Bruin paard van bonte ouders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:42

Hallo,

Is deze combinatie mogelijk: Kan je uit 2 bonte paarden een volledig bruin paard zonder maar 1 vlekje krijgen?

Vraag me niet naar hetero - homo zygoot want de ouders zijn niet getest. Ik wil er ook niet mee fokken. Ik wil een paard kopen dat uit 2 bonte ouders zou voorkomen. Ik vind het echter raar dat er uit bonte ouders een volledig bruin paard zou voortkomen en heb wat schrik dat het een verkooptruc is..

Het paard heeft dus uiteraard geen stamboek en dus kan het bij wijze van spreken een kruising van eender wat zijn.

Ik wil dus even polsen in hoeverre ik dat moet vertrouwen of niet.

De verkoopprijs is trouwens eerlijk, dus zeker niet extreem naar het hoge gedreven omdat het "bonte ouders" zijn (bonte paarden hebben nogal de neiging aan hoge prijzen verkocht te worden is mijn gevoel).

Alvast bedankt.

Mvg
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:45

Ja hoor, hier een zwart bonte merrie, valk bonte hengst en een effen bruin veulen gekregen

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:47

Oh ok! Dankjewel. Ik dacht dat vlekjes altijd in zekere zin werden doorgegeven. (maar moest ik er zelf mee fokken "ooit" (niet dat ik dat van plan ben) dan zou het dus mogelijk zijn dat ik een bont veulen zou krijgen?)

Paard lijkt ook qua bouw meer op KWPN dan op een type paint, daarom begon ik echt te twijfelen. :o

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:48

Het kan zeker. In dat geval zijn beide ouders heterozygoot.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:53

Volgens mij is het zo dat er bij heterozoot bonte ouders een 25% kans is op een effen veulen. Dit is de enige manier voor 2 bonte ouders om een effen veulen te krijgen.

Een effen veulen heeft dan niet de genetica van een bont paard (mij is geleerd dat bont altijd toont) en dus kan het ook niet aan het nageslacht van dit bruine paardje worden doorgegeven. Tenzij de andere ouder natuurlijk bont is ;)

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:54

Ok ben ik weer wat wijzer. Ik heb echt geen kaas gegeten van genetica :+

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:54

Heterozygoot x heterozygoot bont is 75% bont 25% effen.
Is een van beide Homozygoot dan altijd bont.

De kleur is weer een ander verhaal.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:59

Ik heb er ook eentje.
Zwart bonte ouders en een donkerbruin veulen met zwarte manen en uit mijn hoofd even .. 1 witte sok

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:21

LukieBradley schreef:
Ik heb er ook eentje.
Zwart bonte ouders en een donkerbruin veulen met zwarte manen en uit mijn hoofd even .. 1 witte sok


En dat kan niet ;) qua kleur bedoel ik dan. Uit 2x zwart kan geen bruin komen. Dan is een van de ouders bruin of de nakomeling zwart (eventueel in de zomer bruinige gloed, maar blijft basiskleur zwart).

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:06

Zo heb ik geprobeerd een schimmel te fokken, schimmel x schimmel en ik kreeg een zwarte (zelfde verhaal als bij bont, de mijne zat bij die 25% ipv de 75% die wel wit word).

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:11

Dennis schreef:
Zo heb ik geprobeerd een schimmel te fokken, schimmel x schimmel en ik kreeg een zwarte (zelfde verhaal als bij bont, de mijne zat bij die 25% ipv de 75% die wel wit word).

Yep, die ken ik hier ook eentje :j
Zo'n effe gekleurd paard uit bonte ouders noem je gewoon een-kleur bont (als variatie op drie-kleur bont) }:)
Want, ja, wat voor paard je met zo'n paard kruist, er zit een bontfactor in de genen, dus er KAN weer een bont paard uit komen. :D

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:13

En om het nog leuker te maken kan een genetisch bont paard ogen als een niet-bonte. Slipped tobiano noemen ze dat. Die zal dan icm met een niet-bonte andere ouder toch 50% bont doorgeven (waarvan dan een deel weer 'slipped' kan zijn en het niet toont).
Overigens hoeft een niet-bonte nakomeling uit bonte ouders niet per se toch bont te dragen, die kans is overigens ook het grootste, en zal dan dus ook geen bont doorgeven.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:17

Een paard wat effen is zal nooit bont dragen en dus ook nooit bonte nakomelingen geven.
Een paard wat wel bont is, kan wel effen dragen en dus ook effen nakomelingen geven.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:18

Ik heb ook eens zwart x zwartbont gedaan. Kwamen heel beschaafde vlekken uit, 4 witte voetjes en een 'vogelpoepje' in de manen. Veulen was gewoon zwart bont (oke, klein beetje bont :+ ), maar is door een eigenwijze chipper als zwartbruin bont geschetst.
Paard is bruin of zwart als basis, niet beide :') .

