Paarden met een aalstreep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:41

petra_xx schreef:
Peterina schreef:
Dun komt niet voor in KWPN, of Haflinger ... dus die 'aalstrepen' zijn countershading.

@Petra_xx: welke ras wil je hebben ivm een Dun hengst?


Het ras maakt niet uit, zolang de merrie en de hengst het dun gen hebben en gezond zijn is het goed.

Je weet dat je met een heterozygote merrie en heterozygote hengst alsnog kans hebt op een veulen zonder dun?

Uitleg is al vaker gegeven in het topic maar nog even kort: Als je 100% kans wilt hebben op een dun veulen moet de hengst OF de merrie homozygoot zijn voor dun. Als beide ouders homozygoot zijn, is je veulen ook altijd homozygoot (en zal deze dus ook altijd dun nakomelingen krijgen).
Als het ras niet uitmaakt en je kan niet testen zou ik een Fjord pakken, die zijn altijd homozygoot voor dun.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:46

mijn paardje heeft een aalstreep.
niet zo duidelijk als een fjord bijvoorbeeld maar wel goed te zien.
ze is een vos nrps x pre

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:51

http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=25

Deze Nrps hengst is dun.

Weet je zeker dat jou merrie dun draag? Het kan ook dat ze countershading heeft omdat je zegt dat de aalstreep niet duidelijk is. Als jou merrie geen dun draagt wordt de kans op een dun veulen nog kleiner.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:01

Als je een veulen wil met een aalstreep zou ik een fjordenhengst kiezen, dan heb je 100% kans op een veulen met aalstreep.

petra_xx
Berichten: 7
Geregistreerd: 05-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 13:26

@Petra_xx: welke ras wil je hebben ivm een Dun hengst?
[/quote]

Het ras maakt niet uit, zolang de merrie en de hengst het dun gen hebben en gezond zijn is het goed.[/quote]
Je weet dat je met een heterozygote merrie en heterozygote hengst alsnog kans hebt op een veulen zonder dun?

Uitleg is al vaker gegeven in het topic maar nog even kort: Als je 100% kans wilt hebben op een dun veulen moet de hengst OF de merrie homozygoot zijn voor dun. Als beide ouders homozygoot zijn, is je veulen ook altijd homozygoot (en zal deze dus ook altijd dun nakomelingen krijgen).
Als het ras niet uitmaakt en je kan niet testen zou ik een Fjord pakken, die zijn altijd homozygoot voor dun.[/quote]

Het is ook de bedoeling dat ze homozygoot zijn, alleen wil ik niet met fjorden gaan fokken. Want dan krijg je gewoon een fjord. Ik wil juist een ander ras met het dun-gen, maar er moet wel zeker een veulen uitkomen met aalstreep.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:43

Mijn verzorgpony is een kruising warmbloed x barok en heeft ook een aalstreep en een lichte staart
Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:47

Inderdaad,mensen roepen hier maar wat als paard een streep heeft.dan heeft hij meteen een aalstreep,wat dus 9 van de 10x countershade is.
Een aalstreep hoort bij dun of wildkleur hoe jij het noemen wilt.maar de kleur dun heeft nog meer kenmerken bv zebrastrepen op de benen.
Kijk naar de koniks paarden,de fjord.

Zelf hebben wij een dunskin lusitano,met veel dun kenmerken.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:04

Ik heb een nmprs in de kleur grullo met aalstreep, broertje uit dezelfde moeder is smockey black maar heeft ook een donkere streep, te zien als je hem scheert.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:06

petra_xx schreef:
Het is ook de bedoeling dat ze homozygoot zijn, alleen wil ik niet met fjorden gaan fokken. Want dan krijg je gewoon een fjord. Ik wil juist een ander ras met het dun-gen, maar er moet wel zeker een veulen uitkomen met aalstreep.


Een homozygote hengst wat geen fjord of konik is vinden die ook nog eens goed bij de merrie aansluit gaat nog een flinke zoektocht worden ben ik bang.
Staar je alsjeblieft niet blind op die mooie aalstreep maar fok ook een kwalitatief goed paard met een hengst die de minpunten van je merrie kan verbeteren.

Zoals al eerder in het topic is aangegeven Dun x Dun = 75% Dun, dan is je kans iets minder klein maar heb je misschien net wat meer keus om een geschikte hengst te vinden.
Dan zal je wel zeker moeten weten of jouw merrie een echte dun is, anders wordt de kans nog weer kleiner.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:13

Bij de Quarter horses heb je wel homozygoot dun hengsten. er staat ergens in Nederland ook een Sorraia ter dekking, volgens mij zijn die ook homozygoot.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:35

Set_Elkol schreef:
Bij de Quarter horses heb je wel homozygoot dun hengsten. er staat ergens in Nederland ook een Sorraia ter dekking, volgens mij zijn die ook homozygoot.

