Bonte paarden, is hoeveelheid wit en kleur te bepalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Bonte paarden, is hoeveelheid wit en kleur te bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 22:14

Goeiedag!

Ik had een vraagje m.b.t. bonte paarden.
Over het algemeen is een paard bont of "normaal". Dan spreken we over bruin of zwart bijvoorbeeld zoals meestal bij Tinkers en Barock Pinto's het geval is. Echter ben ik gek op bont, maar minimaal, dus niet meer als, laat zeggen, 25% wit.

Komt mijn vraag: Is het mogelijk om, als je een bonte merrie laat dekken die aan deze eisen voldoet, om een hengst te vinden die het bonte, net zoals de merrie, vererft, maar minimaal?
Ik weet dat kleur en bont of niet bont geregistreerd staat in de DNA maar is dat een zwart-wit gegeven en fokken is gokken of kan het DNA ook bepalen hoe bont een paard werkelijk gaat worden? (Dus percentage wit).

Ik hoor het graag!

Groetjes Tessa
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:18

Denk dat dat niet echt te zeggen is.
Voorbeeld zelfde combinatie

Veulen 1, heel veel wit.

Afbeelding


Afbeelding



Veulen 2

Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bonte paarden, is het hoeveelheid wit en kleur te bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 22:26

Ahh das wel een aardig verschil ja!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:42

Xyris schreef:
Ik weet dat kleur en bont of niet bont geregistreerd staat in de DNA maar is dat een zwart-wit gegeven en fokken is gokken of kan het DNA ook bepalen hoe bont een paard werkelijk gaat worden? (Dus percentage wit).


Jein (of te wel ja en nee) 100% bepalen gaat niet. Het is wel een gegeven dat zwart wit onderdrukt, en dus een merrie die homozygote voor zwart is grotere kans heeft op minder veel wit op het veulen. Maar dan komt dus pappie ook nog om de hoek, en zou ook die homozygote voor zwart zijn, heb je een behoorlijk risico op een minimal of eenkleurige :D

Mijn eigen merrie is homozygote voor zowel tobiano als zwart. Zou ik haar dekken met een homozygote zwarte is er een behoorlijk risico dat er een eenkleurige uitkomt. Mijn merrie is echt minimal white (foto vind je in mijn profiel) dr zit maar 1 vlek op de hals.
Haar volle zus is zelfs slipped tobiano. Eenkleurig dus maar wel homozygote voor zwart en bont. Hun ouders zijn beide echt bont (50-50 bont). En daaruit zie je dus ook weer dat het homozygote voor zwart de kleur wit wegdrukt. Maar voor hoeveel is niet te voorspellen.

Als je dus echt een veulen met minimaal wit wilt, raad ik toch echt aan "koop er 1". De kans dat je precies dat fokt is zo verschrikkelijk klein.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bonte paarden, is het hoeveelheid wit en kleur te bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 23:00

Thanks voor de heldere uitleg! Het is dus wel enigszins te beinvloeden maar het blijft gokken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:10

Xyris schreef:
Thanks voor de heldere uitleg! Het is dus wel enigszins te beinvloeden maar het blijft gokken.


Ja precies dat. Je hebt wel iets van invloed, maar deze is maar minimaal. De uiteindelijke hoeveelheid wit en zwart is niet te bepalen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:12

rina schreef:
Xyris schreef:
Ik weet dat kleur en bont of niet bont geregistreerd staat in de DNA maar is dat een zwart-wit gegeven en fokken is gokken of kan het DNA ook bepalen hoe bont een paard werkelijk gaat worden? (Dus percentage wit).


Jein (of te wel ja en nee) 100% bepalen gaat niet. Het is wel een gegeven dat zwart wit onderdrukt, en dus een merrie die homozygote voor zwart is grotere kans heeft op minder veel wit op het veulen.



Leuk, bovenstaande veulens van mij uit een homozygoot zwarte merrie.

Al mijn merries zijn Homozygoot.zwart overigens.
Onderstaande veulens uit 3 verschillende merries, allen dus homozygoot zwart én homozygoot bont.
Alle veulens hebben dezelfde vader. Heterozygoot zwart (vosdragend dus) en heterozygoot bont.

Foto 1 en 3
2 en 4
5 en 6 zijn volle zussen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:16

Dat homozygoot zwart wit onderdrukt is nieuw voor mij. Wel interessant. Wist het wel van appies maar niet van bontpatronen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:17

Iris82 schreef:
Dat homozygoot zwart wit onderdrukt is nieuw voor mij. Wel interessant. Wist het wel van appies maar niet van bontpatronen.



Ik heb het ook nog niet eerder gehoord.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:29

Hier een mooie 50/50 zwart witte tinker merrie gedekt door een hengst met véél zwart, minstens 75%. Veulen was bijna helemaal wit... :D

Afbeelding

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Bonte paarden, is het hoeveelheid wit en kleur te bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 23:40

_O- oke, ik heb een wijze les geleerd ^^. NOOIT gokken met bonte paarden haha.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 00:11

cp112 schreef:
Iris82 schreef:
Dat homozygoot zwart wit onderdrukt is nieuw voor mij. Wel interessant. Wist het wel van appies maar niet van bontpatronen.



Ik heb het ook nog niet eerder gehoord.


