kleurencombi zwart/bruin few-spot x cremello / valk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

kleurencombi zwart/bruin few-spot x cremello / valk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:45

Hallo allemaal,

Ik ben voorzichtjes aan aan het rond kijken voor een amha / npmrs hengstje voor mijn mini appaloosa (zwart/bruin few spot). Gewoon wat aan het oriënteren.

De merrie heeft tot nu toe een bruin few-spot, bruin panterbont en een zwart panterbont veulentje gekregen uit een zwart panterbonte hengst en een bruin panterbonte hengst. Van de bruin panterbonte zal zij volgend jaar nog een veulentje krijgen dus waar ik nu voor aan het oriënteren ben is pas voor over langere tijd. ( voor meer info hierover via PB graag, voor degene die mij, Fleur en het verhaal kennen ;) )


Het veulen wat ik uit dat hengstje wil zal een opvolger zijn voor Fleur, voor mezelf om lekker mee aan de gang te gaan.

Ik was benieuwd naar adviezen van jullie qua kleur etc. Zat te denken aan een valk / cremello / silverdapple oid. Nu weet ik dat eruit een few spot sowieso grote kans is op een appaloosa / few spot.
Hebben jullie hier ervaringen mee met deze kleurencombinaties en wat is hier dan uitgekomen? (Dan vooral met de cremello aangezien ik hier toch wel voorkeur voor heb)

Uiteraard kijk ik tegen die tijd ook naar de bouw, het karakter etc etc. Maar ik wilde gewoon eens ideeën op doen. Het is niet zo dat ik klakkeloos voor de eerste de beste mooie hengst ga en het is ook allemaal nog niet zeker over het hoe en wat. Dus ik ben benieuwd of er hier bokkers zijn die ervaring met deze combinatie hebben.

De merrie:
Afbeelding

:wave:
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31327
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: kleurencombi zwart/bruin few-spot x cremello / valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 03:03

Dit is in eerste instantie een kleur vraag, ik verplaats het topic daarom naar F-AM

EHK -> F-AM

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [KG] kleurencombi zwart/bruin few-spot x cremello / valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 03:08

Jouw merrie is fewspot dus zal allereerst altijd een appaloosa-kleurig veulen krijgen! Daarnaast heb ik gelezen dat homozygoot appaloosa kan zorgen voor oogproblemen (nachtblindheid?) dus zou ik niet voor een appaloosa hengstje kiezen.

Jorex

Berichten: 9977
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [KG] kleurencombi zwart/bruin few-spot x cremello / valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:43

Voor een cremello heb je een vos als basiskleur nodig en dubbel cream gen. Alleen als je merrie dus heterozygoot is voor vos(vos=e en zwart=E), heb je kans op een vos als veulen zolang je hengst ook een vosgen bezit. Verder moet je merrie zelf ook een cream gen bezitten voor een cremello paardje en ik denk niet dat ze die heeft, aangezien ze bruin is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:52

Eerste vraag is ... is de merrie getest op kleur (Extension en Agouti) om haar basis kleur te weten?
Is een van de bruin basis veulens van de zwart-basis hengst? Zo ja dan is zij zowiezo A ....
Omdat zij een zwart-basis veulen heeft gehad weet je dat zij ook 'a' is .....
Indien zij bruin-basis veulen van zwart-basis hengst ... dan is zij Aa ... heterozygoot voor Agouti ... en hoeft je niet te testen.

Omdat zij tot nu toe nog geen rood-basis (vos) veulen heeft gegeven wilt niet zeggen dat zij het niet draagt. Voor zekerheid moet je dan testen.

Wat kleuren betreft met een cremello gekleurde hengst ...
- als merrie zwart-basis is, zonder drager van vos, dan kan je enkel smokey black, of valk als cremello agouti draagt en doorgeeft.
- als merrie bruin-basis is, zonder drager van vos, dan hier ook enkel smokey black en/of valk
- als merrie vos drager is, dan is zijn de mogelijkheden (afhankelijk of cremello hengst ook agouti draagt): smokey black, valk, palomino

Met een valk gekleurde hengst ... is dus bruin-basis + 1x creme ... moet je ook weten of hij vos-drager is ... 50% kans op enkel verdunning (smokey black, valk, of palo : indien merrie vos-drager is).

Silver Black ... zwart-basis + silver ... hierook is de hengst vos-drager? Homozygoot of heterozygoot voor zilver?