Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RedjevenStal

Berichten: 60
Geregistreerd: 08-05-11

Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:29

Bij ons is op 5-5-2015 een wildbay gekleurd merrieveulen geboren, ze heeft geen zwart aan benen wel zwarte manen en haar staart is deels wit! Op het eerste moment lijkt ze bijna een bruinvalk, ze heeft overigens geen aalstreep!
Wat voor gen veroorzaakt deze kleur?
Van onze vol vos panterbonte Hengst kregen we uit een bruinzwart panterbonte Knabstrupper merrie eerder al een smoky black hengstveulen.
Zijn eerste merrieveulen uit een gitzwarte Gelderse merrie gaf een goudbruine met aalstreep...
Ik overweeg nu om de hengst zijn kleur te laten testen, ik denk dat hij zelf ook een wildbay is (als basiskleur) maar kan hij ook zilver dragen, doordat zijn moeder schimmelgen droeg?
Onze hengst is nu 11 jaar en kleurvast is zelf geen schimmel...het greying gen is bij hem uitgeschakeld zijn vader is een zwart panterbonte!
Het veulen haar moeder is een reingefokte Knabstrupper merrie, effen sealbrown om precies te zijn (kopersnuit en lichtere flanken) haar vader is bruin panterbont en haar moeder effen bruinzwart!
Mijn vraag aan de kleurenkenners is dus; 1) wat zou de hengst mogelijk voor gen kunnen dragen?
En 2) wat voor kleuren zou een wildbay door kunnen vererven?
Alvast bedankt voor tips :)

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:30

Heb je misschien wat foto's van de Hengst / merrie en het veulen ?
Daaraan kan je al snel de kleur vaststellen :D

Wildbay is een gewoon bruin paard met minimaal 1 dun gen :j

RedjevenStal

Berichten: 60
Geregistreerd: 08-05-11

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 16:34

Ik zal vanavond even in mijn bestand kijken en foto's uploaden!

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:36

Ik ben benieuwd :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:38

Idd lastig te zeggen zonder foto en de juiste termen.

Vos en bruin kan geen smokey geven. Daar is een cremegen voor nodig. Dat is wat anders dan wildkleur. Wildkleur heeft altijd een aalstreep.
Zilver heeft niks te maken met het schimmelgen. Als hij geen schimmel is draagt hij ook het schimmelgen niet, dat is dominant.

Wat bedoel je trouwens met wild bay? Bedoel je daar wildkleur bruin (bay dun) mee?
Bruinvalk is ook geen term naar mijn weten, goudbruin ook niet...
Een foto van beide ouders en veulen is het handigst :j

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:40

Naja het kan natuurlijk ook een wat donkere valk dun zijn.
Dun zorgt voor de streep en de Cream zou dan uit de valk komen :o

Foto's zouden handig zijn *\o/*

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:40

Maar het veulen heeft dus juist geen aalstreep.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:42

Dan is het waarschijnlijk een valk.
Valkjes hebben 9/10 keer zwarte benen dus dat is heel goed mogelijk.

Dun hoeft niet altijd door gegeven te worden, 50% kans of de hengst moet dubbel dun hebben :)

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:46

Er lopen hier wat dingen dooreen.
Over de vader.
Als hij vospanterbont is, kan hij niet wildkleurbay zijn. Vos is namelijk roodbruin met bruine manen. Bay is het nederlandse bruin; bruin lichaam met zwarte benen/manen/staart.
Zilver is niet hetzelde als schimmel.
Zilver is allereerst niet zichtbaar op een vos-basiskleur, alleen op bruin(bay) of zwart. Dit wordt zichbaar als een paard met een bruin of zwart lichaam met creme/witte/zilveren manen en staart.
Schimmel is een gekleurd paard wat zeer vroeg volledig grijs en vervolgens wit wordt.
Om een schimmel te kunnen zijn moet minstens 1 vd ouders schimmel ZIJN. Er bestaan dus geen dragers.
Het smokeyblack veulen. Is dit getest op kleur? Op zwart kun je het creamgen niet zien en dus ziet een smokeyblack er exact hetzelfde uit als een gewone zwarte.

Over het veulen.
Als het veulen inderdaad dun/wildkleur is MOET dit op één van de ouders ook zichtbaar zijn. Dit betekend dat minstens 1 van de ouders een duidelijke aalstreep moet hebben onder andere. Echt zo'n duidelijke als bij fjorden. Ook strepen op de benen zijn hier een kenmerk van.
Ook het veulen zelf MOET deze kenmerken hebben. Dus zonder aalstreep kan ze nooit een wildbay zijn..

Daarnaast zijn veulens enorme toverballen. Het is erg moeilijk om bij zo'n jong dier te zien wat zijn uiteindelijke kleur zal zijn. De gemakkelijkste weg is inderdaad haren laten testen op kleur of gewoon wachten tot het wat ouder is.

