Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 15 van de 16 [ 386 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurvererving bij appaloosa's

 
Profiel   

ClaudiaHS schreef
Zijn vader is bruin panterbont en zijn moeder bruin snowflake :P

Hahaha, ik hoorde hobbelpony van de bazin :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 17:58 



 
Profiel   

LaPluche schreef
ClaudiaHS schreef
Zijn vader is bruin panterbont en zijn moeder bruin snowflake :P

Hahaha, ik hoorde hobbelpony van de bazin :')


Hihi,zat toevallig net naar z'n paspoort te kijken.
Maar verstand van kleur heb ik niet dus nu heb je nog geen antwoord op je vraag :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 18:15 



 
Profiel   

Nee idd niet.
Ben wel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 18:34 



 
Profiel   

LaPluche schreef
Aangezien dit echt over Appaloosa’s gaat stel ik mijn vraag hier maar even.
Ik rijd een pony bij en die heeft de volgende kleur, weten jullie welke precies? Afkomst is onbekend.

[ [url=m/fsyuNS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IzP2Jg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je een foto van de zijkant en in het licht? Ik kan het zo niet zo goed zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 19:45 



 
Profiel   

Maak ik morgen even

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 19:51 



 
Profiel   

LaPluche schreef
Maak ik morgen even

Morgen werd een weekje later :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 14:09 



 
Profiel   

Sorry, nog niet heel duidelijk te zien ;) het lijkt appaloosaroan/marmerbont met stippen er door. Basiskleur durf ik niet te zeggen, ik denk zwart of bruin

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-21 14:28 



 
Profiel   

Ik gun mezelf de tijd even niet om alles goed door te lezen, dus vraag ik het hier.
Wat doet een geteste hengst met LP / LP en PATN1 / PATN op een effen merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 19:48 



 
Profiel   

Bedoel je dat hij homozygoot is voor zowel lp als patn? Dan geeft hij beide altijd door aan de veulens. Dus altijd appaloosa-kenmerken door LP, en omdat er LP is komt Patn (wat hij ook altijd doorgeeft) ook tot uitdrukking. Je krijgt dus altijd een gestippeld veulen. Hoe dat patroon er uit ziet, is niet in te schatten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-22 20:36 



 
Profiel   

__Suzanne__ schreef
Bedoel je dat hij homozygoot is voor zowel lp als patn? Dan geeft hij beide altijd door aan de veulens. Dus altijd appaloosa-kenmerken door LP, en omdat er LP is komt Patn (wat hij ook altijd doorgeeft) ook tot uitdrukking. Je krijgt dus altijd een gestippeld veulen. Hoe dat patroon er uit ziet, is niet in te schatten


In principe heb je gelijk, genetisch (genotypisch) gezien krijg je een panterbont veulen (LP/lp en n/Pantn1), maar in de praktijk komt het heel enkel voor dat je fenotypisch (uiterlijk) een effen dier krijgt, of met minimale kenmerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-22 08:37 



 
Profiel   

Ik heb daar dit jaar twee voorbeelden van :D

Dit is mijn merrieveulen met LP en PATN1, nog steeds niets aan wit of stippen aan te zien maar ze komt uit een homozygote moeder dus wist zeker dat ze beide genen echt had, ik wilde agouti testen en heb gelijk maar pakket genomen dus met test nu ook zwart op wit dat ze ze echt heeft.

[ img ]

[ img ]

En nog een merrieveulen met LP en PATN1 uit een homozygote vader dus ook bij deze wist ik zeker dat ze beide genen heeft.

[ img ]

Deze is wel al flink aan het doorkleuren.

[ img ]

[ img ]

Zo zie je ook maar dat je soms niet weet wat je hebt zonder te testen.
En geen garantie op iets hebt.
Ook volledig gestipte uit dezelfde ouders gehad dus waarom ene keer wel en andere keer niet ook geen idee wat daarvoor verantwoordelijk is want ze zijn genetisch allemaal hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-22 10:31 



 
Profiel   

Ik wist niet goed waar ik deze vraag neer kon zetten, vond het niet genoeg voor een eigen topic.
Op de paardenmarkt in Hedel vandaag zag ik deze billen voorbij komen:
[ img ]
Deze pony heeft én bruine én zwarte stippen op willekeurige plaatsen op het lichaam.
Hoe kan dat? Welke basiskleur zit daar dan onder, geen standaard bruin of zwart in elk geval. Dan zouden de bruine en zwarte kleur anders verdeeld zijn over het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 13:10 



 
Profiel   

Zwart met agouti. Gewoon bruin dus. Appaloosa gen kan ooit vreemde dingen doen. Ik heb er ook gefokt die bruine en zwarte vlekken hadden. Zijn ook appaloosa's met basiskleur vos die een zwarte vlek ertussen hebben zitten.
Maar zo extreem als deze had ik nog niet eerder gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 13:31 



 
Profiel   

Wat bijzonder!
Bedankt voor je antwoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 20:56 



 
Profiel   

Zo heb ik een zwart panterbonte die een paar kaneelkleurige vlekken tussendoor heeft... en ze is genetisch echt zwart..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 10:09 



 
Profiel   

Zo leuk al die appaloosa's <3

Zelf heb ik ook een appaloosa jaarling merrie gekocht (nu 1,45 ongeveer, vader 1,60 moeder 1,70, dus ik hoop dat ze nog flink wat groeit :') .
Denken jullie dat ze nog verder door gaat kleuren naar volledig panterbont?

[ img ]

De vorige eigenaresse zei dat ze haar als veulen al kende en toen donkerder was, maar ze deed hier wel een beetje vaag over. :')
Ook in haar paspoort staat 'bruinschimmel, stekelharig, appaloosa'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 13:00 



 
Profiel   

Het is bij appaloosa's ook vaag :D

[ img ]
[ img ]
Als veulen al doorgekleurd

Maar kan later ook nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 01:46 



 
Profiel   

Goedenavond! We zijn op zoek naar een merrie om te kopen met spots, wie heeft misschien contacten met fokkers? wie heeft KWPN X Appaloosa paarden te koop ?Ik zal zeer dankbaar zijn voor uw hulp

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 15:35 



 
Profiel   

Xenonled71 schreef
Goedenavond! We zijn op zoek naar een merrie om te kopen met spots, wie heeft misschien contacten met fokkers? wie heeft KWPN X Appaloosa paarden te koop ?Ik zal zeer dankbaar zijn voor uw hulp


je kan altijd contact opnemen met Peru's Stables, de familie Dijkstra in Hallum (www.appaloosahengsten.com)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 16:26 



 
Profiel   

Welke homozygote Appaloosa hengsten zijn er op dit moment beschikbaar in Nederland?

Ik ben bekend met Swarovski, maar zijn er nog meer?

Samen met een vriendin ga ik naar de Appaloosa Hengstenkeuring op 11 maart, ze wil graag een homozygoot appie voor haar merrie, maar ik ben ook niet thuis in de namen van wat beschikbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 02:09 



 
Profiel   

[ img ]
Ik heb een vraagje weet niet of het mag hier
Mn mini is nu 10 maanden drachtig zij is een zwarte roan dus een moorkop en de hengst is een few spot falabella
Wat zou daar uit kunnen komen ? Het merrietje heeft trouwens ook appaloosa kenmerken
Alvast bedankt !




[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 13:43 



 
Profiel   

Als de merrie appaloosa kenmerken heeft, dan heeft zij waarschijnlijk 1x het LP gen en verder geen appaloosa genen. Je kunt dit alleen zeker weten door te testen.
De vader lijkt mij geen fewspot, maar een panterbonte met een grey-gen (schimmel). Ook dit weet je alleen zeker door te testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-23 18:52 



 
Profiel   

Dank voor je reply

Maar wat zegt dat over het veulen want dat was de vraag ;)
En de hengst is dacht ik echt een few spot is een ggk hengst vh falabella stamboek

Het merrietje heeft als ze geschoren is ook stippen gestippelde geslachtsdelen en ook aan haar ogen zie je haar appaloosa afkomst

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 08:26 



 
Profiel   

Zelfs goedgekeurde hengsten staan weleens verkeerd genoteerd qua kleur.
Deze lijkt op het oog geen fewspot. De status van de genetica is allesbepalend voor je kansen voor het veulen.

Even als voorbeeld:
Stel het is een echte fewspot, dan heb je 100% kans op een veulen met een vorm van appaloosa.
Stel het is geen fewspot en jouw merrie is geen appaloosa dan heb je 50% kans op appaloosa.

EDIT ik ben even gaan zoeken in de database van het stamboek. Hij staat niet als fewspot geregistreerd maar als pintaloosa.
Hij komt uit een minimaal zwartbonte vader x appaloosa moeder. Dus is per definitie geen fewspot.
Over de merrie ga ik geen uitspraken doen of ze wel of niet appaloosa is, met de huidige foto's neig ik naar niet.

Deze hengst geeft je in ieder geval 50% kans op appaloosa en 50% op bont (al dan niet dus met elkaar gecombineerd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 08:30 



 
Profiel   

Ja ik kom nu tot de conclusie dat jullie gelijk hebben !
Dan heeft de hengstenhouder dat idd niet gezien wel vertelde hij dat ie ook bonte veulens geeft en die combinatie dus bont en stippels . Ben bijna 11 maanden in de veronderstelling geweest dat het een few spot was ;)
Over m’n merrie. Vergroot maar op de ogen en ook haar geslachtsdeel is gestippeld en haar mond . Geschoren heeft ze stippels
Hier nog even z’n afkomst
Nou het wordt dus een verrassing of het een pinto of appaloosa veulen gaat worden .
Super bedankt voor de reacties ik dacht serieus al die tijd dat de hengst een few spot was




Afstamming hengst :
Cavano del Brezal
( Pablo del Charco x Fantoche)



Toch nog een vraagje

Als de merrie ook idd appaloosa kenmerken heeft kan het dan ook nog een few spot veulen worden of kan dat niet
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 08:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 15 van de 16 [ 386 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen