Heeft mijn merrie vosfactor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30318
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:11

NatasjavE schreef:
Nee, het kan ook zijn dat ze van papa het bruin heeft mee gekregen(zwart +agouti)

En het kan ook zijn dat ze wel het vosgen heeft maar door toeval het nog niet doorgegeven heeft.
Bovendien moet de hengst dan ook nog vosgen hebben.

Ik heb ook het idee, maar misschien klopt dat wel niet hoor, dat de ene vosdrager veel vaker vos doorgeeft dan de andere. Zo was de vader van mijn paard een zwarte vosdrager, die heel wat vos en palomino veulens gegeven heeft.

TS de kans op vos in jouw merrie is inderdaad 50%, ze kan het vosgen van haar vader geërfd hebben. Als je een niet-vosdrager voor haar gebruikt krijg je geen vosveulen.

Als je merrie geen vos draagt (en ze van haar vader dus het gen voor zwart, al dan niet met agouti, heeft doorgekregen) gaat ze nooit een vosveulen krijgen.

Ik vraag me nu alleen wel af of je juist wel of juist niet graag een vos zou willen hebben :P

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:16

Nina1999 schreef:
Dat begrijp ik, maar alle hengsten waar ze nakomelingen van heeft hebben wel het vosgen (2x Oscar, Amazing Star en Zhivago, die hebben allemaal vos nakomelingen).

Dus dan is de kans dat mijn merrie het vosgen heeft denk ik niet zo groot, of wel?

Als jouw merrie het vosgen heeft en als de hengsten het vosgen hebben, is de kans op web vosveulen 25%. Dus het zou zomaar kunnen dat alle veulens toevallig in de 75% niet-vos vallen.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 09:17

Haha, nou vos heeft niet mn voorkeur, koper. Maar zoals al eerder genoemd natuurlijk liever een vos die gezond is en wel kan lopen, als een bruine die dat niet kan!

Is een bruine met zwarte manen nou genetisch hetzelfde als een zwartbruine? Of hoe werkt dat?

Koper

Berichten: 30318
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:19

Wacht maar tot je d'r eentje hebt. Ik wou een wildkleurzilverappelbruinbonte. En het werd een vos. Vossen zijn mooi en die van mij is toevallig ook heel leerzaam :P

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:20

Nina1999 schreef:
Haha, nou vos heeft niet mn voorkeur, koper. Maar zoals al eerder genoemd natuurlijk liever een vos die gezond is en wel kan lopen, als een bruine die dat niet kan!

Is een bruine met zwarte manen nou genetisch hetzelfde als een zwartbruine? Of hoe werkt dat?

In de basis wel ja. Zwartbruin is eigenlijk ook gewoon bruin, maar dan zijn er nog een hele hoop andere genen die de precieze tint van het bruin bepalen.
Technisch gezien bestaan er maar 2 kleuren: zwart en vos. Alle andere kleuren zijn hier een variant op. Bruin is bijboorbeeld gewoon het gen voor zwart, maar dan nog met het agouti gen dat het zwarte verdrijft naar de staart en manen en de vacht zelf bruin maakt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:24

Smaken verschillen nu eenmaal. Ik heb het liefst een vos.

Gelukkig kan je bij het KWPN op zich heel goed een bruine of zwarte fokken zonder in te leveren op kwaliteit.

Ik heb een bruine uit mijn merrie gefokt omdat de best passende hengst op dat moment nu eenmaal bruin was.

Je laat een hengst er niet om staan. Maar het is wel leuk als het veulen het kleurtje krijgt wat jij leuk vind.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Heeft mijn merrie vosfactor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 11:03

Bedankt iedereen!

Wat nou als je een zwarte en een bruine hebt, wat voor kansen heb je dan?

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:07

Nina1999 schreef:
Bedankt iedereen!

Wat nou als je een zwarte en een bruine hebt, wat voor kansen heb je dan?


Bruin is basiskleur zwart met "agouti" wat dominant toont en zorgt voor de bruine haren.

Zwart X bruin met 1 agouti = 50% zwart 50% bruin
Zwart X bruin met 2 agouti = 100% bruin (met 1 agouti)

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:51

Azmay schreef:
Nina1999 schreef:
Bedankt iedereen!

Wat nou als je een zwarte en een bruine hebt, wat voor kansen heb je dan?


Bruin is basiskleur zwart met "agouti" wat dominant toont en zorgt voor de bruine haren.

Zwart X bruin met 1 agouti = 50% zwart 50% bruin
Zwart X bruin met 2 agouti = 100% bruin (met 1 agouti)

Dit klopt als het geen vosdragers zijn. Zijn beide vosdragers is er 25% kans op vos.
Bij een heterozygoot bruin ouderdier, heb je dan 37,5% kans op bruin en zwart en 25% kans op vos.
Bij een homozygoot bruin ouderdier, heb je dan 75% kans op bruin en 25% kans op vos.

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Heeft mijn merrie vosfactor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 14:20

Oke, bedankt!

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 19:24

Als iemand nog advies heeft over een geschikte hengst voor mijn merrie hoor ik het trouwens heel graag.

Wil een opwaarts gebouwde hengst met goed achterbeen en veel schoudervrijheid. Ik houd zelf wel van chique/bloederige paarden en wil de galop graag verbeteren.

Afbeelding
Afbeelding

Zie voor foto's van haar nakomelingen mijn andere topic.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:38

Nina1999 schreef:
Als iemand nog advies heeft over een geschikte hengst voor mijn merrie hoor ik het trouwens heel graag.

Wil een opwaarts gebouwde hengst met goed achterbeen en veel schoudervrijheid. Ik houd zelf wel van chique/bloederige paarden en wil de galop graag verbeteren.

[ [url=m/kGCmK9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EltC5n.png]Afbeelding[/url] ]

Zie voor foto's van haar nakomelingen mijn andere topic.

Giano! Is een nakomeling van Lord of Loxley.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:57

isabel_94 schreef:
Giano! Is een nakomeling van Lord of Loxley.


Waar is die goedgekeurd?

Nina1999
Berichten: 922
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Heeft mijn merrie vosfactor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 19:57

Bij AES zag ik. Waarom zou je die hengst aanraden?

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:51

Nina1999 schreef:
Bij AES zag ik. Waarom zou je die hengst aanraden?

Omdat die qua bouw goed in elkaar zit, een goed achterbeen heeft en schuine schouders. En dit ook meegeeft aan zijn nakomelingen!

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:45

Moderatoropmerking:
Gelieve de hengstenkeuze te bespreken op het daarvoor bestemde forumdeel (EHK), waar TS dit topic heeft: [EHK] Welke hengst voor Pardon X Damiro merrie?
Op KG is het de bedoeling om het puur over de kleurengenetica te hebben.