Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 16 [ 386 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurvererving bij appaloosa's

 
Profiel   

Naar aanleiding van dit topic [EHK] Welke hengst voor deze NAS merrie? hier een nieuw topic over de kleurvererving bij appaloosa's.


Een goed artikel over de basis van kleurvererving bij appaloosa's:

Peterina schreef
Nooit gehoord van het Appaloosa Project?
Wereld van informatie en statistische gegevens: http://www.appaloosaproject.co/


2 vragen:

janderegelaa schreef
Maar nu een vraagje aan de appaloosa eigenaren: hoeveel paarden ken je die wel de appaloosa kenmerken hebben (lippen, ogen etc.) maar verder effen van kleur zijn? Ik heb op de keuring wel een aantal effen gezien maar die waren ook echt effen.


Coloured schreef
De redenatie die je hier in dit topic hebt genoemd, komt in ieder geval niet overeen met het gratis te lezen artikel van Peterina's link. :n Er is LP + PATN1 nodig om kleur te zien en volgens jou was dat niet zo. Volgens jou vererfde het net als tobiano en je geloofde niet dat een en ander elkaar versterkt of elkaar nodig had om uberhaupt kleur te zien. :(:)

De vraag is echter in welke rassen komt PATN1 voor? Zoals in het artikel te lezen valt, komt LP voor in
Knabstrupper
Pony of the Americas
British Spotted Pony
American Miniature Horse
Noriker
Altai
Kyrgyzstan
It is also thought to be present (based on phenotypes) in the Falabella, Spanish Mustang, Andalusian, Lusitano, Paso Fino and Karabair.

LP komt dus van origine niet voor in het KWPN, komt PATN1 dan wel voor in het KWPN/sportpaarden fokkerij?
Wellicht weet Peterina daar het antwoord op.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 09:36 



 
Profiel   

Ik had daar ook nog allerlei vragen over: [F-AM] [KG] DNA test voor "Appaloosa Pattern-1" (PATN1)

Maar nooit iemand die daarop geantwoord heeft, misschien heb jij meer geluk :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 09:52 



 
Profiel   

Ik weet heel weinig van appaloosa-genetica maar vind het wel heel interessant..

Ik denk dat de effen appaloosa's met kenmerken uiteindelijk allemaal wel verkleuren.
Dit is er eentje van een vriendin van me:

Als veulen & jaarling: volledig effen vos
[ img ]

2 jarig: enkele witte stippen op kont
[ img ]

3 jaar:veel witte stippen
[ img ]

4 jaar: varnish?
[ img ]


De moeder: palomino leopard
[ img ]

(Zij wordt waarschijnlijk dit jaar gedekt door onze Arany, dus ik ben heel benieuwd wat dat zou geven :) Hopelijk een cremello appaloosa, heb ik denk ik nog nooit gezien :) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 10:08 



 
Profiel   

Om te weten of PATN1 bij KWPN-ers (en eigenlijk alle effen rassen) voorkomt moet je eerst een aantal KWPN-ers op dat gen testen. :)

Zelf vermoed ik van wel.

PATN1 wordt in de VS bij minimerries trouwens al regelmatig getest, er is een (gesloten) facebookgroep waarin ze de resultaten delen en fotos van de betreffende dieren plaatsen.

https://www.facebook.com/groups/1436518073318783/

En dan valt op dat de voorspelling van The Appaloosa Project, dat het om dieren met min. 75% wit op het lijf zou gaan, niet altijd opgaat.

Er zijn dieren met shabrakje die toch op PATN1 positief testen. Dan komt toch weer de oude wijsheid naar voren, dat de kleur zwart, en het geslacht (merrie in dit geval) een soort remmende werking heeft op veel kleur op het dier.

Wat betreft de vraag van Janderegelaa:

In onze ponystam komt kleur niet zo heel goed voor, waarschijnlijk omdat we de stam gestart zijn met een dier dat effen geboren is en later pas is gaan doorkleuren, en dus waarschijnlijk (maar er moet dan eerst getest worden voor je zekerheid hebt) PATN1 mist.

Wij hebben dus regelmatig dieren die compleet effen lijken bij de geboorte, alleen aan het oog is zichtbaar dat ze appaloosa zijn. Vaak is opvallend dat ze net als schimmels, wel een diepzwarte/bruine kleur hebben, dus het grauw van veulenvachten minder hebben.

