Paard met blauw oog. Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:05

Mijn veulen heeft ook stukje blauw in het oog. Is halfzus van de vosbonte hier boven.
Afbeelding

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:07

interesant topic!
Ik heb zelf geen verstand van genen en maanogen, maar mij is verteld dat een paarden met maanoog slecht kunnen zien, klopt dat?
Ben ik wel nieuwsschierig of dat ook zo is :)

Eilinora

Berichten: 11929
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:11

Nee dat is echt onzin...maanogen worden vaak verward met maanblindheid,dat is iets compleet anders.

Paarden met maanogen kunnen net zo goed zien als elk ander paard

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:30

Een maanoog is een kleurafwijking in het oog van het paard. Dat komt, omdat de iris geen pigment heeft. Pigment zorgt voor de kleur van een oog. In het geval er geen of weinig pigment is wordt de kleur van het oog lichter en soms zelfs (licht)blauw of wit.

Pigment beschermt overigens tegen de UV-straling van zonlicht. Paarden met maanogen kunnen dus sensitiever zijn voor UV-straling. Vooral als er geen pigment in de ooghoeken van het oog aanwezig is.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:42

ik volg ik heb een pony met twee volle maanogen

spatter

Berichten: 14456
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:46

Mijn ervaring is dat mijn paard zijn ogen dichter knijpt bij fel licht en dan volgens mij ook minder ziet, min of meer sneller verblind wordt .
Daarin tegen ken ik in al mijn jaren geen paard wat zo gemakkelijk loopt in het stikke donker, alsof hij nog alles ziet.
Ik ga er van uit dat dat toch met die blauwe ogen te maken heeft.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:56

Stephanie schreef:
Een maanoog is een kleurafwijking in het oog van het paard. Dat komt, omdat de iris geen pigment heeft. Pigment zorgt voor de kleur van een oog. In het geval er geen of weinig pigment is wordt de kleur van het oog lichter en soms zelfs (licht)blauw of wit.

Pigment beschermt overigens tegen de UV-straling van zonlicht. Paarden met maanogen kunnen dus sensitiever zijn voor UV-straling. Vooral als er geen pigment in de ooghoeken van het oog aanwezig is.


Hoe kom je bij deze informatie?
De iris bepaald de hoeveelheid ligt die door de pupil komt. Een blauwe iris is dunner dan een bruine iris. De ogen kunnen daardoor wel gevoeliger zijn voor licht maar de iris beschermt niet tegen UV straling.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:01

Paarden hebben blauwe ogen omdat ze daar mooier van worden :Y) *\o/*
Afbeelding

Nee hoor haha. Ik vind het een mooi 'foutje' ook inderdaad.
Bij mijn pony zie je duidelijk het splashgen naar voren komen. Beide ogen zijn dan ook blauw.
Maar zoals je ook als voorbeeld had was ook een 'gewone' bruine.
Hoe het precies zit, geeeen idee. Maar ik vind het erg mooi :)

Tancreda4

Berichten: 24079
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:21

Ik dacht dat het te maken had met de hoeveelheid wit op het hoofd. Zoals mijn grote vosmerrie, die redelijk wat wit heeft (ook bv een vlek onder haar kin) en hoge witte benen.


Maarrrrr mijn shetje welke helemaal vossig is, en slechts een mini tufje witte haren onder haar voorpluk heeft, heeft ook een kwart maanoog. Bij haar gaat mijn theorie dan ook niet op :P Haar ouders zijn ook niet bont of iets.

Afbeelding

Zij heeft verder helemaal geen wit:
Afbeelding

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31329
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:26

Bij mijn buurman werd een paar jaar geleden een zwart hengstveulen geboren uit een vos moeder en een donkerbruine vader, beide KWPN, geen verdunningen of apart veel wit. Zelf had hij een kol, een sneb, wat wit aan de benen en een blauw oog. Volgens de schetser was het geen maanoog, maar een 'ring-oog' (het staat dan ook niet op zijn papier, want voor ring-oog was geen vakje dat hij kon aankruisen ;) )
Ik heb er zo geen foto van, misschien dat Joyceee86 er een heeft van dichtbij, het was een zoon van haar merrie.

Eilinora

Berichten: 11929
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:13


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:54

Zamora schreef:
Stephanie schreef:
Een maanoog is een kleurafwijking in het oog van het paard. Dat komt, omdat de iris geen pigment heeft. Pigment zorgt voor de kleur van een oog. In het geval er geen of weinig pigment is wordt de kleur van het oog lichter en soms zelfs (licht)blauw of wit.

Pigment beschermt overigens tegen de UV-straling van zonlicht. Paarden met maanogen kunnen dus sensitiever zijn voor UV-straling. Vooral als er geen pigment in de ooghoeken van het oog aanwezig is.


Hoe kom je bij deze informatie?
De iris bepaald de hoeveelheid ligt die door de pupil komt. Een blauwe iris is dunner dan een bruine iris. De ogen kunnen daardoor wel gevoeliger zijn voor licht maar de iris beschermt niet tegen UV straling.

Ah je hebt gelijk. Ik leg het verkeerd uit. Het oog kan gevoeliger zijn voor licht, maar de ooghoeken zonder pigment (vaak rozig van kleur) die zijn wel gevoelig voor UV-straling (pigment in de huid beschermt namelijk tegen UV-straling) en kan ook verbranden.

