Paarden met een aalstreep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petra_xx
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-05-14

Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:15

Hallo Bokkers,

Ik studeer dier, gedrag en ondernemen. Voor mijn school moet ik een fokplan maken, mijn fokdoel is paarden/pony's met een aalstreep.

Ik zoek dus kruisingen/rassen met een aalstreep. Ik weet dat Fjorden dit hebben, maar ik zoek dus andere rassen. Jullie zouden mij er erg mee helpen als ik ook iets mag weten over het gen van de vachtkleur, zodat ik kan uitzoeken of een aalstreep aan de kleur ligt of dat het een apart gen is.

Als er mensen zijn die ervaring hebben met het fokken van een paard/pony met een aalstreep, dan zou ik het erg waarderen als die mij zouden willen helpen.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:18

een aalstreep is een kenmerk van het dun gen(wildkleur)
alle rassen waar dun(wildkleur) voorkomt kunnen dus een aalstreep hebben

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:20

Ik heb een Arabier met een aalstreep, heb alleen geen ervaring/verstand met fokken met aalstreep :')
Het is een schimmel met grijs/wit/bruin..
Laatst bijgewerkt door Yacintha op 30-11-15 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:20

Wij hebben een wildkleur IJslandertje met een aalstreep. :j

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:21

Mijn pony is gewoon bruin met een donkere aalstreep. Hij is een kruising van een tinker met een bonte springpony (ras onbekend). Meer weet ik er ook niet van :)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:23

Onze valk Welsh A had een aalstreep.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:29

Het eerste wat je moet weten is het verschil tussen een aalstreep en counter shading. Enkele voorbeelden hierboven zijn waarschijnlijk een kwestie van counter shading namelijk.
Een volbloed Arabier kan geen aalstreep hebben bijvoorbeeld. Wildkleur/dun komt niet voor bij dit ras.
Ook in het geval van de Welsh: als het een valk was dan is dit counter shading geweest. Een valk heeft namelijk een crème gen, niet het dun gen (beide kan ook maar dan heb je een dunskin, geen valk).

Ik zit nu op mijn mobiel. Zal thuis uitgebreid antwoorden

Als het hebben van een aalstreep je enige vereiste is zou ik de Fjord als stamvader/moeder pakken. Die zijn bijna altijd homozygoot voor dun, waardoor ze het dus altijd doorgeven aan hun nakomelingen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:32

Bij criollo's zie je het veel. Daarnaast is het een ras met heel veel (meer en minder voorkomende) kleuren.

Wij zelf hebben bijvoorbeeld een red dun en een grullo

Daarnaast heb je de dulmener wildpaardjes, die zijn ook allemaal grullo.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 30-11-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:34

Aalstreep hoort bij wildkleur (kleur genetisch aangeduid met D , zie wiki hier bovenaan de pagina).
Het is een vachtkleur en niet specifiek een ras hoewel een rasstandaard wel kleuren uit kan sluiten.

Voor de volledigheid : aalstreep moet je niet verwarren met counter shading wat een aalstreep lijkt, maar dat niet is, genetisch is het verschil zeker duidelijk, omdat aalstreep bij wildkleur en dus D gen hoort. Ander kleur gen = geen aalstreep ook als er wel een donkerdere lijn van hoofd tot staart zichtbaar is op het dier zelf.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:38

Ik heb een new forest (1/4 welsh) en zij heeft een aalstreep :j

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:46

Bij Quarter Horses komt wildkleur en dus de aalstreep ook voor. Naast de aalstreep heeft een goed wildkleurig paard ook donkere tipjes aan de oren, zebrastrepen op de benen en vaak ook schoudervlekken. Inderdaad genetisch bepaald en dus erfelijk, ook al is één van de ouders niet wildkleurig dan kan er nog een wildkleurig dier uit komen. Uit een kruising tussen een valkkleurige merrie en een red dun hengst zijn respectievelijk een dunskin (valk-wildkleur), een red dun (vos-wildkleur) en een dunalino (palomino-wildkleur) gekropen. Moeder had dus geen aalstreep, paps wel en de kids ook.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:55

Wij hebben en fokken raszuivere Tinkers met een dun gen. We hebben een dunskin hengst en een smokey grullo dochter van hem en we hebben een bay dun merrietje aangekocht. Er zijn er maar heel weinig en er zijn er maar 10 in Europa waarvan 3 in de toekomst naar Amerika gaan, in Amerika zijn er een paar meer, schat zo'n 20/25? Maar je komt ze hier eigenlijk niet tegen mits het een kruising betreft.
We hebben ook nog een bay dun Highlander, we zijn echt dun fans :P

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:57

Volgens mij heeft de Konik ook altijd een aalstreep?

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:59

Mijn BWP heeft toevallig een aalstreep :j
Papa is Orlando en Opa (mama's kant) Fantastique

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:08

Afbeelding

Ik heb een fjord x fries. Ze heeft de looks van een fjord maar je ziet duidelijk de beweging van een fries. Ze heeft dus ook een aalstreep.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:18

Ik heb een vos van 1.60cm met een aalstreep, moeder is een bruine pony met zwarte manen, vader helaas onbekend. Afbeelding

Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:20

Ik heb een tijdje op een Quarter Horse gereden die een aalstreep heeft.
In het paspoort staat dat zijn kleur red dun is, maar hij is eigenlijk buckskin.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:49

In de quarter horse komt het veelvuldig voor. En als je het extra speciaal wil maken misschien een paint met witpatroon en dun gen. Ik zelf rij nu een rabianco red dun paintje.

SeaSide

Berichten: 2325
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:51

Bij Koninks paarden komt de kleur ook veel voor ;).

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:03

Dit topic past beter op KG, ik verplaats het.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:16

Wij hebben een criollo in wildkleur met aalstreep en een bruine PRE met aalstreep.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:20

Hier een grullo bonte pony. Incl aalstreep, donkere tips op zijn oren, zwart "masker" en zebra strepen op zijn achterbenen (voor niet te zien omdat die volledig wit zijn door het bonte helaas).
Alleen dan is het echt een aalstreep zoals eerder gezegd. Een paard moet het Dun gen bezitten. Ik zou je aanraden je daarin te verdiepen. Wat dit gen doet enzo. En bij welke rassen het voorkomt. Een "aalstreep" zonder de andere Dun kenmerken is dus counter shading.
Afbeelding
Hier dus de aalstreep, masker en tips op zijn oren te zien. De zebra strepen zijn helaas slechter vast te leggen ivm al dat wit hahaha.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:29

Als je een heel ander type paard zoekt dan een Fjord, zou ik inderdaad naar Quarter horses kijken met de kleur Dun (Wildkleur), Red Dun (wildkleur Vos) of Grullo (wildkleur Zwart). Maar je kunt ook kijken naar Morgan Horses (ook een Amerikaans ras).
Behalve de Aalstreep hebben wildkleur paarden ook vaak zebrastrepen op de benen. Aan deze kenmerken (zoek maar eens op 'the Dun-factor' in het Engels) herken je echte wildkleur.

Verdiep je inderdaad ook even in het fenomeen 'countershading', zoals Mooney hierboven al noemt! Zodat je wildkleur (dus echte aalstrepen) kunt onderscheiden van countershading.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:32

Ik heb een NF met aalstreep

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:33

Konik, Highlander