Kleurvererving bij appaloosa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:35

Dat sabino sjabrakranden vervaagt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, aangezien sabino voornamelijk op de benen en het hoofd invloed heeft (en een enkele keer een buikvlek geeft).

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:02

Enchanted is nu vospanterbont.. Dallas was juist bijna niet doorgekleurd..
De Metall en de Rhodium weet ik niet

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:59

Zoals verwacht is deze merrie nu als vos geschetst bij stamboekopname:

Afbeelding

Terwijl ze dus genetisch zwart is en ze haar ook hebben geschetst als veulen als zwart panterbont:

Afbeelding

Ik begrijp wel dat ze haar nu als vos schetsen als ze haar zo zien, maar ze zijn notabene van hetzelfde stamboek zelf langs geweest toen ze veulen was.... een basiskleur veranderd niet en er is geen twijfel mogelijk dat dit een zwarte is (eventueel heel donker bruin, maar vos is ze genetisch zeker niet) en aangezien de vader zwart panterbont is en homozygoot zwart kan ik dit echt met zekerheid zeggen. Maar zolang het stamboek niet zelf de kleurentesten afneemt begrijp ik ook wel dat ze aan mondelinge informatie en eventueel getoonde uitslagen nog geen boodschap hebben (want hoe bewijs je dat die uitslag bij betreffende paard hoort?), ik maak er dus ook geen probleem van ofzo, maar ik vind het wel vreemd dat als zo duidelijk door hetzelfde stamboek gezien is dat het veulen zwart geboren is ze nu ineens zonder enige twijfel over gaan naar vos.

Zo krijg je taferelen als bij een veulen van mijn vorige hengstje Clever. Clever is vos panterbont en had een vos panterbonte merrie gedekt en daar kwam een bruin veulen uit.... Die vos panterbonte merrie was dus ook niet vos panterbont.

En ik heb zelf dit bijzondere mannetje gekregen dit jaar, een palomino appaloosa uit een volle welsh A moeder x panterbonte hengst (In de ban van Pjotr). Een witte shabrak tot aan de schoft en witte sneeuwvlok vlekjes ver naar voren zoals op de foto's duidelijk te zien is. Veulen heeft vier witte benen en een hele grote bles en is dus ook vos basis.

Hij heeft het uiterlijk van een snowcap die normaal homozygoot appaloosa zijn, maar dit kereltje is echt hetrozygoot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 23:36

Een heel verhaal getypt over de merrie en hoe ze nu geschetst staat met verkeerde kleur, maar wat ik eigenlijk ermee wilde en vergeten ben er achteraan te zetten, hoe komt dit eigenlijk dat een basiskleur zo ontzettend veranderd en een 'vals' uiterlijk geeft?? Niemand die haar nu voor het eerst ziet zou nu zeggen die heeft een zwarte basiskleur...
Als dit door de appaloosa genen komt, waarom bij de ene wel zo'n enorme verkleuring en bij de andere niet? Of komt dit ook voor bij paarden zonder appaloosa genen?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:59

Manda Springveer kan zon geval zijn waarbij Sabinofactor de vlekvorming onderdrukt. Je veulen heeft in iig heel erg veel wit, heeft hij toevallig ook kinvlek/op zijn achterbenen aftekeningen die aan de voorkant van het been omhoog lopen en in punt/streepje eindigen/ roaning op de flank/buikvlek?

Sabino kan dan blijkbaar idd voor valse snowcaps/fews spot zorgen zoals ik een tijdje terug al tegenkwam op facebook en hier ook gemeld had.

Tja dat kleurenschetsen is tamelijk onbetrouwbaar hoor.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:23

Het is ook de vraag waarvoor dat kleurschetsen precies gedaan wordt. Veel mensen kijken natuurlijk ook naar de kleur in het paspoort om te controleren of het goede paard voor ze staat (zonder chip te hoeven checken). Dan is het handig om de fenotypische kleur aan te houden.
Voor (kleur)fok is het ontzettend vervelend dat dit gebeurd, want dan kan je bij het zoeken van ouders/nakomelingen dus niet meer verwachten dat je berekening helemaal klopt omdat er verkeerde kleuren tussen staan.
In dat geval zou er een verschil moeten worden gemaakt tussen fenotype en (waarschijnlijke) genotype om iedereen blij te houden. Maar denk niet dat dat er komt, de stamboeken zonder toverballen zien je al aankomen...
Ik droom stiekem van een betrouwbare openbare database met kleur + goede foto + eventuele testresultaten + afstamming. Dat zou echt heel interessant zijn voor alle vraagstukken die we hebben.

Dat zwart vervaagd door appaloosa wordt vaker waargenomen, maar vaak worden het dan hele donkere vossen. Dat is aan die merrie zo apart, die is echt rood.
Hier een stukje over een genetisch zwarte die is vervaagd: http://equinetapestry.com/2012/03/appal ... -shifting/

Daarin wordt in de commentaren ook gezegd: "Actually this phenomenon has been researched by the Appaloosa Project folks. The Appaloosa gene, LP, or “leopard complex” gene is responsible for the fading of black to the bronze shade on the mare above. "
Waarom het bij de ene wel gebeurd en bij de andere niet is nog onbekend.

En dan eentje die nog wel wat op jouw geval lijkt, deze merrie is kleurgetest: Ee aa Dd (grullo dus)
En zo ziet ze eruit: http://www.designsporthorse.com/Horse%2 ... 10Redo.jpg

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:33

Randalin ja daar dacht ik ook aan. Maar hij is in ieder geval negatief getest op sabino1.

Ik had het ook gelezen waar jij op doelt maar er stond ook dat sabino juist de hoeveelheid wit veroorzaakt door appaloosa genen vergroot.
En dat zou kunnen kloppen want hij is negatief patn1 en hetrozygoot LP en heeft desondanks een hele grote witte shabrak wat je niet zou verwachten bij enkel LP.
Dat het stippen onderdrukt.... ik ken een ander appaloosa veulen dat ook sabino lijkt (wel duidelijke buikvlek) en die shabrak zit wel vol stippen.

Maar ook een andere optie bij Springveer zou kunnen zijn dat er toch een apart gen is voor shabrakken. Want of sabino die shabrak vergroot heeft weet je niet met zekerheid te zeggen en ook of hij echt sabino genen heeft weet je niet honderd procent zeker, wat je daarvan kon testen is in ieder geval negatief.
Zijn witte benen lopen tot zijn knieën en spronggewrichten dus heel hoog maar niet eroverheen, een kinvlek dacht ik eerst wel maar kan ook zijn bles zijn die rondom zijn neus loopt. Geen blauwe ogen erbij. Geen buikvlek.
Ik kan trouwens zo heel wat appaloosa's binnen het nas aanwijzen met van die grote witte aftekeningen dus we zouden die er ook eens bij kunnen pakken en kijken wat het wit daar gedaan heeft :). Edit: zie dat Donja daar al een aantal van geplaatst heeft op de vorige pagina :D
Super interessant in ieder geval allemaal.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:24

Misschien moeten we een motie indienen dat de basiskleuromschrijving uitgebreid gaat worden met hoe ze geboren zijn, net als schimmels. De merrie van Manda zou dan "vos, zwart geboren" zijn. Fenotypisch is er niets zwarts aan de merrie, maar de omschrijving klopt dan niet meer met de genetische info. Wel een extreme kleurverandering zeg, gaaf!

Eigenlijk zou dat ook best nuttig zijn wat betreft de doorgekleurde panterbonten die als sjabrak geboren zijn. Of, zoals Nimroos, een palomino die als volwassen dier hartstikke grijs toont.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:05

Dan moet het schetsen bij geboorte wel ook goed gebeuren. En dat is soms niet eens te 'zien' zonder tests.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:44

wittepit schreef:
Eigenlijk zou dat ook best nuttig zijn wat betreft de doorgekleurde panterbonten die als sjabrak geboren zijn. Of, zoals Nimroos, een palomino die als volwassen dier hartstikke grijs toont.


Nimroos toont alleen geschoren grijs. En omdat de hengstenkeuring altijd zo vroeg in het jaar is moet ik hem wel scheren want ga niet met een wolbaal naar de keuring ;).
Hij is ook kleurgetest, hetrozygoot LP, hetrozygoot patn1, hetrozygoot agouti, hetrozygoot crème op vos basis en voor de mensen die hem alleen op keuringen zien en daardoor grijs noemen ( :P ) ook maar schimmel meegetest en hij is uiteraard negatief op schimmel.
Nimroos ziet er in ongeschoren vacht zo uit, daar is niks grijs aan maar mooi duidelijk panterbont, komt puur door het scheren dat hij zo bleek lijkt soms:

Afbeelding

Bij hem zijn de vlekken dan weer enorm donker voor palomino zijnde :D. Ongetest zou je hem nu ook niet direct palomino geven.

