Kleurvererving bij appaloosa's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22129
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 00:59

Manda schreef:
wittepit schreef:
@Laila: dan zul je ook de veulenfoto's en de kleuren van de ouders moeten vermelden. Ik kan een smoky black echt niet zomaar herkennen bijvoorbeeld.


Inderdaad haha, is vast een strikvraag ook of niet :P. Ik zeg ook niet dat ik alle basiskleuren direct herken ofzo, maar alleen dat een basiskleur van een veulen niet ineens een andere basiskleur is als volwassene. Overduidelijk zwart als basis kan niet ineens vos geschetst worden als volwassene en heb dit nu al een aantal keer gehoord en meegemaakt terwijl ik zelf nog niet zo heel lang bij het stamboek zit. Probleem is ook een beetje dat je vreemde paspoorten krijgt, elke kleurenkenner weet dat vos x vos geen bruin veulen kan krijgen... Het nas is ook een kleurenstamboek dus zulk soort kleurfouten staat wel een beetje slordig natuurlijk....

Ik test bijna al mijn dieren op kleur waar nog enigszins twijfel over iets is, ik heb een effen valkje uit een appaloosa vader en die wil ik ook laten testen op PATN1 en Lp, gewoon om zeker te weten, omdat ik het zelf interessant vind test ik daarbij of ze homozygoot of heterozygoot zwart agouti is.

Strikvraag niet zo bedoeld. Maar ik vergis me vaak in die twee terwijl de een smokey black is en de ander vos. Genetisch geheel anders. Ik ben dus voor kleur testen bij die dieren die zo erg verkleuren en er twijfel ontstaat. Maar dat moet elke eigenaar voor zich weten.

Mijn bruine merrie zou als appie vos kunnen lijken, haar benen hebben ook altijd een bruine gloed en ze is redelijk licht bruin, die patroontjes maken het erg lastig!

Nu een merrie lopen uit vos roan panterbonte merrie. Niet de appie roan. En palomino vader met souty en bend'or spots. Nakomeling heeft geen appie kenmerken, is vos roan maar met grijze manen, witte haren op neusvleugels en boven ogen en donkere stippen in de vacht. Denk dat ik haar misschien nog wel zou laten testen tzt.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:31

Nee, de blauwe ogen kan ik niet verklaren, maar in combinatie met de kleur van de oogleden lijkt er iets bijzonders qua creme of champagne aan de hand te zijn.
Ik vind het wel een beetje jammer dat er, althans zo komt het op mij over, zo negatief wordt gesproken over "fouten" als het gaat om het bepalen van de kleur door de schetsers. Het dier op de foto's van Manda is volgens de omschrijving van een vos gekleurd paard echt een vos. Geen zwart haartje op de benen te bekennen. Alleen met de veulenfoto erbij weet je dat het een zwarte is. De schetsers worden geacht te omschrijven wat ze op dat moment voor hun neus hebben. En dat is iets wat zo langzamerhand aan verandering toe is nu er steeds meer bekend is over de genetica achter de veranderingen. Neem Nimroos. Palomino panterbont. Ik heb moeten lüllen als brugman dat ie niet als "fewspot" geschetst werd, omdat de gehanteerde regel is "een op 5 meter afstand zichtbaar vlekkenpatroon". En zijn vlekjes zijn héél klein, en hij was nog geschoren ook! En dan nog niet eens over de kleur, want zijn vlekjes zijn grijs. Geen goudkleurig haartje aan te bekennen. Hoezo is de schetser dan "fout" als ie 'm geen palomino noemt? Fenotypisch is ie dat niet. Genotypisch wèl, en zo moet ie geregistreerd worden. Dus het belang van de veulenschetsers wordt groter, en die van de stamboekopname (èn kleurenexperts op de keuring!) kleiner.

Wat wel leuk is is om per hengst te gaan beredeneren aan de hand van de nakomelingen wat voor bontvormen ie bij zich draagt, zeker als zo'n dier veel op effen merries is gebruikt. Een Rocky v.d. Hoeve bijvoorbeeld, zijn daar "alleen kenmerken" dieren van bekend of zou hij Lp/Lp PATN1/PATN1 geweest zijn?

