Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 01:20

Hallo,

Een van mijn trainingspaarden, gaat gedekt worden. Eigernaar heeft muj gevraagd te helpen met de hengst keuze, ik heb echter vooral ervaring met KWPN. Merrie is een qaurterhorse van 7 jaar, ik zal eigenaar moeten vragen naar afstamming.

Wat ik wil weten is dat merrie palomino is en eigenaar geen verdere verdunnings kleur wil. Vandaar mijn vraag maakt het uit welke kleur hengst we gebruiken en zo ja wat k in kunnen de kansen zijn bij bv vos of bruin? Uiteraard kijken we ook naar kwaliteit hengst en merrie, maar wil dit graag eerst uitzoeken.

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:25

Als je er een bruine/zwarte/vos hengst bij zoekt heb je 25% kans op een verdunning. Bij een palomino/valk/smokey black 75% en bij een dubbele verdunning 100%.

De kleinste kans heb je dus met een zwart/bruin/voskleurig dier. Maar dan is er altijd nog 25% kans en die zal ook niet kleiner worden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:50

Met een vos is het 50% kans op vos en 50% kans op Palomino. Wil je dus echt weinig kans op een verdunningskleur, neem een hengst die homozygote voor zwart is. Dan heb je kans op bay, smokey black (goed dat is wel een verdunningskleur :+ ) black en buckskin (ook weer een verdunningskleur :D ). En met een bay hengst is de kans op buckskin en bay groter dan bij een zwarte hengst. Maar het ligt er ook nog aan of de merrie agouti draagt ja of nee. Veranderd je kleurkans ook weer.
Op WN fokkerij staat een link naar een colorcalculator. Daar kan je van alles invullen en de kansen berekenen. http://www.horsetesting.com/Equine/CCalculator1.asp

Maare even hele andere vraag. Is die merrie al 5 panel getest?? HYPP, MH, Herda, PSSM, Gbed??

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:48

Rina legt het al heel goed uit.
De merrie heeft 1x crème, met een hengst zonder crème heb je dan 50% kans op een dier zonder (of met) crème.

Vos hengst is inderdaad makkelijk, dan is het 50% op vos, 50% palomino.

Een zwarte of bruine hengst is moeilijker in te schatten omdat agouti (gen dat zwarte basiskleur omzet naar bruin) bij de merrie onbekend is. Maar de 50-50 verdeling van wel of geen verdunning blijft. Wel heb je met zwart+verdunning dus vaak dat je het aan het uiterlijk niet ziet dat ze crème dragen.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 07:49

Dank jullie voor de informatie, ik heb totaal geen verstand van kleurvererving dus ik kan hier zeker wat mee. Mocht het palomino of buchskin worden is dat prima.

Ja merrie is getest volgens eigenaar. Ik zal haar binnenkort eens alle papieren vragen dan kan ik haar beter helpen. Voor nu was ik gewoon nieuwsgierig naar de kleur.

mooney

Berichten: 7787
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:51

Ah de eigenaar wil geen bleekscheetje zoals cremello etc? Dan zit je altijd goed zolang je een hengst zonder crème neemt.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 07:55

Eigenaar twijfelt nog een beetje, maar liever niet. Dus zal waarschijnlijk gewoon vos, bruin of zwart zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:09

Geen idee of er bij de Quarters veel keuze is in hengsten met cremegen maar ik zou vooral adviseren om eerst op afstamming, exterieur, beweging, prestatie en gezondheid de hengst te selecteren. (En dan is gezondheid en exterieur echt het aller belangrijkste)

Kleur is een leuke extra bijkomstigheid.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:55

Jette schreef:
Als je er een bruine/zwarte/vos hengst bij zoekt heb je 25% kans op een verdunning. Bij een palomino/valk/smokey black 75% en bij een dubbele verdunning 100%.

De kleinste kans heb je dus met een zwart/bruin/voskleurig dier. Maar dan is er altijd nog 25% kans en die zal ook niet kleiner worden.

