Appaloosa paard, helemaal bruin.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambixx
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-10-14

Appaloosa paard, helemaal bruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:02

Bij ons op de manege staat een paard,
ca 170 hoog,
en naar mijn idee de bouw, koppie en het voorkomen (type) van een draver.

Dit paard is een appaloosa, maar hier is niets van te zien!
Het is een heel gewone bruine met een kleine kol.
Geen strepen op de hoeven, geen mensenoog, en al helemaal geen spoor van stippen.

Hoe kan dit?
Vooral ook erfelijkheidstechnisch gezien vind ik dat interessant.

Hij schijnt echt appaloosa papier te hebben, dus niet een paspoort dat uit gemak bij appaloosa stamboek is ondergebracht.

Iemand die er meer van af weet?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Appaloosa paard, helemaal bruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:08

Ja dat kan. Niet elke appaloosa heeft ook de kenmerken. Is idd iets foktechnisch, en heeft te maken met de kleur of stippen vererving. Een kennis van me heeft ook een Appie met USA papieren die ook gewoon vos is.

Bambixx
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-10-14

Re: Appaloosa paard, helemaal bruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:15

Oké, dus het komt vaker voor!
Ik had verwacht dat (tekenen van) appaloosa kenmerken wel dominant zouden zijn qua vererving.

Het is als ik het goed begrijp een beetje zoals NRPS, het paard kan verder dus allerlei invloeden hebben, uit andere stamboeken, die in de Nederlandse Appaloosa zijn ingefokt.
KWPN etc..

Ik neem aan dat hij in het Nederlands stamboek zit, en geen Amerikaanse appaloosa is, want dat komt totaal niet overeen met het paard in kwestie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Appaloosa paard, helemaal bruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:27

Nee de appiekenmerken zijn niet dominant. Net few spot geeft altijd kleur door. Maar daar zijn er in verhouding veel minder van dan de rest van de kleurschakeringen.
Bij het NAS is het idd een mengelmoesje van allerlei rassen. Die heb je van klein tot groot.
Bij de Amerikaan is het of Appie, Quarter of TB (volbloed) daar is geen andere inbreng mogelijk. Elke andere kruising wordt niet opgenomen (en ja dr is een uitzondering, maar in principe moet het een combi appie met 1 van de 2 andere zijn).

Nynke04

Berichten: 269
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Texel

Re: Appaloosa paard, helemaal bruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:40

De mijne heeft ook een NAS paspoort, maar geen spoor van stippen te bekennen (zwart met een kol en sneb) Als de vader Appaloosa is, mag het veulen gewoon bij het stamboek ingeschreven worden, ongeacht de kleur ;)

Bambixx
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 22:42

@rina Dus in theorie zou er zelf nog draversbloed in kunnen zitten.
Niet dat dat een logische inbreng is, maar je weet natuurlijk nooit wat mensen kruisen.

In elk geval erg bedankt voor de info, leuk!

@Nynke maar alle paarden mogen bij het appa stamboek worden ingeschreven voor paspoort (is de goedkoopste voor verplicht paspoort voor rasloze pony's).
Stamboekpapier is dan weer iets anders, jou paard heeft dat laatste?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:51

De appaloosa kleur is dominant, maar uit heterozygote dieren kun je dus altijd een effen nakomeling fokken. Deze dieren kunnen wel NAS papier krijgen. Zeker nu uit de onderzoeken gebleken is dat er naast het appaloosa-gen nog meer genen nodig zijn om de appaloosakleur te doen tonen, kan het zijn dat de effen nakomeling die genen wel heeft en daarmee toch nog heel waardevol is voor de fokkerij.

Bambixx
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-10-14

Re: Appaloosa paard, helemaal bruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 23:05

Maar een NAS appaloosa heeft dus geen raskenmerken verder, behalve (vaak/bij voorkeur) de typerende kleur?

Een paard kan dus van een ander ras, én van NAS zijn.
Het is dus aan de hand van dit gegeven (het is een appaloosa) niet te herleiden wat het ras is waaruit hij is gekomen.

Leerzame avond :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:37

NAS is een kleurenstamboek, allerlei rasinbrengen zijn toegestaan. Zo is mijn eigen merrie voor een deel knabstruber, maar haar vader is een new forest hengst. Zelf heeft ze diverse veulens gehad van een new forest hengst, die nakomelingen waren dus voor 75% new forest. Sommigen waren effen, maar er waren er ook met een appaloosakleur. Dit jaar heb ik een veulen van een hengst die deelsmduits rijpony gefokt is, en goedgekeurd is bij het royal palomino stamboek.
Aan de hand van de papieren is het wel te herleiden welke rassen erin zitten.

NRPS en KWPN zijn overigens net zo zeer mengelmoesjes.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 09:40

Nynke04 schreef:
De mijne heeft ook een NAS paspoort, maar geen spoor van stippen te bekennen (zwart met een kol en sneb) Als de vader Appaloosa is, mag het veulen gewoon bij het stamboek ingeschreven worden, ongeacht de kleur ;)


Denk er wel om dat er 2 appiestamboeken zijn. 1 in Nederland, het NAS. En 1 in Amerika, de APHC. Het NAS staat allerlei kruisingen toe, maar bij de APHC mag het dus alleen maar Appie in combi met Quarter of TB zijn.

TS precies wat Neonlight al schrijft. Er is idd aan de hand van "appie" niet te herleiden wat er precies inzit. Dat kan je alleen maar uit de papieren halen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:40

ik heb ook een bruine (voskleurige met diverse kleuren staart en manenhaar) NAS merrie. Als je goed zoekt heeft ze een paar stippels. Haar vader en moeder waren allebei wel helemaal gestippeld. Scheelt wel met poetsen dat de basiskleur niet zo licht is :D

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Appaloosa paard, helemaal bruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:50

Bokker Sjolvir heeft een effen Deense Stippel.