Welke kleur is mijn pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Welke kleur is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:48

Hi!

Ik kreeg laatst de vraag van iemand welke kleur Blitz is, en ik moest eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk niet kon zeggen. :+

Dus ben erg benieuwd naar jullie mening!

Dit is een foto van ongeveer 2 weken geleden, zoals je kan zien heeft hij momenteel een erg rode tint in zn vacht.
Afbeelding

Dit is een foto van 2 dagen geleden, de kleur van zn manen lijkt tegenwoordig wel heel donker grijs
Afbeelding

En nog een foto van vorig jaar rond deze tijd, toen begon hij onwijs veel witte haren te krijgen bij zn lies.
Afbeelding

Ter info zn moeder is schimmel en paps onbekend. In zn paspoort staat donker vos :)

Groet!

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Welke kleur is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:51

Bij de eerste foto zou ik zeggen koffievos.. daarna raak ik de draad kwijt! :P

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:52

Lijkt ne een stekelvosje vanwege die witte haartjes? (Ben zelf niet goed met kleuren)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:53

Hihihihi
Sorry maar heb je nu 3 foto's van 3 verschillende pony's geplaatst?

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:54

ponyparadijs schreef:
Hihihihi
Sorry maar heb je nu 3 foto's van 3 verschillende pony's geplaatst?


Hahah was het maar zo :D is alledrie de zelfde pony :Y)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:55

Blitz is inderdaad een donkere vos. :j
Een bruine is eigenlijk een zwarte waarbij het zwart door een gen naar de uiteindes gedreven wordt, dit uit zich in zwarte manen, zwarte staart, zwarte benen, en zwarte puntjes aan de oren, eigenlijk zijn dus alle uiteindes zwart. Dat is bij Blitz niet het geval. Manen zijn wel donkerder, maar niet zwart, en verder is er geen enkel kenmerk van een bruine aanwezig.

De witte haren kan duiden op stekelharigheid, al dan niet veroorzaakt door sabino of rabicano. Sabino zou kunnen, Bliz heeft ook een behoorlijke bles en het witte voetje rechtachter heeft ook een behoorlijk formaat. Rabicano is vanaf deze foto's niet te zien, is vooral te zien omdat er "conetailing" is op de staart. Witte haren bij de staartaanzet. Zie voor deze kleurmutaties ook http://www.bokt.nl/wiki/Kleurmutatie.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 20:01

Neonlight schreef:
Blitz is inderdaad een donkere vos. :j
Een bruine is eigenlijk een zwarte waarbij het zwart door een gen naar de uiteindes gedreven wordt, dit uit zich in zwarte manen, zwarte staart, zwarte benen, en zwarte puntjes aan de oren, eigenlijk zijn dus alle uiteindes zwart. Dat is bij Blitz niet het geval. Manen zijn wel donkerder, maar niet zwart, en verder is er geen enkel kenmerk van een bruine aanwezig.

De witte haren kan duiden op stekelharigheid, al dan niet veroorzaakt door sabino of rabicano. Sabino zou kunnen, Bliz heeft ook een behoorlijke bles en het witte voetje rechtachter heeft ook een behoorlijk formaat. Rabicano is vanaf deze foto's niet te zien, is vooral te zien omdat er "conetailing" is op de staart. Witte haren bij de staartaanzet. Zie voor deze kleurmutaties ook http://www.bokt.nl/wiki/Kleurmutatie.


Thanks voor de info! Daar hebben we wat aan :j

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Welke kleur is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 00:11

Als ik het goed zie zit er ook een vlekje op de onderlip, dan is het vrijwel zeker sabino .

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 09:17

Donja schreef:
Als ik het goed zie zit er ook een vlekje op de onderlip, dan is het vrijwel zeker sabino .


Dat heb je goed gezien :j thanks!

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:00

Neonlight schreef:
Blitz is inderdaad een donkere vos. :j
Een bruine is eigenlijk een zwarte waarbij het zwart door een gen naar de uiteindes gedreven wordt, dit uit zich in zwarte manen, zwarte staart, zwarte benen, en zwarte puntjes aan de oren, eigenlijk zijn dus alle uiteindes zwart. Dat is bij Blitz niet het geval. Manen zijn wel donkerder, maar niet zwart, en verder is er geen enkel kenmerk van een bruine aanwezig.

De witte haren kan duiden op stekelharigheid, al dan niet veroorzaakt door sabino of rabicano. Sabino zou kunnen, Bliz heeft ook een behoorlijke bles en het witte voetje rechtachter heeft ook een behoorlijk formaat. Rabicano is vanaf deze foto's niet te zien, is vooral te zien omdat er "conetailing" is op de staart. Witte haren bij de staartaanzet. Zie voor deze kleurmutaties ook http://www.bokt.nl/wiki/Kleurmutatie.


Vanmorgen even gekeken maar toch zie ik een wit plukje bij het begin van z'n staart


Afbeelding

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Welke kleur is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:05

de manen lijken zwart en dan... is ie volgens mij bruin en geen vos? Want een vos heeft toch dezelfde kleur manen als zijn lijf of... ben ik nu van het padje?

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:34

sunny43 schreef:
de manen lijken zwart en dan... is ie volgens mij bruin en geen vos? Want een vos heeft toch dezelfde kleur manen als zijn lijf of... ben ik nu van het padje?


Nee hij heeft juist geen zwarte manen/staart :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke kleur is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:43

Lijkt idd op conetailing. :j Dan zou er rabicano in het spel kunnen zijn en de stekelharigheid daarvan kunnen zijn ontstaan.

Sunny, uitleg van de kenmerken van een bruine heb ik al eerder in dit topic gemeld, en daaruit kun je halen dat dit geen bruine is. :)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Welke kleur is mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:49

Ik heb ook zo'n paardje gehad en die werd door de experts hier 'gewoon' bruin verklaard. Echter denk ik ook dat dit een vos is gezien er zwart pigment ontbreekt.
Maar iets van roan/rabicano zit er zeker in.

plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:41

Neonlight schreef:
Lijkt idd op conetailing. :j Dan zou er rabicano in het spel kunnen zijn en de stekelharigheid daarvan kunnen zijn ontstaan.

Sunny, uitleg van de kenmerken van een bruine heb ik al eerder in dit topic gemeld, en daaruit kun je halen dat dit geen bruine is. :)


:) Hij is nu 5 jaar is er de kans dat hij nog lichter gaat worden?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:09

Mijn ervaring is van niet. Zelf hebben we er ook eentje staan met rabicano, flink rabicano overigens, maar die veranderd volgens mij maar weinig door de jaren heen. Wel is de hoeveelheid witte haren verschillend tussen zomer en wintervacht, dus wellicht dat het me ook daarom niet opvalt.