Cremello? of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [KG] Cremello? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:39

Haha! Ik had je papier al gezien... ;)

Het is wat ik je net al schreef. Castanha is bruin. Dus bruin als basis, dubbel creme maakt perlino en waarschijnlijk een schimmelfactor er overheen.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [KG] Cremello? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:40

Maar de kleuren zijn niet altijd goed aangeduid in het stamboek, dus wil je het echt zeker weten dan zou je moeten testen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:30

Ik vermoed dat hij perlino (aangezien de niet geheel witte manen) is met schimmel.
Schimmel zou verantwoordelijk zijn voor het pigment in de ogen.
Wil je zekerheid dan DNA testen op Grey/schimmel, maar of dat zin heeft voor een ruin?

@EmmaVZ
Citaat:
Maar hebben sommige cremello's niet ook vlekjes op de neus? Dat zou dan ook pigment moeten zijn? Hoe zit dat dan?


Nee cremello's, perlino's en smokey blacks behoren roze huid te hebben en geen gekleurde huid te hebben. Wel kunnen ze witte aftekeningen hebben, maar die zie je meestal alleen als ze nat zijn.

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Re: [KG] Cremello? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:39

Voor hoe het mij op het eerste gezicht lijkt:
Cremello/Perlino basiskleur ivm de zeer roze neus en oogleden.
2 Maanogen met hierin scherfjes van de "originele" oogkleur die bij zijn vachtkleur hoort. Deze originele oogkleur kan nog redelijk wat variëren tussen cremedragers.
2-kleurige ogen zie je wel vaker, gok dat dit bij hem ook zo het geval is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:51

Maanogen behoren niet bij cremello's enz voor te komen .... twee totaal verschillende dingen ivm oog kleur.
Originele oogkleur, bruin, kan heel veel varieren bij een der welke kleur, die geldt ook voor enkel-creme dragers. Bij dubbel-creme dragers geldt alleen dat het tint blauw kan varieren, bruin scherfje komt niet voor in 'zuiver' dubbel-creme drager.
Als oog beschadiging is uitgesloten, dan is hoogst waarschijnlijk het schimmel gen de oorzaak van de verkleuring in het oog.

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Re: [KG] Cremello? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:16

Waarom zou maanoog niet voorkomen?
Maanogen zijn een uiting van sabino (waarschijnlijk)
Cremello/Perlino is een verdunning van basiskleur vos/bruin.

Als er vossen en bruinen en schimmels met maanogen voorkomen, waarom zouden ze dan niet bij de cremello's voorkomen?

Met originele kleur bedoel ik dat een een bruin/vos paard bruine ogen heeft en een cremello/perlino groenachtige (in alle tinten). Het fenomeen maanoog staat hier compleet los van.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:19

Cremello/perlino hebben alleen blauw gekleurd ogen. Een andere kleur tint dan zitten er andere genen in de mix.

Maanogen zijn meestal een uiting van een W-gen en alhoewel deze bij cremello's en andere dubbel-cremes voor kunnen komen ... zit je dan meestal met een of andere vorm van bont patroon.

En zoals je al aangeeft staan maanogen en de blauw ogen van dubbel-cremes compleet los van elkaar.

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:13

Peterina schreef:
@EmmaVZ
Citaat:
Maar hebben sommige cremello's niet ook vlekjes op de neus? Dat zou dan ook pigment moeten zijn? Hoe zit dat dan?


Nee cremello's, perlino's en smokey blacks behoren roze huid te hebben en geen gekleurde huid te hebben. Wel kunnen ze witte aftekeningen hebben, maar die zie je meestal alleen als ze nat zijn.


Ja dat weet ik, daarom vond ik het ook zo raar. Ik meen dat ik ooit gezien heb dat Set_Elkol een foto van haar cremello plaatste met kleine donkere vlekjes op de neus, kan t alleen niet meer vinden.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:09

Het gaat hier niet om of het cremello of perlino is maar wat de oorzaak is van de pigment vlekken in het oog, iets wat je nooit bij dubbel verdund ziet. Althans ik had het nog nooit gezien
Laatst bijgewerkt door petraaken op 27-05-15 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote er uit gehaald.