Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 16 [ 386 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kleurvererving bij appaloosa's

 
Profiel   

Ik ben benieuw hoe hij er uit gaat zien als hij uit zn veulenhaar is. Ik denk niet dat ik hem ga testen zie niet echt meerwaarde wil hem toch geen hengst laten. Maar was gewoon even benieuwd naar de mening van mensen die er meer verstand van hebben dan ik ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-20 13:46 



 
Profiel   

Hallo ik kom ook even binnen vallen met een vraagje. Wat zou mijn merrietje minimaal aan appaloosa genen hebben zonder het te testen.
Ze is marmer en haar moeder few spot. de moeder heeft heeft 6 veulens gehad (allen uit effen hengsten) waarvan 3 marmer/snowflake en 3 shabrak/panterbont

oma is panterbont en opa few spot/snow cap

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-20 11:37 



 
Profiel   

Een few spot heeft LP/LP en minimaal 1x het Patn1 gen (zonder het Patn1 heb je een snowcap).

Je merrie heeft dus in ieder geval 1x LP. De rest is echt alleen met testen te achterhalen bij een marmer

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-20 11:51 



 
Profiel   

Een vraag voor de kenners. Enig idee hoe dit veulen door gaat kleuren? Ouders zijn beiden panterbont. Maar ik dacht dat dat juist van donker naar licht kleurde. Wordt/is het veulen dan anders van kleur?
Net geboren in mei
[ img ]

[ img ]

Nu
[ img ]

[ img ]

Vader
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 12:11 



 
Profiel   

Dit veulen is een few spot. Hij krijgt geen tot een enkele stip.

Hij zal zeker niet nog panterbont gaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 14:08 



 
Profiel   

Ruig! Noriker?
Fewspot, zal nog wat witter worden. Zijn/haar nakomelingen zullen wel allemaal een stippen-variant worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 14:44 



 
Profiel   

Ja Noriker. :j
Ik ben aan het kijken voor een veulen en heb contact met deze mensen. Vroeg me af wat voor variant dit was. Fewspot. Nice. Zonde om te castreren dus :+
Is een hengst.
Even los van het kleurtje vind ik het een onwijs leuk veulen, mooi in model. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-20 15:26 



 
Profiel   

Even een vraagje, ik heb wat gelezen maar ik kon het niet helemaal vinden. Stel dat ik een schimmel merrie (lusitano) zou laten dekken door een Panter bonte hengst, hoe groot is dan de kans dat het veulen stippen krijgt? Of waar zou ik dan op moeten letten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 15:13 



 
Profiel   

Earth schreef
Even een vraagje, ik heb wat gelezen maar ik kon het niet helemaal vinden. Stel dat ik een schimmel merrie (lusitano) zou laten dekken door een Panter bonte hengst, hoe groot is dan de kans dat het veulen stippen krijgt? Of waar zou ik dan op moeten letten?

Ik zou een schimmel nooit laten dekken door een appaloosa, vanwege de vergrijzingsfactor, maar dat terzijde.
Panterbont x schimmel (of eender welke effen kleur) geeft nu niet persee heel veel kans op een kleurtje.
De enige zekere kans hier stippen (die later vergrijzen / vervagen door het schimmel-gen) uit te krijgen is met een few-spot of een snowcap blanket.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 15:50 



 
Profiel   

Met een panterbonte x eenkleurige heb je 50 procent kans op een kleurenpatroon. Dat kan variëren van een enkele stip tot panterbont. Daarnaast is de kans nog aanwezig dat het een appaloosaschimmel wordt, mocht dit het geval zijn verbleken alle stippels

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 19:56 



 
Profiel   

Earth schreef
Even een vraagje, ik heb wat gelezen maar ik kon het niet helemaal vinden. Stel dat ik een schimmel merrie (lusitano) zou laten dekken door een Panter bonte hengst, hoe groot is dan de kans dat het veulen stippen krijgt? Of waar zou ik dan op moeten letten?


Is de merrie homozygoot of heterozygoot schimmel? Als ze homozygoot is (dubbel schimmel gen drager) dan zal elk veulen schimmel worden. Bij heterozygoot heb je 50% kans daarop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 20:01 



 
Profiel   

25% kans op een schimmel zonder appie
25% kans op een schimmel met Apple
25% kans op een appie
25% op een eenkleurige

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 20:27 



 
Profiel   

Weet niet of een schimmel met Android ook een optie is. :+

(Vond m te leuk om te editen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-20 20:29 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Weet niet of een schimmel met Android ook een optie is. :+

(Vond m te leuk om te editen)


Hihi, zie m nu pas!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-20 06:46 



 
Profiel   

Iris82 schreef
25% kans op een schimmel zonder appie
25% kans op een schimmel met Apple
25% kans op een appie
25% op een eenkleurige


Dit gaat alleen op indien de merrie heterozygoot is voor schimmel.
Als ze homozygoot is voor schimmel dan wordt het (simpel gezegd)
50% kans op eenkleurig die schimmel wordt
50% kans op appie die schimmel wordt

