Bruin paard van bonte ouders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:11

cp112 schreef:
Is het die met de blauwe ogen? Daar zit idd iets anders bij, slipped tobiano wellicht maar iig geen simpele effen zwarte in dit geval :)

Maar precies zoals je zegt, lijkt een effen paard maar is het genetisch niet. En dat onderscheid kunnen sommigen niet maken.

Idd!

Het is ook best lastig :D niet alles is wat het lijkt, niet alles is te zien. Bij Spook heeft ie dan een blauw oog wat overduidelijk maakt dat het niet om een zwarte gaat, maar wat als ie dat ook niet gehad had. Vlekken heeft ie ook niet. Dus het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als het lijkt soms ;-) Er zijn een hoop genen die zich prachtig weten te verstoppen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:40

Qua blauw oog zou je gaan denken aan Overo/ Tovero. Bij Tobiano zie je, voor zover ik weet, geen blauwe ogen ( maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn!). Wat voor bontpatroon hadden de ouders van Spook? Het onregelmatige blesje kan ook voorkomen uit een bont gen! Erg leuke pony, trouwens.

Om het zeker te weten kan je hem laten testen: http://www.animalgenetics.eu/Equine/equine-index.html

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:58

veermulder schreef:
Ik zal je sterker vertellen.. mijn bonte pony haar ouders zijn beiden niet bont.. een fries en een haflinger, bij haar moet het gen voor bont dus ergens bij de voorouders liggen :')


of papa is de papa niet.

Bont komt niet bij haflingers voor en ook niet bij fries. Dat wetend dan hoeft men toch echt niet ver te zoeken achter wie de echte vader is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:10

Om kleuren bij paarden heel simpel uit te leggen ....

Voor iedere eigenschap bestaat een gen.
Iedere gen bestaat uit twee allelen.
Als beide allelen gelijk zijn dan wordt gezegd dat die gen Homozygoot is voor de eigenschap van die allelen. Als de allelen niet gelijk zijn dan wordt gezegd dat die gen Heterozygoot is voor de eigenschap van die allelen.

Er zijn maar twee kleuren bij paarden : zwart en vos, al de andere kleuren (ook bruin) en patronen (bont) worden veroorzaakt door Veranderaars (Modifiers) of Verdunners (Dilutes).

De 'kleur' gen die verantwoordelijk is voor de aanwezigheid van zwart en vos heet 'Extension', waarbij zwart (dominant) wordt aangeduid als E en vos (recessief) als e.
In kleuren genetica worden de dominante genen aangeduid met een Hoofd Letter en de recessieve genen met een kleine letter.

Dus indien een paard homozygoot is voor zwart dan MOET het EE zijn.
Als het Ee dan is het heterozygoot voor zwart (en vos drager).

Vos gekleurde paarden zijn altijd homozygoot voor vos = ee.

En nu het leuke:

Een van de hoofd 'Veranderaren' is het gen Agouti (A) ... deze gen beïnvloed de verspreiding van Extension.
Agouti is een dominante gen en heeft alleen invloed op zwart.
Het 'jaagt' het zwart naar de uiteinden: manen, staart, benen.
Er hoeft maar een allel (A) van Agouti aanwezig te zijn om een genetisch zwart paard over te toveren in een bruin gekleurd paard.
Agouti heeft geen invloed op vos ... dus vos kan drager zijn van agouti zonder dat je het 'ziet'.

Een zwart gekleurd paard is dus ALTIJD agouti recessief = aa
Het maakt niet uit of het zwart gekleurd paard homozygoot (EE) of heterozygoot (Ee) is, het is ALTIJD agouti recessief = aa.
= EE aa of Ee aa

Een vos gekleurd paard paard kan van alles zijn wat Agouti betreft: homozygoot AA, heterozygoot Aa, of recessief aa.

EN dan ...

Als de hengst homozygoot zwart is = EE aa .... kan hij genetisch alleen zwart E en recessief a doorgeven aan zijn veulen. E? a?
Het zijn de ?? die bepalen wat het kleur van het veulen is.

Draagt de merrie 1x A (is AA of Aa) en geeft deze door ... dan zal het veulen altijd bruin zijn ... = E? Aa
Draagt de merrie geen agouti (is net als de hengst aa) .... dan zal het veulen altijd zwart zijn ... = E? aa

De bepaling van de genetisch 'bagage' is het genotype van het paard, het innerlijk/onzichtbare.
De interacties van deze genen met elkaar geeft je wat je 'ziet', en dit heet het fenotype van het paard, het uiterlijk/zichtbare.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:27

Dus als ik het goed begrijp wordt het gewoon een dihybride kruising? Dan wordt het ineens een heel stuk duidelijker voor me.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:47

Nina1999 schreef:
Dus als ik het goed begrijp wordt het gewoon een dihybride kruising? Dan wordt het ineens een heel stuk duidelijker voor me.


De meerdere hier gaan niet begrijpen wat dihybride of monohybride kruisingen zijn ... dus waarom de zaak verwarren. Ik zou ook indruk kunnen maken met 'wetenschappelijk' woorden te gebruiken maar vind dat 'keep it simple' veel meer bereikt.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 06:41

Ik volg ook, Peterina, dank voor je duidelijke/begrijpelijke uitleg. En dat een bruine eigenlijk alleen qua uiterlijk een bruine is, wist ik helemaal nog niet. Weer wat geleerd :) Super interessant dit!

veermulder
Berichten: 136
Geregistreerd: 13-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:11

cp112 schreef:
veermulder schreef:
Ik zal je sterker vertellen.. mijn bonte pony haar ouders zijn beiden niet bont.. een fries en een haflinger, bij haar moet het gen voor bont dus ergens bij de voorouders liggen :')



Eeuuh volgens mij is dat echt genetisch onmogelijk naar mijn weet.
Een haflinger en fries kunnen ook geen slipped tobiano dragen (mits beide gewoon volle rassen). Dat zou dus eigenlijk betekenen dat een van de ouders van je pony niet de ouder is.


Edit, en ze is ook nog bruin... Nu kan een haflinger bruin dragen maar dat is eigenlijk zelden tot nooit het geval.
De haflinger zie ik er trouwens nog wel in terug. Als de fries de zogenaamde vader us zou ik dat tocj heel.erg in twijfel trekken. Nouja in twijfel trekken. Het KAN gewoon NIET :Y)



Haha ik ben het ook helemaal met je eens hoor! naar mijn weten kan het ook echt gewoon niet. Moeder is sowieso haflinger, die staat op de zelfde staling. Eigenaar neemt me nog steeds een keer mee naar de vader. Volgens hem een fries. _O-

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [KG] Bruin paard van bonte ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:19

Enige wou mogelijk nog zou kunnen is dat het een barock pinto is, met weinig wit.. Maar als het echt een fries is dan is het onmogelijk.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:51

RianneH schreef:
Enige wou mogelijk nog zou kunnen is dat het een barock pinto is, met weinig wit.. Maar als het echt een fries is dan is het onmogelijk.

Ik zou toch maar eens niet zo zeker zijn van de genetische zuiverheid van het Friese ras.......

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:15

ikke schreef:
RianneH schreef:
Enige wou mogelijk nog zou kunnen is dat het een barock pinto is, met weinig wit.. Maar als het echt een fries is dan is het onmogelijk.

Ik zou toch maar eens niet zo zeker zijn van de genetische zuiverheid van het Friese ras.......


Van het Friese ras wat betreft bepaalde genetica ivm kleuren en patronen kan men zeer zeker van zijn.

- Bont bestaat niet in de huidige Friese ras
- Bruin, en dan met name het Agouti gen, bestaat niet in het huidige Friese Ras.

Nogals ivm het bruin-bont paard uit een Fries (indien zuiver ras) x Haflinger merrie .... kan nooit!
Het Agouti, cq bruin, komt van de haflinger ... de meeste haflingers zijn homozygoot voor Agouti.
Het 'Bont' komt van een andere hengst die bont moet zijn, en dus niet van een Friese hengst.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:56

ElCid schreef:
Qua blauw oog zou je gaan denken aan Overo/ Tovero. Bij Tobiano zie je, voor zover ik weet, geen blauwe ogen ( maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn!). Wat voor bontpatroon hadden de ouders van Spook? Het onregelmatige blesje kan ook voorkomen uit een bont gen! Erg leuke pony, trouwens.

Om het zeker te weten kan je hem laten testen: http://www.animalgenetics.eu/Equine/equine-index.html

Hij is ooit onderzocht, maar ik snapte weinig van de uitkomst.

Als ik het goed heb begrepen is hij overo.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:25

Dat verklaart dan inderdaad zijn blauwe oog en het feit dat hij bonte kinderen geeft. Dit is een Overo https://www.animalgenetics.us/images/Equine/LWO.jpg ( het wit loopt niet over de rug/ hals, zit dus alleen aan de onderkant). Bij een Tobiano loopt het wilt wel over rug/ hals en bij een Tovero zijn er kenmerken van beide bontpatronen.