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:50

en een foto van zijn mooie oog!

Afbeelding

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:29

Zilkesteyn70 schreef:
Dit is mijn mini paardje, hij heeft 2 lichtblauwe ogen.
Hij is op kleur getest en daaruit is gebleken dat hij zwart is, geen overo, geen sabino en geen creme.
Wel is hij ook appaloosa, dat werd met deze test niet getest maar dat is wel duidelijk.
Dus waar zijn blauwe ogen dan vandaan komen???

[ Afbeelding ]


Was hij ook op splash getest? :-)

Kabayo

Berichten: 14067
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 21:39

spookyjim schreef:
Dan zit er een beetje "blauwoog" gen verstopt :) Dat pakt soms leuk uit ja :D Heb je dat plaatje van de Facebookpagina I'm a horseaddict? :D

Lees t nu pas :+
Maar ja daar komt ie vandaan.

Vind het erg interessant om terug te lezen. Mijn merrie is drachtig voor het eerst maar een blauw oog zal niet lukken ben ik bang. Geen sabino, tovero, overo, splash of wat dan ook. Wel 1x creme

Hengst:
Afbeelding
Mijn merrie:
Afbeelding

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:00

Ik heb laatst ergens gelezen (weet even niet meer waar >;) ) dat wetenschappers denken dat het blauwe oog afhankelijk is van een eigen gen. dus eigenlijk een "kleur van het oog" gen. Maar ook dat het te maken heeft met (nog) onbekende genen van wit patronen.

Ik heb hier 2 mannen met blauwe ogen.

Jack is sjabrak appaloosa panterbont met kol, sneb en wit voetje. en heeft 2 blauwe ogen met een donkere en lichte kleur blauw gemengt:
Afbeelding

zijn beide ouders hadden geen blauwe ogen. hij is getest op A/a E/E zijn PATN1 en lp gen zijn nog niet getest maar dat zit zeker nog in de planning.

dan heb ik ook nog een silverdapple tobiano hengstje met 2 blauwe ogen. 1 oog echt lichtblauw en de ander half lichtblauw en half donkerblauw:
Afbeelding

zijn moeder heeft gewone bruine ogen en is zwart tobiano. zijn vader is silverdapple tobiano en heeft 1 (lichtblauw) oog. Hijzelf is nog niet getest op kleur, maar dit ga ik zeker nog doen tegen de tijd dat hij naar de keuring gaat, omdat hij mogelijk homozygoot tobiano is.

blauwe ogen blijft iets bijzonders, en heeft naar mijn idee ook te maken met een nog onbekend gen. zal eens kijken of ik dat artikel nog ergens terug kan vinden :)

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:23

Mijn paard heeft twee blauwe ogen, zijn vader heeft er ook twee en zijn moeder had er één. Zijn volle broertje heeft er ook één. Het is echt genetisch aangelegd, nou is zijn heel familie wel bont. Zijn halfbroer van een KWPN moeder heeft één blauw oog en zijn halfbroer van een arabier had grijs/bruine ogen, maar die zijn inmiddels lichtbruinig gekleurd. Ik zal wat foto's bijvoegen.

Mijn paard.
Afbeelding

Halfbroer van KWPN moeder
Afbeelding

Vader (foto door Natasja Bergen)
Afbeelding

Halfbroer van de arabier
Afbeelding

En Byoux zijn moeder
Afbeelding

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:31

Wat leuk dat het bij jouw paard eigenlijk in heel de familie voorkomt VivaByoux!

Mijn ruintje is de enige waarvan ik het weet.
Zijn vader, moeder, beide opa's en al zijn (volle) zussen en broertjes hebben geen blauwe ogen. Waar het bij hem dan vandaan komt.. haha

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:11

spatter schreef:
Mijn ervaring is dat mijn paard zijn ogen dichter knijpt bij fel licht en dan volgens mij ook minder ziet, min of meer sneller verblind wordt .
Daarin tegen ken ik in al mijn jaren geen paard wat zo gemakkelijk loopt in het stikke donker, alsof hij nog alles ziet.
Ik ga er van uit dat dat toch met die blauwe ogen te maken heeft.


Bij mensen is dit ook zo, ik heb lichtblauwe ogen en toch een stuk meer moeite met fel licht dan een vriend van mij die hele donkerbruine ogen heeft. Die kan bij wijze van recht in de felle zon kijken.

Zou het niet gewoon een beetje hetzelfde zijn als bij menselijke blauwe ogen? Die zijn ook heel erg lang terug ontstaan door een spontane mutatie, en daarna genetisch blijven hangen.

tootje71

Berichten: 5113
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:27

Afbeelding hier ook twee blauwe kijkers . Pony heeft veel wit vader is ook wit misschien daarom die blauwe kijkers.

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Paard met blauw oog. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:46

Mijn helaas ingeslapen Welsh had ook twee blauwe ogen. Aan 1 kant had ze ook een witte wimper en aan de andere kant een zwarte. Daarbij ook een grote bles en 4 witte sokken. Ze had ook een wit vlekje op haar buik.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:11

Afbeelding
Dit paard heeft een gedeeltelijk maanoog aan één kant. Zijn bles loopt aan de andere kant iets minder ver door; dat oog is helemaal bruin. Verder ook andere sabinokenmerken (tuiger).