Heb je weer wat geleerd.
Dat hebben de Amerikanen nl al een poosje geleden geleerd.

Citaat:
What’s more, the level of white markings are
influenced not just by the visible base color of the
horse, but also by the colors the horse carries
hidden. So while all black horses are more resistant
to white markings, black horses that are homozygous
for the black gene (EE) are even more resistant than
black horses that carry chestnut (Ee).


Enne CP112 leuk dat je een quote zo uit elkaar trekt. Er staat nl nog wat achter, nl dat Paps ook nog wat in de melk te brokkelen heeft. En in jou geval was de hengst dus hetrozygote en droeg het vosgen wat dus van invloed is op de kleur.

Najoveh, ook hier is het ervan afhankelijk of de hengst en merrie homozygote voor zwart zijn. Zijn ze dat niet hoeven ze dus ook niet het zwarte gen door te geven. Dat een paard voor 75% zwart van kleur is wil niet zeggen dat hij het gen dubbel heeft (homozygote is) en bij hetrozygote hoeft hij het dus ook niet door te geven. Dan kan hij ook het vosgen doorgeven wat wit dus minder onderdrukt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:26

Moeder van de eerste 2 veulens doe ik postte in combinatie met een overwegend zwart bonte hengst, beide Homozygoot zwart
Vader

Afbeelding


En veulen
Tadaa, de vlieger gaat dus niet altijd op. Kortom, niet te voorspellen, blijft dus gokken :Y)

Afbeelding

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:41

Zeker je kan er niks van zeggen. een te bekomen veulen laat zich niet van te voren tekenen. Je neemt daarmee altijd een risico dat het minder mooi uitpakt dan je graag had gezien, maar dat is ook weer erg persoonlijk. Ben super gek van bonte paarden, maar kwaliteit staat voorop.

Overigens dat zwart homozygoot wit onderdruk zal vast zeker zo zijn, het geeft een kleine voorspelling, maar dan nog weet je eigenlijk nog niks :)

Tobiano gen in combi met sabino gen geeft ook iets meer kans op wit, of juist wat meer apart bont, maar ook dat voorspeld zich niet :D

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [KG] Bonte paarden, is hoeveelheid wit en kleur te bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:52

Interessant dat zwart wit onderdrukt. Zo ken ik een James Bonte nakomeling uit een volledige vosse merrie (geen bont in de afstamming), hier en daar een klein wit voetje. James Bont heeft aardig wat vos met hier en daar flinke witte vlekken. Het veulen was compleet wit met vosvlekken rond de oren (soort van hoedje) en aan beide flanken. := Ben het beestje uit het oog verloren, ben eigenlijk best benieuwd wat daar van gekomen is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:22

rina schreef:
Xyris schreef:
Ik weet dat kleur en bont of niet bont geregistreerd staat in de DNA maar is dat een zwart-wit gegeven en fokken is gokken of kan het DNA ook bepalen hoe bont een paard werkelijk gaat worden? (Dus percentage wit).


Jein (of te wel ja en nee) 100% bepalen gaat niet. Het is wel een gegeven dat zwart wit onderdrukt, en dus een merrie die homozygote voor zwart is grotere kans heeft op minder veel wit op het veulen. Maar dan komt dus pappie ook nog om de hoek, en zou ook die homozygote voor zwart zijn, heb je een behoorlijk risico op een minimal of eenkleurige :D

Mijn eigen merrie is homozygote voor zowel tobiano als zwart. Zou ik haar dekken met een homozygote zwarte is er een behoorlijk risico dat er een eenkleurige uitkomt. Mijn merrie is echt minimal white (foto vind je in mijn profiel) dr zit maar 1 vlek op de hals.
Haar volle zus is zelfs slipped tobiano. Eenkleurig dus maar wel homozygote voor zwart en bont. Hun ouders zijn beide echt bont (50-50 bont). En daaruit zie je dus ook weer dat het homozygote voor zwart de kleur wit wegdrukt. Maar voor hoeveel is niet te voorspellen.

Als je dus echt een veulen met minimaal wit wilt, raad ik toch echt aan "koop er 1". De kans dat je precies dat fokt is zo verschrikkelijk klein.

Ik geloof die bewering niet. Het kan best zijn dat zwart de kleur wit onderdrukt alleen is het bont geen kleur maar een patroon. Ze hebben niets met elkaar te maken.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:25

Citaat:
What’s more, the level of white markings are
influenced not just by the visible base color of the
horse, but also by the colors the horse carries
hidden. So while all black horses are more resistant
to white markings, black horses that are homozygous
for the black gene (EE) are even more resistant than
black horses that carry chestnut (Ee).


Geloof je het niet. mij om het even hoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:45

rina schreef:
Citaat:
What’s more, the level of white markings are
influenced not just by the visible base color of the
horse, but also by the colors the horse carries
hidden. So while all black horses are more resistant
to white markings, black horses that are homozygous
for the black gene (EE) are even more resistant than
black horses that carry chestnut (Ee).


Geloof je het niet. mij om het even hoor.

Post het onderzoek eens dat ze er naar gedaan hebben.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [KG] Bonte paarden, is hoeveelheid wit en kleur te bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:30

Is dit topic nu ineens van 4 naar 1 pagina gegaan?