Met een bruine, zwarte of vos hengst heb je 50% kans op een verdunning

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 08:58

Dank je Natasja uiteraard gaan we dat ook zeker doen. Mijn vraag was alleen hoe geen extra verdunning als cremello te krijgen. Plus kan ik de eigenaar alleen advies geven, als zij besluit om noem naar wat een welsh hengst te kiezen kan ik haar van alles zeggen en uitleggen maar uiteindelijl zal ze de keuze zelf maken. Gelukkig luistert ze vrij goed naar mijn advies. Merrie blijft ook bij mij staan. Achtertuin is te klein voor merrie en veulen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:38

Ik zou zeker in het straatje van de quarters blijven. Zonde om te kruisen. Ik ben wel benieuwd naar het papier. Ik zou als eerste een keuze daarop gebaseerd maken en dan naar kleur.

Als je toch kleur gaat fokken is iets met dun ook wel leuk? Zoiets als een dunalino of dunskin. Dun verdund ook zonder dat het bleekscheten worden.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 10:31

Ik ga haar van de week vragen naar de papieren. Ik heb geen idee van quarter papieren en al helemaal niet hier. Vandaar dat ik hier ook dingen vraag.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:47

NatasjavE schreef:
Geen idee of er bij de Quarters veel keuze is in hengsten met cremegen maar ik zou vooral adviseren om eerst op afstamming, exterieur, beweging, prestatie en gezondheid de hengst te selecteren. (En dan is gezondheid en exterieur echt het aller belangrijkste)

Kleur is een leuke extra bijkomstigheid.


Grinnik en op die manier werkt de westernfokkerij dus niet. Er bestaan geen keuringen voor de Quarters, Paints en Appaloosa's. De gehele fok is op basis van prestatie en marktwerking. De betere hengsten krijgen in hun visie de meeste merries. Wat dus helemaal niks zegt over het exterieur en interieur van de hengst.

Net binnen Duitsland is er nu een eigen "boek" opgezet, na aanleiding van de Europese voorschriften, waarin QPA's (binnen hun eigen stamboek) aangeboden kunnen worden ter keuring. Deze kunnen daarmee dan ala warmbloedstamboeken ingeschreven worden in dat Stambuch. En zijn ingedeeld in 2 groepen afhankelijk van hun punten.
Hier kan je zowel merries als hengsten in aanbieden, en is tegenwoordig voor hengsten die KI produceren verplicht.

Dus een hengst die thuis dekt hoeft nooit aangeboden te worden op die keuring.
Er worden op die keuring geen rontgenfoto's gevraagd/gemaakt. dus dat interieur ..... blijft open tenzij de hengstenhouder zelf die foto's wil maken.

En ja er zijn best veel hengsten met een apart kleurtje onderweg binnen de westernfok. Kleur doet het altijd goed daar. En men is nog steeds gek op het papier. Grote namen erop is belangrijker dan evt bouwtechnische aanmerkingen. En dingen als linebreeding is heel normaal.

Persoonlijk, en ik heb Quarters en Paints gefokt, keek altijd eerst naar de bouw van de hengst. Daarbij heel goed in het oog houden wat er op mijn merries verbeterd moest worden. En dan naar de papieren, aangezien ik dus niet van de linebreeding was. Dingen als beweging is echt een lastige, dan moeten er al toevallig video's van die hengst te vinden zijn. En dan ook nog video's waarin dingen als draf getoont worden. En die vind je echt niet veel :D Of je moest idd al bij de hengst op visite. Wat soms wat lastig was als ze aan de andere kant van Dld stonden. Maar dingen als beweging is dus in de QPA fokkerij ook een erg ondergeschoven punt.
Die hele fokkerij werkt op een hele andere basis dan de warmbloed enz fok.

Die extra verdunning (cremelo) kan dus alleen als beide ouders dat gen doorgeven. Als 1 hem niet heeft is een cremelo niet meer mogelijk.

Wat de kruising aangaat, tja dat zou ik ook zonde vinden. Maar het gebeurd wel vaker. Enigste punt daarbij is wel, en dit geld dus voor de Quarter, als het geen kruising is met een Paint, Appaloosa of TB (volbloed ingeschreven bij de jockeyclub) krijgt het geen papieren. Althans geen papieren van waarde. Quarters, Paints en Appaloosa's hebben hun eigen stamboek waarbij geen vreemd bloed toegestaan wordt. In dit geval hebben we het over een quarter en mag er voor een Quarterpapier alleen gedekt worden met een Quarter of een TB. Dat is het enigste wat de AQHA toestaat. Dek je met een Paint, krijgt het veulen een Paintpapier (APHA). En dek je met een Appaloosa (ApHC) krijgt het appiepapieren.

