bont x schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

bont x schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:19

Wat zijn de kleurkansen bij een heterozygote bonte hengst en een heterozygote schimmel merrie?

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: bont x schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:31

Wat voor bonte en wat voor schimmel.

50% kans op schimmel en 50% kans op bont.
Totaal maakt dat 25% kans op 'kleur', 25% kans op schimmel, 25% kans op bont en 25% kans op schimmel bont.

Maar wat voor bonte of welke kleur hangt van de basis kleur van beide ouders af.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:45

En hoe kan ik die basiskleur weten? Enkel via DNA test?

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:50

Welke kleur is de bonte hengst? (Zwartbont/Bruinbont/Vosbont, of nog iets anders?)

En weet je van de schimmel merrie in welke kleur zij is geboren? Of anders welke kleuren haar ouders hebben (hoewel minimaal eentje ook schimmel zal moeten zijn; dus in geval van schimmel ouders moet je ook weten welke kleur zij bij de geboorte hadden) ? Je kunt even in de papieren kijken als je die hebt. Anders idd laten testen...

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:51

Bij een bonte kan je het zien. Welke kleur heeft hij op de plekken waar geen vlekken zitten.

En bij een schimmel is het de kleur die hij bij geboorte had.

Een vos geboren schimmel en een vos bonte kunnen andere kleuren geven dan een zwart of bruin bonte of schimmel.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 12:55


mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:10

Ok je merrie is dus heterozygoot voor zwart: Ee, heeft in ieder geval 1 allel voor agouti A- . En is heterozygoot voor schimmel Gg.

De hengst heeft in ieder geval één allel voor zwart E- , in ieder geval 1 allel voor agouti A- en is heterozygoot voor bont Tn.

Met die info kom je uit op de volgende kleurkansen.
20.51% - Schimmel bruin geboren
20.51% - Bruin
20.51% - Schimmel bruinbont geboren
20.51% - Bruinbont
3.13% - Schimmel vosbont geboren
3.13% - Vosbont
3.13% - Schimmel vos geboren
3.13% - Vos
1.37% - Zwartbont
1.37% - Schimmel zwart geboren
1.37% - Zwart
1.37% - Schimmel zwartbont geboren

Ik zal nog even snuffelen in de stamboom van de vader of ik daar nog wat meer uit kan halen

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:09

Ooh bedankt!

Een schimmel die bruinbont of vosbont geboren, wordt, groeit die dan uit als een 'gewone' schimmel of blijf je dan vlekken zien?

KittyDylan

Berichten: 8907
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:12

Ligt eraan. Als ze geluk hebt blijft die bont maar anders word die schimmel. Dan zie je de vlekken niet meer nee.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:16

Antonius schreef:
Ooh bedankt!

Een schimmel die bruinbont of vosbont geboren, wordt, groeit die dan uit als een 'gewone' schimmel of blijf je dan vlekken zien?

Schimmel wordt wit. Ongeacht de kleur of vlekken waarmee die geboren is.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 14:23

tamary schreef:
Antonius schreef:
Ooh bedankt!

Een schimmel die bruinbont of vosbont geboren, wordt, groeit die dan uit als een 'gewone' schimmel of blijf je dan vlekken zien?

Schimmel wordt wit. Ongeacht de kleur of vlekken waarmee die geboren is.


Dan is mijn merrie wellicht geen gewone schimmel, eerder vliegenschimmel denk ik. In de winter is ze grijzer met spikkels, in de zomer vallen de spikkels minder op...

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:23

Bij een schimmelbonte zie je de vlekken uit eindelijk alleen nog als je ze nat maak (omdat de huid wel vlekken blijft houden), maar normaal niet.

Dus als je graag een bonte wil en je een bont veulen krijg moet nog afwachten of dat zo blijft ;).

mooney

Berichten: 7789
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:25

Het idee blijft wel hetzelfde, een schimmel wordt wit/grijs.
Een vliegenschimmel krijgt dan vaak weer kleine stipjes terug, maar het bontpatroon gaat hoe dan ook 'verloren'. Alleen als ze nat zijn kan je het dan nog zien door verkleuringen op de huid (roze tegenover zwarte huid)

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 15:49

En wat met dezelfde bonte hengst maar je neemt een bruine merrie die geboren is uit een schimmelmerrie en een bruinzwarte hengst?
Ik heb namelijk uit een ander lijntje nog een merrie waar we op termijn eens mee willen fokken.

Dennis

Berichten: 31484
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: bont x schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:51

Bij die zelfde bonte hengst op een bruine merrie heb je kans op een effen veulen, of een bont veulen (meeste kans op bruin ivm beide bruine ouders, voor de kans op zwart en vos moet je meer weten). Geen kans op schimmel.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:35

Als je een schimmel wilt fokken, moet idd minstens 1 van de ouders zelf ook schimmel zijn. Schimmel is niet recessief. Als een paard het Schimmel-gen draagt, dan zie je dat ook. Dus als opa of oma van je toekomstige veulen (of verder terug) schimmel was, dan heeft dat iig geen invloed.

Je bruine merrie zal dus geen schimmel-gen dragen en in combinatie met deze bonte hengst ook geen schimmel veulens geven. Maar nog steeds 50% kans op bont, omdat de hengst heterozygoot is.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 07:39

Maar met een bruine merrie wel 50% kans op bont? Want met een schiimmelmerrie is die kans eigenlijk maar 20%?

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:47

Antonius schreef:
Maar met een bruine merrie wel 50% kans op bont? Want met een schiimmelmerrie is die kans eigenlijk maar 20%?


Ja inderdaad. Alleen met een schimmel heb je ook 50% kans op bont, maar 50% kans op schimmel.

Dus 25% kans op blijvend bont en 25% kans op een bonte die verschimmeld.

Bij een bruine merrie heb je altijd 50% kans op bont.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:47

mooney schreef:
Ok je merrie is dus heterozygoot voor zwart: Ee, heeft in ieder geval 1 allel voor agouti A- . En is heterozygoot voor schimmel Gg.

De hengst heeft in ieder geval één allel voor zwart E- , in ieder geval 1 allel voor agouti A- en is heterozygoot voor bont Tn.

Met die info kom je uit op de volgende kleurkansen.
20.51% - Schimmel bruin geboren
20.51% - Bruin
20.51% - Schimmel bruinbont geboren
20.51% - Bruinbont
3.13% - Schimmel vosbont geboren
3.13% - Vosbont

3.13% - Schimmel vos geboren
3.13% - Vos
1.37% - Zwartbont
1.37% - Schimmel zwart geboren
1.37% - Zwart
1.37% - Schimmel zwartbont geboren

Ik zal nog even snuffelen in de stamboom van de vader of ik daar nog wat meer uit kan halen

SofieHavan

Berichten: 1892
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:39

Hihi Antonius, speelt uw droom van een eigen gefokte bonte eventer weer op? :P
Groot gelijk natuurlijk ;)

Persoonlijk is mijn mening dat als je voor een bonte hengst kiest je beter eentje kiest die homozygoot is.
Dan heb je zéker dat bonte veulen. Als je een heterzygote hengst kiest vind ik dat zonde van je merrie eerlijk gezegd, want dat is toch een enorme gok. Zoveel kans dat er een gewoon kleurtje uitkomt. Voor gewone kleurtjes te fokken zijn er mijn inziens toch véél betere hengsten dan Eddy ;)

Maar 't is wel een feit dat de homozygote bonte hengsten vaak van "andere kwaliteit" zijn, Ze blinken niet uit.
Voor mij was dat geen probleem, ik wil een leuke brave all rounder fokken. Maar ik denk dat jouw eisen op dat vlak iets hoger liggen? Natuurlijk kan je onze merrie's niet vergelijken, ik denk dat jouw merrie(s) veel meer kwaliteit en potentieel herbergen dan die van mij waardoor de "kwaliteit" van hengst misschien wel grotendeels gecompenseerd wordt, denk je niet?

Hangt echt af van wat je wil natuurlijk...
In elk geval, je kan steeds de gok wagen hé ;)

Persoonlijk denk ik dat een goede eventer het vooral moet hebben van durf/lef, een groot hart, veel zin en voorwaardse drang. Uiteraard speelt het vermogen ook een rol (altijd extra veilig), maar dat is eerder bijzaak denk ik. Elk paard kan volgens mij getraind worden om parcours 1m20 te lopen, voor de eventing heb je niet persé een nodig die 1m50 loopt toch?

Ik hoorde trouwens nog een andere bonte hengst die ik niet kende: Arnac D'Elphen. Misschien daar eens naar informeren? Ik heb geen idee van zijn kwaliteiten hoor, ik weet enkel dat hij ook homozygoot is (maar wel naar de kleine kant).

In elk geval, succes, ben benieuwd of er concrete plannen uit gaan volgen ;)

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:55

Haha de droom is idd nooit weggeweest, maar ga het mij met de schimmels toch niet riskeren, denk niet dat daar een mooi patroon zal uitkomen. Ik ga wachten op Nyona, die 2 jarige uit Fiona. We gaan volgend jaar sowieso Ilona laten dekken, dus nyona moet wachten, 2 in een zelfde jaar wordt me te duur.

Mijn ambities zijn toch min 1* en mocht ik ooit het geschikte paard hebben stiekem graag 2*. Daar moeten ze toch vermogen en techniek voor hebben hoor.en ja uiteraard ook bloed en looplust, maar ik heb in al mijn merries veel bloed zitten, dus hier zoek ik niet specifiek extra naar. Een paard dat correct 1m20 loopt, is toch al een 'beter' paard, dat train je er niet zomaar in als het er niet in zit vind ik. En zoals je zelf zegt, ceasar zal mijn merries niet verbeteren en enkel een bonte die niet goed genoeg is voor mij, dat vind ik dan ook zonde. Ik weet van mezelf dat ik geen plezier heb om niet verder te geraken dan L, dus dan moet je al in termen van volgende generaties fokken tegen dat ik een bonte heb die wel mijn ambities kan waarmaken, tegen dan ben ik op pensioen :P

Ik heb intussen al enkele eddy's gezien, diegene die uit goeie moeders komen, zijn zeker niet slechter als de moeder. Ook hier zal je geen 1m50 paarden uit fokken, maar dat heb ik ook niet nodig. Maar ik denk dat hij niet zo goed past op nyona, beter op ilona maar ja,die is schimmel...

Een hengst als visage van de olmenhoeve zou ik bv wel gerust durven proberen en de gok nemen op al dan niet bont, want ik vind wel dat deze hengst genoeg kwaliteit heeft om een toffe eventer te geven, ook al is het een bruine. Maar zover ik weet enkel diepvries en duur, dus dit houdt mij wel wat tegen...

Troubadour by wisbecq vind ik ook niet slecht, maar visage staat nog wat hoger op mijn lijstje.

Die arnac is niet veel hoor :o