Enkele van die dieren zijn hun hele leven vrij effen gebleven, soms kleuren ze al in de veulenvacht flink door. Maar soms ook beginnen ze op 2-3jarige leeftijd (of zelfs later) door te kleuren, naar de meer ongewenste kleuren in het appaloosaspectrum: marmerbont, roan, of zelfs alleen een soort stekelharigheid. De kenmerken rond ogen, lippen en geslachtsdelen en gestreepte hoeven komen ook later bij deze dieren.
Doorkleuren kan van compleet wit worden tot alleen maar beetje roanen wat in de wintervacht niet eens opvalt.

De vraag is overigens, of er dus ook nog andere genen een rol spelen bij het ontstaan van kleur in de vachten als LP aanwezig is en zijn werk doet, en welke dat zijn. Naast PATN1 dus.

Zelf denk ik dat bij Roan/varnisch/marmer er weer andere genen een rol spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 10:16 



 
Profiel   

Laatste vraag weet ik niet..
Wij hadden 2 jaar geleden een zwart Scen Tao veulen, 4 witte beentjes en verder de appaloosa kenmerken. Die is ondertussen aan het verkleuren.
Zelfde jaar nog 2 ST's gehad, allen effen, niet verkleurd, geen kenmerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 10:24 



 
Profiel   

Ik had twee jaar geleden een effen vos veulentje. De chipper van het nas stamboek heeft ook geregistreerd dat deze als kenmerken appaloosa ogen had en gemarmerde huid. Later kwam daar als kenmerk bij deze duidelijk gestreepte hoefjes:

[ img ]

Ik zou zweren dat dit een appaloosa was. Maar na testen bleek ze LP negatief....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 10:32 



 
Profiel   

Manda: waren de genitalien ook gestippeld? Heb je een foto van het hele dier? Bijzonder hoor, wel super interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 10:34 



 
Profiel   

Ik vind gestreepte hoeven geen duidelijk kenmerk van LP want dat zie ik zo vaak bij een paard. En dat zijn dan geen Appaloosa's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 12:57 



 
Profiel   

Precies. Mijn silver veulen heeft ook gestreepte hoeven, is ook een kenmerk van een silverdrager. Daarom moeten ook alle genoemde kenmerken aanwezig zijn om het een LP positief paard te laten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 13:03 



 
Profiel   

tinniie wat een mooi paard <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 13:06 



 
Profiel   

Coloured schreef
Precies. Mijn silver veulen heeft ook gestreepte hoeven, is ook een kenmerk van een silverdrager. Daarom moeten ook alle genoemde kenmerken aanwezig zijn om het een LP positief paard te laten zijn.


LP positief is na testen. Anders kan je het op het oog wel/niet appaloosa noemen, maar alleen bij testen mag je het LP positief noemen.

Vossen hebben overigens ook vaak bleke vlekjes rond de geslachtsdelen en gestreepte hoeven. Mijn vos heeft daarnaast donkere vlekjes in de vacht, geen appaloosa in de afstaming, komt ook vaak voor. En paarden die genen voor witte aftekeningen hebben, hebben soms een witte ring rond de iris.

Wij hebben een stam waar geen aftekeningen in voorkomen, dan zijn de 'appieogen' erg betrouwbaar.

Appaloosas hebben vaak na bekappen ook in de zool duidelijke stippen, dat hebben vossen weer niet.

Van dit veulen dachten we na geboorte eindelijk een échte bruine te hebben.... De witte ring om het oog was nog niet zo zichtbaar. Na een paar dagen zagen we die duidelijk. Op dit moment is ze rond de ogen al witte haren aan het krijgen, pigment trekt ook weg uit de mondhoeken en rond de kling.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 13:26 



 
Profiel   

randalinpony schreef
LP positief is na testen. Anders kan je het op het oog wel/niet appaloosa noemen, maar alleen bij testen mag je het LP positief noemen.


Dat weet ik. Je kunt pas zeggen dat het dier LP positief is als hij getest is. Maar ik denk dat hij niet positief gaat testen als hij de zogenaamde LP kenmerken niet heeft. :) Vandaar mijn opmerking. Alleen gestreepte hoeven geeft geen LP positief paard, daar is meer voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 13:34 



 
Profiel   

Citaat
Maar ik denk dat hij niet positief gaat testen als hij de zogenaamde LP kenmerken niet heeft.