Alle halfbreedpapieren zijn leuk (en er zijn ondertussen een hoop halfbreed registers. En let wel registers he geen stamboek!), maar kosten best geld en geven geen of weinig extra waarde aan het veulen. Je kan er hier in Europa weinig mee (kwa wedstrijden) en de officiele wedstrijden van de AQHA, APHA en ApHC mag je met zon paard niet starten.

Any more questions ??? :D :+ gooi ze maar.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 13:05

Dank je Rina voor de duidelijke uitleg!

Misschien wel handig dat toekomstig veulen geen shows ed gaat lopen, misschien ponyclub of adult riding club maar daar blijft het bij. Eigenaar heeft 2 paarden en wil een eigengefokte 3e voor haarzelf of dochter. Reden hiervan is dat ze zelf wil beleren en weten wat er met het dier gedaan is en zeker niet te jing beleren. 2 jaar is heel normaal hier voor beleren. Verder zijn mensen er goed voor hier zolang paard braaf is of geld opbrengt, zo niet word ie net zo gemakkelijk door de meat truck opgehaald. Deze eigenaar is heel begaan met haar dieren en wil dus zeker weten dat paa Rd goed verzorgd is/wordt en ook netjes en rustig beleerd wordt.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:49

Inderdaad het antwoord is al meermaals gegeven - ik vind ze geweldig, die bleekscheetjes en hoop elk jaar op zo'n veulens van onze hengst :P - maar ik kan ook goed begrijpen dat mensen het niet graag zien .

Verder inderdaad goed opletten voor de genetische aandoeningen, dus 5-panel test.

Verder hebben wij hier de indruk dat het vooral het karakter is dat de doorslag geeft als men recreatieve Quarters / Paints gaat fokken. Dus ik zou zeggen ga ook vooral langs bij de hengst om hem te ontmoeten.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 23:55

Ik zie ineens al mijn spelfouten, sorry daarvoor. Mijn telefoon staat op Engels en verbeterd alle wooorden die ik typ.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:06

rina schreef:
NatasjavE schreef:
Geen idee of er bij de Quarters veel keuze is in hengsten met cremegen maar ik zou vooral adviseren om eerst op afstamming, exterieur, beweging, prestatie en gezondheid de hengst te selecteren. (En dan is gezondheid en exterieur echt het aller belangrijkste)

Kleur is een leuke extra bijkomstigheid.


Grinnik en op die manier werkt de westernfokkerij dus niet. Er bestaan geen keuringen voor de Quarters, Paints en Appaloosa's. De gehele fok is op basis van prestatie en marktwerking. De betere hengsten krijgen in hun visie de meeste merries. Wat dus helemaal niks zegt over het exterieur en interieur van de hengst.
j


Dat het zo niet werkt binnen de westernfokkerij weet ik.

Waar het stamboek verzaakt moet de merriehouder het dan overnemen. Zelf de hengst dus beoordelen op afstamming, bouw en beweging. Gezondheid wordt inderdaad lastiger.

Moet zeggen, persoonlijk snap ik het nut van een stamboek niet als het dit niet regelt voor de leden.
Maar dat is een geheel andere discussie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 01:19

Ben ik echt helemaal met je eens Natasja. En echt ik ben ook blij dat tenminste de Duitse clubs nu eindelijk iets van een keuring hebben. Al zegt ook die nog lang niet alles. Daar schijnt ook nog wel het een en ander aan vriendjespolitiek rond te gaan.
En tja die Amerikanen he :D Het zal daar mss werken, al geloof ik ook daar niet in, maar hier in Europa werkt het gewoon echt niet. Hoe het overigens in Australie werkt (want ik zag later pas dat de TS daar zit :+ ) durf ik niet echt wat van te zeggen.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:42

Het AQHA stamboek is ook niet echt te vergelijken met een stamboek van hier... Het is het grootste ter wereld met meer dan 3 miljoen geregistreerde paarden wereldwijd.
Het is inderdaad misschien een optie dat regionale afdelingen iets in handen nemen, hoewel dat in het verleden ook niet echt de oplossing bleek (zoals de bqha hengstenkeuring waar niet echt iets nuttig werd gekeurd maar gewoon geldklopperij was... dit is dan ook een stille dood gestorven)

Rebels2016
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Welke kleur hengst voor Palomino merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:13

Wat een geweldige uitleg over kleuren hier! Het blijft altijd een puzzel.