Kruising fjord, kleuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flint05
Berichten: 419
Geregistreerd: 21-09-09

Kruising fjord, kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 18:59

Wij hebben nu 3 veulens bij onze fjorden merrie gehad, van 3 verschillende hengsten en de veulens hadden alle 3 dezelfde kleur.

Afbeelding.

Zijn er mensen die een x fjord hebben met een totaal andere kleur.

Wat zijn de kleur kansen als ik bv met een cremello zou dekken?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:11

Fjorden zijn homozygoot wildkleur dus je zal altijd de typische aalstreep, zebrastreepjes op de benen en de wat lichtere basiskleur hebben bij het veulen. Die basiskleur kan wisselen natuurlijk. Het paard op je foto lijkt wildkleur-vos overigens.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:19

Je hebt wildkleur vos, bruin en zwart. Fjorden zijn altijd wildkleur, vandaar de aalstreep, zebrastrepen, lichtere kleur etc. Die van jou is wildkleur bruin. Dus basiskleur bruin, met de verdunning wildkleur.
Mijm bijrijdpaard is wildkleur zwart (grullo), of het een kruising fjord is, is nier zeker. Maar ik denk dat het een fjord x quarter (en mss nog iets) is.

Afbeelding

Afbeelding

Troi, het paard van TS is echt geen wildkleur vos maar wildkleur bruin. Hij heeft sowieso al zwarte manen+ staart, wat een vos dus niet heeft. En vind m veel te donker/ bruinig voor een vos.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 30-03-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kruising fjord, kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:21

Ik heb bijna een kruising fjord x fries gekocht. Deze was grijzig met zwarte benen en zwarte manen. Prachtig paard was dat. Helaas was die al door een andere koper gekeurd en dus verkocht.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:23

Afbeelding

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Kruising fjord, kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:24

RPA -> F-AM

Kiki_K
Berichten: 45
Geregistreerd: 24-07-11

Re: [KG] Kruising fjord, kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:51

Ik heb een mengelmoesje, moeder Fjord, vader FriesxIjs. Alleen nagenoeg geen gelijkenis met een Fjord. Geen aalstreep, geen wildkleur!

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:31

Als je er een cremello (vos met dubbele verdunning), perlino (bruin met dubbele verdunning) of smokey cream (zwart met dubbele verdunning) opzet met een gewone brunblakk fjord (bruin met homozygoot wildkleur) die genetisch Ae of AA is krijg je altijd een valk/palomino/smokey black mét wildkleur, je kan dus wel degelijk een andere kleur eruit fokken.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:37

Jette schreef:
Als je er een cremello (vos met dubbele verdunning), perlino (bruin met dubbele verdunning) of smokey cream (zwart met dubbele verdunning) opzet met een gewone brunblakk fjord (bruin met homozygoot wildkleur) die genetisch Ae of AA is krijg je altijd een valk/palomino/smokey black mét wildkleur, je kan dus wel degelijk een andere kleur eruit fokken.


Wat als je dat dekt met een Rodblak Fjord?

Of zwart x Rodblak Fjord?

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: [KG] Kruising fjord, kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:18

Rodblakk is als basis vos (ee, homozygoot, altijd)
cremello (eeCrCr) x rodblakk (eeDD) = eeCrD (palomino wilkdkleur)
perlino (AACrCr of AeCrCr) x (eeDD) = AeCrD of AACrD (valk wildkleur)
smokey cream (EeCrCr of EECrCr) x (eeDD) = EeCrD of eeCrD (smokey black wildkleur of palomino wildkleur)

zwart (Ee of EE) x rodblakk (eeDD) geeft een EeD of eeD paard, oftewel een vos wildkleur of een zwart wildkleur.

Volgens mij klopt het zo, maar het is moeilijk, want ik weet niet helemaal hoe het zit met agouti (het gen dat ervoor zorgt dat een zwart paard bruin wordt)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:27

Afbeelding

Afbeelding


Mijn fjord x fries is vrijwel dezelfde kleur geloof ik, al is ze in de zomer lichter dan in de winter. Ben ook benieuwd of er nog meer tinten zijn!