Aangezien die later kunnen komen, kan je een jong paard zonder kenmerken hebben dat wel degelijk positief voor LP zou testen. Veulen hierboven is zonder twijfel LP/lp maar bij geboorte was het kenmerkloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 14:00 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik vind gestreepte hoeven geen duidelijk kenmerk van LP want dat zie ik zo vaak bij een paard. En dat zijn dan geen Appaloosa's.


Die gestreepte hoeven die je bij andere paarden ziet komen vaak door aftekeningen, hermelijnspots op een wit voetje geven een zwarte streep over de hoef. :)

Ik kan me herinneren dat er ooit een voskleurige nakomeling van Chewano was, die echt enkel kenmerken had, en geen kleur. Terwijl Chewano dus een few spot is. Deze nakomeling was ook al op een dusdanige leeftijd dat het niet waarschijnlijk was dat die nog ging doorkleuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 14:56 



 
Profiel   

Ik heb er ook een naar België verkocht. Volle zus van evy, nu vier jaar. Moeder vos roan.
https://m.youtube.com/watch?v=joVSf0-Eb7o
Moeder

https://m.youtube.com/watch?v=DNF7FTX2UGU
Dochter van vier v. Chewano

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 15:18 



 

Ik heb er zelf niet echt verstand van maar mijn merrie is ook effen en toch echt vol appaloosa. Heb haar inmiddels al heel wat jaartjes maar ze is nooit doorgekleurd oid, wel heeft ze enkele verdwaalde stippen op haar lichaam, stippen binnenkant lip en in de liezen.
Aan 1 kant is ze iets stekelharig, wel jammer hoor, ze had van mij best mogen doorkleuren ;)

Ik volg dit topic even :)


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 15:33 



 
Profiel   

randalinpony schreef
Citaat
Maar ik denk dat hij niet positief gaat testen als hij de zogenaamde LP kenmerken niet heeft.


Aangezien die later kunnen komen, kan je een jong paard zonder kenmerken hebben dat wel degelijk positief voor LP zou testen. Veulen hierboven is zonder twijfel LP/lp maar bij geboorte was het kenmerkloos.


Oh, ik dacht dat alleen de vlekken later nog kunnen verschijnen en/of wijzigen. Maar dus ook de echte LP kenmerken kunnen nog later tevoorschijn komen? Dat maakt het allemaal nog complexer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 15:55 



 
Profiel   

@coloured: wil je in dit topic alleen antwoord op jouw twee vragen of mag ik hier b.v. ook een appie-gerelateerde vraag stellen?
Ik vind bijvoorbeeld het voorbeeld wat Donja gaf in femskie's topic erg boeiend: soms komt er een aftekening met meer wit dan de witste ouder wat in theorie niet klopt. Daar zou ik wel meer voorbeelden van willen zien. Eigenlijk de hengst waar janderegelaa mee aankwam ook, heeft meer "wit" dan de moeder, en vader is effen zwart. Plus dat hele verhaal van zwart laat minder zien dan vos, en merries minder dan hengsten, etc.
Telt "wit" op, of is sjabrak een aftekening die als sjabrak vererft, en verstopt kan zitten onder panterbont?

@tinnie: goeie fotoserie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 18:23 



 
Profiel   

@wittepit, dit topic is bedoeld voor alle vragen en/of opmerkingen of wat dan ook met betrekking tot de kleurvererving betreffende appaloosa's. De 2 vragen aan het begin was eigenlijk het punt waar we gebleven waren in het andere topic en wat de aanleiding was tot het starten van dit topic.
Hoe meer info over de appie kleurvererving hoe beter wat mij betreft! :j


Laatst bijgewerkt door Coloured op 20-05-15 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 19:16 



 
Profiel   

@Romy1234: hoe oud is jouw merrie? Want ik heb hier een merrie staan die is nu 26 jaar.. en die heeft geen appaloosaouders, absoluut niet, maar die krijgt telkens meer witte stippen over haar hele lijf! Toen ik haar leerde kennen had ze geen enkele stip, op een heel klein zwart stipje achter haar oor. Ze was toen 11 jaar. Het gaat om de vosmerrie Amber in mijn profiel.