Afbeelding

Afbeelding

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:24

Waarom zou ik hem vaker moeten zien dan op de hengstenkeuring? Ik heb niks over schimmel gezegd, ik heb zijn stippels omschreven als grijs, vond er niets gouds aan. En dat zou ik verwachten bij een palomino, een goudkleurige vacht.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 01:13

Ik denk dat het het stamboek enorm vooruit zou helpen als alles wat ingeschreven wordt, getest wordt. Zowel op kleur als op LP en PATN1. Dieren die dan niet appaloosa zijn (dus negatief testen op LP) maar bijvoorbeeld wel PATN1/PATN1 zijn, zijn dan opeens veel interessanter om aan te houden voor de fokkerij.
Want volgens mij wil toch iedereen het liefst een echte leopard fokken? Zoals bijvoorbeeld Donja's plaatje van een merrie? Of zit ik er naast?
Laatst bijgewerkt door Coloured op 25-06-16 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:13

Wittepit: Ik zeg toch helemaal niet dat je hem vaker moet zien dan op de hengstenkeuring ..... :)
Ik schreef bovenstaande omdat hij er op de hengstenkeuring bleek uitziet en je zijn stippen niet goed ziet/ vaag ziet, omdat hij geschoren is. En dat daardoor mensen wel eens zouden kunnen denken dat zijn stippen verbleken/ verschimmelen. Ik dacht dat je daarop doelde met dat hij grijs toont maar het niet is want meestal als je een paard grijs noemt heb je het over een schimmel (staat ook bij de kleurencalculator gray dat je kan aanvinken als een paard schimmel is), ik wist niet dat je het over de aparte kleur van zijn palomino horende stipjes had :)

En het is opzich ook niet vreemd als men dat wel denkt, daarom heb ik de test op schimmel ook meegenomen toen ik hem liet testen, gewoon om erbij te kunnen vermelden, zo ziet hij er dus geschoren uit:

Afbeelding

randalinpony schreef:
Dan moet het schetsen bij geboorte wel ook goed gebeuren. En dat is soms niet eens te 'zien' zonder tests.


Inderdaad... Nimroos was dus als veulentje valk fewspot geschetst omdat hij er kennelijk echt zo uitzag, en hij heeft zo vier jaar genoteerd gestaan. Uit de kleurentest kwam dus heel wat anders, palomino en geen fewspot. Dit werd echter wel echt aangepast door het stamboek toen hij als volwassene weer overnieuw geschetst werd! Heel fijn is dat toen allemaal gegaan! Nu staat gelukkig de juiste kleur op website's, in tijdschriften, bij zijn naam in de paspoorten van zijn veulentjes enz enz.

Ik ving laatst volgens mij op dat het via het stamboek straks ook mogelijk is kleurentesten te laten afnemen! Dan gaat het wel via het stamboek zelf en als hun dan de haren ook nog zelf afnemen bij het schetsen weten ze ook zeker dat het juiste paard bij een bepaalde uitslag hoort, ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen :), misschien dat de eenkleurigen met patn1 dan ook meer mogelijkheden hebben bij het nas? (merries toch ster kunnen worden bijvoorbeeld?)
Laatst bijgewerkt door Manda op 25-06-16 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 01:23

@Manda: eenkleurigen kunnen toch al gewoon ster worden of heb ik het mis? Wij hebben hier een zwarte D-pony. LP negatief maar wel PATN1/n. En volgens mij kan die nu ze stamboek is opgenomen gewoon naar de premiekeuring om eventueel ster te worden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:31

Nee, eenkleurigen kunnen geen predikaten nu krijgen.