Foto's van ouders en veulen zouden waarschijnlijk al veel duidelijk maken.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:47

De vader is vos en de moeder bruin, dat zou dan dus al niet kloppen. Dan kan het geen valk zijn, dus ergens klopt iets niet.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:49

Nee klopt al niet aan de kleur van de ouders te zien.
Of de vos moet zilver meedragen, maar bij de merrie zou dit zeker te zien zijn :)

RedjevenStal

Berichten: 60
Geregistreerd: 08-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 17:55

Je hebt wildkleur-bruin en wildbruin. ..ik heb het over wildbruin variant en die hebben geen aalstreep ;)

De hengst staat als vospanterbont op papier. ..maar ik heb altijd al vraagtekens gehad of hij niet eerder lichtbruin/wildbruin is... zijn manen glanzen zilverachtig en zijn stippen tonen niet als vos!

Foto's volgen... :D

RedjevenStal

Berichten: 60
Geregistreerd: 08-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 18:04

Fiffill schreef:
Idd lastig te zeggen zonder foto en de juiste termen.

Vos en bruin kan geen smokey geven. Daar is een cremegen voor nodig. Dat is wat anders dan wildkleur. Wildkleur heeft altijd een aalstreep.
Zilver heeft niks te maken met het schimmelgen. Als hij geen schimmel is draagt hij ook het schimmelgen niet, dat is dominant.

Wat bedoel je trouwens met wild bay? Bedoel je daar wildkleur bruin (bay dun) mee?
Bruinvalk is ook geen term naar mijn weten, goudbruin ook niet...
Een foto van beide ouders en veulen is het handigst :j


Ik heb het over wildbruin variant niet wildkleur-bruin ;) In Duitsland gebruiken we ook Braunfalbe wat letterlijk bruinvalk zou betekenen. .woon hier al mooie tijd vandaar dat ik soms misschien andete termen gebruik :D

RedjevenStal

Berichten: 60
Geregistreerd: 08-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 18:19

Hij staat als vospanterbont op papier, maar ik had altijd al vraagtekens bij zijn kleur!Zijn stippen zijn bruin en zijn manen zilverachtig... foto's volgen Zijn moeder was bruinschimmel en vader zwart panterbont
Geodeo schreef:
Er lopen hier wat dingen dooreen.
Over de vader.
Als hij vospanterbont is, kan hij niet wildkleurbay zijn. Vos is namelijk roodbruin met bruine manen. Bay is het nederlandse bruin; bruin lichaam met zwarte benen/manen/staart.
Zilver is niet hetzelde als schimmel.
Zilver is allereerst niet zichtbaar op een vos-basiskleur, alleen op bruin(bay) of zwart. Dit wordt zichbaar als een paard met een bruin of zwart lichaam met creme/witte/zilveren manen en staart.
Schimmel is een gekleurd paard wat zeer vroeg volledig grijs en vervolgens wit wordt.
Om een schimmel te kunnen zijn moet minstens 1 vd ouders schimmel ZIJN. Er bestaan dus geen dragers.
Het smokeyblack veulen. Is dit getest op kleur? Op zwart kun je het creamgen niet zien en dus ziet een smokeyblack er exact hetzelfde uit als een gewone zwarte.

Over het veulen.
Als het veulen inderdaad dun/wildkleur is MOET dit op één van de ouders ook zichtbaar zijn. Dit betekend dat minstens 1 van de ouders een duidelijke aalstreep moet hebben onder andere. Echt zo'n duidelijke als bij fjorden. Ook strepen op de benen zijn hier een kenmerk van.
Ook het veulen zelf MOET deze kenmerken hebben. Dus zonder aalstreep kan ze nooit een wildbay zijn..

Daarnaast zijn veulens enorme toverballen. Het is erg moeilijk om bij zo'n jong dier te zien wat zijn uiteindelijke kleur zal zijn. De gemakkelijkste weg is inderdaad haren laten testen op kleur of gewoon wachten tot het wat ouder is.

Foto's van ouders en veulen zouden waarschijnlijk al veel duidelijk maken.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:16

VonNeueBeek schreef:
Je hebt wildkleur-bruin en wildbruin. ..ik heb het over wildbruin variant en die hebben geen aalstreep ;)

De hengst staat als vospanterbont op papier. ..maar ik heb altijd al vraagtekens gehad of hij niet eerder lichtbruin/wildbruin is... zijn manen glanzen zilverachtig en zijn stippen tonen niet als vos!

Foto's volgen... :D


Ik snap 'm :D Wild bay is gewoon bruin voor zover ik weet. Alleen zijn dan de benen lichter. Dat is verder niks bijzonders dus qua verdunningen oid.

Was zijn moeder echt schimmel (dus bruin geboren schimmel) of bruinschimmel als in de term die ook wel gebruikt wordt voor roan?

(Zo verwarrend al die termen :') )

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 20:36

Even alles op een rijtje:

Hengst: vos panterbont (eventueel bruin)
Merrie: seal brown of bruin
Veulen: bruin

Niks 'bijzonders' dus qua genetica. De witte staart is weinig over te zeggen zonder het veulen te zien, dat kunnen verschillende dingen zijn.

De andere veulens:

Vos panterbont hengst x zwart panterbont merrie: smokey black veulen (genetisch niet mogelijk)
Vos panterbont hengst x zwarte merrie: goudbruin met aalstreep (?)

Of de hengst is geen vos, of het ene veulen is geen smokey black. Dat kun je vaak ook niet zien aan de buitenkant dus waarschijnlijk is het gewoon een zwarte. Maar wat er dan bedoelt wordt met goudbruin...

RedjevenStal

Berichten: 60
Geregistreerd: 08-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 21:50

Moeder van de hengst was geen roan, haar vader was zwart panterbont maar droeg greying gene en verloor al zijn stippen, haar moeder was basis vos met dekenpanterbont (chesnut near leopard) zoals vaak word gezegt kan het vosgen schimmelgen uitschakelen...moeder was wel bruinschimmel maar heeft met juiste aanparing geen greying gene en turner white doorgegeven
Fiffill schreef:
VonNeueBeek schreef:
Je hebt wildkleur-bruin en wildbruin. ..ik heb het over wildbruin variant en die hebben geen aalstreep ;)

De hengst staat als vospanterbont op papier. ..maar ik heb altijd al vraagtekens gehad of hij niet eerder lichtbruin/wildbruin is... zijn manen glanzen zilverachtig en zijn stippen tonen niet als vos!

Foto's volgen... :D


Ik snap 'm :D Wild bay is gewoon bruin voor zover ik weet. Alleen zijn dan de benen lichter. Dat is verder niks bijzonders dus qua verdunningen oid.

Was zijn moeder echt schimmel (dus bruin geboren schimmel) of bruinschimmel als in de term die ook wel gebruikt wordt voor roan?

(Zo verwarrend al die termen :') )

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:58

VonNeueBeek schreef:
Moeder van de hengst was geen roan, haar vader was zwart panterbont maar droeg greying gene en verloor al zijn stippen, haar moeder was basis vos met dekenpanterbont (chesnut near leopard) zoals vaak word gezegt kan het vosgen schimmelgen uitschakelen...moeder was wel bruinschimmel maar heeft met juiste aanparing geen greying gene en turner white


Vos kan geen schimmelgen uitschakelen. Schimmel is dominant en toont. Punt. Vermoedelijk was de hengst een heterozygote schimmel, zwart panterbont geboren. Hij had dus 1 schimmelgen en heeft dit dan niet meegegeven aan die nakomeling. Dat heeft niets te maken met de moeder, hij had simpelweg geen 2 schimmelgenen en het was dus een 50/50 kans op wel of geen schimmelveulen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78514
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 22:23

Djinnie, dat zou ik maar niet te stellig roepen. Het is niet wetenschappelijk bewezen, maar bij de appaloosa-fokkerij is het wel vaak de waarheid dat kruisen met voskleur de schimmelkleur verdringt. Toevallig loopt in het HK-topic van de appaloosa-liefhebbers daar nu weer een discussie over.

Ik ben wel benieuwd naar foto's van de hengst, de merrie en het veulen (of merries en veulens).

RedjevenStal

Berichten: 60
Geregistreerd: 08-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 01:26

Inderdaad zo heb ik dat ook altijd begrepen in de Knabstrupper fokkerij...ik wil graag foto's plaatsen van de paarden en veulens, maar mijn photobucket wil ze niet uploaden :/ heb hele avond geprobeerd. ..pffff
Neonlight schreef:
Djinnie, dat zou ik maar niet te stellig roepen. Het is niet wetenschappelijk bewezen, maar bij de appaloosa-fokkerij is het wel vaak de waarheid dat kruisen met voskleur de schimmelkleur verdringt. Toevallig loopt in het HK-topic van de appaloosa-liefhebbers daar nu weer een discussie over.

Ik ben wel benieuwd naar foto's van de hengst, de merrie en het veulen (of merries en veulens).

Anoniem

Re: Wildbay veulen geboren van lplp hengst x sealbrown merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 01:40

Probeer tinypic eens, werkt een stuk makkelijker dan photobucket :)

maaike1994

Berichten: 2049
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 01:45

Je kan ze ook via de bokt-upload hier plaatsen :)