@Coloured: leuk dat je dit topic bent gestart want het is duidelijk een veelbesproken/over gefilosofeerd onderwerp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 19:18 



 
Profiel   

Stalgenoot heeft een (amerikaanse) appaloosa met appaloosa kenmerken (witte oogleden, gespikkelde mond, genitalien etc) die op 12 jarige leeftijd nu de eerste witte haartjes gaat krijgen. Verder effen zwart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 19:24 



 

femskie schreef
@Romy1234: hoe oud is jouw merrie? Want ik heb hier een merrie staan die is nu 26 jaar.. en die heeft geen appaloosaouders, absoluut niet, maar die krijgt telkens meer witte stippen over haar hele lijf! Toen ik haar leerde kennen had ze geen enkele stip, op een heel klein zwart stipje achter haar oor. Ze was toen 11 jaar. Het gaat om de vosmerrie Amber in mijn profiel.


Kunnen dat geen birdspots zijn? Hoe dat precies zit weet ik verder ook niet hoor, maar de beschrijving doet me heel erg denken aan een paardje dat ik ken die dat had. Had ook geen appaloosa ouders, maar kreeg wel witte stippen over dr hele lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 19:34 



 

@femskie, mijn merrie is 22 jaar, ik heb haar vanaf dat ze 8 was dus heb de hoop opgegeven :Y)
Ze heeft op haar bil een grote zwarte stip, andere bil een witte plek (stekelharig) en voor de rest over haar hele lichaam enkele zwarte stippen maar bijna niet zichtbaar.
Wel heeft ze hier een daar witte haren door haar vacht heen maar ook dat is bijna niet zichtbaar.

Op 3/4 jarige leeftijd heeft ze ooit een veulen gekregen van ik meen chewano vd langenieuw en daar kwam een shabrakbont hengstje uit geloof ik, haar vader is Alex vd kamperweg, moeder lia vd kamperweg.
(Als iemand mij hierover wat meer kan vertellen qua kleur oid heel graag)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 19:34 



 
Profiel   

Citaat
soms komt er een aftekening met meer wit dan de witste ouder wat in theorie niet klopt. Daar zou ik wel meer voorbeelden van willen zien. Eigenlijk de hengst waar janderegelaa mee aankwam ook, heeft meer "wit" dan de moeder, en vader is effen zwart. Plus dat hele verhaal van zwart laat minder zien dan vos, en merries minder dan hengsten, etc.
Telt "wit" op, of is sjabrak een aftekening die als sjabrak vererft, en verstopt kan zitten onder panterbont?


Als geslacht idd een onderdrukkende werking zou hebben (er zijn best een aantal fokkers die observeren dat hengstjes vaker/meer 'kleur' hebben dan de merries maar is natuurlijk niet bewezen) is het verklaarbaar dat een hengst uit een merrie met shabrak en effen hengst volledig panterbont kan wezen.
Die heeft de onderdrukkende factor dan niet.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de effen hengst LAPD1/andere witmakende genen heeft die hij ongemerkt meedraagt en die pas bij LP tot uitingen komen, en dus bijdraagt in witmaken.

Zelf denk ik niet dat er een aftekening shabrak is en een aftekening panterbont, omdat het allemaal begint met een witte vlek vanuit de kont/lendenen en er van daaruit een individuele strekking tm volledig wit met stippen mogelijk is in vele gradaties. Ik vraag me zelfs af of genetisch gezien, de verdeling in die verschillende patronen stand houdt. Maar het is een interessante gedachte en ik hoop dat er nog verder onderzoek naar dit soort patronen gaat volgen. :)

(De verschillende patronen zoals sneeuwvlok en marmerbont vraag ik me ook al langer af hoe dat zit. Want vaak zie je dat bijv. sneeuwvlok een soort overgangsfase is tussen effen en helemaal doormarmeren/grijs worden. Dus is het wel een echt patroon, of een soort fase, zoals schimmels ook appels kunnen hebben en die later weer verliezen, en komt het allemaal door dezelfde set genen die onder invloed van diverse factoren/toegevoegde genen net even anders hun werk doen?)

Inderdaad leuk dat je dit topic geopende hebt Coloured. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 20:02 



 
Profiel   

Veulen Beralin, geschoren, op 6 maanden. Behalve het appaloosa-oog nog weinig kenmerken, ik geloof ook dat ze in de eenkleurigenrubriek liep op de keuring:


[ img ]
[ img ]


Beralin op vierjarige leeftijd:


[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-15 20:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 16 [ 386 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen