Genetica lange manen/veel behang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Genetica lange manen/veel behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:41

Ik vroeg me laatst af... Is het bekend hoe lange manen/veel behang vererft wordt? Dus of het bijv. een recessief, dominant of onvolledig dominant gen is, het om meerdere genenparen gaat etc. En hoe je het bij een jonkie kan zien dat hij het geërfd heeft. Ik heb jonkies gezien waarbij het overduidelijk was dat ze veel haar zouden krijgen, maar ook waarbij dat niet zo was en uiteindelijk toch mooie lange manen gekregen hebben.

Zijn er mensen die hier meer verstand van hebben? Alvast bedankt :D

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Genetica lange manen/veel behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:55

EHK -> F-AM

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Genetica lange manen/veel behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:58

Mijn veulen had als veulen/jaarling flinke manen en ze zijn nog wel dik en mooi maar zeker niet lang.En inmiddels is ze 5

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Genetica lange manen/veel behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:08

Ik weet er helaas niet het fijne van maar het zit sowieso in de genen en alles wordt vererft.
Daarom hebben friezen en tinkers dikkere bossen dan bijvoorbeeld een achal teke.
Dat is de rasgebonden kwestie.

Ik denk dat het gewoon altijd gedeeltelijk wordt meegegeven (daar heb je zo'n woord voor toch?? :+ )

Als je een vrij "kale" merrie zou kruisen met een hengst met veel behang (wat hem dan wel in de genen moet zitten, dus niet gewoon extreem goed verzorgde manen) denk ik dat je een veulen krijgt met wat meer behang dan moeders..

Ik denk eigenlijk niet dat het óf wel óf niet doorgegeven wordt..

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Genetica lange manen/veel behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 10:31

Interessant, kijk maar eens naar de nakomelingen van de friese hengst anton, die hebben bijna allemaal zeer lange manen :).

Anoniem

Re: Genetica lange manen/veel behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:07

Dat het rasgebonden is, is vrij logisch :j maar ik vroeg me echt af hóé het dan wordt doorgegeven.

Amaranth, maar er zullen sowieso vrij weinig friesen zijn met maar een paar haartjes als voorpluk toch? Dus van mams zullen de veulens ook zeker al een bepaalde hoeveelheid behang meekrijgen, dus zo'n situatie zoals sadekeshia beschrijft lijkt me bij deze hengst niet echt voorkomen. Of wel?

frosty117
Berichten: 285
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Genetica lange manen/veel behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:18

Volgens mij is dat nog niet onderzocht. Zal denk ik ook wel polygenetisch zijn? Al weet ik dat niet zeker.