Ik zeg simpel gezegd, omdat het appie via 2 genen overerft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 09:26 



 
Profiel   

Hoi hoi,
Ik kom even binnenvallen hier,
Ik ben in het gelukkige bezit van twee prachtige dames.
Die hoogstwaarschijnlijk beide het Lp gen hebben.
Nu ben ik mij goed aan het inlezen en ik leer erg graag, en heb nog enkele vragen aan de genetica kenners onder ons. :-)

De ene is een effen valk, zij heeft wittige haren door haar creme vacht heen (geen frost eerder stekelharig) daardoor denk ik dat ze misschien nog wel gaat Varnishen.
En 1 zwarte stip op haar bil zichtbaar in de zomervacht.
Alle kenmerken over haar weke delen en zij heeft mij een zwart blanket veulen gegeven.
Afstamming bekend maar buitenom de basiskleur geen bijzonderheden over ouders bekend.

En de ander is een ‘grijs’ bonte (90% wit) met taupe kleurige oren, met alle kenmerken en enkele stipjes op haar romp.
Afstamming onbekend.


Nu heb ik gelezen dat er onderscheid wordt gemaakt in het volgende;
- homozygoot LP/LP
- heterozygoot LP/lp
- geen appaloosa kleur lp/lp

Met dat laatste wordt er dan bedoelt een normaal gekleurd paard zonder het appaloosa gen?

Ik heb ook al homozygoot effen appies voorbij zien komen. Is er ook al iemand in het bezit van zo’n pareltje hier?

Ik vind het een super interessant gen.
Ik ga mijn meiden nog testen op kleur, ben erg benieuwd wat er uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-20 19:31 



 
Profiel   

Ik heb een nakomeling van mijn wildkleur vos shabrak bonte merrie. De vader is glamourdale (denk ik, dna wordt onderzocht). Er kwam een wildkleur bruin merrieveulen van met toch wel een beetje een appie oog. Later verscheen er marmering bij haar uier wat weer weg trok. Nu komen er strepen op haar hoeven en marmering onder haar staart. Ik ben zo benieuwd waar dit op uit gaat draaien :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 18:17 



 
Profiel   

Ik geef dit topic even een schop omhoog, omdat ik een leuke appie voorbij zag komen op de markt. Ik hou van appaloosa, en wil juist absoluut geen schimmel. Maar bij dit paardje twijfel ik of 'ie schimmel appaloosa is of gewoon appaloosa (die al dan niet door gaat kleuren).

De verkopende partij heb ik gevraagd of hij schimmel is of niet. Zij zegt dat hij gewoon appaloosa is en dus zo zal blijven. Maar de ouders zijn onbekend, dus dat weet je dan toch niet zeker? Heb niet gevraagd of hij kleur getest is, want hij staat nu bij een handelsstal en ik verwacht niet dat ze zoiets daar zouden doen.

Ik twijfel dus omdat hij zo'n geel uiteinde van zijn staart heeft, wat ik vaak bij nog niet volledig witte schimmeltjes tegenkom. En dat witte op zijn hoofd doet me ook aan een verkleurende schimmel denken. Ik ben niet zo thuis in hoe een grijzige appaloosa er allemaal uit kan zien, dus misschien is het gewoon varnish?

[ img ]

[ img ]

Iemand enig idee of deze gaat schimmelen of dat zijn stippies blijven? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 10:55 



 
Profiel   

Dit lijkt me geen schimmeltje.
Weet je ook de kleuren van de ouders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:05 



 
Profiel   

Nee, de ouders zijn onbekend helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:11 



 
Profiel   

Dat lijkt me een varnish hoofd. Ik heb een buurpaard met ongeveer zo'n kleur hoofd waarvan ik jarenlang dacht dat ze ook ging schimmelen, maar die is dus nooit schimmel geweest. Ze is nu 13 jaar en het hoofd is nog steeds ongeveer zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 11:13 



 
Profiel   

Dit is een marmerbonte met sjabrak, dus het wordt geen schimmel MAAR het marmerbonte kan wel gaan overheersen (hoeft niet en kan je niet vooraf bepalen).
Je moet er dan dus wel rekening mee houden dat het duidelijke sjabrak kan verdwijnen en dan krijg je iets in deze trant:
[ img ]

Hoe wittig ze dan worden is lastig te voorspellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:12 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor het meedenken iedereen!
Mocht 'ie leuk genoeg zijn na het bezichtigen, ga ik even goed met hem afspreken dat hij niet compleet wit mag worden :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 20:01 



 
Profiel   

Aangezien dit echt over Appaloosa’s gaat stel ik mijn vraag hier maar even.
Ik rijd een pony bij en die heeft de volgende kleur, weten jullie welke precies? Afkomst is onbekend.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 17:25 



 
Profiel   

Zijn vader is bruin panterbont en zijn moeder bruin snowflake :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 17:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 16 [ 386 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen