor de aanwezigheid van vlekken.




"It has long been an accepted fact that chestnut horses seem to have a lot more chrome than bays, blacks and browns. Just one of those 'things' that you notice then promptly put to the back of your mind. However, research over the past few decades has shown that there is a reason for this and, like everything else to do with colour, it is firmly entrenched in genetics.

It seems that eumelanin (there's that 'word' again but it really just means black pigment and is represented by the symbol E) doesn't really like white and does its very best to push it right out of the way. When phaemelanin (red pigment - e) and bay agouti A are not present (so EE aa) eumelanin has free rein to do as it pleases and will invariably make sure it covers as much of the body as possible so there is no room for very much, if any, white. If bay agouti (A) is present though it really does cramp eumelanin's style somewhat. It's not so bad if only one copy of agouti is there (EE Aa) because eumelanin can still dominate although it often has to concede a bit of turf and allow a few pesky white markings. But if two copies of agouti are present (EE AA) eumelanin is usually forced to allow white a bit more room. Hence bay horses will generally have more white markings than black ones. On a side note - EE AA horses will only ever produce bay offspring or derivatives of bay depending on what other colour genes (dilution, pattern etc) are present in the mix.

If one copy of phaemelanin (e - red pigment) is present however (Ee), eumelanin's world domination efforts really do start to falter. Just for starters it means one copy of eumelanin is replaced by one copy of phaemelanin (Ee) in the drivers seat so now it's one on one and game on! The presence of even one copy of phaemelanin will force eumelanin to allow white to start encroaching a bit more but if no bay agouti is present (Ee aa) these can still be minimal. How much invariably depends on whether bay agouti (A) is present because phaemelanin 'backed up' by bay agouti (Ee Aa) will force eumelanin to give up even more ground and if there are 2 copies of bay agouti present eumelanin really cops a hiding (Ee AA).

If no eumelanin is present that leaves a clear playing field for phaemelanin (ee or chestnut). Interestingly, if bay agouti is not around (ee aa), phaemelanin, whilst not totally 'anti-white' like eumelanin, still doesn't really give up a huge amount of space to white markings either. Add one copy of bay agouti to the mix (ee Aa) and white is 'allowed' a bit more room but when a second copy of bay agouti is present (ee AA) white is pretty much allowed to go wherever it wants and you have your chestnut with plenty of chrome!!"
http://ezinearticles.com/?Flashy-or-Not ... id=8272054
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 09-04-14 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:33

DubbelDun schreef:
De kreet 'fokken is gokken' moet ergens vandaan komen :D

:)

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:42

ik hoorde dat je in engeland al op splash kunt testen