Sonny af Hojmark, Lp/lp, gaf op effen merries nooit meer tekening dan hij zelf had. Wel losse sjabrakjes a la Oleander, en volgens mij ook roan, of niet? Stel nou dat echt mooi begrensd sjabrakbont een eigen PATN-variant is, dan had ie PATN1(/patn1?) en dus ook minstens één andere.

Convenance heeft echte panterbonten uit effen merries gegeven, en scherp begrensde sjabrakken. Maar heeft ie ook "alleen kenmerken" uit effen merries gegeven? Hij zou PATN1/patn1 moeten zijn gezien zijn vader?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:46

Jouw betoog hierboven pleit dus in alles vóór DNA testen en niet voor beoordelen op zicht. In het fewspot verhaal bijvoorbeeld kun je met een test heel simpel laten zien dat hij LP/lp is en niet LP/LP.

Op het moment dat je door testen de juiste kleuren op papier hebt kun je op termijn in de fokkerij ook beter voorspellen wat je uit een bepaalde combi kunt fokken. En daar is de fokkerij mee gediend.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:52

Dat snap ik Wittepit, ik hoop niet dat ik zo negatief overkwam want zo bedoelde ik het nou ook weer niet, ik snap dat het erg moeilijk is met zulke veranderende kleuren. Zeker als een ouder dier met onbekende afstamming voor stamboekopname gaat en voor het eerst in beeld komt bij het nas heb je al helemaal geen idee hoe die als veulen was. Het enige dat ik wel echt vreemd vind is dat veulens door een hetzelfde stamboek als een bepaalde basiskleur geschetst worden en dan ook door ditzelfde stamboek als volwassenen ineens een andere basiskleur krijgen toegekend. Daar kan ik gewoon niet over uit... als men dit ziet tijdens het paspoort veranderen dan moet er toch een belletje gaan rinkelen dat dat helemaal niet kan....

Nimroos zijn geval is juist het omgekeerde hihi. Als veulentje is hij valk fewspot geschetst, ik heb hem nooit gezien als veulentje en heb ook geen veulenfoto's van hem helaas. Maar omdat ik zelf twijfelde gezien hij zoveel stipjes heeft en de stipjes inderdaad grijs/donker lijken heb ik hem op het volledige pakket laten testen, ook om eventuele 'roddels' over dat hij schimmel lijkt voor te zijn. Ik kan me best voorstellen dat dat gedacht zou kunnen worden en zeker als hij geschoren is en er bijna niks meer van die stipjes te zien is (moet hem helaas wel scheren voor de keuring anders is hij gewoon niet keuringsklaar met die gigantisch wollige vacht....).
Plus dat als hij ooit echt actief dekhengst zou worden het misleidend is dat hij als fewspot te boek staat, mensen verwachten dan 100% een appaloosa veulen en dat krijg je gewoon niet van hem want hij is niet homozygoot....
Op de keuring had ik het rapport bij me met de uitslag van deze test, genetisch: ee Aa LPlp CRcr en negatief op schimmel. Met andere woorden palomino heterozygoot appaloosa in plaats van valk homozygoot appaloosa. Ik kon dat rapport zo voorleggen maar het werd bijna niet geaccepteerd als jij er niet was geweest, er werd zelfs gezegd dat een test op appaloosa helemaal niet bestond. Men houdt zich kennelijk toch nog best vast aan hoe alles vroeger ging toen er nog wat minder bekend was over kleurengenetica en er nog geen testen mogelijk waren.
Dus lijkt me inderdaad dat een update over kleurengenetica en de mogelijkheden wat er allemaal te testen is een heel goed plan is binnen het nas, al is het maar ter informatie, wat ieder voor zich ermee doet is zijn ding natuurlijk :)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:45

Citaat:
Ik vind het wel een beetje jammer dat er, althans zo komt het op mij over, zo negatief wordt gesproken over "fouten" als het gaat om het bepalen van de kleur door de schetsers. Het dier op de foto's van Manda is volgens de omschrijving van een vos gekleurd paard echt een vos. Geen zwart haartje op de benen te bekennen. Alleen met de veulenfoto erbij weet je dat het een zwarte is. De schetsers worden geacht te omschrijven wat ze op dat moment voor hun neus hebben.



Ik vind het dan weer een beetje jammer dat er geen veulenfotos meer worden meegestuurd... Het zal wel veel werk/kosten schelen, maar zat dieren die dus als fewspots worden geschetst die eigenlijk gewoon doorgekleurde shabrakken zijn.

Hoewel zolang we de genetica erachter nog niet begrijpen, het misschien toch allemaal niet zoveel uitmaakt als we wel denken. En wellicht als we de genetica wel volledig begrijpen, dat we dan alsnog ook te weten komen dat we niet alles in de hand hebben.

Jan de regalaa, in de twijfelgevallen kan een test zeker nuttig zijn.

Zo hebben wij een valk die heel erg grijzig is geworden onder invloed van het appaloosagen, geschoren is het beetje goud dat ie nog heeft dan natuurlijk ook weg. Als die niet als valk was geschetst, hadden we zeer zeker laten testen.

Als er een jaar later ineens valken of palos uit zon dier rollen icm een bruine of vos kan dat een hoop gedoe geven, Lucky Boy affaires en zo... ;)

Manda ik ben al jaren aan uit proberen erachter te komen hoe de overererving bij paarden zit mbt blauwe ogen, en dan zeker hoe dat zit met de lijnen waar bruine ogen, blauwe ogen geven, of waar dan weer 1 blauw oog, dan weer 2 blauwe ogen opduiken. Maar nog nooit gevonden eigenlijk, ook niet voor honden waar het bijv in border collies vaak voorkomt.

Maar wellicht nog een keer rondje zoeken, in een paar jaar kan er weer veel ontdekt zijn.

Weet wel dat pigmentloze ogen vroeger ook wel ivm werden gebracht met het appiegen. Weet niet of dat waar is. Er is wel 1 appaloosahengst met bruine ogen die wel eens een blauw oogje vererft.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:21

Kent iemand of wil iemand duidelijk uitleggen hoe het zit met de DNA bepaling van alle kleuren en patronen. Wil ik dat wel bij Erik gaan indienen voor een thema op een vergadering. Alleen dan wel graag ook jongere mensen die komen want die oudjes geloven nog steeds dat mensen op mars een sprookje zijn. Maar dan kan er ook een discussie gevoerd worden dat een genetisch rapport altijd bindend is. Bij twijfel is het dan de verantwoordelijkheid deze te overleggen.
Stippen op 5 meter afstand is zo'n onzinregel uit de jaren 50 volgens mij

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:43

Interessant topic.ik heb een halve app. Een kruising met Haflinger. Veel bekijks met zijn stippels. Hij lijkt ook wat brindle te hebben en een donkere "band" aan de andere flank. Het blijft leuk, al de patronen en toverballenvachtjes.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:13

DendroFleur schreef:
Kent iemand of wil iemand duidelijk uitleggen hoe het zit met de DNA bepaling van alle kleuren en patronen. Wil ik dat wel bij Erik gaan indienen voor een thema op een vergadering. Alleen dan wel graag ook jongere mensen die komen want die oudjes geloven nog steeds dat mensen op mars een sprookje zijn. Maar dan kan er ook een discussie gevoerd worden dat een genetisch rapport altijd bindend is. Bij twijfel is het dan de verantwoordelijkheid deze te overleggen.
Stippen op 5 meter afstand is zo'n onzinregel uit de jaren 50 volgens mij


Lieve Dendro, ik leer ook alleen maar bij, maar zal proberen de kennis die er nu is (en zoals ik m begrijp) vanuit het appaloosa project te vertalen zonder hun publicatieregels te schenden. En anders moet je ook maar even doneren ;-)

Vastgesteld, en dus testbaar, zijn de plekken waar zich op het DNA de genen bevinden voor 2 dingen: Lp (leopard, wat de kenmerken (oog, huid, hoeven) veroorzaakt en mogelijk lijkt te maken dat de andere wijzigingsfactoren te zien zijn) en PATN1. PATN1 veroorzaakt panterbonten met redelijk veel stippen, in gradaties van volledig panterbont tot wat wit op het kruis, maar met stippen. Is alleen te zien in combinatie met Lp, en gaat voor zover ik het begrepen heb gepaard met roaning van de effen delen, het bekende doorkleuren.
Homozygoot voor Lp is de ons welbekende fewspot, van bijna helemaal wit tot snowcap. Deze paarden zijn nachtblind en dus zou je eigenlijk moeten voorkomen om Lp/Lp te willen fokken.
Homozygotie voor PATN1 is niet aan de uiterlijke kenmerken vast te stellen (hoewel er wel vermoedens zijn) maar dus wel via een DNA-test.
De roddelverhalen over fewspots die nakomelingen hebben zonder vlekken kan dus prima veroorzaakt worden door Lp/Lp icm PATN1/patn1. Lp/lp met patn1/patn1 geeft wel kenmerken maar geen wit met stippen.

Er wordt nog onderzoek gedaan naar andere appaloosa-bontvormen dan PATN1, zoals de scherp begrensde sjabrakken met een donker blijvende voorkant, veel wit met enkele grote stippen, roan zonder PATN1, PATN1-onderdrukkende genen, en het effect van geslacht en basiskleur op de uitingsvorm van PATN1. Maar daar zijn nog geen locaties van bekend en dus geen testen mogelijk.
Als je op PubMed als zoekterm appaloosa color invult kan je ook zien waar ze allemaal onderzoek naar doen.

Gert weet hier ook heel veel van, kan hij niet wat richting bestuur communiceren? Ik wil het ook wel proberen hoor, doe mijn best om wat van het fenomeen kleurenexpert te maken maar Gert heeft veel meer ervaring en communicatieve vaardigheden.

Wat betreft Leven Op Mars: toch is de kennis van de verschijningsvormen van appiebont van de L.O.M.-boycotters belangrijk! Wat janderegelaa al aangaf over Samber: de theorie zegt dominant&heterozygoot: 50% van de nakomelingen laat het zien, en toch heeft hij maar 35% bont gefokt.

@Randalinpony: helemaal mee eens w.b. de veulenfoto's. Eigenlijk kan je in deze fokrichting niet zonder.

@Manda: even terugkomend op de blauwe ogen van het veulen op de foto, ik heb vandaag het splashveulentje op stal nog eens extra bekeken en vind de kleur van de ogen van het veulen op jouw foto juist meer in de richting van een dubbel verdund blauw dan splashed white gaan, die zijn echt ijs!
Zou het "verbod" op blauwe ogen binnen het NAS niet voorkomen uit de tijd dat er veel oudere dieren van onbekende afstamming werden aangeboden en dus wellicht veel met maanblindheid? Of zou het echt de link naar een bontvorm zijn? Dat lijkt me best vooruitstrevend voor wanneer die regel ook vastgesteld is...

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:43

[ITP] Gouden Faith op de foto!

Ik vond de palomino in bovenstaand topic zo apart door de hoeveelheid donkere spots in zijn vacht, ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Appie lijkt ie toch niet.

Wittepit, gezien de blauwe ogen echt als vet. gebrek gezien worden (terwijl het feitelijk om ongewenste kleureigenschap gaat) zou je zeggen, het eerste, waarbij ze dan wel als bijproduct ook bontvormen uit de fokkerij gewerkt hebben. :D

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:58

Ik vond net nog een artikel over blauwe ogen waarin stond:

Greys and Appaloosa horses with blue eyes and no history of cream, should be tested for Frame. If they test negative for frame, then they carry Splash. Most blue eyed Appaloosas will be Splash as it's common in the breed.

It is not uncommon for Appaloosa's to have blue eyes. There are a few popular lines that have these, specially the Bright Eyes line which traces back to Plaudette, a very loud Splashed White.

http://jnferrigno.deviantart.com/journa ... -214249038

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:24

Randalinpony, dat zijn bend or spots, zie je vaak bij vossen, en een palomino is tenslotte een rooie met een creme gen. Hij heeft er wel veel, dat zie je niet vaak.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:06

Mijn vos heeft er inderdaad ook best veel (vooral op de achterhand) en ook een grote donkere flankvlek, maar ik vond het inderdaad juist opmerkelijk door de hoeveelheid en de verdeling in dit paardje.

Ik ben benieuwd of dit dan het soort dieren kunnen zijn die na testen PATN1 zullen blijken te dragen?

En misschien dat zwarten/bruinen ook dit soort vlekken hebben, maar dan onzichtbaar?

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:20

https://www.facebook.com/groups/1436518073318783/

Ik post deze groep nog maar eens, is wel besloten maar je mag vast wel lid worden. Er staat inmiddels een ontzettend verhelderende email van iemand van het Appaloosa Project over de vererving - zoals tot nu toe bekend, natuurlijk. :)

Ik volg trouwens de uitslagen, erg interessant omdat er fotos van de ponys bij gezet worden, maar ik heb tot nu toe geen grote voorspellende waarde in de fenotypes kunnen ontdekken. Maar ik let wellicht op foute dingen. :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:06

Sizzle schreef:
Wel cool zeg!
Ben benieuwd of ze positief test voor bont.
In dat geval moeten beide ouders drager zijn neem ik aan.

Bont uit zich meteen in hetrozygote vorm dus de ouders kunnen niet drager zijn.want dan zou je het moeten zien

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:17

keona schreef:
Sizzle schreef:
Wel cool zeg!
Ben benieuwd of ze positief test voor bont.
In dat geval moeten beide ouders drager zijn neem ik aan.

Bont uit zich meteen in hetrozygote vorm dus de ouders kunnen niet drager zijn.want dan zou je het moeten zien


Ik bedoel niet het dominate bont maar de meer wisselende/verstopte bontpatronen zoals splash bijv. Was niet zo duidelijk in mijn post geef ik toe ;)

Anoniem

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:07

Splash is ook dominant :) maar het kan zich minimaal uiten met slechts een paar witte haartjes.

Ik vraag me wel af of er wel eens appaloosa's geboren worden met duidelijke splash kenmerken, op de blauwe ogen na. Heb nog nooit een (solid bred) appaloosa gezien met een wittekop namelijk :D Of zou LP dat verstoppen?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:24

Die zijn er :j
Maar als ze sterk doorgekleurd zijn valt het weg in het patroon.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:27

eefj33 schreef:
Splash is ook dominant :) maar het kan zich minimaal uiten met slechts een paar witte haartjes.

Ik vraag me wel af of er wel eens appaloosa's geboren worden met duidelijke splash kenmerken, op de blauwe ogen na. Heb nog nooit een (solid bred) appaloosa gezien met een wittekop namelijk :D Of zou LP dat verstoppen?

Je bedoelt dat het ook bij hetrozygoot zichtbaar is.net als bij schimmel heb je maar 1 gen dan zie je het toch

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:55

Veel is te vinden over Mighty Bright. Een van de eerste splashed White appaloosa hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:53

keona schreef:
eefj33 schreef:
Splash is ook dominant :) maar het kan zich minimaal uiten met slechts een paar witte haartjes.

Ik vraag me wel af of er wel eens appaloosa's geboren worden met duidelijke splash kenmerken, op de blauwe ogen na. Heb nog nooit een (solid bred) appaloosa gezien met een wittekop namelijk :D Of zou LP dat verstoppen?

Je bedoelt dat het ook bij hetrozygoot zichtbaar is.net als bij schimmel heb je maar 1 gen dan zie je het toch


Ja klopt :) Maar dat zichtbare kan dus variëren van een paar witte haartjes tot een paard dat bijna helemaal wit is.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:03

Dat klopt ook ik heb zelf ook een met minimaal bont

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:34

Kan iemand mij ook eens de verschillende patronen uitleggen, en wat daar dan uit kan verder komen?
Ik ben echt een appaloosa-leek :)

Dit jaar hebben we er eentje gedekt, wat is zij van patroon en welke patronen kunnen daar van verder komen?
Afbeelding

En uit een leopard?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:25


Anoniem

Re: Kleurvererving bij appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:32

Zou het niet kunnen dat de nachtblindheid door iets anders komt? Iets dat losstaat van LPLP? Dat ze LPLP is, is immers maar een aanname :)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 15:41

Ja, precies dat zat ik ook al te denken. Als er geen appaloosakenmerken zijn dan moet dat wel. :)