Daar heb je geloof ik gelijk in set

NatalieLot
Berichten: 547
Geregistreerd: 10-12-14
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:26

Ik vind wel dat er gelijk bot wordt gereageerd. Ik had voor dit topic nog nooit gehoord van counter shading of iets. Dus ja ik ging ervan uit dat mijn kwpn een aanspreek had. Nu weet ik dus wat het wel is. Maar het had best op een vriendelijker manier gezegt kunnen worden

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:01

Ik lees geen botte reacties?
Sorry als je dit zo opvatte het was puur als uitleg bedoeld :)

Quaters had ik nog niet eens aan gedacht Set, maar je hebt gelijk daar komt natuurlijk ook dun bij voor.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:05

En als je een pleasure gefokte quarter kiest met vrij veel volbloed erin zit je eens zo gek ver van het nederlandse warmbloed type vandaan.

Of die in NL homozygoot dun ter dekking staan weet ik trouwens zo niet.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:16

Hier een Quarter gekruiste grullo bonte met een kleine aalstreep :). Betere foto van zijn rug heb ik momenteel niet, maar als ik tijd heb wil ik dat wel even doen.
Afbeelding

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:14


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:05


borderjay

Berichten: 1489
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:07

Een Henson heeft ook een aalstreep.

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Paarden met een aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:19

het henson paard is een kruizing van fjorden paard en nog een paar andere rassen.
valt mijn op dat nog niemand het przewalski paard heeft genoemd. maar dat is paard wat ook alleen in sommige dierentuinen ziet. je ziet de aalstreep ook bij andere paarden in noord azië. google maar een yakut horse, prachtige paardjes, de exemplaren met wildkleur hebben en aalstreep. en dan het je nog het dülmener paard uit duitsland.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:59

NatalieLot schreef:
Ik vind wel dat er gelijk bot wordt gereageerd. Ik had voor dit topic nog nooit gehoord van counter shading of iets. Dus ja ik ging ervan uit dat mijn kwpn een aanspreek had. Nu weet ik dus wat het wel is. Maar het had best op een vriendelijker manier gezegt kunnen worden

Het is ook voor de mensen die het wel weten vervelend omdat het al meerdere keren uitgelegd was en dat niet gelezen werd door de nieuwe reacties en er dus foute informatie verspreid bleef worden.
Maar erg bot kwam het op mij niet over.

borderjay

Berichten: 1489
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:10

Annoya schreef:
het henson paard is een kruizing van fjorden paard en nog een paar andere rassen.


De Henson is een erkend ras met een stamboek.

Bijna alle rassen zijn ontstaan door kruisingen.
De Henson is ooit begonnen met kruising fjorden hengst en Frans volbloed merrie.

NatalieLot
Berichten: 547
Geregistreerd: 10-12-14
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:34

Afbeelding


Hier staat toch echt dat mijn paard een aalstreep heeft. Of heeft het stamboek het ook fout??

Ik ben gewoon benieuwd he. Ze heeft namelijk echt een hele duidelijke donkere (denk zelfs dat je het wel zwart kunt noemen) streep.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:02

NatalieLot schreef:
[ [url=m/dRER5Z.png]Afbeelding[/url] ]


Hier staat toch echt dat mijn paard een aalstreep heeft. Of heeft het stamboek het ook fout??

Ik ben gewoon benieuwd he. Ze heeft namelijk echt een hele duidelijke donkere (denk zelfs dat je het wel zwart kunt noemen) streep.

Stamboeken (vooral kwpn) staan erom bekend om nogal een potje te maken van kleuren. Dus het stamboek heeft het fout in dit geval.
Kleurgenetica is de laatste tijd pas echt in opkomst, dus kennis van schetsers is vaak nog niet up to date.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:27

Het kan wel zijn dat ze dun draagt je hebt het nu alleen over een aalstreep, heeft ze nog meer dun kenmerken? Zoals zebra strepen op de benen, zwarte randjes om de oren ed.?
Of heb je een foto zodat wij een beter beeld hebben van de merrie?

Maar zoals hierboven al is aangegeven hebben veel stamboeken helaas weinig kleur kennis.

NatalieLot
Berichten: 547
Geregistreerd: 10-12-14
Woonplaats: Simpelveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:29

Afbeelding


Afbeelding

Ik kan kijken of ik straks van haar rug een foto kan maken