Net als mijn vos-roan merrie x bruin, zwart en vos. Dan heb je 50% kans op roan (en verschillende basis kleuren). Ik wou zo graag een roan fokken, maar kreeg een bruine, een zwarte en een vos die alle 3 geen enkele witte haar hebben (waar ik allemaal helemaal gelukkig mee ben hoor ;) ).

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:19

Ja hoor, kijk maar in mijn profiel.

2 maal een veulen gefokt uit een bruinbonte merrie met een zwartbonte hengst: tot 2 maal toe een effenbruine veulen.
Oke, toegegeven.. 1 veulen heeft een hele mooie buikvlek die alleen vanaf onderen te zien is :D

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:25

Ik dacht echt dat het niet kon, een effen kleur uit bontje paardjes :o

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:26

Caily schreef:
Een paard wat effen is zal nooit bont dragen en dus ook nooit bonte nakomelingen geven.


Dat klopt niet, heet slipped tobiano bij de amerikaanse rassen :)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:29

Jups.. Ik heb twee bonte ouders van mijn effen bruine merrie... Dat ehm.. Was wel even slikken toen die geboren werdt :+

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:48

Citaat:
Yep, die ken ik hier ook eentje :j
Zo'n effe gekleurd paard uit bonte ouders noem je gewoon een-kleur bont (als variatie op drie-kleur bont) }:)
Want, ja, wat voor paard je met zo'n paard kruist, er zit een bontfactor in de genen, dus er KAN weer een bont paard uit komen. :D


Nee, bij verreweg de meeste effen paarden uit bonte ouders zit er géén bontfactor meer in. Ze zijn juist effen omdat beide heterozygote ouders hun effen gen hebben doorgeven. Zo'n paard kan dus juist geen bont veulen geven (tenzij de andere ouder bont is natuurlijk).

Slipped tobiano is hierop een uitzondering, dit is zeg maar zó minimaal bont dat de vlekken niet zichtbaar zijn.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:57

Maar bij slipped tobiano is het paard genetisch gezien gewoon bont? Zo zijn er bijvoorbeeld voskleurige Tinkers met maximaal sabino, hierdoor lijken ze voor het oog wit, maar ze zijn het genetisch gezien toch echt niet. Er zijn ook valkkleurige paarden die donkerder zijn dan sommige bruine, en logischerwijs ook vice versa :+ Niet alles is wat het lijkt...

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:17

Caily schreef:
Maar bij slipped tobiano is het paard genetisch gezien gewoon bont? ..


Idd!
Schijnt ook bij frame overo voor te komen trouwens en omdat dat homozygoot dodelijk is komt daar steeds meer aandacht voor. Maar frame overo komt bij minder rassen voor dan platenbont (tobiano).

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:38

ikke schreef:
Dennis schreef:
Zo heb ik geprobeerd een schimmel te fokken, schimmel x schimmel en ik kreeg een zwarte (zelfde verhaal als bij bont, de mijne zat bij die 25% ipv de 75% die wel wit word).

Yep, die ken ik hier ook eentje :j
Zo'n effe gekleurd paard uit bonte ouders noem je gewoon een-kleur bont (als variatie op drie-kleur bont) }:)
Want, ja, wat voor paard je met zo'n paard kruist, er zit een bontfactor in de genen, dus er KAN weer een bont paard uit komen. :D



Hoe kom je aan die wijsheid? Een effen kleurige, ookal komt deze uit bonte ouder, heeft géén bontgenen. Want dan was hij wel bont geweest.

Een bont paard kan wel effen dragen en geven. Een effen paard kan NOOIT bont dragen of geven (tenzij met een bonte gekruist maar dat is logisch natuurlijk, dan komt het bonte gen bij de bonte weg en niet de effen).


Er zijn serieus mensen die bovenstaande uit jou quote namelijk voor waar aannemen. Heb het meegemaakt op de boktmarkt. Ging om een effen zwarte minihengst. Maar hij droeg een bont gen hoor want hij had een bonte nakomeling (uit een bonte merrie).

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:30

Of hij was slipped tobiano zoals troi aangeeft. ... komt bij tinkers nog niet voor maar bij minis en western rassen wel

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:38

De pony van mijn moeder is vos en zijn ouders schimmel x bont. Hij is ook het enige vosse veulen van zijn 14 broers en zussen, de anderen van die lijn zijn allemaal schimmel of bont. De kans is klein, maar het kan dus wel degelijk :j

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:40

Mijn shetlander merrie was een vos, papa zwart bont en kwam een volledig zwart veulen uit. Dus denk wel dat dat zou kunnen.