Bij stamboekopname is de eenkleurige in het registerboek geschreven:

Citaat:
artikel 9, Registerstamboek, stamboek voor éénkleurige Appaloosa’s:
In het registerstamboek kunnen ingeschreven worden:
* Paarden en pony's die ingeschreven zouden zijn in het NAS ruinenboek, hulpstamboek, stamboek of hoofdstamboek indien op het moment van stamboekopname de Appaloosa kenmerken zichtbaar aanwezig geweest zouden zijn.
Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en geen kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement en voldoet aan de eisen gesteld in art. 36 en 37 van het keuringsreglement en het verschuldigde bedrag is voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging


En:

Citaat:
artikel 39, Predikaten:
a) Ster:
• Merries ingeschreven in het Hoofdstamboek of Stamboek worden bij het behalen van een 1e stamboekpremie ster verklaard.
• Ruinen ingeschreven in het ruinenboek worden bij het behalen van een 1e stamboekpremie ster verklaard, mits zij hebben ingeschreven gestaan in het veulenboek (hulpveulenboek).
• Merries ingeschreven in het Hulpstamboek worden bij het behalen van een 1e stamboekpremie ster verklaard, indien ouders en grootouders geregistreerd zijn bij een erkend stamboek. Ouders dienen opgenomen te zijn.
Merries en ruinen welke de ongewenste kleureigenschappen voeren zoals omschreven in art 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement komen NIET in aanmerking voor sterverklaring.


Dus niet uit het registerboek.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:14

Nee, eenkleurigen kunnen geen predikaten halen, en dieren met onbekende afstamming ook niet.

Mijn vos-panterbonte merrie met onbekende afstamming kreeg indertijd een 1a premie (in 1993), mocht wel meelopen in de kampioenskeuring, en werd reservekampioen van NL (voor de stermerries) maar kon uiteraard geen ster-predikaat krijgen.
Wat een andere merrie waar de voorouders van bekend geweest waren met deze premie wel had gekregen.

Plaatsing en primering dus wel, maar predikaten niet.

pukkie2b
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:44

Hallo allemaal, ik ben niet zo heel erg bekend met de kleurvererving ed, maar ik had een vraag waar jullie me hopelijk duidelijkheid in kunnen geven.. ik heb een panterbont fries x appaloosa hengstveulen en nu was ik laatst bij hem langs in de opfok en er viel mij iets op. In zijn dunne zomervelletje zie je witte haartjes in zijn zwarte vlekken verschijnen. Houd dit in dat hij wel eens helemaal wit zou kunnen worden in de toekomst, of is dit normaal en worden de stippen weer helemaal zwart van de winter? ben erg benieuwd!

pukkie2b
Berichten: 31
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:45

Afbeelding

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:18

Welke hengst is er gebruikt?
Een Fries heeft geen schimmelfaktor, maar als ik dit dier zo aankijk is het een echte verbleker.
Witte wimpers en lange vlekken.
Als je geluk hebt blijft hij tot een jaar of zeven a acht zichtbare vlekken houden.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:23

Het lijkt mij ook een verbleker (schimmel dus), dat betekend dat hij inderdaad helemaal wit gaat worden
(wat zijn zijn ouders?)

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:25

Mijn ApHC leopard merrie heeft ook witte wimpers, en dat is absoluut geen schimmel. Ik ben dus benieuwd waar jullie aan zouden zien dat dit bovenstaande paard een schimmel is.

Afbeelding


Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:37

Donja schreef:
Enchanted is nu vospanterbont.. Dallas was juist bijna niet doorgekleurd..
De Metall en de Rhodium weet ik niet


Dallas is niet sterk wit doorgekleurd (manen zijn wel wit geworden), maar zij kreeg leverkleurige en donkere stippen door de hele vacht.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:08

Lijkt inderdaad een schimmelfactor te hebben. Schimmels hebben vaak langwerpige vlekken die zo meer vanuit de flank richting de rest van het lichaam gaan, heel typisch patroon.

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:22

Ok, dus het grey gen heeft invloed op de vorm van de stippen? Wist ik niet :-)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:45

Als je op http://www.appaloosa-stamboek.com/hengsten/index.html kijkt, in het archief, staan diverse hengsten die schimmel zijn.
Eastside Hertog Jan, Snowboy, Tomboy van de Bosschewaarden zijn mooie voorbeelden.

Alex van de Kamperweg heeft nog het meeste invloed qua schimmel bij het huidige appaloosabestand in Nederland.

Afbeelding

Weer een paar jaar later
Afbeelding

En op latere leeftijd, toen waren de stippen al weggeschimmeld.
Afbeelding